Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sebastian Gulmann
|
Hold
|
2024 ol/y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antikkens skæbnesyn
LÆRINGSMÅL:
I denne første søjle skal du:
- undersøge det græske skæbnesyn som det kommer til udtryk i den antikke litteratur. Igennem analyse af Iliadens 1. og 22. sang og et uddrag fra Herodots Historie skal vi indkredse betydningen af begreber som hybris, nemesis og moira samt gøre dig bekendt med den græske gudeverden.
- lære at benytte centrale heltedyder i deres relevante kontekst.
- forstå og formidle homeriske genrebegreber samt Iliadens overleveringshistorie.
TEKSTMATERIALE:
Homers Iliade (overs. O.S. Due), Gyldendal (1992).
Johannes Fibiger: uddrag af "Valget træffer dig". "Filosoffen", vol. 6, del 3, (2012).
Hastrup,Thure & Hjortsø,Leo: Herodot i udvalg, Gyldendal (1982).
Paideia. SYSTIME (2012)
KERNESTOF:
Iliaden: 1. sang
Iliaden: 22. sang
Polykrates' ring, s. 31-34. Bog III, kap. 39-43 + 124-125,
SUPPLERENDE STOF :
Valget træffer dig, s.12-22
Paideia, s. 10-24
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kampen om klogskab
LÆRINGSMÅL:
I dette forløb i den filosofiske søjle er læringsmålene:
- at analysere Platons Menon ud fra et filosofisk perspektiv samt applicere for dialogen centrale begreber som arete, doxa, ortedoxa, episteme og aporia i deres rette kontekst.
- at opnå viden om hovedlinjerne i den antikke filosofi med baggrund i nuturfilosofferne, Sokrates, Platon og Aristoteles.
- at opnå viden om særligt Platon og dennes filosofi - med særligt fokus på filosofiens
fokus på epistemologi: hvad kan vi vide og hvor går grænserne for den menneskelige
viden.
- at komme til forståelse af dialoggenren og dens sammenhæng med Platons filosofi.
MATERIALE:
Platon: Menon (overs. Chr. Gorm Tortzen) Aegis - Tidsskrift for klassiske studier, 5,1 (2005)
John Locke: Et essay om den menneskelige forstand (uddrag)
Paideia: SYSTIME (2012)
KERNESTOF:
Platon: Menon
John Locke: Et essay om den menneskelige forstand: I,2: Der er ingen medfødte principper i bevidstheden + II,1: Om ideer i almindelighed og deres oprindelse.
SUPPLERENDE STOF:
Paideia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ret og retfærdighed
Filosofi: Ret og retfærdighed
LÆRINGSMÅL:
I dette forløb skal du kunne:
- formidle hvordan antikke perspektiver på statens ret og individets retfærdighed sættes op over for hinanden igennem en nærlæsning af Sofokles' Antigone.
- Perspektivere til Hegel og dennes tragedieforståelse i konflikten imellem individet og kollektivets interesser og i den forbindelse yderligere kunne redegøre for begreberne "sædelig substans" og "tragediens kollision".
- afdække de fysiske og sociale rammer for det græske teater.
MATERIALE:
Sofokles: Antigone (overs. Otto Foss), Hans Reitzels forlag (1977)
Isak Winkel Holm: Hegel og den græske tragedie, Kritik 145 (2000)
Paideia, Systime (2012)
KERNESTOF:
Sofokles: Antigone
SUPPLERENDE STOF:
Isak Winkel Holm: Hegel og den græske tragedie, s. 36-38: Sædelig substans +Tragediens kollision
Paideia, s. 101-111
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Om det gode liv
LÆRINGSMÅL:
I dette forløb skal du kunne:
- udlægge centrale antikke filosofiers syn på hvad der udgør "det gode liv" - med særligt fokus på Platon og de hellenistiske skoler
- vurdere hvordan disse filosoffers ideer spiller ind på senere tiders tænkning - og om vi kan bruge de vises råd til noget i dag.
MATERIALE:
Niels Skovgaard: "Det gode liv". Systime (2002)
KERNESTOF:
Platon: Faidon (uddrag), Det gode liv, s. 2-10
Epikur: Brev til Menoikeus (uddrag), Det gode liv, s. 10-13
Seneca: Sindsro (uddrag), Det gode liv, s. 14-15
SUPPLERENDE MATERIALE:
Om Platon, s. 1
Om Epikur, s. 10
Skeptikerne, s. 12
Stoikeren Seneca, s. 13
Kristendommen + En kristen oprører mod den moderne verden, s. 16-17
Kierkegaard: Enten-Eller (uddrag), s. 18
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Den græske billedverden
LÆRINGSMÅL:
I dette forløb skal du kunne:
- beskrive, analysere og kontekstualisere græsk vasekunst fra geometrisk stil til tidlig attisk rødfigur.
- Perspektivere til efterantik keramik.
Metodisk skal du kunne foretage:
- en kort redegørelse for vasens
Fundsted
Opstillingssted (Museum)
Størrelse
Bevaringstilstand
Kunstner
Datering
- en beskrivelse af vasen som inkluderer:
Vasen som praktisk genstand
Materiale
Form og funktion
Stil
Generel dekoration
Billedbeskrivelse
Tema/budskab
- en
Datering
Perspektivering
MATERIALE:
Arendse og Johnny Thiedecke: Antikkens billedverden og dens efterliv (2009)
KERNESTOF:
Antikkens billedverden og dens efterliv, s. 8-33.
STILARTER OG MONUMENTER:
Geometrisk stil:
fig. 5: Dipylonvasen
Orientaliserende stil:
fig. 6: loutroforos fra Athen
fig. 7: Oinochoe
fig. 8: Oinochoe
Sortfigurstil:
fig. 9: Kylix
fig. 10: Pelike
fig. 11: Hydria
fig. 12: Amfora
fig. 13: Kylix
fig. 14: Amfora
Rødfigurstil:
fig. 15: Amfora
fig. 16: Stamnos
fig. 17: Kylix
fig. 18: Kylix
fig. 19: Stamnos
PERSPEKTIVERENDE MATERIALE:
Mælkekande af Thiéiere Asselin: "Anklaget nymfe i kærlighedens retssal" (1814)
History with Cy, YouTube:
The Greek Dark Age: https://www.youtube.com/watch?v=hrBqCeyVyWI
Johnny og Arendse Thiedecke: Den græske vasekunst og dens efterliv. Pantheon 2004.
Oldtidskundskab.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210621953",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210621953",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66210621953"
}