Holdet 2024 2g eø/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Mathias Otzen Kruse
Hold 2024 2g eø/2 (2g eø/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er en virksomhed?
Titel 2 Markedsføring
Titel 3 Regnskab
Titel 4 Iværksætteri
Titel 5 Organisation og ledelse
Titel 6 Strategi
Titel 7 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er en virksomhed?

I dette forløb får vi kendskab til de helt grundlæggende begreber og modeller til at beskrive og analysere hvad en virksomhed overhovedet er for noget samt de vigtigste interne og eksterne forhold for en virksomhed.

Her beskæftiger vi os blandt andet med:
* Virksomhedstyper (produktion, handel (detail- og engros), service samt blandede virksomhedstyper
* Virksomhedsformer/Ejerformer (enkeltmandsvirksomhed, interessentselskab, anpartsselskab, aktieselskab)
* Interessenter
* Mission, vision og værdier
* Business Model Canvas forretningsmodel.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Markedsføring

I dette forløb har vi stiftet bekendtskab med de grundlæggende elementer, begreber og modeller for markedsføring

Vi har arbejdet med følgende grundlæggende begreber og modeller for virksomheders markedsføring:

* Marketing-mixet med dets 4 p'er for produkter og 7 p'er for services - herunder også PLC- kurven.
* Inden for promotion-p'et stiftede vi også bekendtskab med bl.a. pull-push strategier, AIDA- modellen, branding og forskellige offline og online promotionformer.
* Boston-matricen (produktporteføljen)
* Markedsanalyse og segmentering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Regnskab

Vi begyndte forløbet med at se på, hvad regnskab overhovedet er for noget og hvad vi bruger det til.

Herefter gik vi i gang med at forstå de to helt grundlæggende elementer i en virksomheds årsrapport, nemlig resultatopgørelsen og balancen.

Derefter gik vi i gang med at udregne og tolke udvalgte nøgletal i regnskaber inden for de tre hovedområder:
* Rentabilitet (forholdet mellem virksomhedens indtjening og den kapital der er investeret i virksomheden)
* Likviditet (om virksomheden er i stand til at betale det som den skylder på kort sigt)
* Soliditet (hvor stor en del af virksomhedens aktiver som er finansieret af egenkapital ift fremmed kapital)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Iværksætteri

Først stiftede vi bekendtskab med de forskellige iværksættertyper og prøvede også at identificere hvilken iværksættertype forskellige virkelige og tænkte eksempler på erhvervsfolk er.

Endelig gik vi i gang med et iværksætteriprojekt, hvor eleverne selv lavede et udkast til en forretningsmodel og forretningsplan for en virksomhed som de selv kunne lave. Forretningsmodellen tog udgangspunkt i Business Model Canvas.

Projektbeskrivelse af iværksætterforløb:

Hvad:
Der er tale om et skoleprojekt, hvor I laver en forretningsmodel og forretningsplan for jeres egen fiktive iværksættervirksomhed. Det er altså et ”skrivebordsprojekt” og derfor bliver der ikke tale om at oprette en rigtig iværksættervirksomhed eller gennemføre iværksættervirksomhedens aktiviteter i virkeligheden.
Ikke desto mindre vil vi forsøge at gøre forløbet virkelighedsnært og evt. tage kontakt til forskellige virksomheder undervejs for at få information og gode råd.
Samtidig skal projektets fiktive indhold selvfølgelig være både lovligt (skat, afgifter, sikkerhed for forbrugere og ansatte mm.) og etisk forsvarligt.

Hvordan:
I kommer til at arbejde i grupper på typisk 3 personer eller individuelt (I vælger selv).
I undervisningen vil vi arbejde koncentreret med idéudvikling, research og udvikling af en forretningsmodel (Business Model Canvas). Samtidig vil vi begynde på den egentlige forretningsplan.

Produktkrav:
Indhold:
• Forretningsmodel lavet på Business Model Canvas skabelon
• Skitse til forretningsplan

Form:
• Kort skitseret forretningsplan og forretningsmodel + kort mundtlig præsentation
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisation og ledelse

I dette forløb undersøgte vi fire forskellige dimensioner af organisation og ledelse:
1) ledelse
2) motivation
3) organisationsstrukturer
4) organisationskultur

Vi begyndte forløbet med at lave nogle reflektionsøvelser over hvad organisation og ledelse overhovedet er og dernæst gik vi gang med de enkelte dimensioner.

1) Ledelse. Vi så nærmere på Lewins tre lederformer: den autoritære, den demokratiske og laissez faire (/uddelegerende) og diskuterede eksempler på disse forskellige ledersyn og lederformer hos ledere. Derefter så vi kort på forskellige faktorer som påvirker en leders ledelsesform og hermed også situationsbestemt ledelse.

2) Motivation. Her handlede det om motivationsteori, nærmere bestemt Maslows behovspyramide og Herzbergs skelnen mellem vedligeholdelsesfaktorer og motivationsfaktorer.

3) Organisationsstrukturer. Her gjorde vi os bekendt med det horisontale lag i en struktur, som handler om hvem der arbejder med hvad (arbejdsdeling) og det vertikale lag, som handler om hvem der bestemmer (hierarki).
Herefter så vi på følgende typiske former for strukturer præget af hhv. deres arbejdsdeling og koordination. Det var dels den funktionelle struktur og dels divisons- og markedsstrukturen. Vi så også helt kort på nyere former for organisationsstrukturer som matrix- og projektorganisationer

4) Endelig handlede det om organisationskultur.
* Her diskuterede vi dels betydningen for en organisation af både en formel organisationsstruktur og så en i højere grad informel organisationskultur.
* Derudover stiftede vi bekendtskab med isbjergmodellen for organisationskultur (baseret på Edgar Scheins model),
* Endelig så vi kort på Hofstedes dimensioner for forskellige nationale kulturer

Undervejs i forløbet anvendte vi alle fire dimensioner af organisation og ledelse til en mere dybdegående analyse af casen Noma (vi brugte dokumentarfilmen "Noma på kogepunktet")
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Strategi

I dette forløb om strategi anvendte byggede vi videre på den viden og nogle af de modeller som vi har anvendt i tidligere forløb, ikke mindst fra det første forløb om virksomheden og dens omverden.

Vi begyndte forløbet med at forsøge, hvad strategi overhovedet er.

Herefter tog vi udgangspunkt i SWOT analysemodellen til at samle og vurdere sammenhænge og konklusioner fra delanalyser af forskellige interne og eksterne forhold. Til brug til delanalyserne stiftede vi også bekendtskab med PEST og Porter's Five Forces til at analysere eksterne forhold på hhv. samfunds- og brancheniveau. Derudover lærte vi også om Porters konkurrencestrategier og Ansoffs matrice for vækststrategier samt forskellige former for intern (organisk) og ekstern (uorganisk) vækst.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer