Øregård Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Øregård Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g Bi/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Øregård Gymnasium
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Isabella Mosholt Søgaard Koefoed
Hold
2024 3g Bi/3 (
3g Bi/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Bakterier - venner eller fjender?
Titel 2
Er alkohol farligt?
Titel 3
Er du sund?
Titel 4
Gener og nedarvning - Hvilken magt har ens gener?
Titel 5
Skal vi udrydde flåten?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Bakterier - venner eller fjender?
Biologi bog: Biologi i Fokus, 1. udgave, 2. oplag 2010, Bodil Bidstrup s. 7-15
Bakteriedokument: "Bakterier kapitel 3" - fra bogen: Liv af Niels Høgslung og Signe Høgslund
Podcasts: "Bakterier - fra skurke til helte" med Seniorforsker Shiraz Ali Shah
Bakteriers effekt på sundheden
Celler: Opbygning og funktion. Celletyper, cellers indhold, cellemembranens opbygning
Membranprocesser. Aktiv vs. passiv
Diffusion og osmose. Hyperton, isoton og hypoton opløsning.
Bakterier - opbygning og funktion. Forskel på grampositiv og gramnegativ celle
Den typiske vækstkurve for bakterier; nølefase, eksponentiel vækstfase, stationærfase, dødsfase
E. coli
Resistens
Kort: virus opbygning og formering
Forsøg med Osmose i madvarer og naturen
Forsøg med Antibiotika og e.coli
Indhold
Kernestof:
Kære Bio B-elever!Jeg håber I har haft en fantastisk sommer :-)
Kære Bio BJeg har lagt powerpointet fra sidst under "Dokumenter" her i Lectio.Vi skal have om membranprocesser og senere (måske torsdag eller ugen efter) er det planen at lave et forsøg med osmose, som mange af jer sikkert har prøvet. Det bliver et l
I timen har I læst s. 7-9 samt 13-15 om cellers opbygning og funktion
Osmose i vingummibamser, kartofler og mælkebøtter....
Opgave celler 2. modul.docx
Begreber celler - membrantransport.docx
Osmose i madvarer og naturen.docx Rapportvejledning
OBS! FORSØG!!!Følgende elever skal møde op til forsøg i begge moduler: Alec, Alfred, August L., August B., Amanda, Anna, Anna Bella, Isabella, Hubert, Axel, Frederik, Gustav, BalderResten skal først møde i næste uge og har dermed fri her til morgen i
Eksempel på hypertonisk, hypotonisk og isotonisk osmoseproces - se gerne flere videoer på Youtube og ellers i kap. 1 - s. 11 (Hyperton, isoton, hypoton)
OBS!! FORSØG i begge modulerDem som ikke var til forsøg i torsdags skal møde!!!!
Fremlæggelser!!!! Osmoseforsøg - alle grupper fremlægger i ca. 5 min om deres forsøg - Husk powerpoint med billeder fra forsøget.Fremlæggelsen skal især indeholde jeres metode - altså fremgangsmåden og de valg I har taget - hvordan har I bevist osmos
Grupper:
Bakterier kap. 3.pdf
Husk høretelefoner!!!!
Podcasts: Bakterier har stor indflydelse på vores sundhed
Podcast spørgsmål - besvarelserne skal lægges under elevfeedback individuelt for alle, hvis man har arbejdet sammen, kan man skrive det øverst
Vi læser kap. 3 om bakterier (se under dokumenter) til og med s. 56.(Hjælp) Noter gerne undervejs:- Bakteriers struktur/form- Kendetegn ved E.coli- Forskel på gram positive - og gram negative bakterier- Forskel på bakterier/virus- Passiv diffusion- A
Vi starter modulet med at snakke om de vigtigste pointer ved kap. 3 om bakterier (se under dokumenter) til og med s. 56, som I læste i sidste modul.
Bakterievækst.docx - Besvarelserne afleveres under elevfeedback i dette modul og er lektie til næste gang
Antibiotika - billigt for landbruget, dyrt for sundheden.pdf
Læs om antibiotika og resistens på side 63-69 i dokumentet om bakterier
OBS FORSØG... Følgende elever skal møde op:Alec, Marlin, Smilla, Esther, Josefine, Salina, Frederik, Frederik, Gustav, Julius, Villads, Rasmus, August, AugustAlle møder op i næste modul!!!!!!Bakterier, antibiotika øvelse.pdf
Alle er med i dette modul....
OBS: FORSØG - Følgende elever møder op: Alec, Marlin, Smilla, Esther, Josefine, Salina, Frederik, Frederik, Gustav, Julius, Villads, Rasmus, August, AugustAlle er med i næste modulLektie: Læs/genlæs om antibiotika og resistens på side 63-69 i dokumen
Vi er i lokale 302
Alle er med i dette modul!!!
Spørgsmål til bakterier og resistens.docx - Lektie til næste gang!!!!
OBS! FORSØG! Elever som ikke var med til forsøg i tirsdags med bakterier og antibiotika skal møde op!Bakterier, antibiotika øvelse.pdf Alle er med i næste modul
Spørgsmål til bakterier og resistens.docx - Lektie til i dag!!!!
Alle elever er med i dette modul
Opsamling på forsøg med bakterierDe "nye" elever prøver at få læst kap 3. med bakterier (findes under dokumenter) til i dag. Alle skal have læst dette, da I om et par uger vil få en prøve i emnet + I skal aflevere en journal, så det er vigtigt at hav
Forsøgsopsamling Bakterier, antibiotikaresistens.docx
Vi gennemgår jeres osmoserapporter og I får journal med bakterier for
Prøve i bakterier - UDEN HJÆLPEMIDLER!!!!Pensum er dokumentet med kap. 3 om bakterier + podcast og artikel (se dokumenter + holdets aktiviteter) + forsøget med bakterier - dvs. hele forløbet med bakterier.
Fra småsnalret til stang-bacardi: Sådan påvirker små og store mængder alkohol hjernen
Nyt emne: Alkohol og nervesystemet
Fagtermer til nervesystemet.docx - Oversigt over de fagtermer I kan møde i dette emne. Har I hørt nogle af dem før, så endelig tilføj :-)
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Er alkohol farligt?
Bog: Biologi i Fokus af Bodil Bidstrup s. 43-55
Artikel: "Fra småsnalret til stang-bacardi: Sådan påvirker små og store mængder alkohol hjernen" fra
Videnskab.dk
Video om synapsen (YouTube):
https://www.youtube.com/watch?v=hE-pfleRtfw
Alkohols påvirkning af hjernen og sanserne (Biotech Academy):
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/grundskole-hjernen-og-sanserne/case-1-alkohols-paavirkning-af-hjernen-og-sanserne/
Nervesystemets opdeling
Overordnet det somatiske og og autonome nervesystem
Nervecellens opbygning
Det elektriske signal/aktionspotentialet
Synapsen og det kemiske signal
Overordnet myelinsering og saltatorisk ledning
Hæmmende og fremmende signaler
Øvelse/forsøg: Fordeling af tryk og smertenerver
Øvelse/forsøg: Nerveledningshastighed
Øvelse/forsøg: Alkohols effekt på nervesystemet - forsøg med promillebriller
Indhold
Kernestof:
Prøve i bakterier - UDEN HJÆLPEMIDLER!!!!Pensum er dokumentet med kap. 3 om bakterier + podcast og artikel (se dokumenter + holdets aktiviteter) + forsøget med bakterier - dvs. hele forløbet med bakterier.
Fra småsnalret til stang-bacardi: Sådan påvirker små og store mængder alkohol hjernen
Nyt emne: Alkohol og nervesystemet
Fagtermer til nervesystemet.docx - Oversigt over de fagtermer I kan møde i dette emne. Har I hørt nogle af dem før, så endelig tilføj :-)
Husk jeres bog: Biologi i fokus
Billede af hjernen.docx
Nervous System (overordnet beskrivelse af nervesystemet)
Lektie: I skal læse/genlæse s. 45-49 i bogen: "Biologi i fokus" om nervecellens opbygning og nerveimpulsen/aktionspotentialet. I skal have styr på hvordan nervecellen er opbygget og dermed være bekendt med, hvor I finder: Aksonet, dendritter, soma, c
Aktionspotentialet gennem axon
Vi er i 314
Nervesystemet det elektriske signal.pptx
Nervecellen - Det er godt at vide
Video:Hvad er neuroner og hvordan fungerer de?
Synapsen.....
I skal arbejde med synapsen og alkohols påvirkning på nerveimpulsen. Derudover skal I lave to små øvelser: Den ene omhandler nerveledningshastighed og den anden omhandler fordelingen af tryk- og smertenerver. Det er vigtigt I alle kommer til tiden!!!
Læs side 50-55 i Biologi i Fokus - husk bogen
Fordeling af tryk og smertenerver øvelse.docx
Opgave d. 7 nov synapsen og nerveimpuls.docx
Besvarelserne afleveres individuelt under elevfeedback i dette modul!!!!!!
Nervesystemet det elektriske kemiske signal.pptx
OBS: Forsøg - følgende elever skal møde op i dette modul:
Alkohols effekt på nervesystemet forsøg.docx
Alle er med i dette modul
Fremmøde:Selina, Amanda (Isabella)Marlin, Esther, (Anastasia)(Rasmus), Axel, Gustav, Villads, AugustFrederik lundsteen, HaraldAlfred, Oscar, Hubert
Plan:
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Er du sund?
Bog: Fysiologibogen, s. 47-55, 63-73, 149-154, 159-175
Bog: Biologi i Fokus, s. 69-80
Åndedrættet, gasudveksling; iltens vej fra mund til celler
Blodkredsløbet - det lille og det store kredsløb
Blodets bestanddele. Hæmatokritværdi betydning og måling
Oversigt over kostråd
Opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, fedt og protein
Fordøjelsessystemet. Fordøjelsen af fedt, kulhydrat og protein
Enzymer - opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Proteinstruktur - fire niveauer; primære, sekundære, tertiære og kvarternære
Forsøg/øvelse: Måling af hæmatokritværdi
Forsøg/øvelse: Fordøjelse af protein
Indhold
Kernestof:
Virtuel undervisning, da jeg er på studietur!Vi mødes virtuelt på Teams kl. 09.30!!!OBS: Lektie: Læs s. 47-52 i jeres nye orange fysiologibog I fik i torsdags. Det omhandler åndedrættet. S. 47-52 fysiologibogen.docx
Lektie: s. 53-57 om gasudveksling (minus syre-baseregulering) + s. 63-64 om menneskets blodkredsløb
Arbejdsseddel til d. 12.12 gasudveksling og blodkredsløb.docx
Prøve i forløbet: Alkohol og nervesystemet (Uden hjælpemidler)Pensum er kapitlet om Nerver i bogen: Biologi i Fokus s. 43-55Derudover opgaver/øvelser vi har lavet i forløbet. Især skal du have viden om: CNS og PNS, det elektriske signal/aktionspotent
Medbring skriveredskaber
Opsamling på den virtuelle undervisning I havde d. 5/12 og d. 12/12 - vi gennemgår jeres besvarelserHar I nogen spørgsmål eller noget I mangler uddybet fra siderne i bogen? - Så skriv det gerne i en besked til mig inden modulet, så jeg kan forklare d
Lektie til timen: I skal kunne forklare det lille og det store kredsløb, som vi arbejdede med sidst, samt iltens vej fra vi indånder ilten til den optages i lungekapillærerne. I forklaringen til det store + lille kredsløb skal indgå: - Iltens vej i b
I timerne i dag skal vi arbejde med hjertet og blodets bestanddele, herunder hæmoglobin og hæmatokritværdi.Jeg håber på, at I kan få målt jeres hæmatokritværdier (evt. google inden timen, hvis I ikke ved hvad det står for)
Lektie: s. 65-73 om hjertet, blodets bestanddele og regulering af blodtryk (Fysiologibogen)Spørgsmål til hjertet og blod.docx
Planen er at vi snakker om artiklerne samt spørgsmålene I lavede i torsdags
