Holdet 2024 re/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Frands Krogh, Mette Møller Skovbjerg Munch
Hold 2024 re/n (3n re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion og Islam
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Inuit-religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion og Islam

Eleverne skal stifte bekendtskab med religionsfagets arbejdsmetoder, samt fænomenologiske begreber med udgangspunkt i Ninian Smarts syv dimensioner for religion.
Eleverne skal kunne redegøre for væsentlige sider ved Islam, herunder formative og nutidige skikkelser.

Eleverne skal kunne disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi.

Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metode.

Eleverne skal kunne karakterisere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.


Eleverne skal desuden få øje for mangfoldigheden indenfor Islam.


Baggrundslitteratur:
Jacobsen, Preben Brock: Islam i medierne. Systime, 2017. Side 27-29, 31, 36-37

Motzfeldt, Dorte Thelander: ‘Islam’. I: Madsen, Lene o.a.: Grundbogen til Religion C. Systime, 2019. Side 116-120, 123-129, 135-136, 314, 330-331, 333, 335-336

Lykke-Kjeldsen, Carsten: Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime, 2017. Side 38-39



Kilder:
Wulff, Ellen (oversættelse): Koranen. Forlaget Vandkunsten, 2006.
Sura 2 vers 255, Sura 6 vers 93, Sura 56 vers 1-9, Sura 4 vers 163, Sura 3 vers 64-70

Motzfeldt, Dorte Thelander: ‘Islam’. I: Madsen, Lene o.a.: Grundbogen til Religion C. Systime, side 119
Fortællingen om Muhammeds åbenbaringer – Kåre Bluitgen – Ibn Ishaq

‘Troen’. Gads religionshistoriske tekster. G.E.C. Gads Forlag, 1984. Side 415f

‘Profetens natterejse og himmelfærd’. I: Følner, Hanne o.a.: Kuplen, Muren, Graven. Gyldendal, 2002

‘Må man være iført Nike-mærket tøj, når Nike egentlig er navnet på en græsk gudinde?’ islamqa.dk, 11. august 2012
http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=1137&Itemid=1 14. februar 2015

Kassem, Moustapha og Safwat, Akmal (2008): Islam og demokrati. Vi tror på en sekulær islam – på en adskillelse af religion fra staten. I: Politiken. 8. februar 2008. (uddrag)
http://politiken.dk/debat/ECE469035/islam-og-demokrati/ (19.02.2014)

Hizb ut-Tahrir: ‘Vælg Islam - kære muslimer - og stig ikke om bord på demokratiets synkende skude’. Fra Hizb ut-Tahrirs hjemmeside, 1. juni 2015.
http://www.hizb-ut-tahrir.dk/content.php?contentid=673&caller=http://hizb-ut-tahrir.dk/category.php?searchword=sharia&startrow=7 31.05.2016

Andet:
Dokumentar: Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi - VICE
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI

Podcast: Tro på det. Uddrag af afsnittet 'Sharia findes i Danmark!'
https://podcast24.dk/episoder/tro-pa-det/sharia-findes-i-danmark-med-fngselsimam-waseem-hussain
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Fokusområder:
Kristendommens ophav
Kristen etik
Synd og frelse
Reformationen
Kristendommens i dagens Danmark (Religion i det senmoderne samfund)

Læst stof:
Fra biblen:
1Mos 1 - 3,24 (Skabelse og syndefald) - 2Mos 19 - 20,21 (Åbenbaringen på Sinaj og De ti bud) - Luk 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner) - Matt 26, 17-29 (Nadveren)* - Matt 5,17-24 - Matt 5,43-48 (uddrag af Bjergprædikenen) - Matt 22,34-40 (Det dobbelte kærlighedsbud)

Baggrundsmateriale:

'Kristendommen'. Allan Poulsen: Religion og kultur. Side 143-147.

'Kristendommen'. Allan Poulsen: Religion - kort og godt. Side 89-116

'Kristendom'. Madsen, Lene og Reimick, Sofie. I: Grundbogen til Religion C. Systime, 2012. Side 82-83 + 86-88

Andet materiale:

Thomas Vibjerg og MortenVestergaard: Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE7315813/jeg-kan-ikke-tro-paa-at-jesus-fysisk-stod-op-af-graven/

Marie Krarup: Den Syrisk flygtning er ikke min næste.
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste

Kim Hartzner: Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste.
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste  
Luther, Martin: ”Om gode gerninger” fra Allan Poulsens Kristendommen – fra oldkirke til folkekirke. Det ny forlag (2020), side 202-203.

Manuel Vigilius, Mig og Gud og Mig, DSBs Ud og se med DSB 2004

Den apostolske trosbekendelse med forsagelse Bibelselskabet

nadveren - Lindevangkirke.
https://lindevangkirke.dk/nadver.html

Video:
Film: Luther 2003 - Overseas film group. (første 26min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

FORMÅL

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel introduktion til buddhisme. Eleverne skal kunne redegøre for væsentlige forestillinger og religiøse praksisser. Eleverne skal kunne karakterisere, analysere og perspektivere såvel klassiske som repræsentative tekster og andet materiale.

FOKUSPUNKTER

De fire ædle sandheder
Den 8-ledet vej.
De fem skandhaer - an-atman
Samsara, nirvana, karma

Det buddhistiske livshjul
Buddhistisk praksis - nirvanisk, karmisk, apotropæisk
Mahayana-buddhisme og Vajrayana-buddhisme - bodhisattva, sunyata, upaya, lama

MATERIALE

'Buddhisme'. Grundbogen til Religion C, side 182 + 184-185  + 187-193 + 196-204  primærtekster inkluderet.

Dokumentar:
Genius of the aincient world – Sæson 1 afsnit 1 – Buddha: BBC

Ekskursion:
Buddhistisk center København - Svanemøllevej
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Inuit-religion

Inuitisk religion:
Forløbet søger at præsentere eleverne for Inuitreligionens centrale dogmer, praksis og kultur. Eleverne vil træne deres analytiske færdigheder. Forløbet sigter også efter at træne elevernes evne til at formidle sig mundtligt og demonstrere evnen til at præsentere deres analyser.  

Baggrundsmateriale:

De ti vigtigste ting at vide om inuit religion: Andersen, Thilde Thordahl: 3.2.2014: Religion.dk https://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion

Historien Om Grønland og Danmark s.1 episode 1: Mødet: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-moedet_311132


Kildetekster:
Brandstrup, Lasse & Josephson, Hanne: Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens (1975), Gyldendal, 2. oplag
• "D. Handlingsmønster i omgangen med hav- og landdyr - Tekst 18: K. Rasmussen: Kampen mod døde dyrs sjæle, s. 37-41
• "Tekst 35: J. Petersen: Traditionens magt, s. 60
• "Tekst 57: K. Rasmussen: Havets moder", s. 87-90

Centrale begreber:
Kontakt- og lighedsmagi.
Frelses- og velsignelsesreligion.
Animisme.
Naturregligion.
Inuit
Inua.
Tabu – Mana
Hellig – Profan
Ren – uren.
Tupilak – Amulet.
Angakok
Havet Moder
Fangstdyr
Fangts- og afværgeritualer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer