Titel
3
|
3. Børnefattigdom - konsekvenser for udviklingen
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Eleverne skal lære i hvilket omfang og på hvilke måder fattigdom i Danmark kan påvirke børns kognitive og sociale udvikling og færdigheder, samt forklare hvorfor nogle børn klarer sig godt på trods af, at de er risikobørn? Forløbet centrerer sig om udsendelsen: "Fattige danske børn - den usynlige arv", hvor eleverne fik indblik i fire pigers opvækst under fattigdom.
Centrale spørgsmål, som forløbet tilstræber at besvare:
- Hvad er børnefattigdom?
- Hvad er omfanget af børnefattigdom i Danmark?
- Hvad kendetegner en opvækst i fattigdom?
- Hvorledes er en opvækst i fattigdom determinerende for ens udvikling i livet?
- Har fattigdom kun økonomiske eller mere vidtrækkende konsekvenser?
- Hvilke kognitive konsekvenser har en opvækst i fattigdom for børnene på sigt?
- Hvilke konsekvenser har vores perception for vores opfattelse af børn, der vokser op i fattigdom?
- Hvordan påvirkes sociale relationer ved en opvækst i fattigdom?
- Hvorfor klarer nogle børn sig godt trods opvækst i et risikomiljø?
FAGLIGE MÅL:
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
KERNESTOF:
1) Socialpsykologi:
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
2) Kognition og læring:
- Psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse.
- Perceptionens og tænkningen betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
3) Udviklingspsykologi:
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens.
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af miljø og kultur.
FORLØBETS BEGREBER/TEORI/UNDERSØGELSER
Kendetegn ved børnefattigdom:
- Teoretisk viden: Absolut og relativ fattigdom. Maslows behovspyramide (behov og afsavn)
- Empiri: Dokumentar: "Fattige danske børn - den usynlige arv".
Arbejderbevægelsens erhvervsrådsundersøgelse fra 2002 om omfanget af børnefattigdom i DK. Corsaros undersøgelse fra 2002 om kendetegn ved fattige børns hverdag.
Espersens undersøgelse fra 2006 om fattige børns trivsel. Deding & Gerstofts undersøgelse fra 2009 om kendetegn ved fattige børns forældre i DK.
Børnefattigdom og social arv:
- Teoretisk viden: Bourdieu (økonomisk, kulturel, social og symbolsk kapital, samt habitus), chanceulighed, social arv og social mobilitet. Det senmoderne samfund: individualisering i det senmoderne samfund og kulturel frisættelse (Ziehe) og velfærdssamfundet.
- Empiri: Arbejderbevægelsens Erhvervsråds undersøgelse fra 2026 om sandsynligheden for at være blandt de 20% fattigste som voksen afhængigt af opvækst blandt de 20% fattigste eller 20% rigeste i DK.
Børnefattigdom og social perception:
- Teoretisk viden: Social perception, herunder førstehåndsindtryk, top-down og botttom-up perception, samt Halo- og Rosenthal effekten. Kognitive skemaer, fordomme.
- Empiri: Ambady & Rosenthals korrelationsundersøgelse fra 1993 om førstehåndsindtrykkets troværdighed. Darley & Gross eksperiment fra 1983 om fattige og middelklasse "Hannah".
Børnefattigdom og mobning:
- Teoretisk viden: Traditionel og digital mobning, herunder adskillelse af tid og rum, ansigtsløs kommunikation, nonverbal kommunikation, empati.
Kronisk stress, psykologisk stressorer, OSN og krav/kontrol-model.
- Empiri: Børnerådets spørgeskemaundersøgelse om digital mobning fra 2015.
John mm. undersøgelse i 2028 om konsekvenser ved digital mobning.
Seligmans laboratorieeksperiment fra 1975 om indlært hjælpeløshed.
Børnefattigdom og indlæringsvanskeligheder
- Teoretisk viden:Kronisk stress og tilhørende konsekvenser for hippocampus. Flerlagermodellen for hukommelse. Banduras social-kognitive læringsteori, self-efficacy, de fire kilder til self-efficacy.
- Empiri: SFI's korrelationsundersøgelse fra 2013 om sammenhængen mellem forældres indkomst og børns karakterer i folkeskolen. Evans og Schambergs kvantitative længdesnitsundersøgelse. Maples kvalitative interviewunndesøgelse.
Børnerådets undersøgelse fra 2017 om self-efficacy på tværs af socialklasser.
Skolebørnsundersøgelse fra 2018 om self-efficacy på tværs af socialgrupper.
Børnefattigdom, omsorgsvigt og tilknytning:
- Teoretisk viden: Fire typer af omsorgssvigt. Reaktionsmønstre på omsorgssvigt. Tilknytningsstilene (tryg, utryg-undgående, utryg-ambivalent, utryg-desorganiseret), indre mentale arbejdsmodeller.
- Empiri: Ainsworths observationsundersøgelse ”The Strange Situation” af børns tilknytningsstile. Hazan & Shavers spørgeskemaundersøgelse om tilknytningsstile og senere kærlighedsforhold. Fattigdomsforsker Morten Ejrnæs' og Lars Benjaminsen undersøgelser af konsekvenser ved kontanthjælpsloft. Røde Kors undersøgelse (2022) om forældres økonomiske begrænsninger ift. børnenes basale behov.
Børnefattigdom, risiko- og resiliensfaktorer:
- Teoretisk viden: Resiliens og risikofaktorer, mælkebøttebørn, intelligens, kønsforskelle.
- Empiri: Waynes Dennis’ prospektivelængdesnitsundersøgelse af omsorgssvigt på et børnehjem i Libanon og efterfølgende udviklingskonsekvenser. Werner & Smiths’s prospektive længdesnitsundersøgelse af sammenhængen mellem risiko- og resiliensfaktorer i opvækstmiljøet og senere udvikling af resiliens (også kaldet Kauai-undersøgelsen), herunder også temperament- og kønsforskelle. Teichers retrospektive længdesnitsundersøgelse af hjerneudviklingen ved omsorgssvigt.
Metodisk kendskab:
Gennem årets forløb har eleverne opnået et metodisk kendskab:
- Eleverne kan forventes at have et elementært kendskab til kvantitativ og kvalitativ metode, samt følgende metoder: eksperimenter, hjernescanninger (MRI), observationer, korrelationsundersøgelser, længdesnitsundersøgelser, interviews og spørgeskemaer.
- Eleverne kan forventes at have et grundigere kendskab til følgende metoder: eksperiment, spørgeskemaer, observationer, længdesnitsundersøgelser.
- Eleverne har kendskab til vurderingskriterierne: intern validitet, økologisk validitet og ekstern validitet, samt etik.
ANVENDT MATERIALE:
Bøger:
Følgende afsnit i Larsen, Ole Schultz. Psykologiensveje, i-bog, 2017:
- Maslows behovshierarki: https://psykveje.systime.dk/?id=5385 (2,6 NS)
- Social perception: https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c11565 (3,0 NS)
- Kognitiv psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4793 (1,3 NS)
- Hukommelse (til og med implicit hukommelse): https://psykveje.systime.dk/?id=p5236 (6,3 NS)
- Social-kognitiv læringsteori: https://psykveje.systime.dk/?id=p5809 (2,2 NS)
- Seligmans undersøgelse om indlært hjælpeløshed: https://psykveje.systime.dk/?id=5717#c13812
- Omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=p5129 (1,9 NS)
- Børns reaktioner på omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=p5128 (3,7 NS)
- Observation: https://psykveje.systime.dk/?id=5651 (2,1 NS)
- Korrelationsundersøgelse: https://psykveje.systime.dk/?id=p5757 (2,4 NS)
- Risiko og resiliens: https://psykveje.systime.dk/?id=p5123 (7,8 NS)
Følgende er fra andre i-bøger:
- Nikolajsen, K., Ohnesorge, T. 2023. 2.1 Pierre Bourdieu. Samfundsfag på tværs Systime. https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=252 (2,5 NS)
- Jensen, C. T & Quorning, K.. Undersøgelser i psykologi. ”Hvad er din tilknytningsstil?”: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=p177 . Udleveret som dokument (3,5 NS)
- Jensen, C. T & Quorning, K.. Undersøgelser i psykologi. ”Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold?”: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=p176 . Udleveret som dokument (2,6 NS).
Film, videoklip og mediemateriale:
- ”Fattige danske børn - den usynlige arv”, DR1 (adgang via mitCFU.dk), 2012, 44 min. (6,5NS)
- ”Stress aktiverer kroppens doping-fabrik”, Interaktiv tegneserie om akut og kronisk stress, DR.dk: https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie
- Video: Homeless Veteran Timelapse Transformation
Link: https://www.youtube.com/watch?v=6a6VVncgHcY
- Video: En rig og en fattig falder om på gaden - hvem får hjælp? Link: https://www.bt.dk/udland/se-videoen-en-rig-og-en-fattig-falder-om-paa-gaden-hvem-faar-hjaelp
- Videoklip: Ainsworth Strange Situation. Link: https://www.youtube.com/watch?v=JqlbvpXp74k (7:27 min = 1 NS)
- Podcast: ”Tryg eller utryg? Hvad psykologer ved om babyers og børns tilknytningsstil” (37 min = 5,3 NS)
- Podcast: ”Din tilknytningsstil kan dirigere dit voksne liv – uden du aner det”. Link: https://hvad-vi-egentlig-ved-om-borns-trivsel.simplecast.com/episodes/din-tilknytningstil-kan-dirigere-dit-voksne-liv-uden-du-aner-det-L7VpUrtT (41 min = 5,9 NS)
- Videoklip: ”Lisbeth Zornig Andersen: Mine brødres omsorg gjorde mig til mønsterbryder”. Link: https://www.youtube.com/watch?v=xqi42pbt8gY (15 min = 2,1 NS)
Artikler:
- ”Børnefattigdom i Danmark”. Line Johansen & Zenia Ebbesen (2009): https://www.boerneraadet.dk/media/44385/Boernefattigdom_Artikel-Line-og-Zenia.pdf (5,2 NS)
- Egmontfonden, “Bekymringer kan hæmme læring” (uddrag). Link: https://www.egmontfonden.dk/ny-undersogelse-fattigdom-i-familien-pavirker-borns-og-unges-hverdag
- DR, SFI (2015): ”Forældres indkomst påvirker børns karakterer”. DR. Link: https://www.dr.dk/ligetil/indland/foraeldres-indkomst-paavirker-boerns-karakterer (0,3 NS)
- "Kontanthjælpsloft kan føre til omsorgssvigt", videnskab.dk: https://videnskab.dk/kultur-samfund/kontanthjaelpsloft-kan-foere-til-omsorgssvigt (uddrag: 2,5 NS)
Andet:
- Arbejderbevægelsens erhvervsråd. Udgivelse: ”Fordeling og levevilkår 2022. Færre børn vokser op i fattigdom i de senere år”, figur 2.
- Darley & Gross (1984): Laboratorieeksperiment om rige og fattige Hannah. Udleveret dokument. (1,4 NS)
- Skolebørnsundersøgelse, 2018, figur 5.16.
|