Lektie: I skal have læst artiklen og besvare spørgsmålene fra i torsdags +I skal øve jer i at forklare på skrift (og helst også mundtligt) det store - og det lille kredsløb, som I øvede jer på i sidste uge. I går ind på denne hjemmeside derhjemme: G
Måling af hæmatokritværdi forsøg.docx
Tegn og forklar iltens vej fra mund til celler bio b.docx Opgave i timen
Lektie: Læs 149-154 i Fysiologibogen om madens bestanddele (kulhydrater, proteiner og fedtstoffer)
Grupper forsøg hæmatokritværdi:
Tegn og forklar iltens vej fra mund til celler bio b.docx
Lektie: Læs s. 159-166 i Fysiologibogen
Afsnit
Læs s. 167-175 i FysiologibogenLæs også de 7 kostråd: De Officielle Kostråd
Nedbrydning og optagelse af fedt.docx
Hold 2:
Fordøjelse af protein enzymforsøg.docx
Genlæs/Læs s. 167-175 i FysiologibogenLæs også de 7 kostråd: De Officielle Kostråd
Tænk over, hvordan du forstår "sundhed"
Nedbrydning og optagelse af fedt.docx Forklar de fire niveauer som beskriver proteiners struktur, herunder den primære struktur, den sekundære struktur, den tertiære struktur samt den kvarternære struktur.
Grupper forsøg:
Enzymers reaktionshastighed:
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Gener og nedarvning - Hvilken magt har ens gener?
Genetikbogen: s. 16-25 og s. 51-55
Biologi i fokus: s. 84-90
Opbygning og forskel på DNA og RNA
DNA's funktion
DNA-replikation
Proteinsyntesen
Mutationer
Blodtyper
Et gens nedavning
To-gensnedavning
Epistasi
Bioteknologi
-Isolering af DNA
-PCR
-Gelelektroforese
Forsøg/øvelser
Isolering af DNA
Gelelektroforese
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Repetition fra c-niveau (DNA's opbygning mm.):
Virtuelt - Vi mødes på Teams kl. 12
I må nå så meget af lektierne som i kan...
Begrebsliste DNA og nedarvning.docx Tilføj selv begreber løbende
Arbejdsopgave: Spørgsmål til proteiner bio b.docx Besvarelserne skal afleveres i elevfeedback under dette modul
Vi mødes på Teams kl. 13.10
Husk høretlf. !!!Lektien er at se denne video inden timen: "From DNA to protein - 3D"
Vi arbejder med siderne 86-90 om proteinsyntesen i Biologi i Fokus
Se videoerne om DNA-replikation i modulet:
Repeter DNA-replikation. I skal have læst s. 84-85 i Biologi i fokus. Hvis I får styr på denne video, kan I det I skal kunne om DNA-replikationen:
Vi arbejder med s. 86-90 i Biologi i Fokus
Vi arbejder videre med proteinsyntesen: Side 86-90 i Biologi i Fokus
Afsnit
Proteinsyntesen - Transskriptionen:
Lektien er at have lavet opgaverne i dokumentet I arbejdede med i torsdags, enten i hånden eller på computeren:Figurer proteinsyntese arbejde.docx
OBS: Vi har fået ny bog: "Genetikbogen" - Hvis du ikke har den, skal du gå ned i bogkælderen og låne den!!!
DNA-replikation til eleverne.docx Vi kommer ikke til at have om DNA-replikationen i dag, men her er et samlet overblik, som jeg lovede at lave til jer. Det findes også i mappen "DNA og gener" under dokumenter her i Lectio.
Opgave A proteinsyntese.docx Opgave B proteinsyntesen.docx
Spørgsmål DNA og gener .docx
Lektie: I skal læse s. 16 (start ved "Mendels forsøg på ét gens nedarvning") til s. 25 i Genetikbogen
Begrebsliste DNA og nedarvning.docx Tilføj selv flere!!!
Spørgsmål til nedarvning bio b.docx Opgave om genetikken bag forskellige typer majs.docx
Autosomal nedarvning bio b.docx
Lektie: Bjarne og genetikken bio b.docx
Opgaver til blodtyper bio b.docx
Arbejdsspørgsmål til blodtypebestemmelse.docx Efter I har udført forsøget
Disse spørgsmål skal besvares i timen:Arbejdsspørgsmål til blodtypebestemmelse.docx
Øvelsesvejledning Blodtype bestemmelse.docx
Læs s. 51 - 55, som hjælp til forståelse af blodtyper. + Kort om mutationer.
Lektie: Se video:
Opgave isolering af DNA.docx Besvarelsen afleveres gruppevis under elevfeedback!Grupper:1) Esther, Jose, Salina2) Frederik, Hubert, Balder
Ekstra: Undersøg gelelektroforese (google) og læs øvelsesvejledning:Øvelse med gelelektroforese vejledning bio b.docx Øvelse med gelelektroforese bio b.docx
Lektie - se videoerne:PCR
Øvelse med gelelektroforese kun fremgangsmåde og case.docx
Praktisk: Grupper, mødetider, opgavesæt
Ekskursion til Københavns ZOO11.30: Vi mødes ved indgangen13.10: Vi mødes under ZOOtårnet - Opsamling/Fremlæggelser*13.30: Undervisning15.00: Undervisning slut - opsamling og tak for i dag!
Til ekskursionen skal I huske: ComputerSkriveredskaberKladehæfte/noget af skrive påEvt. drikkedunk og madpakke
Grupper:1) Salina, Jose, Smilla2) Esther, Marlin, Anastasia3) Bella, Anna, Amanda4) Ziggy, Harald, Oskar, Jeppe5) Axel, Lundsteen, Thyge, Villads,6) Alfred, Fred, Julius7) Balder, Hubert, Alec, Rasmus
DNA restriktionskæring og ligering
Begreber ZOO:
Evolution og dyrene i Zoo_Lærervejledning.pdf
Husk genetikbogen!!!
Øvelse med gelelektroforese vejledning bio b.docx
Opsamling ZOO.pptx
Undersøg meiose og mitoseFind videoer på youtube og ellers brug jeres genetikbog -I skal beskrive alle faser i begge celledelinger og aflevere det under elevfeedback!
Genetikbogen:
Lektie: Genlæs s. 23-25 om epistasi (én side) i Genetikbogen
Seglcelleanæmi og mutationer - Det er godt at vide
Meiose og mitose bio b.pptx
Opsamling på resultater med gelelektroforeseResultater i case om hyperkolesterolæmi.pdf
Lektie: I skal have godt styr på meiosen (og mitosen) til i dag. Kig evt. på nogle af de forrige moduler, hvor der er videoer og står hvilke sider der er omhandler emnet i bogen...
Vi fortsætter derefter med at have om befrugtningen og senere om menstruationscyklussen....
Befrugtning bio b.docx
Hver elev er på i 10 min over Teams. Elever som er på i dag (se listen. Husk at jeres kamera og mikrofon skal virke. Evt. opdater jeres computer inden.
Eksamensspørgsmål eksempler til skriftelig aflevering og virtuelle præsentationer.docx
I skal fremlægge ét eksamensspørgsmål med selvvalgt figur i 2-3 min. derefter bliver der stillet spørgsmål, I skal svare på.
Vi arbejder med s. 128-145 i Fysiologibogen.Kvinden og mandens kønsorganer, hormoner, hormonregulering, befrugtning. P-piller og minipillers påvirkning af menstruationscyklussen.Lektie: Besvar dokumentet om befrugtning fra i tirsdags! Befrugtning bio
Forsøg med ægløsnings- og graviditettests: Øvelsesvejledning til graviditets og ægløsningstest bio b.docx
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Skal vi udrydde flåten?
