Holdet 2024 ke/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Charlotte la Cour Lundqvist
Hold 2024 ke/u (2u ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kager
Titel 2 Chips
Titel 3 Badebomber (syrer og baser)
Titel 4 Gasser, carbondioxid og lidt organisk kemi
Titel 5 Spændingsrækken og redox

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kager

Tema: Kager

Kernestof:
Atomets opbygning og det periodiske system
Opbygning af ioner og ionforbindelser
Kemiske mængdeberegninger



Vi arbejder med afstemning af reaktionsskemaer, atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem. Eleverne introduceres til opbygningen af salte og kemiske mængdeberegninger.

Gennem hele forløbet holdes der fokus på,  hvad der sker, når vi bruger bagepulver. Vi ser på forskellige typer af hævemidler. Vi ser på de kemiske reaktioner for potaske, hjortetaksalt, natron og bagepulver. Vi taler om de typer salte, der anvendes her.

Eleverne udarbejder en gruppeopgave om kemiske hævemidler


Forsøg
Forsøg med kemiske hævemidler
Opvarmning af Natron
Bag en kage (Indgår ikke som eksamensforsøg)


I alt læses 45 sider i dette forløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Chips

Kernestof:

Opbygning af molekyler, polaritet af molekyler. Vi ser på den kovalente binding og taler om begrebet elektronegativitet.
Vi repeterer opbygningen af salte og ser på letopløselige og tungtopløselige salte. Desuden arbejder vi med fældningsreaktioner.

Koncentrationsbegrebet introduceres, og vi arbejder med titrering.

Vi arbejder overordnet set med chips og indholdsstoffer i chips.



Artikler:
Vi læser artikler om chips:
https://politiken.dk/mad/art5391086/Osterejen-skruen-og-den-franske-kartoffel-her-er-chipsens-historie
https://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/tjekmad/art5425469/Jyder-spiser-flest-chips-københavnere-vil-have-popcorn
https://www.berlingske.dk/samfund/det-er-chips-det-er-fedt



Eleverne afleverer en poster, hvor de undersøger et af indholdsstofferne samt kort gennemgår deres forsøg.

Forsøg:
Fedt i chips
Salt i chips
Identifkation af indholdsstoffer i chips bl.a. ved hjælp af fældningsreaktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nye øvelseshold 20-12-2024
chips 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Badebomber (syrer og baser)

Basiskemi C anvendes som grundbog

Vi ser på definition af syrer og baser, pH, indikatorer og pH-beregninger for stærke syrer.


Forsøg:
pH i opløsning af ioner
Fremstilling og undersøgelse af badebomber
Titrering af citronsyre i badebomber (kolorimetrisk)

I alt læses 24 sider i dette forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gasser, carbondioxid og lidt organisk kemi

Vi arbejder med introduktion til organisk kemi.
Basiskemi C anvendes som grundbog.

Vi ser også på idealgasligningen.

Vi ser to videoer om plastik:
https://www.youtube.com/watch?v=7eivTQkBYvo&t=12s
https://www.youtube.com/watch?v=2EZR1yQpptw


Der udføres følgende forsøg:

Forsøg med gasser (Herunder lightergas, reaktion mellem metal og syre)

Forsøg med carbonhydrider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Spændingsrækken og redox

Basiskemi C anvendes som grundbog

Vi arbejder med spændingsrækken, oxidationstal og afstemningen af  simple redoxreaktioner.


Forsøg:
Bestemmelse af kobberindhold i kobbersulfat.
Reaktionen mellem diiod og thiosulfat


I alt læses 10 sider i dette forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer