Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sebastian Gulmann
|
Hold
|
2024 ol/s (3s ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rejse og identitet
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb skal I arbejde med rejsen som årsag til personlig udvikling sådan som det bliver beskrevet i litteraturen og det virkelige liv. Med udgangspunkt i uddrag fra Homers Odyssé og et videre kig fremover på romantikken og moderne tids dannelsesrejser, skal I undersøge personudviklingen i teksternes centrale karakterer og blive klogere på hvorfor rejsen som tema fra tidligste færd fremstår så central i den vestlige litteratur som film.
Kernetekster:
Otto Sten Due (overs.): Homers Odyssé:
1. sang
9. sang
22. sang
Supplerende og perspektiverende stof
Daniel Defoe: Robinson Crusoe: Der tændes ild på ny (1779/80, bearbejdet af Joachim Heinrich Campe)
Andreasen, Brian/Refslund Poulsen, Jens: Paideia. Systime 2012.
Johnny Thiedecke: Videre sejled vi nu. Pantheon 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Om det gode liv
I dette forløb skal det omhandle nogle af de centrale antikke filosofiers syn på hvad der udgør "det gode liv". Med særlig fokus på Platon og de hellenistiske skoler vil vi undersøge hvordan disse filosoffers ideer spiller ind på senere tiders tænkning - og om vi kan bruge de vises råd til noget i dag.
Primærlitteratur:
Niels Skovgaard: "Det gode liv". Systime (2002)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Ret og retfærdighed
Filosofi: Ret og retfærdighed
I dette forløb sættes antikke perspektiver på statens ret og individets retfærdighed op over for hinanden. Igennem en nærlæsning af Sofokles' Filoktet, med perspektivering til Hegel og dennes tragedieforståelse, afsøger vi konflikten imellem individet og kollektivets interesser.
Vi vil ydermere afdække de fysiske og sociale rammer for det græske teater.
Tekster:
Sofokles, Marcel Lysgaard overs.: Filoktet. Hans Reitzels forlag 2016
Perspektivering: Isak Winkel Holm: Hegel og den græske tragedie
Baggrund: Paideia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den græske billedverden
I dette forløb skal der arbejdes med at kunne beskrive, analysere og kontekstualisere græsk vasekunst. Der vil desuden inddrages perspektivering til efterantik keramik.
Metodisk skal du kunne foretage:
en kort redegørelse for vasens
Fundsted
Opstillingssted (Museum)
Størrelse
Bevaringstilstand
Kunstner
Datering
en beskrivelse af vasen som inkluderer:
Vasen som praktisk genstand
Materiale
Form og funktion
Stil
Generel dekoration
Billedbeskrivelse
Tema/budskab
en
Datering
Perspektivering
Materiale:
Stilarter & monumenter:
Geometrisk stil:
fig. 5: Dipylonvasen
Orientaliserende stil:
fig. 6: loutroforos fra Athen
fig. 7: Oinochoe
fig. 8: Oinochoe
Sortfigurstil:
fig. 9: Kylix
fig. 10: Pelike
fig. 11: Hydria
fig. 12: Amfora
fig. 13: Kylix
fig. 14: Amfora
Rødfigurstil:
fig. 15: Amfora
fig. 16: Stamnos
fig. 17: Kylix
fig. 18: Kylix
fig. 19: Stamnos
fig. 20: Lekyther
fig. 24: Vinkrater
Perspektiverende materiale:
Eleni Vernadaki. To vaser fra Olympiaka-serien, 2003-2004
https://www.greeknewsagenda.gr/ceramic-art/
History with Cy
Sekundærlitteratur:
Johnny og Arendse Thiedecke: Den græske vasekunst og dens efterliv. Pantheon 2004.
Oldtidskundskab.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rom som relief
Rom som relief
I dette korte forløb vender vi blikket mod romerske forfattere som lader sig inspirere af den græske antik. Nedslagene relaterer søg primært til emner eller genrer fra den græske verden som behandles på ny i en romersk kontekst.
Tekster:
Horats: GLÆD DIG VED DAGEN IDAG
Lukrets: Uddrag fra 2. bog af De rerum natura: Lovprisning af visdommen
Vergil: Uddrag fra Æneidens 2. bog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210619375",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210619375",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210619375"
}