Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Christian Dan Yde Nielsen
|
Hold
|
2024 ng/s (2s ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kakaoproduktion og klimaforandringer
I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet "hvem laver din chokoladebar" og i den forbindelse problemstillingen; " Hvordan påvirker faktorer i miljøet brugen af børnearbejde i Ghana".
I forløbet har eleverne løbende arbejdet med problemstillingen med forskellige vinkler, dvs. at der både er blevet undervist i omfanget og brugen af børnearbejde/børneslaver og i den forbindelse hvad forskellige virksomheder gør samt hvilke partnerskaber der er for handling i det givne felt -. f.eks. fairtrade (her har eleverne også undersøgt om deres yndlingschokolade er på listen over slikfirmaer der anvender børnearbejde).
I forbindelse med vinklen på børnearbejde er der blevet undervist i, hvilke abiotiske vilkår kakao optimalt dyrkes under; temperatur 20-25grader, nedbør 1000-2500mm årligt, gerne skygge & nedbør fordelt jævnt.
Litteratur:
https://www.slavefreechocolate.org/children-slavery-cocoa
https://www.nucleus.dk/files/docs/regnskoven/RPT-opgave6-www_2k.pdf
https://www.dr.dk/nyheder/indland/klimaforandringer-truer-vores-forsyningskaeder-det-faar-konsekvenser-din
Smeltende gletsjere leder forhistorisk mudder direkte ud i arktiske Jorde – 10juni 2024.
Minik siger, at Grønlands mudder er magisk. Derfor spreder han det ud over Afrikas udpinte landbrugsjord.
Udvaskning af næringsstoffer
S. 30- 40 Øverst(til og med det første kortea fsnit om vind)
S.43 Atmosfærrisk
S. 48-55
Yderligere er eleverne blevet undervist i hvordan klimaforandringer påvirker kakaoprouktionen i Ghana.I år 2100 lokale ændringer i temperatur på op mod 5grader samt ændringer i mere ekstreme nedbørsscenarier med længere tørkeperioder og mere intense regnfald + nedbør på 20%mindre .
Fagbegreber:
Værdikæde, bæredygtighed, fattigdomscirklen, drivhuseffekten, nedbør (konvergens, frontregn, konvektion & stigningsregn), dugpunktskurven, fordampning, permeabilitet, næringsindhold i tropiske jorde vs. den danske jord, udvaskning af næringsstoffer, magisk mudder (gletsjer mel), Weischel istid, jordbundsfordeling i Danmark, Milankovichcyklusser, indstrålingsvinkel, klimazoner (tropisk, subtropisk, tempereret, polar) plantebælter, højtryk + lavtryk.
Forsøg og databearbejdning:
Undersøgelse af hungersnød i forskellig lande og koblet op til nedbørsændringer (worldhungermap.live)
Undersøgelse af ændring i skovareal fra 2001-2020 i Ghana koblet op til udbredelsen kakaoproduktion i samme periode.
Der er udført et forsøg med undersøgelse af permeabilitet ved forskellige jorde.
Eleverne har været på ekskursion til Mønsklint med fokus på hvordan istiden har påvirket landskabet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arktis
I dette forløb kommer eleverne til at undersøge, hvorfor der er kamp om grænserne i det arktiske hav, hvordan denne stridighed udfolder sig og hvordan det kan være den er blevet mere og mere aktuel de senere år.
De har arbejder med problemstillinger: Hvordan inddeler man havterritorier, hvor mange ressourcer er der i området og hvordan dannes olie/gas, hvad sker der med havis og indlandsisen samt hvordan har klimaet forandret sig gennem tiden.
Forløbet sluttes af med en præsentation af en af ovenstående problemstillinger.
Grænsedragning i Arktis
Stor politik og Lomosonov højderyggen.
Rusland og DK
Råstofforekomst i DK og arktis
Olie og gas dannelse i Nordssøen
Hvordan pumper man olie/gas op.
Øvelse med tegning af DK´s territorielle krav.
Øvelse med placering af forskellige energiproduktions former.
Hvad er en gletsjer og hvordan påvirker den området?
Udbredelse af is og globalopvarmning
Ressourcer, reserver, havretskonventionen, illulissaterklæringen, artikel 76, geopolitik, dannelse af olie og gas, kildebjergart, resservoirbjergart, seglbjergart, oliefælde, grænsedragning til søs, lomonosov højderyggen, gletsjerudvikling, ligevægtslinje, akkumulation og ablation, de fire industrielle revolutioner, drivhuseffekten, globalopvarmning, temperatur bestemmelse via O18 og O16
Øvelse:
Bestemmelse af sejlruter via google earth
Bestemmelse af 200sømil grænse via google earth
Icefrontier beregning af gletsjer ablation via opmåling af gletsjere på grønland ud fra satellit data og ortofotos.
Litteratur
Pdf: Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen
Isudbredelse: https://ikf.vercel.app/desk
s.98-99 i Naturgeografi Grundbogen
Erobringstogt til Nordpolen
https://www.youtube.com/watch?v=k9cC28379CA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kakaoproduktion, miljø og børnearbejde
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vores vilde jord
I dette forløb kommer eleverne til at arbejde med jordensdannelse og udvikling. Der stilles skarpt på metoder til at datere tid samt temperatur og i den forbindelse kommer eleverne til at lave en øvelse med temperatur bestemmelse via fossile blade.
