Holdet 2024 re/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Mette Møller Skovbjerg Munch
Hold 2024 re/t (3t re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Scientology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

FORMÅL

at introducere fagets genstand for eleverne
at eleverne stifter bekendtskab med basale religionsfaglige begreber
at eleverne lærer at afkode et materiales synsvinkel (emic/etic)

FOKUSPUNKTER

særligt fokus på emic/etic og 'den anden verden', men også introduktion af elite/mainstream, maksimalisme/minimalisme

MATERIALE

Madsen, Lene o.a.: Grundbogen til Religion C. Systime, 2012.
Side 14, 16-19, 262-263

Interview med Reza Aslan:
https://www.youtube.com/watch?v=H7UU6FQoU_g

Rothstein, Mikael: ‘Anders And og Vorherre’ http://www.ateist.dk/content/193-Anders-And-og-Vorherre 25.07.2016

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

FORMÅL

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel introduktion til islam. Eleverne skal kunne redegøre for væsentlige forestillinger og religiøse praksisser. Eleverne skal kunne karakterisere, analysere og perspektivere såvel klassiske som repræsentative tekster og andet materiale. Videre er det hensigten, at eleverne får blik for mangfoldigheden inden for islam, her særligt med fokus på forholdet mellem islam og samfund/politik, navnligt i Danmark.

FOKUSPUNKTER

Dogmer, helligskrifter, myter - trosartikler, Koranen og hadith
Ritualer - de fem søjler og hajj som overgangsritual
Sharia, fiqh og fatwa
Sekularisme, fundamentalisme og islamisme
Islam i Danmark

MATERIALE

A. Baggrundslitteratur

Motzfeldt, Dorte Thelander: ‘Islam’. I: Madsen, Lene o.a.: Grundbogen til Religion C. Systime, 2012. Side 89-101, 108-109

Jacobsen, Preben Brock: Islam i medierne. Systime, 2017. Side 27-29, 31, 36-37

Gads Religionsleksikon: ‘Islamisme’ og ‘Fundamentalisme’
https://www.religion.dk/leksikon/A 05.08.2021

B. Tekster

Wulff, Ellen (oversættelse): Koranen. Forlaget Vandkunsten, 2006.
Sura 112 + 21,107-109 + 3,3-4 + 30,14-16 + 76,30 + 8,9

‘Troen’. Gads religionshistoriske tekster. G.E.C. Gads Forlag, 1984. Side 415f

‘Profetens natterejse og himmelfærd’. I: Følner, Hanne o.a.: Kuplen, Muren, Graven. Gyldendal, 2002

Mehdi, Shadid: ‘Hvad er myten bag fasten i Ramadhān?’ islamqa.dk, 13.08.2011
http://islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=736&Itemid=1 01.09.2015

‘Må man være iført Nike-mærket tøj, når Nike egentlig er navnet på en græsk gudinde?’ islamqa.dk, 11. august 2012
http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=1137&Itemid=1 14. februar 2015

Kassem, Moustapha og Safwat, Akmal (2008): Islam og demokrati. Vi tror på en sekulær islam – på en adskillelse af religion fra staten. I: Politiken. 8. februar 2008. (uddrag)
http://politiken.dk/debat/ECE469035/islam-og-demokrati/ (19.02.2014)

Hizb ut-Tahrir: ‘Vælg Islam - kære muslimer - og stig ikke om bord på demokratiets synkende skude’. Fra Hizb ut-Tahrirs hjemmeside, 1. juni 2015.
http://www.hizb-ut-tahrir.dk/content.php?contentid=673&caller=http://hizb-ut-tahrir.dk/category.php?searchword=sharia&startrow=7 31.05.2016

C. Andet

Dokumentar: Mekka - hvad sker der? DR Kultur, 2015

“PerkerDansk – Religion” (7:8). DR3, 2015.

Podcast: Tro på det. Uddrag af afsnittet 'Sharia findes i Danmark!'
https://podcast24.dk/episoder/tro-pa-det/sharia-findes-i-danmark-med-fngselsimam-waseem-hussain
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

FORMÅL

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel introduktion til kristendommen. Eleverne skal kunne redegøre for væsentlige forestillinger og religiøse praksisser. Eleverne skal kunne karakterisere, analysere og perspektivere såvel klassiske som repræsentative tekster og andet materiale. Videre er det hensigten, at eleverne får kendskab til den rolle og position kristendommen spiller og har i det moderne, globaliserede samfund, her med særligt fokus på Danmark. I den forbindelse skal eleverne også have blik for, hvordan kristendommen og (natur)videnskaben kan ses i både med- og modspil.

