Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Karen Sofie Hammer
|
Hold
|
2024 3g Bi/2 (3g Bi/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bakterier, ven eller fjende?
Pensum
Dokument om bakterier.
Dokumentar: jagten på de multiresistente bakterier"
Podcast: Bakterier "ven eller fjende"
Øvelse:
Antibiotikaresistens hos E-coli
Aflevering: mindre film, hvor øvelsen gennemgås / analyseres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opioider, alkohol og rygning.
Pensum:
Biologi i fokus: s. 43-54 + 9-13.
Dokument: Kram - alkohol.
Dokument: teori om nikotin
Artikler: Ekstra bladet: Man bliver sindssyg af forelskelse.
Aktuel naturvidenskab: bakterier på hjernen.
YT: Undervisningslokalet, kemiske og elektriske nervesystem.
Dokumentar: Afhængighedens gåde
Klip fra dokumentaren ”Av for helvede”
Nettet: opioidkrisen, hvad er det?
PODCAST: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/24-maj-dopesick-s%C3%A5dan-blev-usa-afh%C3%A6ngig-af-piller/id1429569036?i=1000563418136
Arbejdsark:
Celletransport B
AA til KRAM dokumentet.
Øvelse:
Diffusion og cellestørrelse
Hvordan påvirker nikotin nervesystemet
Hvordan påvirker alkohol nervesystemet (promillebriller). Denne har eleverne selv udarbejdet. De skulle selv vælge hvordan de ville undersøge reaktionstid og balance. De skulle have i mente hvordan man sikre sig at de levede op til den naturvidenskabelige metode. Eks, gentagelserne, kontrol, variable etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvordan hormonerne styrer os.
pensum
Biologi i fokus: kapitel 4. 24-28 + 30-35 s. 58-67 + evt. 69-73
Biotek akadamy (dokument): sædcelleproduktion.
Dokument: "økotoksikologi"
Dokuemnt: "hormonforstyrrendestoffer"
Artikler
https://videnskab.dk/naturvidenskab/miljoeforurening-i-arktis-giver-isbjoerne-knogleskoerhed/
https://videnskab.dk/naturvidenskab/cocktail-af-hormonforstyrrende-stoffer-forvaerrer-hinandens-effekt-i-saedceller/
Øvelse: ED med kobbersulfat og karse.
Kernestof.
At forstå hvordan hormoner regulerer kroppen overordnet. Hvordan den mandlige hormonregulering foregår i forhold til sædcelledannelse og ligeledes hvordan hormonforstyrrende stoffer i vores omgivelser går ind og påvirker vores evne til at få børn. Indbefattende i dette er også begreberne biomagnifikation, bioakkumulering og cocktailseffekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagens plan.
-
https://www.youtube.com/watch?v=NDVV_M__CSI
-
Hvorfor går de danske piger før i puberteten og hvorfor har danske drenge en af de dårligste sædkvaliteter i verden?
-
--> LÆs og få styr på hvad hormoner (incl fagspørgsmål)
-
Afsnit
-
Biologi i fokus: 57-63+66
-
Lektie: læs s. 57-58 + 61-62 + svar på de fire spørgsmål i elevfeedback (de var også i dokumentet fra sidste time)
-
Lektie: Lektie med arbejdsspørgsmål (tager den første time)
-
Dagens plan 1. Opsamling fra sidst (Tavlegennemgang af hvordan sædcellerne dannes).
-
Lektie: Skim jeres elevfeedback fra sidste torsdag + genopfrisk hvordan sædcellerne dannes (I kommer tilfældigt til at gennemgå de fleste figurer ved tavlen).
-
Dagens plan
-
Hvad er der bisphenoler i?
-
Læs i jeres bog s. 70-80 (I må gerne springe over afsnittet cofaktorer). Evt. se denne i stedet https://www.youtube.com/watch?v=qgVFkRn8f10 Men den har ikke alle info med, men de fleste.
-
Tirsdag 8:10-10:20Christoffer, Noah, Sebastian, Nor, Alberte, Sabrina, Johan B og Johanna, Alberth, Alba, Ella, Anna, Johanna(resten holder fri)
-
Bio A_B- Enzymer_proteiner.pdf
-
Lektie:
-
E50_og_Karse 5 (1).xlsx
-
..Lektie: Læs teksten økotoksologi incl. hjemmespørgsmålene - vedhæftet (se i elevfeedback).
-
De der ikke har terminsprøve arbejder i dag med bromelin / enzymopgaven + vi genopfrisker begreber fra enzymer + resultaterne fra karse skal sørge for at være skrevet ind i excel.
-
Lektie: læs økotoksologi dokumentet og svar på de 5 spørgsmål i elevfeedback
-
..
