Titel
5
|
Arkitektur og dets efterliv
I dette forløb har vi haft fokus på den antikke tempelarkitektur med efterfølgende perspektivering til senere perioder i arkitekturens historie for derved at se antikkens påvirkning på især europæisk arkitektur.
Anvendt litteratur og hjemmesider:
Elever har benyttet grundbogen "Antikkens arkitektur ig dens efterliv"
Dansk arkitekturcenter: www.dac.dk (for at læse mere om de moderne stilarter)
Forskelle mellem græske og romerske templer: https://www.youtube.com/watch?v=B2Mn9Oplzdo
Arkitektur – ordener: https://www.youtube.com/watch?v=nrRJkzXl4a4
Herudover har eleverne haft adgang til:
- Græsk og romersk kunst af Susan Woodford, kap. 2, side 23 - 37: Græske templer og deres udsmykning
- Parthenon af Susan Woodford, 1 side om Tempelgrundplaner
- Græsk kunst af Henrik Fich m. fl., Teknik, side 30
- Arkitelturanalys (oversigt) af Scheel Andersen og Ole Laursen, Billedkunst s. 87 - 88
Eleverne har arbejdet i grupper med de nedenstående periode samt de nævnte templer.
De behandlede emner og perioder er:
græsk og romersk tempelarkitektur, Barok- arkitektur, klassicisme, nyklassicisme, historicisme, postmodernisme.
Antikke gennemgåede monumenter: Niketemplet og Erechteion, Hefaistostemplet, Aphaiatemplet, Parthenon, Thugga templet i Tunesien, Neptuntemplet i Paestum, Herkules Viktor templet, Fortuna Virilis, Pantheon, Colosseum, Konstantinbuen, Titusbuen, Epidauros teatret
Barok: Marmorkirken i København, Pantheon i Paris
Klassicisme og nyklassicisme
Christiansborg slotskirke, Domhuset, Vor frue kirke, Øregård gymnasium, reprisen i Holte, Arc de Triomphe i Paris, Panthéon i Paris
Historicisme: Statens museum for kunst, Kgl. teater og Ny Carlsberg Glyptotek
Postmodernisme
Palads biografen og Abraxas – paladset i Maine-la-Vallée.
Arbejdsmetoder: gruppearbejde med af læreren angivet emneområde, hvorefter eleverne har fremlagt deres produktion. Der er oprettet et mappe i lectio, hvor alle eleverne har adgang til alle opgaver.
Ca. 30 ns
|