Holdet 2024 2g fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Heine Bækgaard Iversen
Hold 2024 2g fi (2g fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virkelighed, viden og videnskab i en AI-tid
Titel 2 Forløb om eksistensfilosofi
Titel 3 Forløb om etik og politisk filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virkelighed, viden og videnskab i en AI-tid

Virkelighed, viden, videnskab

Dette forløb indeholder en kort introduktion til filosofifaget: Vi kredser her kort om, hvad det er for discipliner og spørgsmål, der har domineret filosofihistorien, og hvad det er, der har drevet filosoffer til at stille netop de spørgsmål.

Det handler om forestillingerne om det gode, det sande og det skønne!

Vi arbejder i dette forløb derefter med begreberne Virkelighed, viden, videnskab. Vi arbejder med disciplinerne ontologi og epistemologi. Og vi ser i dette forløb på moderne/senmoderne tilgange til disse. I får en introduktion til traditionen - antikken og det tidligt moderne. Men fokus er på det 20. århundrede! Teorien handler om "videnskaben" og "Videnskabsteorien". Men vi ser også på det i forhold til, hvad teorierne om videnskaben kan fortælle os om, hvordan det almindelige menneske kan erkende sin virkelighed. Videnskabsmanden er også menneske.

Introduktion til klassiske discipliner og spørgsmål (ppt af hi)

Minileksikon om rationalisme, empirisme, realisme og antirealisme mm. (hi)

Platon: Uddrag fra Staten, Hulelignelsen

Torben Zangilds Zetland-artikel "Er mennesket økonominsk, biologisk, nationalt eller guddommeligt? Bag tidens store debatter gemmer sig vidt forskellige menneskesyn", Zetland, 4.5.2018.

Karl R. Popper: uddrag af Historicismens elendighed (1957), s. 28-31, fra Filosofi og videnskab (2007)
Sekundærtekst om Popper fra samme bog.
Hjælpeark/ppt til "Videnskabsteori og Popper" (hi)
Sekundær artikel om Popper fra Politikens FilosofiLeksikon (2010)

Ppts omKuhn og primærteksten (hi)
Thomas S. Kuhn: af "Videnskabens revolutioner" (1962), s. 32-38, fra Filosofi og videnskab (2007)
Sekundærtekst om Kuhn fra samme bog.

Ppt til H.G. Gadamer og Hermeneutikken (hi)
Uddrag fra Sandhed og Metode (uddrag af s.277-285)

Ppt om magt og magtbegrebet (hi)
Ppts om primærteksten af Foucault (hi)
Michel Foucault: uddrag fra "Overvågning og straf (1975) fra Teknologi og filosofi 3, s.30-34.
Sekundærtekst til samme.  Teknologi og filosofi 3, s.26-28

Teori og opgaver til personlighedstyper: Tests og samtaler om deres anvendelighed og sandhedsværdi.

Skamkompasset: kort gennemgang af teori, anvendelighed og sandhedsværdi

Svend Brinkmann: Uddrag fra artikel "Lykkens idehistorie" (2021) - eksempel på paradigmer, horisonter og normalisering/socialicering/disciplinering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb om eksistensfilosofi

FORLØB OM EKISTENSFILOSOFI

Forløbet ser på Eksistensfilosofi generelt: Helt kort: En filosofi om den menneskelige eksistens. Fælles for de forskellige former for eksistensfilosofi er, at de spørger efter det, der grundlæggende karakteriserer menneskets måde at være på. Dette karakteristiske angives ved at betone begrebet om eksistensen:

1) Dels er eksistensen som den specifikt menneskelige eksistens afgørende forskellig fra andre former for væren. (alle mennesker) (Her nærmer vi os teoretisk filosofi)

2) Dels tager eksistensfilosofien udgangspunkt i den menneskelige eksistens som faktisk, konkret og levet eksistens. (det enkelte menneske) (Her er der tale om praktisk filosofi)

At den menneskelige eksistens er (kendetegnet ved) frihed vil sige, at den ikke er noget blot foreliggende eller givet. Som eksisterende forholder mennesket sig til sig selv, til sine muligheder, til verden, hvilket betyder, at eksistensen er noget, som skal virkeliggøres. Mennesket har således mulighed for en usand, uegentlig eksistens. Det er i hvert fald antagelserne for forløbets tekster. Men vi læser dem kritisk. Og forløbet munder ud i et miniprojekt, hvor I skal arbejde med en aktuel tekst, som sætter de eksistensfilosofiske begreber og tanker i et kritisk lys.

Forløb om eksistensfilosofi
Motiverende hjælpeark til Eksistensfilosofi (hi)
Ark om temaer i eksistensfilosofien (hi)

Hjælpeark til stoicisme og stoikerne (hi)
Epiktet: af Epiktets håndbog
Hjælpeark til Epiktets tekst (hi)

Hjælpeark til Blaise Pascal (hi)
Blaise Pascal af Tanker (dele af fragment 72 og 139)
Hjælpeark til Blaise Pascals tekst (hi)

Hjælpeark til Kierkegaard (hi)
Søren Kierkegaard: uddrag fra Enten-Eller (2.bind): Om valget
Hjælpeark til Kierkegaards tekst (hi)

Hjælpeark til Nietzsche (hi)
Uddrag fra Moralens generalogi og Afgudernes ragnarok
Hjælpeark til teksterne (hi)

Sartre: Uddrag fra Eksistentialisme er en humanisme
Hjælpeark til Sartre (hi)

Christian Hjortkjær: Uddrag fra "Utilstrækkelig" (Kapitel 1 og 2) (2020).

Perspektiverende tekster:
Introduktion til: Harry Frankfurt: 1. og 2. ordensønsker (hi)
Brudstykker fra kinesisk filosofi (Daoisme/Taoisme)
Nina Østby-Sæthers "Selvrealiseringens patologi" (2005).

Omfang: ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb om etik og politisk filosofi

Forløb om etik og politisk filosofi

I dette forløb arbejder vi med et forløb om etik og politisk filosofi. Vi arbejder på de spørgsmål, som disciplinerne traditionelt har stillet. Og vi ser på både antikken, det tidligt moderne og det moderne/senmoderne.

PowerPoint-Præsentation/introduktion til etik og politisk filosofi

Teksterne:
Filosofi – fra antikken til vor tid s.34-35
Platon: uddrag fra Bog 4: s.154, 164-176, 182-187
Hjælpeark til Platon (hi)
Karl Popper: uddrag fra og hjælpeark til "Det åbne samfund og dets fjender"

Niccolò Machiavelli; uddrag fra Fyrsten:af  kapitel 15, 16, 17, 18, 21, 22, 26
Hjælpeark til Niccolò Machiavelli (ppt) (hi)

Thomas Hobbes: uddrag fra Leviathan, fra De store tænkere
Hjælpeark til Hobbes (ppt) (hi)

Jemery Bentham: af En indføring i principperne for moral ((Med tilhørende introduktion) fra antologien Moralens og dens begrundelse)

Immanuel Kant: af Grundlæggelse af moralens metafysik ((Med tilhørende introduktion) fra antologien Moralens og dens begrundelse)
Hjælpeark til Kant (hi)


Omfang ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer