Øregård Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Øregård Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g Fy/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Øregård Gymnasium
Fag og niveau
Fysik B
Lærer(e)
Kasper Munch Pedersen, Simon Vedel
Hold
2024 3g Fy/2 (
3g Fy/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Energi og klima
Titel 2
Kræfter og mekanisk energi
Titel 3
Atomets hemmeligheder
Titel 4
Elektricitet
Titel 5
Astronomi
Titel 6
Lys og bølger
Titel 7
Bevægelsesanalyse og kræfter
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Energi og klima
I alle årets forløb henviser 'AB1' og 'AB2' til hhv. bind 1 og 2 af
FysikABbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 1. udgave, 2005-9
Pensum:
AB1: 10-15 + 19-20 + 105-107 + 179-180 + 184-186 + 189-192 + 196-198
https://mst.dk/borger/affald-og-forurening/luftforurening/hvad-er-luftforurening
https://www.consilium.europa.eu/da/infographics/air-pollution-in-the-eu/#pollutants
https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/d/drivhuseffekt/
https://www.experimentarium.dk/klima/drivhuseffekten/
Eksperimenter:
1. Vands specifikke varmekapacitet
2. Specifik varmekapacitet af ris og sand
3. Specifik varmekapacitet af lod (lod i kogende vand)
4. Specifik smeltevarme for H2O
5. Specifik fordampningsvarme for H2O
Nøgleord/begreber:
Variable, nyttevirkning, 7 energiformer, energibevarelse, energikvalitet, fejlkilder, effekt, varmekapacitet, smeltevarme, fordampningsvarme, global opvarmning, luftforurening, kraftvarmeværker, albedo.
I forløbet indgik besøg på Amager Bakke,
Udleverede materialer (findes også elektronisk i vores Lectiomappe):
Fejlkildefinderen
Vejledning til eksperiment 1+2+4+5 (3 blev lavet ud fra vejledningen i AB1)
Quizzer/spil:
https://interacty.me/projects/39d0293b3be30757
Indhold
Kernestof:
Husk lommeregner, fx Ti-30.
Eksperimentelle grupper 22-8 3g Fy 2.pdf
Kære fysikhold. I forbindelse med vores ekskursion til Tivoli fredag 20/9 bedes I indbetale 79,- til skolens MobilePay og skriv "DIT NAVN + 3g Fy2" så kontoret kan genkende jeres betaling. Husk efternavn hvis der er flere med det samme navn. Beløbet
Logger Pro Updates - Vernier
Kære fysikhold, husk at få overført for Tivoliekskursionen. Beløb og nummer finder I på sidste tirsdags undervisning (27/8). Husk NAVN OG HOLD (3g Fy2). Amalie (y) og Joel skal ikke overføre, da jeres betaling går via 3y's regnskab.
Download LoggerPro
Når du har downloadet og installeret det, så skal du opdatere det.
Husk AB1, lommeregner, fysikmappe og penalhus
Hvis du ikke var der i tirsdags, så skal du installere og opdatere Loggerpro-programmet, så du har det liggende klar på computeren. Links til at gøre det er på 1. modul i tirsdags (17/9).
3g Fy2 opsummeringsspil
Vigtig besked fra ARC: "Det er et krav, at du er iført lange bukser og praktiske, lukkede sko når du besøger os. Ingen adgang til anlægget med klipklappere, sandaler eller højhælede sko. "
Indgangen hvor vi mødes klokken 14:
Vi mødes her: ARC - I/S Amager Ressourcecenter · Vindmøllevej 6, 2300 København
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kræfter og mekanisk energi
Pensum:
AB1: Side 71-74 + 77-81 + 83-85 + 91 + 153-156 + 158-159 + 161 + 164-165 + 168 + 171-173.
Eksperimenter:
- Bestemmelse af sammenhæng mellem gnidningskraft og tyngdekraft
- Sammenhæng mellem masse og tyngdekraft
- Ændring af mekanisk energi med modelbil, der kører på skrå bane med fotoceller
- Analyse af den mekaniske energi ved video af skråt kast med bold i Loggerpro. I den forbindelse er grundig vejledning udarbejdet sammen til videoanalyse i Loggerpro og betydningen af faktorer såsom placering og markering af skala, kameraets vinkel ift. kastet, markering af bevægelse o.l. er diskuteret
Nøglebegreber:
Mekanisk energi, Newtons love, tyngdekraft på jordoverfladen, gnidningskraft, luftmodstand, bevarelse og ændring af mekanisk energi, arbejde
Indhold
Kernestof:
Hvis du ikke var der i tirsdags, så skal du installere og opdatere Loggerpro-programmet, så du har det liggende klar på computeren. Links til at gøre det er på 1. modul i tirsdags (17/9).
