Titel
2
|
Islam
Omfang: 16 moduler, 40ns
FORMÅL:
Formålet med forløbet er at give eleverne en generel introduktion til islam. Eleverne skal kunne redegøre for væsentlige sider af islam, herunder formative og nutidige skikkelser. Eleverne skal kunne karakterisere, analysere og perspektivere såvel klassiske som repræsentative tekster. Videre er det hensigten, at eleverne får blik for mangfoldigheden inden for islam, her med fokus på udøvelsen af centrale ritualer samt forskellige måder at tolke tørklædet på, særligt i Danmark.
FOKUSPUNKTER:
- Generel introduktion - religionshistorie og -fænomenologi
- Koranen og hadith
- Den 5. søjle: Hajj som overgangsritual (ritualanalyse)
- Den 2. søjle: Bønnen (ritualanalyse)
- Sharia og fatwalæsning
- Islam i Danmark, måder at være muslim på & Hjärpes kategorier
- Religionsfaglig tekstanalyse (præsentation/karakteristik, analyse, perspektivering)
MATERIALE:
a) Baggrund
• Poulsen, Allan. Religion – Kort og godt. ”Islam”. Columbus (2018), side 121-145.
• Hazen, Isabelle. ”Hvem var muslimernes profet Muhammed?” fra Kristeligt Dagblad. 01.11.2017.
• Hazen, Isabelle. ”De seks trosartikler: Hvad tror muslimer på?” fra Kristeligt Dagblad. 28.05.2005.
• Østergaard, Kate. Danske Verdensreligioner – Islam. ”Renselse” og ”Bøn”. Gyldendal (2006), side 142-151.
• Motzfeldt, Dorte Thelander. Religion: Teori – fænomenologi – metode. ”Overgangsritualer”. Systime (2017), p143.
• Motzfeldt, Dorte Thelander et.al. Grundbogen til Religion C. ”5. søjle Valfart – hadj”. Systime (2012), side 101-102. og ”Ritual” (www.grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255)
• Fenger-Grøndahl, Malene. ”Sharia” fra Faktalink: www.faktalink.dk/titelliste/shar. Besøgt d. 19.11.2020.
• Pedersen, Bodil Junker. ”Kategorisering af religiøse udøvere” fra Begrebsnøglen til religion – teori og metode.
b) Primærmaterialer
1. Koranen:
-Om Skabelsen: Sura 2,117; Sura 40,57; Sura 7,54; Sura 82-7-8; Sura 54,49; Sura 36,40; Sura 25,2; Sura 55,5-8; Sura 87,1-3; Sura 7,54; Sura 29,61; Sure 2,115; Sura 24,45; Sura 16,5-8; Sura 95,4; Sura 32,7-9; Sura 4,1; Sura 2,35-39; Sura 7,22-23.
- Om Allah: Sura 1,1-7; Sura 3,73; Sura 2,255; Sura 57,4; Sura 5,72-76; Sura 112,1-4
- De seks trosartikler: Sura 1,1-7; Sura 96,1-5; Sura 112,1-4; Sura 16,93
- Om ritualer og hajj: Sura 22,67-68; Sura 22,26-29; Sura 3,96-97
2. Hadith:
- ”Ibn Ishaq beretter om Muhammeds natterejse” fra Jens Forman, Muslimernes religion, side 67-67.
- “Troens hovedpunkter” fra Mennesket og magterne: en tekstsamling til religion. Gyldendal (1992), side 100.
3. Andre tekster:
-”Tekst 35: Interview med Ayub om bøn” i Danske Verdensreligioner – Islam. Gyldendal (2006), side 151.
-Vice: “We Snuck a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage”, YouTube-video.
-Er det islamisk set tilladt at ryge?” fra islamaqa.dk
- Afsnit 7 (”Religion”) af PerkerDansk: https://www.dr.dk/studie/religion/islam-hele-udsendelser
-”Tekst 25: Uden tørklæde er helvede nær” fra Jens Formans Islam og Muslimerne. Systime (2011), side 127-128.
-”Muslim: Derfor bærer jeg niqab med stolthed” fra Kristeligt Dagblad. 21.03.2018.
- "Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet I Jeg tror 2:4", https://www.youtube.com/watch?v=D5DyqRFXDMg
-DRs ”PerkerDansk – Religion” (7:8): www.dr.dk/studie/religion/islam-hele-udsendelser.
Supplerende materiale:
- ”Muslim Girls Get Real About Hijab”: https://www.youtube.com/watch?v=4SYjlW9rXiM
-Mona Haydar: ”Wrap my Hjab”: https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo
- Ritualanalyse af "En guide til bønnen" fra Imam Ali Moskeens YouTube-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=TyLrh6aa13g
-Brinkmanns Briks: "Der er kun en mening med livet" - afsnittet om islam med Naveed Baig og Jakob Skovgaard-Petersen.
EVALUERING:
Forløbet afsluttes med en individuel prøve, hvor eleverne skal svare på nogle spørgsmål om islams centrale dogmer og lave en religionsfaglig indholds- og begrebsanalyse af en tekst.
|