-
Nogle arbejder på at lave deres journal færdig. Andre arbejder på at lave deres klar til i morgen, så man kan starte tidligere og lave den færdig i løbet af den første time.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
KRAMS motion
Motion, hvad er det godt for?
Biologi i fokus: læs. s. 35-41 (minus s. 37)
Dokument om (anarob/aerob/steadystate)
Dokument om teorien bag Krustrups sundhedsmodel. Dokumentet hedder "Fysisk aktivitet fagtekst"
Øvelse:
Pulsundersøgelse: kan du ramme en steadystate-kurve og dykkerrefleksens indflydelse på pulsen.
Hvilken betydning har nikotin på din puls.
Ekskursion: hjerteblod
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: tjek fagbegreber og forventninger til hvad I skal kunne igennem so far (er under dokumenter - mappen "hvordan får vi et sundt og langt liv"). Skriv noter til eksamensopgaverne som passer til emnet. I elevfeedback forventer jeg I oploader jere
-
Dagens plan
-
Lektie: tjek at I kan kredsløbet, med forklaring af de forskellige begreber (indskrevet nedenfor). Læs desuden de første tre sider i vedhæftet dokument (det er kun tre sider, da jeg har givet jer lektien lidt sent).
-
Fagbegreber: Cellemembran, Mitokondier, Respiration,ATP,Glukose, Fedt. Aorta, Arterier, Arterioler, Kappilære, Venoler, Vener, Hulvene, Lungekappilære, Diffusion Blodceller, Alveoler, Højre hjertekammer, Venstre hjertekammer, Højre forkammer, Venstre
-
Forstå aerob og anaerobt energiomsætning. Iltdeficit, ilgæld og kreatinfosfat
-
ks noter.
-
lektie: At lave nedenstående PUNKT 1 i første time.
-
Afsnit
-
stofskifte _energi_teori_steadystate etc.docx
-
Modul 2. Vi skal have styr på energidannelsens kurven og steadystate kurven.
-
Lektie: Sørg for at have læst hele dette dokument
-
1
-
lektie: Læs dokumentet fra i forgårs og lav sundhedsarket - udleveret i timen og sendt i besked og uploadet her (afleveres til mig når vi mødes).
-
Dagens plan.
-
Fysisk-aktivitet_fagtekst (1) (1).pdf
-
Fysisk-aktivitet_fagtekst (1).pdf
-
Lektie: Læs i bogen (biologi i fokus). s. 35-41. I må gerne hoppe over s. 37.
-
Respirationen - Glykolyse og fermentering | Biotech Academy
-
Det gode eksempel. .docx (blod og enzymer)
-
Som vi har talt om i timen, og som jeg har sendt besked ud om:)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mitose_replikation_genetik_1
Pensum
Biologi i fokus s: 81-85
Linkt: undervisningslokale - replikation
Mitose: https://www.detergodtatvide.dk/mitose-og-meiose/
Indeholdende:
Arbejdsark med fagbegreber og relevante figurer.
Arbejde og forstå;) Kropscelledeling (mitose og replikation).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Biodiversitetskrisen_den 6. masseudryddelse
Pensum
Udleverede dokumenter fra Købehavnsuniversitet:
- Biodiversitet en introduktion
- Biodiversitet i skoven.
- Biologi i fokus: s. 138-139 + 144-145 + 156-157
- Vejledning til shannon-indekset (blev dog kun gennemgået overordnet)
Links
.... kvælstofskredsløb
.....kulstofskredsløb
.....Fosforkredsløb
Indbefattende
Forståelse for hvad biodiversitet er, hvilken krise vi står overfor, og hvordan man måler på biodiversitet. Under dette blev der via data fra KBH uni, set på sammenhæng mellem akkumuleret artsrigsom og areal.
Ekskursion: En undersøgelse af biodiverstiten i Dyrehaven.
Til dette blev der undersøgt om området var heteogent eller homogent.
Om der var alle funktionsgrupper tilstede.
Hvordan plante diversiteten var, via raunkjærcirkler og Shannon-indekset.
Diskussion af metode valg, fordele og ulemper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Togensnedarvning og genteknologi_genetik del 2
Biologi i fokus: s. 86-93 + 95-101+121-130
Dokument om evolution og virus
Meiose: https://www.detergodtatvide.dk/mitose-og-meiose/
Dokumentar: CRISP, vi fikser dine gener.
Øvelse: tag DNA ud af dine celler.
Øvelse: gelelektroferese.
Kernestof.
- Mendel, et og togensnedsarvning.
- Genteknologi.
- Virus og udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297055825",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297055825",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297055825"
}