Eleverne bliver undervist i Wegenershypotese, jordensopbygning, pladetektonisk udvikling, vulkantyper samt jordskælv.
Eleverne laver foruden øvelsen med fossile blade også en øvelse med bestemmelse af vulkaner via Google Earth som de har koblet til et induktivt forsøg med magmaviskositet (med udsgangspunkt i vand mælk og honning), samt bestemmelse af pladegrænser via google earth,+ en øvelse med bestemmelse af bjergarter.
Fagbegreber som eleverne bliver præsenteret for gennem forløbet er:
Absolut og relativ datering, fiskeler ift. dinosauernes uddøen, jordensopbygning (lithosfære, aestenosfære, mesosfærer samt jordenskerne), konvektionsstrømme (herunder hotspots), Wegeners tese om kontinentaldrift, oceanbunds- og kontinentalplader, destruktive-, konstruktive- og bevarende pladegrænser, skjold-, kegle,og calderavulkaner, magmatyper herunder basalt og andesit/rhyolit, jordskælv og i den forbindelse P-,S- og L bølger. Det geologiske kredsløb (sedimentære, metamorfe og magmatiske bjergarte.
Øvelser:
Bestemmelse af bjergarter
Induktiv - Undersøgelse af forskellige stoffers viskositet - vand, mælk & honning og sætte dette i relation til vulkantyper og forskellige magmaers kendetegn.
GIS: Bestemmelse af vulkantyper via Google Earth med afsæt i topografi
Litteratur:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/asteroide-udryddede-dinosaurerne-men-skabte-regnskoven-i-sydamerika
https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/tsunamier-og-bjerge-der-rejste-sig-paa-sekunder-det-skete-da-kaempe-meteor
Temoeraturbestemmelse via blade
Vejledning bestemmelsesdug sten
Bjergarters bestemmelse
Genstart:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-ni-dages-skaelven-11802450375
s.10-25 I Naturgeografi Grundbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Er verdens tøjproduktion bæredygtig?
I dette forløb har eleverne arbejdet med problemstillingen: Er verdenstøjproduktion bæredygtig - I den forbindelse er eleverne blevet introduceret for forskellige vinkler på bæredygtighed og tøjproduktion, dvs. eleverne både har arbejdet med definition af bæredygtighed, de tre typer af bæredygtighed (miljømæssig, økonomisk, social) samt FN´s 17 verdensmål og løbende sat ovenstående i relation til tøjproduktionen.
Forløbet startede med en intro til udviklingen i tøjproduktion og tøjproduktionen fodaftryk ift. CO2 udledning samt vandforbrug, i den forbindelse udregnede eleverne hvor meget vand og CO2 der var blevet brugt til at fremstille deres tøj derhjemme i klædeskabet.
Derudover har eleverne undersøgt hvor deres tøj er blevet produceret og har arbejdet med varekæde og værdikæde for tøjproduktion.
Ift. tøjetsvandaftryk har eleverne undersøgt, hvor tøjet produceres henne, hvor bomuld gro, udvikling i bomuldsproduktion og udvikling i handelsmønstre med bomuld på verdensplan (via ressourcetrade). Yderligere har eleverne arbejdet med casen Aralsøen, hvor de, via satelitdatam har undersøgt hvordan vandbalancen er ændret for området i den forbindelse opmålte de også søens udbredelse gennem tiden.
Begrebet varmekapacitet, kyst og fastlandsklima blev også introduceret i den forbindelse - da ændring i søen påvirkede klimaet.
Eleverne har lavet forsøg med Grønlandspumpen og relateret det til havstrømme og plastiksupper samt undersøgt udviklingen i skraldeområder(tøjskrald) i AtacamaØrkenen i Chile hvor de har lavede målinger via Google Earth.
Slutteligt blev tøjproduktion og dens CO2 udledning sat i relation til tipping points.
Begreber:
Vandbalanceligningen, vandetskredsløb, varmekapacitet, klimazoner, kyst & fastlandsklima, dugpunktskurve, nedbørstyper, cirkulær & lineær økonomi, fast fashion, værdikæde & varekæde, drivhuseffekten & strålingsbalancen, drivhusgasser, bomuldsproduktion, havstrømme & plastikproblematikken, grønlandspumpen. primære, sekundære & tertiære erhverv, Tipping points, is albedo effekten, temperatur bestemmelse gennem tiden.
Forsøg:
VArmekapacitet; sand & vnad
Grønlandspumpen
GIS: Undersøgelse af vandbalance ved Aralsøen
GIS: Undersøgelse af udvikling i tøjskrald i Chile, Atacama ørkenen.
Litteratur:
https://nbi.ku.dk/nyheder/temaer/tipping-points
S.58-59, 112- 114, 116,117 I Naturgeografi Grundbogen
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vi-har-aldrig-nogensinde-koebt-mere-toej-end-vi-goer-nu
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vi-har-aldrig-nogensinde-koebt-mere-toej-end-vi-goer-nu
https://www.dmi.dk/nyheder/2025/havis-laveste-vinterudbredelse-i-arktis-nogensinde
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-toejkrise-11802450227
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jordskælv, Vulkaner & Bjergarter
|
09-03-2025
|
Valgfri case opgave
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66209480029",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66209480029",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66209480029"
}