Økologi:
Intro-til-biodiversitet-B-og-A-PDF-til-print.pdf (om biodiversitet)
https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/
(De danske skove)
https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/hvad-bestemmer
antallet-af-arter-i-skoven/ovelse/ (Metode til bestemmelse af biodiversitet)
https://videnskab.dk/naturvidenskab/den-sjette-masseuddoeen-jordens-liv-forsvinder-lidt-efter-lidt/
(Artikel om den 6. masseuddøen)
s. 138-157 i Biologi i Fokus
Stofkredsløb
Respiration
Fotosyntesen, mørke- og lysprocesser
Økosystemet
Fødekæder
Energistrømme
Bruttoprimærproduktion og nettoprimærproduktion
s. 128-145 i Fysiologibogen - den levende krop.
Kvinden og mandens kønsorganer
Hormoner
Hormonregulering
Menstruationscyklussen
Befrugtning
s. 28-30 og s. 32-35 i Genetikbogen
Meiose og mitose
Forsøg/øvelser:
Undersøgelse af biodiversitet
Flåtfangst
Forsøg med ægløsnings - og graviditetstests
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med s. 128-145 i Fysiologibogen.Kvinden og mandens kønsorganer, hormoner, hormonregulering, befrugtning. P-piller og minipillers påvirkning af menstruationscyklussen.Lektie: Besvar dokumentet om befrugtning fra i tirsdags! Befrugtning bio
Forsøg med ægløsnings- og graviditettests: Øvelsesvejledning til graviditets og ægløsningstest bio b.docx
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
Lektie: I skal have godt styr på menstruationscyklussen - altså den hormonelle regulering - også ved en eventuel befrugtning! ++ I skal kunne forklare vejen fra en sædcelle bliver dannet til den hvordan den befrugter ægget hos kvinden (s. 128-145 i F
Biodiversitet bio b.pptx
Vi starter i lokale 304 Vi skal i dyrehaven og fange flåter, samt bestemme artsrigdommen for planter ved brug af raunkjærcirklerBog vi bruger i forløbet: Biologi i Fokus
Felttur til Dyrehaven.docx Vi arbejder med dokumentet i dag og i morgen i 1. modul
Opsamling på ekskursion - Bog vi bruger i forløbet: Biologi i Fokus
Felttur til Dyrehaven.docx Afleveres besvaret under elevfeedback gruppevis (husk at skrive navne i gruppen)
Prøve i genetikforløbetPrøve omhandlende nedarvning; autosomal/kønsbunden, recessiv/dominant, krydningsskema og stamtræ.Blodtyper, Isolering af DNA, PCR, elektroforeseMan må gerne tage hjælpemidler i brug under prøven - dvs. bøger og noter - dog inge
Beregn Shannon-indeks
Lektie: Læs om fotosyntesen, lys- og mørkeprocesser, s. 138-143 i Biologi i fokusFotosyntesen Biologi i fokus bio b.docx
flåter sygdomme.pdf Bakterier kap. 3.pdf (Genlæs side 54 om virus)Hvad er en virus? Hvordan er den opbygget? Hvordan formerer den sig?
Emner:- Planternes respiration
Vi gennem opgaverne i arbejdede med i tirsdags...Lektie: Læs s. 144-153 i Biologi i fokus (slut før stofkredsløb) - noget af teksten kan skimtes, da det er repetition fra c-niveau
Skal vi udrydde flåten.pptx
Lektie: Læs s. 153-157 + skriv få noter især til kvælstofkredsløbet og kulstofkredsløbet
Kvælstofkredsløbet (1).pptm Stofkredsløb.pptx
Kemiske forbindelser økologi begreber.docx
Jeres noter stofkredsløb.docx
Arbejdsopgaver - skal fremlægges tirsdag + aflevere dokument, som holdet kan få- opgave med bakterier og antibiotikaresistens: Resistente bakterier og landbrug - opgave.docx Salina og Jose
Vi repeterer de vigtigste dele fra økologi - biodiversitet, fotosyntese, stofkredsløb....Tænk over hvilke emner for året vi ellers skal repetere i næste uge....
I skal lave prøven fra sidst igen....
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297055767", "T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297055767", "H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297055767" }