Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Munch
|
Hold
|
2024 ng/m (2m ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvem laver din chokoladebar?
Undervisningsbeskrivelse 2025
Forløbet har kakaoindustrien i fokus under overskriften: Hvem har lavet min chokoladebar?
I punktform har vi arbejdet med:
• Udfordringer med børnearbejde og arbejdsvilkår i Vestafrikas kakaoindustri, herunder multinationale virksomheders rolle og ansvar.
• Fattigdomscirklen
• Hydrotermfigurer
• Klimazoner
• Solens indstrålingsvinkel
• Nedbørsdannelse: Konvergensnedbør, konvektionsnedbør og stigningsregn, mætningskurve – at kunne forklare hvordan nedbør dannes.
• Strålingsbalancen, drivhuseffekten, albedo, kort- og langbølget stråling, refleksion, absorption, emission.
• Klimaforandringernes betydning for kakaopriser
• Kakaodyrkningens betingelser og mikroklima
• Forskel på tropiske jorde og danske jorde, herunder risiko for udvaskning af næringsstoffer i tropiske jorde. Gletsjermel som innovativt produkt og mulig løsning på problemet.
• Jordbundsundersøgelse i Danmark:
• Permeabiltet, kornstørrelser og jordteksturens betydning for nedsivning og udvaskning af næringsstoffer
• Istidernes betydning for jordteksturen og næringsstoffer i Danmark
Empiribaseret arbejde:
• Solens indstrålingsvinkel
• Undersøgelse af strålingsbalancen / albedo
• Ekskursion til Møn, herunder beviser for Møns dannelse, spor fra istiden samt beviser for kystændringer i nutid og fremtid.
• Permeabilitet i forskellige jordtyper, variable, fejlkilder mv.
Film: Chokoladekrigen, 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geologi
Forløbets titel: Hvordan påvirker pladetektonik menneskers samfund ved pladegrænserne?
Pladetektonik:
- Pladegrænser: Destruktive, konstruktive og bevarende samt hvilket geologisk miljø der kendertegner de forskellige typer af pladegrænser.
- Det geologiske kredsløb: Processer og bjergartstyper.
Undersøgelse af subduktionszonen (aflevering):
- Pladetektonikkens drivkræfter, herunder densitetsforskelle og betydningen af metamorfosen af basalt til eklogit i subduktionszonen.
- Konvektionsstrømme i Jordens kappe.
Vulkaner:
- Geografisk fordeling/forekomster af vulkanisme
- Vulkantyper, herunder farlighed, viskositet, temperatur, tryk, gasindhold samt fragmenteret krystallisering: Hvorfor stiger SiO2 indholdet i magma?
- Forløbet af et vulkanudbrud: Hvorfor går en vulkan i udbrud og hvilke drivkræfter fører magmaen mod overfladen?
- Hvordan studeres vulkaner af forskere?
- Kan man forudsige hvornår vulkanen går i udbrud?
Jordskælv:
- P- og S-bølger
- Lokalisering af epicenter med triangulering af data fra seismografer
- Sammenhæng mellem pladegrænsetype, epicenterdybde og jordskælvets styrke.
- Menneskelige og materielle konsekvenser af jordskælv
Empiribaseret arbejde:
- Undersøgelse af subduktionszonen: Densitetsbestemmelse af fire bjergarter fra oceanbundsskorpe, kontinentskorpe, Jordens kappe og fra subduktionszonen.
- Små øvelser med viskositet (havregrød) og forudsigelse af vulkanudbrud (tiltmeter)
- Jordskælvsøvelse: Bestemmelse af et jordskælvs epicenter og størrelse på richterskalaen.
- Illustration af vulkanisme: Hvad passer bedst på de naturfaglige processer i en vulkan? Champagneproppen, mentos eller bordbomber?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Forløbets titel: Hvordan sikrer vi og sammensætter fremtidens energiforsyning?
Med udgangspunkt i sabotagen af Nord Stream II-gasledningen i Østersøen september 2022 har vi undersøgt problemstillingen ”Hvordan sikrer og sammensætter vi fremtidens energiforsyning?”
Det forventes at eleverne kan:
- Begrunde relevansen af forløbets overordnede problemstilling.
- Redegøre for og diskutere de underproblemstillinger vi har arbejdet med i forløbet med relevante fagbegreber
Der arbejdedes hovedsageligt med problemstillinger knyttet til energi, herunder:
- Trusler og sårbarhed for undersøisk infrastruktur, herunder gasledninger
- Hvad betyder naturgas og gas-infrastruktur for Danmark og de europæiske lande?
- Hvordan dannes og udvindes olie og naturgas?
Kildebjergart, reservoirbjergart, seglbjergart, permeabilitet (høj/lav), porøsitet (høj/lav), migration, saltdiapir/salthorst, oliefælder (opkoncentration), naturgas – metan, olievinduet/gasvinduet, anaerobe forhold, klima m.fl.
- Hvordan indgår kulstof i et naturligt kredsløb?
Kulstofkredsløbet, herunder sammenhæng mellem CO2-indhold i atmosfæren og global middeltemperatur.
- Perspektivering af forløb: Kritiske råstoffer, råstofkriser / knaphedskriser
Råstoffer i grøn teknologi, geopolitiske problemer (Kinas rolle)
Kritiske mineraler, forsyningskæde, forsyningssikerhed, råstofkriser
Modellen: reserver/resurser
Øvelser
- Migration af olie (olie, sand og vand i bægerglas)
- Biomasse i træer - hvor stor en skov skal der til for at dække Øregård Gymnasiums energiforbrug?
- Undersøgelse af Danmarks energisammensætning: https://energy-charts.info . IT-værktøj til at fremstille og tolke grafer af energidata.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projektarbejde
Projektarbejde med repetition af klimatologi som primært sigte, men også med nye, selvstændige undersøgelser og selvvalgte problemstillinger.
Overskrift: Hvordan påvirker klimaet (og andre naturgeografiske forhold) menneskers levevilkår i udsatte lande?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66209473764",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66209473764",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66209473764"
}