3g Fy2 opsummeringsspil
Vigtig besked fra ARC: "Det er et krav, at du er iført lange bukser og praktiske, lukkede sko når du besøger os. Ingen adgang til anlægget med klipklappere, sandaler eller højhælede sko. "
Indgangen hvor vi mødes klokken 14:
Vi mødes her: ARC - I/S Amager Ressourcecenter · Vindmøllevej 6, 2300 København
Vi mødes foran Tivolis hovedindgang kl.11. I får i grupper udleveret nogle opgaver, som I skal løse inde i Tivoli, men der er også tid til at prøve en masse forlystelser, nu hvor I jo har turpas fra kl.11 til kl.15. Vi mødes senest kl.15 ved Det gyld
Disse links er IKKE lektie:
Kære fysikhold, læselektien til i morgen ser stor ud, men vi har brugt en del tid i undervisningen på at læse, så det er en del mindre. Samtidig er det den eneste lektie til denne uges 4 moduler.Men det er forskelligt hvor langt folk nåede, så nu har
Hukommelsesspil
3g Fy 2 Prøve 1 med svar.pdf
Gennemgå ud fra dette link hvordan en varmepumpe virker:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Atomets hemmeligheder
Pensum:
AB2: Kapitel 4 dog IKKE sektion 8 og 9
desuden side 56-58.
https://docs.google.com/presentation/d/1l-ckepbYLW1v08Q8f1Q_I-yr4aOUEuH0v_NdXdQq_rc/edit?usp=sharing
https://www.information.dk/udland/2015/03/usynlige-vaaben-efterlod-radioaktivt-spor
Eksperimenter:
- Bestemmelse af halveringstykkelse af gammastråling fra Ba*-137 i bly (vejledning udleveret)
- Bestemmelse af halveringstid for Ba*-137 (vejledning udleveret)
- Bestemmelse af alder på ukendt Cs-137 kilde, som havde samme startaktivitet som 5 andre med forskellige, kendte aldre.
- Simulering af henfaldsloven med terninger
Forløbet fokuserede på forståelse af atomenergi både i kraftværker og bomber, datering primært via kulstof-14 datering men også datering af Jorden samt mordet på Alexander Litvinenko
Indhold
Kernestof:
Kære fysikhold, medbring venligst til dette nye forløb den røde bog (AB2), lommeregner, penalhus og fysikmappe.
Vendespil - henfald
Vendespil. Spil mod makker(e) på antal Handlinger/Actions - ikke tid!
At læse side 54-58+126-132 i AB2 (den røde).
Grupper til øvelsesdeling 3g Fy 2 uge 44+45.pdf
Læse side 135-137 + 140-141 (kun om GM-rør).Luk bogen efter læsning og quiz dig selv:
Læse side 135-137 + 140-141 (kun om GM-rør) i AB2.Luk bogen efter læsning og quiz dig selv:
Læselektie: Side 149-151 (side 151 er opsummering, så lektien er egentlig kun 2 sider. Men det er meget teknisk, så læs det grundigt).
Minitest Multiple Choice, klik først når KP siger til :)
Atomets Hemmeligheder Vidensspil
Hjemmearbejde (ekstra vigtigt med de lange pauser, der kommer i vores skema): At læse side 153-159+161-164 i AB2.
Gruppe 1 møder tirsdag 3/12
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Elektricitet
FysikABbogen 2, 2005, Systime, Elvekjær og Benoni.
Side 10-13 + 16-18 + 21-23 + 27-29 + 33-35 + 42-43 (18 sider)
Eksperimenter:
- Karakteristik af resistor og elpære
- Karakteristik og analyse af seriekobling og parallelkobling af resistorer
- Undersøgelse af elkedels effekt og strømstyrke med ohmmeter.
Nøgleord: Elektricitet, ladning, strømstyrke, spændingsforskel, karakteristik, resistans, serie- og parallelkobling, effekt i kredsløb.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til ellære
grease-electrifying.gif
Repetition fra sidste gang (ekstra vigtigt, hvis du ikke var der):
3g Fy/2 Brush up på el
Ugens eneste fysiklektie er at læse nogle af de sider, som vi gennemgik sidst. Så hvis du mener, at du har helt styr på det, så kan du skimme siderne lidt hurtigere, og ellers så hjælper en gennemlæsning hjemme i ro og mag rigtig meget på forståelsen
Overfør din video til din computer og upload med vejledningen her. Giv mig tilladelse (Kasper Munch Pedersen) og læg link i elevfeedback.
Upload dit link til elevfeedback
Opsætning til serie og parallel
I dag får I prøven retur, den er vedhæftet her med facit.
Sidste lektie for forløbet om elektricitet:
Planeterne, afsnit 1 Log på med UNI-Login
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Astronomi
Pensum;
- AB1: Kapitel 3 (sektion 1-3)
- AB2: Kapitel 3 (ikke sektion 3.7)
- Planeterne med Brian Cox, BBC, 2019, afsnit 1*
- En helt særlig klode, National Geographic, 2018, afsnit 3, Skjold*
- Udleverede kopisider om ozonlag og solvind, uddrag fra følgende tre hjemmesider:
1.
https://lex.dk/ozonlaget
2.
https://lex.dk/solvind
3.
https://videnskab.dk/rummet/nasa-solstorme-kan-have-blaest-atmosfaeren-vaek-fra-mars/
-
https://www.compadre.org/osp/EJSS/4125/153.htm
(animation 1 og 3)
-
https://www.youtube.com/watch?v=FdPFOmInuUE
-
https://www.youtube.com/watch?v=WK0WAmiP_Dk
*Afsnittet kan hentes af elever på
mitcfu.dk/mm
, hvor det vil blive tilgængeligt igen op til årsprøve og evt. eksamen. Censor kan finde det ved at søge på titlen under TV på CFU
Eksperimenter:
Afstandskvadratloven med lys (vejledning udleveret)
Indhold
Kernestof:
I dag får I prøven retur, den er vedhæftet her med facit.
Sidste lektie for forløbet om elektricitet:
Planeterne, afsnit 1 Log på med UNI-Login
Opsamling quiz
Programmet har ændret sig, så jeg ikke er på kursus alligevel. Det betyder at vi har helt almindelig undervisning her på skolen sammen.Intet hjemmearbejde :)
Afsnit
Hjemmearbejde: Se starten af En helt særlig klode ved at logge ind på mitcfu.dk/mm. Noter skal du tage samtidig på papir (ikke computer), brug det papir, som jeg gav jer.Se indtil 15:05, hvor mekanisme 2 starter.
Link 1: Quiz om En helt særlig klode
Slik oppstår nordlyset
Causes of ozone layer depletion | Ozone layer depletion | what is ozone hole
Solsystemets dannelse og opbyggelse.docx
Hjemmearbejde i 2 dele:- Alle: Øvelse 3.1 side 58
Link 1: Vendekort
I dag læser vi side 93-95, 98-102 og 105-108 i AB2.
Husk AB2 og at tjekke din videofeedback. Ligger som link under elevfeedback på modul 2, tirsdag i uge 4.
Test, kan videoen åbnes af 3g Fy/2?
Fordeling til kosmosfremlæggelser.pdf
Hjemmearbejde for alle: Læs side 112-114 i AB2.
Ekskursion: Husk at overføre 50, til 44162 MobilePay og skriv "dit navn + 3g Fy 2"
August, Amalie Sørine, Joel & Laurits, vi gør det på den måde, at I fremlægger for mig og får feedback i dag i stedet, da jeres video ikke lykkedes. Så kig evt. lige en ekstra gang på det hjemme.
Facit til del 4: 175,1 WFacit til del 5: 134997746,2 ly (altså ca. 135 millioner lysår)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Lys og bølger
Pensum er:
AB1: Side 202-215 + 219-221 + 224-225 + 228-230 + 247-249
AB2: 61-69 + 74-77
Eksperimenter:
- Kvalitativ betragtning og analyse af spektrallamper med forskellige grundstoffer ift. lysstofrør og Solens lys
- Bestemmelse af bølgelængde for laserlys med optisk gitter med kendt gitterkonstant (vejledning udleveret)
- Bestemmelse af gitterkonstant for ukendt gitter med laser med kendt bølgelængde (i samme vejledning som forrige)
- Stående bølger på en streng spændt ud af lodder blev brugt til at undersøge:
1. frekvensbetingelsen for stående bølger på en snor (8.3 side 249 AB1)
2. hastigheden af snorbølger med bølgeformlen
2. Snorbølgens afhængighed af snorspændingen (formel på side 251)
(Vejledning udleveret)
I forbindelse med forløbet var vi på ekskursion til CPH:DOX og så Tracing Light med efterfølgende foredrag af Troels Christian Petersen, partikelfysiker ved KU, som primært drejede sig om kvantemekanikkens syn på partikler og bølger ift. den klassiske fysik, samt nogle nye opdagelser vedrørende neutrinoer og deres anvendelse i astronomien i dag.
