Titel
2
|
Livet som gymnasieelev
Livet som gymnasieelev
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Dette forløb tog udgangspunkt i elevernes egen livsverden. Forløbet var opdelt i tre mindre dele:
1. At være ung i et præstationssamfund og perfekthedskultur. Her fik eleverne indsigt i de samfundsmæssige strukturer og kulturer, der præger gymnasieelever anno 2023. Der var fokus på stigende mistrivsel og særligt stress blandt unge kvinder – hvad er stress, hvad er de indre og ydre faktorer bag udviklingen af stress og hvilke copingstrategier kan anvendes til håndtering af stress?
2. At være gymnasieelev i skoletiden. Her var fokus på hvordan eleverne tilegner sig læring, og hvordan denne kan styrkes og svækkes af hhv. motivation, stress, uopmærksomhed.
3. At være ung i en digital tidsalder. Her fokuseres på unges identitetsdannelse, samt fysiske og digitale fællesskaber, herunder mobning og krænkelser.
FAGLIGE MÅL:
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
KERNESTOF:
Socialpsykologi:
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- gruppepsykologiske processer
Personlighed og identitet:
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Udviklingspsykologi:
- menneskets udvikling, herunder betydning af miljø, køn og kultur
Kognitionspsykologi:
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Metodisk kendskab:
Gennem årets forløb har eleverne opnået et metodisk kendskab:
- Eleverne kan forventes at have et elementært kendskab til kvantitativ og kvalitativ metode, samt følgende metoder: eksperimenter, hjernescanninger (MRI), observationer, korrelationsundersøgelser, længdesnitsundersøgelser, interviews og spørgeskemaer.
- Eleverne kan forventes at have et grundigere kendskab til følgende metoder: eksperiment, spørgeskemaer, observationer, længdesnitsundersøgelser.
- Eleverne har kendskab til vurderingskriterierne: intern validitet, økologisk validitet og ekstern validitet, samt etik.
FORLØBETS CENTRALE BEGREBER/TEORI/UNDERSØGELSER:
1. Ung i et præstationssamfund og perfekthedskultur: Det senmoderne samfund, social arv, institutionaliseret individualisering, konkurrencestaten, præstationspres, præstationssamfund, perfekthedskultur, tre typer af perfektionisme. Stress (akut/kronisk), indre og ydre faktorer bag stress, copingstrategier.
2. At være gymnasieelev: Læring. Tavs og sproglig viden. Læringsstile. Læringsteorier (behaviorisme af Parlov & Skinner, Banduras sociale indlæringsteori (immitation), Piagets kognitive indlæringsteori (assimilation og akomodation) og Vygotsky om zonen for nærmeste udvikling. Motivation (indre og ydre). Banduras social-kognitive læringsteori og self-efficacy. Fem typer af motivation (undersøgelse) Indlært hjælpeløshed. Hukommelse, flerlagermodellen, sensoriske lagre, hippocampus. Multitasking (øvelse og undersøgelse), backtasking og switchtasking.
3. Ung i en digitale tidsalder: Giddens narrative identitetsforståelse. Maslows behovspyramide. Den sociale sammenligningsteori. Undersøgelse af sociale mediers effekt på trivslen. Mobning (det individualistiske og gruppepsykologiske mobbesyn), behovet for anerkendelse og fællesskab, angst, svensk-britisk studie, digital mobning sammenlignet med fysisk mobning, digitale krænkelser, ansigtsløs kommunikation, empati, kriser (aktuelle og kroniske).
ANVENDT MATERIALE:
Bøger:
Følgende afsnit i Larsen, Ole Schultz. Psykologiensveje, i-bog, 2017:
- ”En flodbølge af muligheder” https://psykveje.systime.dk/?id=p5425 (1,4 NS)
- ”Tvangen til at vælge”: https://psykveje.systime.dk/?id=p5424 (1 NS)
- ”Unge i konkurrencestaten” https://psykveje.systime.dk/?id=p5414 (1,8 NS)
- ”Stress og coping” https://psykveje.systime.dk/?id=p5559 (0,8 NS)
- ”Akut og kronisk stress” https://psykveje.systime.dk/?id=p5574 (1,6 NS)
-”Et samspil mellem ydre og indre faktorer” https://psykveje.systime.dk/?id=p5573 (8 NS)
- ”Coping” https://psykveje.systime.dk/?id=p5806 (3,3 NS)
- ”Læringsformer”: https://psykveje.systime.dk/?id=5294#c11722(3,4 NS)
- ”Social læringsteori”: https://psykveje.systime.dk/?id=5157 (0,5 NS)
- ”Samspilsprocesser”: https://psykveje.systime.dk/?id=5291 (4,1 NS)
- ”Motivationsprocesser”: https://psykveje.systime.dk/?id=5290 (3,4 NS)
- ”Undersøgelse: indlært hjælpeløshed”: https://psykveje.systime.dk/?id=5717 (1,4 NS)
- Maslows behovshierarki: https://psykveje.systime.dk/?id=5385 (2,6 NS)
- ”Hukommelse” (til og med implicit hukommelse): https://psykveje.systime.dk/?id=p5236 (6,3 NS)
- ”Sociale Sammenligninger” https://psykveje.systime.dk/?id=p5801 (7 NS)
- ”Mobning”: https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c12423 (3,4 NS)
- ”Kriser, akutte og kroniske”: https://psykveje.systime.dk/?id=5590 (5,5 NS)
- ”Kvantitativ og kvalitativ metode”: https://psykveje.systime.dk/?id=5754#c13937 (2 NS)
- ”Spørgeskemaundersøgelsen”: https://psykveje.systime.dk/?id=5758 (2 NS)
Følgende er fra andre i-bøger:
- Jensen, Charlotte Tieka & Katrine Quorning. Undersøgelser i psykologi.
”Multitasker du?”: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=p153 . Udleveret som dokument (1,8 NS)
- Ravn, F.A.P. & Wolf, T. (2022). Kap. 3.2. Individet i det senmoderne samfund. I: Psykologi - fra celle til selfie Columbus. https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=217 (4 NS)
Film, videoklip og mediemateriale:
- DR tegneserie: ”Stress aktiverer kroppens doping-fabrik: https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie?fbclid=IwAR1alI7dKYIDigsZrevPcRjy7ghwSVqQVMlqBPp_0D4OWDBN3_pFHsp3eT4
- DR: ”Verdens dejligste møgunger”, sæson 1 episode 2. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/verdens-dejligste-moegunger_234724 (29 min = 4,1 NS)
- DR: ”Klædt af på nettet”, sæson 1 episode 1. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/klaedt-af-paa-nettet_130564 (29 min. = 4,1 NS)
- ”Try the myth of multitasking Exercise”: https://www.youtube.com/watch?v=5eQyfirx2HA (5:29 min. = 0,8 NS).
Artikler:
- DR: ”Caroline på 18: De andre var også stressede, men ikke på helt samme niveau”. Link: https://www.dr.dk/levnu/tvaers/caroline-paa-18-de-andre-var-ogsaa-pressede-men-ikke-paa-helt-samme-niveau (1,8 NS)
- DR: “Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder: ’Jeg stillede for store krav til mig selv’”. Link: https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/alexander-besvimede-af-stress-mens-han-boerstede-taender-jeg-stillede-store-krav-til (1,5 NS)
- DR: “Klædt af på nettet: pludselig kunne både klassekammerater og familie se 15-årige Linea nøgen”: https://www.dr.dk/nyheder/indland/klaedt-af-paa-nettet-pludselig-kunne-baade-klassekammerater-og-familie-se-15-aarige (2,3 NS)
- Weekendavisen: ”EVIDENS: Spørgeskemakrisen”. D. 21/10-22. (4 NS)
- Videnskab.dk: ”Sådan bliver elever motiveret i skolen”. Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-bliver-elever-motiveret-i-skolen/ (3,2 NS)
- Zetland: “Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig”. Link: https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1 (7,5 NS)
Andet:
- Den Nationale Sundhedsprofil 2021, figur 2.3.1 “Andel, der har en høj score på stressskalaen, blandt mænd og kvinder i forskellige aldersgrupper. 2010, 2013, 2017, 2021. Procent”
Normalsider i alt = 95 NS
|