Holdet 2024 2g ps/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Kirsten Syppli Lakjer
Hold 2024 2g ps/5 (2g ps/5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fordomme, diskrimination og radikalisering
Titel 2 Livet som gymnasieelev
Titel 3 Barndommens betydning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fordomme, diskrimination og radikalisering

Fordomme, diskrimination og radikalisering

I dette indledende forløb arbejdede vi med fordomme, diskrimination og radikalisering. Vi beskæftigede os med forståelsen for og forklaringer på fordomsfuld adfærd, samt med at finde mulige psykologiske forklaringsmodeller på dette. Eleverne blev desuden præsenteret for de basale metodiske begreber (korrelation-kausalitet, repræsentativitet, confirmation bias, kvalitativ-kvantitativ data).

Forløbet inddrog teorier/begreber/undersøgelser indenfor kognitions-, personligheds-, social-, evolutions- og neuropsykologien.


Generelle spørgsmål der er arbejdet med i forløbet:

- Hvad er fordomme og stereotyper?
- Hvor kommer fordomme fra? (arv/miljø?)
- Hvilke fordele og ulemper er der ved at have fordomme?
- Hvordan kan man reducere fordomme?
- Hvorfor kan der opstå konflikt mellem grupper?
- Hvordan skabes vores holdninger og hvordan påvirker det vores fordomme?
- Hvad er radikalisering og ekstremisme?
- Hvad kan forklare radikalisering og ekstremisme?


FAGLIGE MÅL jævnfør bekendtgørelsen – eleven skal kunne:
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.


Kernestof:
1) Socialpsykologi:
- Social adfærd, gruppeprocesser og social indflydelse
- Stereotyper, fordomme og diskrimination
- Kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier.

2) Kognitionspsykologi:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

3) Personlighedspsykologi
- Identitet

Metodisk træning
Eksperiment som metode

Generelle teorier/begreber/undersøgelser:
Kognitionspsykologi: kognitive skemaer, confirmation bias, dehumanisering - undersøgelse af Harris & Fiske, holdningstrekanten og kognitiv dissonans
Evolutionspsykologi: xenofobi, etnicitetseffekten
Neuropsykologi: amygdala (kamp/flugt), præfrontal cortex (regulering og tilpasning af social adfærd, menneskets beslutningsorgan).
Socialpsykologi: Ind- og udgrupper, Robbers Cave eksperiment, Tajfels minimalgruppeeksperiment, stereotyper og fordomme, etnicitetseffekten, gruppementalitet, gruppetænkning, gruppepolarisering, intergruppekonflikter, Allports kontaktteori, intragruppekonflikter, ekkokamre og filterbobler, politisk/religiøs ekstremisme (undersøgelse af Cass Sunstein), radikaliseringsbegrebet og moralsk frakobling (Albert Bandura).

Metodisk kendskab:
- Eleverne kan forventes at have et indgående kendskab med (det gruppebaserede) eksperiment som undersøgelsesmetode, herunder laboratorieeksperimentet, felteksperimentet og det naturlige eksperiment.
- Eleverne kan forventes at et kendskab til følgende vurderingskriterier: kvalitativ vs. Kvantitativ, ekstern validitet, økologisk validitet, intern validitet, korrelation vs. kausalitet, og etik


Materiale:
Ibogen, Psykologiens Veje

- Kognitions psykologi https://psykveje.systime.dk/?id=p4793 1,6NS
- Stereotyper https://psykveje.systime.dk/?id=c11564 2NS
- Robbers Cave https://psykveje.systime.dk/?id=c13135&L=0 1 NS
- Holdninger/kognitiv dissonans: https://psykveje.systime.dk/?id=p5531 4,9 NS
- Eksperiment (Det ægte eksperiment og Kvasieksperimentet) https://psykveje.systime.dk/?id=p5812 6NS
- Gruppepolarisering https://psykveje.systime.dk/?id=c12425 1NS
- Moralsk Frakobling https://psykveje.systime.dk/?id=p5628 4,1NS
- Filterbobler og ekkokamre https://psykveje.systime.dk/?id=c14078 1NS
- Intergruppekonflikter (Robbers Cave, Tajfels minimalgruppeeksperiment, Den sociale identitetsteori) 6,8NS
- Online radikalisering https://stærkefællesskaber.dk/foreninger/baggrundsviden/radikalisering/  1NS
- Radikalisering og ekstremisme: https://stærkefællesskaber.dk/foreninger/baggrundsviden/radikalisering/ 0,5NS