FOKUSPUNKTER

Kristendom og naturvidenskab
Afmytologisering og fundamentalisme
Frelse og gudsopfattelse
Kristen etik
Ritualer: Dåb og nadver
Reformation og Martin Luther
Sekularisering

MATERIALE

Madsen, Lene og Reimick, Sofie: Kristendom. I: Grundbogen til Religion C. Systime, 2012.
Side 52-56 + 60-62 + 82-83 + 86-88 - dog er det kun primærteksterne 23-26 der er læst

Metallica: Until It Sleeps
(fokus på musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=eRV9uPr4Dz4)

Fra Bibelen:
1Mos 1 - 3,24 (Skabelse og syndefald) - 2Mos 19 - 20,21 (Åbenbaringen på Sinaj og De ti bud) - Luk 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner) - Matt 26, 17-29 (Nadveren) - Matt 5,17-24 - Matt 5,43-48 (uddrag af Bjergprædikenen) - Matt 22,34-40 (Det dobbelte kærlighedsbud)

Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed

Grundtvig: Hil dig, Frelser og Forsoner

+ denne version: https://www.youtube.com/watch?v=EmMUruGEUMg

Jensen, Merete Riis: ‘Er Danmark et sekulariseret land?’
http://www.dlm.dk/tema/t70/samtidsanalyse/er-danmark-et-sekulariseret-land/ 29.10.2014

Mig og Gud og Mig

Luther, Martin: ”Om gode gerninger” fra Allan Poulsens Kristendommen – fra oldkirke til folkekirke. Det ny forlag (2020), side 202-203.

Kongerækken - Reformationen #1, 9. februar 2017
Podcast om Martin Luther og Reformationen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

FORMÅL

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel introduktion til buddhisme. Eleverne skal kunne redegøre for væsentlige forestillinger og religiøse praksisser. Eleverne skal kunne karakterisere, analysere og perspektivere såvel klassiske som repræsentative tekster og andet materiale.

FOKUSPUNKTER

De fire ædle sandheder
De fem skandhaer - an-atman
Samsara, nirvana, karma
Det buddhistiske livshjul
Buddhistisk praksis - nirvanisk, karmisk, apotropæisk
Mahayana-buddhisme og Vajrayana-buddhisme - bodhisattva, sunyata, upaya, lama

MATERIALE

'Buddhisme'. Grundbogen til Religion C, side 143-163 + 167-172 - primærtekster inkluderet

Benares-talen

Dokumentar: Buddhas barn (uddrag; ca. 32 minutter)

ANDET

Ekskursion til Buddhistisk Center i København, foredrag og meditation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Scientology

Scientology

FORMÅL

Eleverne skal i dette forløb undersøge, hvorvidt Scientology er en religion og hvorfor/hvorfor ikke. I den forbindelse skal de kende til Scientologys opståen og baggrund, centrale forestillinger og praksis og de skal kunne analysere relevant materiale og med et religionsfænomenologisk begrebsapparat kunne sammenligne med buddhisme, kristendom og islam.

FOKUSPUNKTER

Kilder - indefra og udefra
Scientologys verdens-, guds- og menneskeopfattelse: Theta, thetan, MEST, clear, Fuldkommen Frihed
Scientology praksis: auditering og Søndagssamling

MATERIALE

‘Scientologi Kirkens trosbekendelse’
http://www.scientology.dk/what-is-scientology/the-scientology-creeds-and-codes/the-creed-of-the-church.html#slide6 01.03.2017

‘Bøn om fuldkommen frihed’
http://www.scientology.dk/what-is-scientology/scientology-religious-ceremonies/a-prayer-for-total-freedom.html#slide4 01.03.2017

‘Scientology og det frie marked’. Berlingske Tidende, 13. december 1998
https://www.b.dk/danmark/scientology-og-det-frie-marked 07.04.2017

Pedersen, René Dybdal: ‘Scientology’. I: Andersen, Birgit o.a. (red.): Senmoder religiøsitet i Danmark. Systime, 2008. Side 52-61 + tekst 11 og tekst 18

Søndergaard, Ann Steendahl: 10 ting Scientology tror på. Religion.dk, 9. marts 2009
https://www.religion.dk/andre-religioner-og-trosretninger/10-ting-scientology-tror-p%C3%A5 26.04.2018

South Park: Trapped in the Closet (uddrag)
https://scientologyhumor.wordpress.com/2017/05/29/29/ 11.04.2018

Podcast fra Third Ear: Robert og thetanerne. Uddrag af første afsnit (ca. 26 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer