Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Frands Krogh, Kasper Munch Pedersen, Line Birch Overby
|
Hold
|
2024 3g Id (3g Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sport, politik og fodbold
Fodbold:
Tekniske og taktiske færdigheder:
- Præcise indersideafleveringer til makker 5-10 meter væk, stilstående og i løb.
- Boldkontrol: herunder løb med bold, driblinger og finter med og uden pres (Minimum én af følgende: husmandsfinten, Cruyff, Deco, Laudrup, Zidane, Okocha, Ronaldo-chop, elastico, Regnbue)
https://www.youtube.com/watch?v=SegJkGNeyHM&t=1s
- Skud: afslutte på mål med og uden pres herunder vristspark og indersidespark.
- Taktik og sammenspil: spilbarhed, indgå i defensive (presspil) og offensive (gennembrudsspil med overlap) kampsituationer.
- Teori: Vi har arbejdet med Læringstrinsmodellen ift. at vise, hvordan niveauforskelle har indflydelse på beslutningsprocesser og hvorfor det kan være sværere at spille niveauintegreret i fodbold (afsnit 10.2.3 om Læringstrinsmodellen i Yubio).
Sport og politik
Fagbegreber:
- Sportswashing
- Forstillede nationale fællesskaber
- Hård vs. blød magt
- Soft disempowerment
- Konvergens
Eleverne har både arbejdet individuelt, med læreroplæg og i grupper. Hoffstedes Løgmodel er anvendt som analyseredskab.
Vi har haft et særligt fokus på VM i Qatar og et potentielt værtsskab til Saudi Arabien i 2030.
Materialer:
Med kroppen ind i Kulturen - Bonde, Hans & Elsborg, Stanis - 2020 s.56-63 Forestillede Nationale fællesskaber + Blød magt.
https://idraetshistorie.dk/temaer/de-moderne-olympiske-lege/beijing-2008-olympiske-symboler/
Mediano sport og perspektiv - OL i Berlin 1936 forførelsens triumf
https://open.spotify.com/episode/1heg4cmOMTo6ptgcc3hBas?si=754557ceecec4487
Mediano sport og perspektiv - OL i Beijing 2008 Etpartistatens propaganda
https://open.spotify.com/episode/4yDVm9qjXJAoDIUWNZiLPE?si=3lA9DwDKSZ2LS84hBczg5Q
Tv2 Nyhederne - Elsborg, Stanis - Beckham er Qatars trumfkort, men Nadim og Schmeichel er også med.
https://sport.tv2.dk/fodbold/2022-11-18-beckham-er-qatars-trumfkort-men-nadim-og-schmeichel-er-ogsaa-med
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysiologi, sundhed og hiphop/breakdance
Breakdance:
Fælleskoreografi:
https://www.youtube.com/watch?v=h3DSYn2jIKE
Faglige mål:
Danse i takt til musik og finde 1.slaget.
Bevæge sig i overensstemmelse med hiphoppens og breakdances udtryk.
Indøve en fælleskoreografi, samt sammensætte øve og performe en gruppekoreografi.
Have fortløbende færdigheder i en række footwork variatioenr og freezes.
Eleverne har arbejdet med forskellige variationer af top rock, footwork samt freezes.
Eksempler på top rock:
Cross step, kick ball change (Salsa Step), Indian Step.
Footwork:
Monkey Swing, Coffee grinder, Zulu Spin.
https://www.youtube.com/watch?v=cOPZTTYStvg
Freezes:
Baby, turtle og side freeze.
Eleverne har ligeledes arbejdet med battle, som værende et kreativt element, som enkeltstående aktivitet eller som et element i en koreografi.
Teori:
Eleverne har i forløbet arbejdet med:
Blodkredsløbet og ilttransport
Energi processernes relative bidrag under arbejde.
- Aerobe
- Anaerobe
Kontinurerlig og intervaltræning samt effekterne heraf.
Livsstilssygdomme:
- Hjertekarsygdomme.
- Sukkersyge.
- Knogleskørhed.
Motionsanbefalinger
KRAM-faktorerne.
Forløbet har indeholdt en ekskursion til LIFE, hvor eleverne har arbejdet med fysiske test og case arbejde i forbindelse med motionsanbefalinger.
Materialer:
LIFE: Hjerteblod - https://undervisning.life.dk/hbl/side/10
Krustrup P, et al. Br J Sports Med November 2018 Vol 52 No 22
Yubio 2022:
s.41 - 52
s. 63 - 64
s. 72 - 76
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297056087",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297056087",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297056087"
}