Artikler:
Oliver, Tom "Er racisme og intolerance en del af vores DNA?" Videnskab.dk 6NS
Mira C. Skadegård Thorsen "Vaneforbrydere?" https://www.information.dk/debat/2008/08/vaneforbrydere 4NS
Om radikalisering og ekstremisme: https://stærkefællesskaber.dk/foreninger/baggrundsviden/radikalisering/ (2 sider)
- Stampe, Ellen. "18-årige Daniel er nazist: Hitler er forbilledet". 15/5-2008.  (2,5 NS)

Mediemateriale:
- TV2, Mand overfuser familie racistisk: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-05-24-video-deles-igen-og-igen-familie-overfuset-paa-aaben-gade-paa-grund-af-deres (2:22 minutter = 0,3 NS)
- DR, etnicitetseffekten: https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=587324085548553  (3:45 minutter = 0,5 NS)
- Robbers Cave https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ (4:44 minutter = 0,6 NS)
- Dokumentar, DR2: "Det hvide højre - møde med fjenden" (56 minutter = 8 NS)

Normalsider i alt = 54 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Livet som gymnasieelev

Livet som gymnasieelev

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Dette forløb tog udgangspunkt i elevernes egen livsverden. Forløbet var opdelt i tre mindre dele:
   1. At være ung i et præstationssamfund og perfekthedskultur. Her fik eleverne indsigt i de samfundsmæssige strukturer og kulturer, der præger gymnasieelever anno 2023. Der var fokus på stigende mistrivsel og særligt stress blandt unge kvinder – hvad er stress, hvad er de indre og ydre faktorer bag udviklingen af stress og hvilke copingstrategier kan anvendes til håndtering af stress?
   2. At være gymnasieelev i skoletiden. Her var fokus på hvordan eleverne tilegner sig læring, og hvordan denne kan styrkes og svækkes af hhv. motivation, stress, uopmærksomhed.
   3. At være ung i en digital tidsalder. Her fokuseres på unges identitetsdannelse, samt fysiske og digitale fællesskaber, herunder mobning og krænkelser.


FAGLIGE MÅL:
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

KERNESTOF:
Socialpsykologi:
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- gruppepsykologiske processer

Personlighed og identitet:
–  identitet og personlighed
–  individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.

Udviklingspsykologi:
- menneskets udvikling, herunder betydning af miljø, køn og kultur

Kognitionspsykologi:
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse

Metodisk kendskab:
Gennem årets forløb har eleverne opnået et metodisk kendskab:
- Eleverne kan forventes at have et elementært kendskab til kvantitativ og kvalitativ metode, samt følgende metoder: eksperimenter, hjernescanninger (MRI), observationer, korrelationsundersøgelser, længdesnitsundersøgelser, interviews og spørgeskemaer.
- Eleverne kan forventes at have et grundigere kendskab til følgende metoder: eksperiment, spørgeskemaer, observationer, længdesnitsundersøgelser.
- Eleverne har kendskab til vurderingskriterierne: intern validitet, økologisk validitet og ekstern validitet, samt etik.

FORLØBETS CENTRALE BEGREBER/TEORI/UNDERSØGELSER:
1. Ung i et præstationssamfund og perfekthedskultur: Det senmoderne samfund, social arv, institutionaliseret individualisering, konkurrencestaten, præstationspres, præstationssamfund, perfekthedskultur, tre typer af perfektionisme. Stress (akut/kronisk), indre og ydre faktorer bag stress, copingstrategier.

2. At være gymnasieelev: Læring. Tavs og sproglig viden. Læringsstile. Læringsteorier (behaviorisme af Parlov & Skinner, Banduras sociale indlæringsteori (immitation), Piagets kognitive indlæringsteori (assimilation og akomodation) og Vygotsky om zonen for nærmeste udvikling. Motivation (indre og ydre). Banduras social-kognitive læringsteori og self-efficacy. Fem typer af motivation (undersøgelse) Indlært hjælpeløshed. Hukommelse, flerlagermodellen, sensoriske lagre, hippocampus. Multitasking (øvelse og undersøgelse), backtasking og switchtasking.

3. Ung i en digitale tidsalder: Giddens narrative identitetsforståelse. Maslows behovspyramide. Den sociale sammenligningsteori. Undersøgelse af sociale mediers effekt på trivslen. Mobning (det individualistiske og gruppepsykologiske mobbesyn), behovet for anerkendelse og fællesskab, angst, svensk-britisk studie, digital mobning sammenlignet med fysisk mobning, digitale krænkelser, ansigtsløs kommunikation, empati, kriser (aktuelle og kroniske).

ANVENDT MATERIALE:

Bøger:
Følgende afsnit i Larsen, Ole Schultz. Psykologiensveje, i-bog, 2017:
- ”En flodbølge af muligheder” https://psykveje.systime.dk/?id=p5425 (1,4 NS)
- ”Tvangen til at vælge”:  https://psykveje.systime.dk/?id=p5424   (1 NS)
- ”Unge i konkurrencestaten” https://psykveje.systime.dk/?id=p5414   (1,8 NS)
- ”Stress og coping” https://psykveje.systime.dk/?id=p5559  (0,8 NS)
- ”Akut og kronisk stress” https://psykveje.systime.dk/?id=p5574  (1,6 NS)
-”Et samspil mellem ydre og indre faktorer” https://psykveje.systime.dk/?id=p5573 (8 NS)
- ”Coping” https://psykveje.systime.dk/?id=p5806 (3,3 NS)
- ”Læringsformer”: https://psykveje.systime.dk/?id=5294#c11722(3,4 NS)
- ”Social læringsteori”: https://psykveje.systime.dk/?id=5157  (0,5 NS)
- ”Samspilsprocesser”: https://psykveje.systime.dk/?id=5291 (4,1 NS)
- ”Motivationsprocesser”: https://psykveje.systime.dk/?id=5290 (3,4 NS)
- ”Undersøgelse: indlært hjælpeløshed”: https://psykveje.systime.dk/?id=5717 (1,4 NS)
- Maslows behovshierarki: https://psykveje.systime.dk/?id=5385 (2,6 NS)
- ”Hukommelse” (til og med implicit hukommelse): https://psykveje.systime.dk/?id=p5236 (6,3 NS)
- ”Sociale Sammenligninger” https://psykveje.systime.dk/?id=p5801 (7 NS)
- ”Mobning”: https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c12423 (3,4 NS)
- ”Kriser, akutte og kroniske”: https://psykveje.systime.dk/?id=5590 (5,5 NS)
- ”Kvantitativ og kvalitativ metode”: https://psykveje.systime.dk/?id=5754#c13937 (2 NS)
- ”Spørgeskemaundersøgelsen”: https://psykveje.systime.dk/?id=5758 (2 NS)

Følgende er fra andre i-bøger:
- Jensen, Charlotte Tieka & Katrine Quorning. Undersøgelser i psykologi.
”Multitasker du?”: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=p153 . Udleveret som dokument (1,8 NS)
- Ravn, F.A.P. & Wolf, T. (2022). Kap. 3.2. Individet i det senmoderne samfund. I: Psykologi - fra celle til selfie Columbus. https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=217 (4 NS)

Film, videoklip og mediemateriale:
- DR tegneserie: ”Stress aktiverer kroppens doping-fabrik: https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie?fbclid=IwAR1alI7dKYIDigsZrevPcRjy7ghwSVqQVMlqBPp_0D4OWDBN3_pFHsp3eT4     
- DR: ”Verdens dejligste møgunger”, sæson 1 episode 2. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/verdens-dejligste-moegunger_234724  (29 min = 4,1 NS)
- DR: ”Klædt af på nettet”, sæson 1 episode 1. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/klaedt-af-paa-nettet_130564 (29 min. = 4,1 NS)
- ”Try the myth of multitasking Exercise”: https://www.youtube.com/watch?v=5eQyfirx2HA (5:29 min. = 0,8 NS).

Artikler:
- DR: ”Caroline på 18: De andre var også stressede, men ikke på helt samme niveau”. Link: https://www.dr.dk/levnu/tvaers/caroline-paa-18-de-andre-var-ogsaa-pressede-men-ikke-paa-helt-samme-niveau (1,8 NS)
- DR: “Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder: ’Jeg stillede for store krav til mig selv’”. Link: https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/alexander-besvimede-af-stress-mens-han-boerstede-taender-jeg-stillede-store-krav-til (1,5 NS)
- DR: “Klædt af på nettet: pludselig kunne både klassekammerater og familie se 15-årige Linea nøgen”: https://www.dr.dk/nyheder/indland/klaedt-af-paa-nettet-pludselig-kunne-baade-klassekammerater-og-familie-se-15-aarige (2,3 NS)
- Weekendavisen: ”EVIDENS: Spørgeskemakrisen”. D. 21/10-22. (4 NS)  
- Videnskab.dk: ”Sådan bliver elever motiveret i skolen”. Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-bliver-elever-motiveret-i-skolen/ (3,2 NS)
- Zetland: “Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig”. Link: https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1 (7,5 NS)


Andet:
- Den Nationale Sundhedsprofil 2021, figur 2.3.1 “Andel, der har en høj score på stressskalaen, blandt mænd og kvinder i forskellige aldersgrupper. 2010, 2013, 2017, 2021. Procent”


Normalsider i alt = 95 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Barndommens betydning

Barndommens betydning

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb beskæftigede vi os med barndommens betydning for individets videre liv. I forløbet havde primært et udviklingspsykologisk fokus, hvor Erikson, Bowlby og Ainsworth var hovedfokus. I forlængelse af elevernes viden om omsorgspersonerne og de første leveårs betydning for barnets videre liv, blev de introduceret for begreberne tilknytningsforstyrrelser, omsorgssvigt og resiliens. I forløbet indgik desuden en neuropsykologisk vinkel gennem begreberne spejlneuroner og Rosenzweig & Krechs rotteforsøg. Der er afslutningsvist også inddraget ekstra perspektiver på hvordan vi tillærer adfærd, hvorunder behaviorismens tilgang til læring/adfærd og den sociale indlæringsteori (Bobodoll) er gennemgået.
I forbindelse med forløbet har vi kigget på forskellige cases, som illustrerer de mulige (primært negative) konsekvenser ved en opvækst i understimulerede miljøer.

Generelle spørgsmål der er arbejdet med i forløbet:
- Hvilken rolle spiller barndommen for et menneskes videre liv?
- Hvilken betydning har omsorgspersonerne for barnet?
- Hvilken betydning kan tilknytning have for barnet?
- Hvilke konsekvenser kan tilknytningsforstyrrelser have?
- Hvilken rolle spiller det omgivne miljø for barnet?
- Hvorfor klarer nogle børn det godt til trods for vanskelige opvækstvilkår (risiko- og resiliensfaktorer)?
- Hvordan tillærer vi adfærd (prosocial eller antisocial adfærd)?

Kernestof:
Udviklingspsykologi:
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Neuropsykologi
Behaviorisme
Metodisk træning


Centrale begreber fra udviklingspsykologien:
Eriksons faser (fundamental tillid vs. mistillid, selvstændighed vs. skam/tvivl), Bowlbys tilknytningsteori (før-tilknytning, begyndende tilknytning, selektiv tilknytning), Ainsworths tilknytningstyper (tryg, utryg-undgående, utryg-ængstelig, utryg-desorganiseret), Bowlbys separationsreaktioner (protest, fortvivlelse, emotionel frakobling), omsorgssvigt (vanrøgt, fysisk, psykisk, seksuelt), Rutters resiliensbegreb  

Centrale undersøgelser knyttet til udviklingspsykologien: Lorenz eksperimenter omkring prægning hos dyr - fører til Bowlbys tilknytningsbegreb, Tronicks Still Face-undersøgelse, Harlows aber, Ainsworths Strangesituation/Fremmedsituationstest, Rutters længdesnitsundersøgelse med de rumænske børnehjemsbørn, Dennis’ prospektive længdesnitsundersøgelse af børnehjemsbørn i Libanon, Koluchevas undersøgelse af tjekkiske tvillingedrenge, Werner & Schmidts prospektive Kauai-undersøgelse,

Centrale begreber fra neuropsykologi: spejlneuroner
Centrale undersøgelser knyttet til neuropsykologien: Teichers hjernescanninger – reduktion i hippocampus, Rosenzweig & Krechs forsøg med rotter

Centrale begreber og undersøgelser fra behaviorismen: Bobodoll-undersøgelsen (social indlæringsteori)



Materiale:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje (iBog):
- Udviklingspsykologi (kapitel 6): Erikson, Bowlby & Ainsworth (9,5 NS)
- Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt (kapitel 8): Separationsreaktioner, omsorgssvigt, risiko og resiliens (13,2 NS)
- Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori (kapitel 9): Social indlæringsteori (2,6 NS)
Center on the Developing Child, Harvard University: https://www.youtube.com/watch?v=cqO7YoMsccU (2 minutter)
Susan Hart: Spejlneuroner, kontakt og omsorg, PsykologNyt, nr. 11, 2007 (6 NS)
Undersøgelser i psykologi: Hazan & Shavers undersøgelse om tilknytningsstiles betydning for kærlighedsrelationer (2,7 NS)
’Det betyder din barndom for dit parforhold’, Berlingske, 29. juni 2020 (4,7 NS)


Cases/dokumentarer:
- ”Mød dit urmenneske” (del 2). DR1, 2018 (44 minutter)
- ”Min barndom i helvede”. DR1, 2012 (58 minutter)

Samlet antal sider: 38,7 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer