Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sebastian Gulmann
Hold 2024 ol/y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikkens skæbnesyn
Titel 2 Kampen om klogskab
Titel 3 Ret og retfærdighed
Titel 4 Om det gode liv
Titel 5 Den græske billedverden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikkens skæbnesyn

LÆRINGSMÅL:

I denne første søjle skal du:

- undersøge det græske skæbnesyn som det kommer til udtryk i den antikke litteratur. Igennem analyse af Iliadens 1. og 22. sang og et uddrag fra Herodots Historie skal vi indkredse betydningen af begreber som hybris, nemesis og moira samt gøre dig bekendt med den græske gudeverden.
  
- lære at benytte centrale heltedyder i deres relevante kontekst.

- forstå og formidle homeriske genrebegreber samt Iliadens overleveringshistorie.

TEKSTMATERIALE:

Homers Iliade (overs. O.S. Due), Gyldendal (1992).
Johannes Fibiger: uddrag af "Valget træffer dig". "Filosoffen", vol. 6, del 3, (2012).
Hastrup,Thure & Hjortsø,Leo: Herodot i udvalg, Gyldendal (1982).
Paideia. SYSTIME (2012)


KERNESTOF:

Iliaden: 1. sang
Iliaden: 22. sang
Polykrates' ring, s. 31-34. Bog III, kap. 39-43 + 124-125,


SUPPLERENDE STOF :

Valget træffer dig, s.12-22
Paideia, s. 10-24

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kampen om klogskab

LÆRINGSMÅL:

I dette forløb i den filosofiske søjle er læringsmålene:

- at analysere Platons Menon ud fra et filosofisk perspektiv samt applicere for dialogen centrale begreber som arete, doxa, ortedoxa, episteme og aporia i deres rette kontekst.

- at opnå viden om hovedlinjerne i den antikke filosofi med baggrund i nuturfilosofferne, Sokrates, Platon og Aristoteles.

- at opnå viden om særligt Platon og dennes filosofi - med særligt fokus på filosofiens
fokus på epistemologi: hvad kan vi vide og hvor går grænserne for den menneskelige
viden.

- at komme til forståelse af dialoggenren og dens sammenhæng med Platons filosofi.


MATERIALE:

Platon: Menon (overs. Chr. Gorm Tortzen) Aegis - Tidsskrift for klassiske studier, 5,1 (2005)
John Locke: Et essay om den menneskelige forstand (uddrag)
Paideia: SYSTIME (2012)


KERNESTOF:

Platon: Menon

John Locke: Et essay om den menneskelige forstand: I,2: Der er ingen medfødte principper i bevidstheden + II,1: Om ideer i almindelighed og deres oprindelse.


SUPPLERENDE STOF:

Paideia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ret og retfærdighed

Filosofi: Ret og retfærdighed


LÆRINGSMÅL:

I dette forløb skal du kunne:

- formidle hvordan antikke perspektiver på statens ret og individets retfærdighed sættes op over for hinanden igennem en nærlæsning af Sofokles' Antigone.

- Perspektivere til Hegel og dennes tragedieforståelse i konflikten imellem individet og kollektivets interesser og i den forbindelse yderligere kunne redegøre for begreberne "sædelig substans" og "tragediens kollision".

- afdække de fysiske og sociale rammer for det græske teater.   

MATERIALE:

Sofokles: Antigone (overs. Otto Foss), Hans Reitzels forlag (1977)
Isak Winkel Holm: Hegel og den græske tragedie, Kritik 145 (2000)
Paideia, Systime (2012)

KERNESTOF:

Sofokles: Antigone


SUPPLERENDE STOF:

Isak Winkel Holm: Hegel og den græske tragedie, s. 36-38: Sædelig substans +Tragediens kollision
Paideia, s. 101-111
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Om det gode liv

LÆRINGSMÅL:

I dette forløb skal du kunne:

- udlægge centrale antikke filosofiers syn på hvad der udgør "det gode liv" - med særligt fokus på Platon og de hellenistiske skoler

- vurdere hvordan disse filosoffers ideer spiller ind på senere tiders tænkning - og om vi kan bruge de vises råd til noget i dag.

MATERIALE:

Niels Skovgaard: "Det gode liv". Systime (2002)  


KERNESTOF:

Platon: Faidon (uddrag), Det gode liv, s. 2-10
Epikur: Brev til Menoikeus (uddrag), Det gode liv, s. 10-13
Seneca: Sindsro (uddrag), Det gode liv, s. 14-15
     

SUPPLERENDE MATERIALE:

Om Platon, s. 1
Om Epikur, s. 10
Skeptikerne, s. 12
Stoikeren Seneca, s. 13
Kristendommen + En kristen oprører mod den moderne verden, s. 16-17
Kierkegaard: Enten-Eller (uddrag), s. 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Den græske billedverden

LÆRINGSMÅL:

I dette forløb skal du kunne:

- beskrive, analysere og kontekstualisere græsk vasekunst fra geometrisk stil til tidlig attisk rødfigur.

- Perspektivere til efterantik keramik.

Metodisk skal du kunne foretage:

- en kort redegørelse for vasens

Fundsted
Opstillingssted (Museum)
Størrelse
Bevaringstilstand
Kunstner
Datering

- en beskrivelse af vasen som inkluderer:

Vasen som praktisk genstand
Materiale
Form og funktion
Stil
Generel dekoration
Billedbeskrivelse
Tema/budskab


- en

Datering
Perspektivering

MATERIALE:

Arendse og Johnny Thiedecke: Antikkens billedverden og dens efterliv (2009)

KERNESTOF:

Antikkens billedverden og dens efterliv, s. 8-33.


STILARTER OG MONUMENTER:

Geometrisk stil:
fig. 5: Dipylonvasen


Orientaliserende stil:
fig. 6: loutroforos fra Athen
fig. 7: Oinochoe
fig. 8: Oinochoe


Sortfigurstil:
fig. 9: Kylix
fig. 10: Pelike
fig. 11: Hydria
fig. 12: Amfora
fig. 13: Kylix
fig. 14: Amfora


Rødfigurstil:
fig. 15: Amfora
fig. 16: Stamnos
fig. 17: Kylix
fig. 18: Kylix
fig. 19: Stamnos


PERSPEKTIVERENDE MATERIALE:

Mælkekande af Thiéiere Asselin: "Anklaget nymfe i kærlighedens retssal" (1814)

History with Cy, YouTube:
The Greek Dark Age: https://www.youtube.com/watch?v=hrBqCeyVyWI

Johnny og Arendse Thiedecke: Den græske vasekunst og dens efterliv. Pantheon 2004.
Oldtidskundskab.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer