Holdet 2024 ol/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sebastian Gulmann
Hold 2024 ol/s (3s ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rejse og identitet
Titel 2 Om det gode liv
Titel 3 Ret og retfærdighed
Titel 4 Den græske billedverden
Titel 5 Rom som relief

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rejse og identitet

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb skal I arbejde med rejsen som årsag til personlig udvikling sådan som det bliver beskrevet i litteraturen og det virkelige liv. Med udgangspunkt i uddrag fra Homers Odyssé og et videre kig fremover på romantikken og moderne tids dannelsesrejser, skal I undersøge personudviklingen i teksternes centrale karakterer og blive klogere på hvorfor rejsen som tema fra tidligste færd fremstår så central i den vestlige litteratur som film.       

Kernetekster:

Otto Sten Due (overs.): Homers Odyssé:

1. sang
9. sang
22. sang

Supplerende og perspektiverende stof

Daniel Defoe: Robinson Crusoe: Der tændes ild på ny (1779/80, bearbejdet af Joachim Heinrich Campe)
Andreasen, Brian/Refslund Poulsen, Jens: Paideia. Systime 2012.
Johnny Thiedecke: Videre sejled vi nu. Pantheon 2010  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Om det gode liv

I dette forløb skal det omhandle nogle af de centrale antikke filosofiers syn på hvad der udgør "det gode liv". Med særlig fokus på Platon og de hellenistiske skoler vil vi undersøge hvordan disse filosoffers ideer spiller ind på senere tiders tænkning - og om vi kan bruge de vises råd til noget i dag.

Primærlitteratur:

Niels Skovgaard: "Det gode liv". Systime (2002)  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Ret og retfærdighed

Filosofi: Ret og retfærdighed

I dette forløb sættes antikke perspektiver på statens ret og individets retfærdighed op over for hinanden. Igennem en nærlæsning af Sofokles' Filoktet, med perspektivering til Hegel og dennes tragedieforståelse, afsøger vi konflikten imellem individet og kollektivets interesser.

Vi vil ydermere afdække de fysiske og sociale rammer for det græske teater.   

Tekster:

Sofokles, Marcel Lysgaard overs.: Filoktet. Hans Reitzels forlag 2016

Perspektivering: Isak Winkel Holm: Hegel og den græske tragedie

Baggrund: Paideia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den græske billedverden

I dette forløb skal der arbejdes med at kunne beskrive, analysere og kontekstualisere græsk vasekunst. Der vil desuden inddrages perspektivering til efterantik keramik.

Metodisk skal du kunne foretage:

en kort redegørelse for vasens

Fundsted
Opstillingssted (Museum)
Størrelse
Bevaringstilstand
Kunstner
Datering

en beskrivelse af vasen som inkluderer:

Vasen som praktisk genstand
Materiale
Form og funktion
Stil
Generel dekoration
Billedbeskrivelse
Tema/budskab


en

Datering
Perspektivering



Materiale:


Stilarter & monumenter:

Geometrisk stil:
fig. 5: Dipylonvasen


Orientaliserende stil:
fig. 6: loutroforos fra Athen
fig. 7: Oinochoe
fig. 8: Oinochoe


Sortfigurstil:
fig. 9: Kylix
fig. 10: Pelike
fig. 11: Hydria
fig. 12: Amfora
fig. 13: Kylix
fig. 14: Amfora



Rødfigurstil:
fig. 15: Amfora
fig. 16: Stamnos
fig. 17: Kylix
fig. 18: Kylix
fig. 19: Stamnos
fig. 20: Lekyther
fig. 24: Vinkrater


Perspektiverende materiale:

Eleni Vernadaki. To vaser fra Olympiaka-serien, 2003-2004
https://www.greeknewsagenda.gr/ceramic-art/

History with Cy


Sekundærlitteratur:

Johnny og Arendse Thiedecke: Den græske vasekunst og dens efterliv. Pantheon 2004.
Oldtidskundskab.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rom som relief

Rom som relief

I dette korte forløb vender vi blikket mod romerske forfattere som lader sig inspirere af den græske antik. Nedslagene relaterer søg primært til emner eller genrer fra den græske verden som behandles på ny i en romersk kontekst.

Tekster:

Horats: GLÆD DIG VED DAGEN IDAG  
Lukrets: Uddrag fra 2. bog af De rerum natura: Lovprisning af visdommen
Vergil: Uddrag fra Æneidens 2. bog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer