Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sebastian Gulmann
|
Hold
|
2024 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antikkens skæbnesyn
I denne søjle skal vi undersøge det græske skæbnesyn som det giver sig udtryk i litteraturen. Igennem analyser af Iliadens 1. sang skal vi indkredse betydningen af begreber som hybris, nemesis og sofrosyne.
Vi skal endvidere slutteligt diskutere det græske skæbnesyn i relation til den romerske verden, samt de syn vi har af emnet i dag.
Kernestof:
Homers Iliade, Gyldendal (1992)
Lukrets: De rerum natura (1998)
Sekundærlitteratur:
Johannes Fibiger: uddrag af "Valget træffer dig"
Perspektiverende litteratur:
Paideia. SYSTIME (2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kampen om klogskab
Læringsmål: I dette forløb i den filosofiske søjle er læringsmålene:
- at opnå viden om hovedlinjerne i den antikke filosofi med baggrund i nuturfilosofferne, Sokrates, Platon og Aristoteles.
- at opnå viden om særligt Platon og dennes filosofi - med særligt fokus på filosofiens
fokus på epistemologi: hvad kan vi vide og hvor går grænserne for den menneskelige
viden.
- at komme til forståelse af dialoggenren og dens sammenhæng med Platons filosofi.
Tekster:
Primærlitteratur:
Platon: Menon
Lucretius: Om verdens natur (uddrag)
Perspektiverende litteratur:
John Locke: Et essay om den menneskelige forstand (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ret og retfærdighed
Filosofi: Ret og retfærdighed
I dette forløb sættes antikke perspektiver på statens ret og individets retfærdighed op over for hinanden. Igennem en nærlæsning af Sofokles' Filoktet, med perspektivering til Hegel og dennes tragedieforståelse, afsøger vi konflikten imellem individet og kollektivets interesser.
Vi vil ydermere afdække de fysiske og sociale rammer for det græske teater.
Tekster:
Sofokles, Marcel Lysgaard overs.: Filoktet. Hans Reitzels forlag 2016
Perspektivering: Isak Winkel Holm: Hegel og den græske tragedie
Baggrund: Paideia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Om det gode liv
I dette forløb skal det omhandle nogle af de centrale antikke filosofiers syn på hvad der udgør "det gode liv". Med særlig fokus på Platon og de hellenistiske skoler vil vi undersøge hvordan disse filosoffers ideer spiller ind på senere tiders tænkning - og om vi kan bruge de vises råd til noget i dag.
Primærlitteratur:
Niels Skovgaard: "Det gode liv". Systime (2002)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Den græske billedverden
I dette forløb skal der arbejdes med at kunne beskrive, analysere og kontekstualisere græsk vasekunst. Der vil desuden inddrages perspektivering til efterantik keramik.
Metodisk skal du kunne foretage:
en kort redegørelse for vasens
Fundsted
Opstillingssted (Museum)
Størrelse
Bevaringstilstand
Kunstner
Datering
en beskrivelse af vasen som inkluderer:
Vasen som praktisk genstand
Materiale
Form og funktion
Stil
Generel dekoration
Billedbeskrivelse
Tema/budskab
en
Datering
Perspektivering
Materiale:
Stilarter & monumenter:
Geometrisk stil:
fig. 5: Dipylonvasen
Orientaliserende stil:
fig. 6: loutroforos fra Athen
fig. 7: Oinochoe
fig. 8: Oinochoe
Sortfigurstil:
fig. 9: Kylix
fig. 10: Pelike
fig. 11: Hydria
fig. 12: Amfora
fig. 13: Kylix
fig. 14: Amfora
Rødfigurstil:
fig. 15: Amfora
fig. 16: Stamnos
fig. 17: Kylix
fig. 18: Kylix
fig. 19: Stamnos
fig. 20: Lekyther
fig. 24: Vinkrater
Perspektiverende materiale:
Eleni Vernadaki. To vaser fra Olympiaka-serien, 2003-2004
https://www.greeknewsagenda.gr/ceramic-art/
History with Cy
Sekundærlitteratur:
Johnny og Arendse Thiedecke: Den græske vasekunst og dens efterliv. Pantheon 2004.
Oldtidskundskab.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210618136",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210618136",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210618136"
}