Titel
2
|
Ungdom og identitet
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS
Formålet med forløbet er at tage udgangspunkt i elevernes egen livsverden og opvækst i det senmoderne samfund. Fokus gennem forløbet er at undersøge forskellige elementer af unges hverdag – hvad vil det sige at være ung i dag? Hvilke udfordringer og muligheder oplever de unge i dagens samfund?
Centrale spørgsmål, som forløbet forsøger at besvare:
- Hvad kendetegner det samfund, de danske unge er vokset op i?
- Hvilken betydning har det senmoderne samfund, konkurrencestaten og perfekthedskulturen for unges hverdag og identitetsdannelse?
- Hvorfor er så mange unge pressede og stressede?
- Hvordan kan stress håndteres?
- Hvilke konsekvenser kan digitaliseringen have for unges hukommelse, læring, identitetsdannelse og sociale relationer?
- Hvorfor agerer unge mere risikabelt end andre aldersgrupper?
FAGLIGE MÅL
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
1) Personlighed og identiet
- Identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
2) Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
3) Kognition og læring:
- Psykologiske, sociale og digitale og kulturelle forholds betydning for læring og hukommelse.
4) Social psykologi:
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge
FORLØBETS BEGRBER/TEOR/UNDERSØGELSER:
- Ungdom og identitet:
Ungdommen som en livsfase og en livsstil. Eriksons ’jeg-identitet’ og ’sociale identiet’, Gergens ’det multiple selv’, Giddens ’refleksive projekt’.
- Det senmoderne samfund:
Individualisering, institutionaliseret individualisering, kulturel frisættelse, konkurrencestaten, flodbølge af muligheder og digitalisering.
- De pressede og stressede unge:
Konkurrencestaten, præstationspres, den sociale sammenligningsteori (opad- og nedadgående sammenligninger, selvevaluering, selvforbedring, selvopfattelse, selvværd).
Perfektionisme, herunder den selv-orienteret, andre-orienteret og social foreskreven perfektionisme. Stress (akut og kronisk), de fysiologiske reaktioner på akut og kronisk stress. De fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer på kronisk stress. Ydre (krav og stressorer) og indre faktorer (personlighedstyper (forsigtig vs. risikovillig), og OAS), som afgørende for udviklingen af stress. Det optimale stimulationsniveau (OSN). Krav-kontrol-modellen. Copingsstrategier (problem- og emotionsfokuseret coping). Lockwood & Kundas eksperiment om sociale sammenligninger, herunder selvforbedring og motivation. Marsh & Parker’s ”big fish little pound”-effekt. Den gymnasielle trivelsundersøgelse 2018/19 om unges pres pga. krav og forventinger. Skolebørnsundersøgelsen fra 2018 om unges pres fra skolearbejde (fra 1984-2018 på tværs af 11-, 13- og 15-årige).
- iGeneration – unge i en digitaliseret verden:
Evolutionspsykologisk perspektiv (dopamin, oxytocin, adfærdsbelønning, orientering, social tilknytning, artens overlevelse). Maslows behovshierarki. Hovedaktiviteter og sideaktiviteter, hukommelse, opmærksomhed. Dopamin og oxytocin, adfærdsbelønning. Spørgeskemaundersøgelse om unges digitale vaner.
Harlows eksperiment med abeunger. Amerikansk spørgeskemaundersøgelse fra 2018 om unges følelser forbundet med brugen af sociale medier. Digital Mobning - Longing for belonging og social eksklusionsangst ved Helle Rabøll.
- Ungdommens risikoadfærd:
Halls emotionelle teori, Elkinds kognitive teori om egocentrisme, og Steinbergs neurovidenskabelige forskning og teori om det socio-emotionelle netværk og det kontrol-kognitive netværk). Gruppepres og konformitet. Sugardating. Ash’s konformitetseksperiment. Spørgeskemaundersøgelse om oplevet drikkepres blandt de danske unge. Spørgeskemaundersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden om danske unges oplevede drikkepres 2019. Salomon Aschs eksperiment om konformitet set i lyset i forhold til villigheden til at drikke alkohol hos unge.
Metodisk kendskab:
- Eleverne kan forventes at have et elementært kendskab til kvantitativ og kvalitativ metode, herunder eksperiment, observation, korrelationsundersøgelser, længdesnitsundersøgelser.
- Eleverne kan forventes at have et kendskab til vurderingskriterierne: intern validitet, økologisk validitet og ekstern validitet, samt etik.
- Eleverne kan forventes at have et indgående kendskab til spørgeskemaundersøgelsen.
MATERIALE
Bøger:
Følgende afsnit i Larsen, Ole Schultz. Psykologiensveje, i-bog, 2017:
- ”Ungdom og senmodernitet” https://psykveje.systime.dk/?id=p5392 (2,5 NS)
- ”Hvad er identitet”: https://psykveje.systime.dk/?id=p5422 (1,1 NS).
- ”Sociale arenaer, roller og identitet”:
https://psykveje.systime.dk/?id=p5419 . (3,6 NS)
- ”En flodbølge af muligheder” https://psykveje.systime.dk/?id=p5425 (1,4 NS)
- ”Tvangen til at vælge”: https://psykveje.systime.dk/?id=p5424 (1 NS)
- ”Unge i konkurrencestaten” https://psykveje.systime.dk/?id=p5414 (1,8 NS)
- ”Sociale Sammenligninger” https://psykveje.systime.dk/?id=p5801 (6,6 NS)
- ”Stress og coping” https://psykveje.systime.dk/?id=p5559 (0,8 NS)
- ”Akut og kronisk stress” https://psykveje.systime.dk/?id=p5574 (1,6 NS)
-”Et samspil mellem ydre og indre faktorer” https://psykveje.systime.dk/?id=p5573 (8 NS)
- ”Coping” https://psykveje.systime.dk/?id=p5806 (3,3 NS)
- “Krop, køn og identitet” https://psykveje.systime.dk/?id=p5421 (3 NS)
- “Selvrealisering og ansvarspres” https://psykveje.systime.dk/?id=p5413 (1,2 NS)
- ”Maslows behovshierarki”
https://psykveje.systime.dk/?id=p5385 (2,3 NS)
- "Mobilen derhjemme": https://psykveje.systime.dk/?id=c13887 (3,1 NS)
- ”Eksperiement med abeunger”: https://psykveje.systime.dk/?id=p5132 (1,1 NS)
-”Unges risikoadfærd” https://psykveje.systime.dk/?id=p4845 (6,8 NS)
- ”Gruppepres og social kontrol” https://psykveje.systime.dk/?id=p5535 (2,8 NS)
- "Zimbardo og virkelighedens fængsel" https://psykveje.systime.dk/?id=5629 (3NS)
- ”Kvalitativ og kvantitativ metode”: https://psykveje.systime.dk/?id=c13937 (2 NS)
- ”Spørgeskemaundersøgelsen”: https://psykveje.systime.dk/?id=p5758 (2 NS)
Følgende er fra andre bøger:
Ravn, Philip André & Troels Wolf. Psykologi – fra celle til selfie. I-bog.
- ”Thomas Ziehe – kulturel frisættelse”: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c584 . Udleveret som dokument (2,3 NS)
Jensen, Charlotte Tieka & Katrine Quorning. Undersøgelser i psykologi. I-bog.
- ”Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler i virkeligheden?”: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/index.php?id=139 Udleveret som dokument. (1,8 NS)
Riisager, Magnus. PsykC. 2021.
- ”Undersøgelse om konformitet i forhold til villigheden til at drikke alkohol hos unge”, s. 182-183. Udleveret som dokument. (1,2 NS)
Artikler:
- ”Jeg har fundet ud af, at jeg overhovedet ikke er karrieremenneske”, Information, 2016. Link: https://www.information.dk/debat/2016/12/fundet-overhovedet-karrieremenneske . Udleveret som dokument. (0,8 NS)
- ”Unge studerende vil være perfekte”, Alt om psykologi: https://altompsykologi.dk/2020/01/unge-studerende-vil-vaere-perfekte/ . Uddrag udleveret som dokument (2,2 NS)
-”Jagten på 12-taller”, Berlingske, 2021: https://www.berlingske.dk/metropol/jagten-paa-12-taller-var-ved-at-overmande-anna-som-ung-i-gentofte-i-dag (3,1 NS)
- ”Gymnasieelever får stress”, Fyens.dk: https://fyens.dk/artikel/gymnasieelever-f%C3%A5r-stress-ligger-s%C3%B8vnl%C3%B8s-om-natten . Udleveret som dokument. (1,6 NS)
- ”FAKTA Rekord mange unge kæmper med stress” https://www.dr.dk/nyheder/indland/fakta-rekordmange-unge-kaemper-med-stress (1,2 NS)
- ”Piger tør ikke gå i bad efter idræt: Vil ikke sammenligne kroppe”: https://www.tv2ostjylland.dk/selvglad/piger-tor-ikke-ga-i-bad-efter-idraet-vil-ikke-sammenligne-kroppe (2,5 NS)
-”Den digitale verden belønner vores hjerne, Alt om psykologi: https://altompsykologi.dk/2020/03/den-digitale-verden-beloenner-vores-hjerne-saa-hvorfor-aendre-adfaerd/ ) (3,7NS)
- Signe blev ramt af stress i skolen: Jeg overvejede, om det var det hele værd”, Fyens.dk: https://folkebladetlemvig.dk/artikel/signe-blev-ramt-af-stress-i-skolen-jeg-overvejede-om-det-var-det-hele-v%C3%A6rd-2019 . Udleveret som dokument (2 NS)
Film, videoklip og mediemateriale:
- ”Limbo – når sabbatår er fucked”, afsnit 1, 2019. DR.dk. Tilgængelig på mitCFU.dk (23 min. = 3,3 NS)
- DR tegneserie: ”Stress aktiverer kroppens doping-fabrik: https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie?fbclid=IwAR1alI7dKYIDigsZrevPcRjy7ghwSVqQVMlqBPp_0D4OWDBN3_pFHsp3eT4
- ”iGen: the Smartphone Generation”, TED-talk af Jean Twenge: https://www.youtube.com/watch?v=UA8kZZS_bzc (7:30 min. = 1 NS)
- ”Asch Conformity Experiment”: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=99s (4:10 min. = 0,6 NS)
- ”Generation sugardating” TV2 (tilgængelig på mitCFU.dk). 42 minutter (6 NS)
|