Træn dig selv ved at forklare:
1. Forskellen på absorptions-, emissions- og kontinuert spektrum?
2. Hvordan de tre spektre opstår? Denne forklaring indeholder Bohrs atommodel og postulater.
3. Give eksempler på dem, fx med snak om fluorescens/fosforescens som vi har gjort i undervisningen?
4. Kan jeg forklare fotoelektrisk effekt?
5. Kan jeg forklare grundlæggende om bølgers egenskaber?
6. Kan jeg forklare hvad afbøjning er og hvorfor lyd går rundt om hjørner, hvorfor synligt lys ikke gør og hvorfor radiobølger er gode til kommunikation ift. afbøjning?
7. Kan jeg forklare hvorfor der opstår et mønster af prikker, når en laser lyser igennem et optisk gitter? Forklaringen indeholder afbøjning og interferens.
8. Kan jeg forklare nogle af de fundamentale forskelle mellem den klassiske fysik og kvantemekanikken og mellem bølger/partikler?
Ekstra materialer (ikke pensum, men god træning):
Selvtest i Bohrs atommodel og fotoelektrisk effekt
Lys- og lydbølger er tvær- eller længdebølger?
Selvtest om bølger med svar
Indhold
Kernestof:
Test dig selv, hvis du ikke var der i tirsdags eller ikke nåede det: Kan du gennemføre en beregning i øvelse 3.2 og 4.2 som vi regnede i torsdags? Side 64 og 70.Du kan også træne igen med denne her selvtest (gå til dias 12 og tryk på knappen "Diassho
Hvordan ser verden egentlig ud?
Selvtest
Hjemmearbejde alle: Læs i AB1 (den blå) side 202-207 + 219-221. Test dig selv: Bølger generelt
Her ser I nærmere om Fremlæggelser, Grupper og Indhold
diffraction-of-microwaves-and-radio-waves-science-photo-library.jpg
Forberedelse til dagens forsøg:Læs side 228-230 i AB1 og lav øvelse 5.1 side 231 a+b.
Hjemmearbejde (alle): At læse og lave øvelse 2.4 side 210 i AB1, men kun punkt a).I skal som en del af opgaven isolere I i nedenstående formel, og det har I lært i matematik, men det er også OK at bruge SOLVE i Nspire. I skal have jeres tabel med på
Lys og lyd - på langs eller tværs?
Lyd
Physics Simulation: Standing Wave Patterns
Wave on a String 1.1.37
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Bevægelsesanalyse og kræfter
Pensum:
AB2: Kapitel 5 og 6.1, 6.2 og 6.3.
Eksperimenter:
- Bevægelsesanalyse af hhv. trillende og hoppende bold med Go!Motion sensor i Loggerpro (vejledning udleveret)
¨
- Bevægelsesanalyse af skråt kast/frit fald med video, som det vi lavede i efteråret med mekanisk energi, men denne gang med fokus på bevægelsesligningerne
- Bestemmelse af fysiklokalets højde over jorden ved måling af faldtid samt bestemmelse af kastehøjde og -hastighed ved måling af boldens flyvetid (vejledning udarbejdet sammen i undervisningen)
Indhold
Kernestof:
- Prøven er som sidst uden hjælpemidler bortset fra jeres normale lommeregner - SÅ HUSK DEN NU :)
Pensum er:AB1: Side 202-215 + 219-221 + 224-225 + 228-230AB2: 61-69 + 74-77
Til den beregningsmæssige del af prøven er gode træningsopgaver:AB2: Øvelse 4.2 side 70AB1: Øvelse 2.7 side 215. Øvelse 2.5a side 213. Øvelse 2.2 og 2.3 side 210. Øvelse 3.1 side 222.Gennemgå beregningerne til fællesforsøget "Største og mindste bølge
Introduktion til bevægelse
Her ser I nærmere om Fremlæggelser, Grupper og Indhold
Hjemmearbejde alle: Læs denne meget korte artikel om fartkameraer:I Norge har simple kameraer halveret mængden af alvorlige ulykker på vejene
Selvom man ikke selv skal fremlægge er det en god idé at læse, hvad der bliver fremlagt om, så får I mere ud af fremlæggelsen.
Hjemmearbejde: At færdiggøre databehandlingen til eksperimenterne fra i torsdags (trillende bold og hoppende bold).
Præsentation om Newtons love og frit fald
Hjemmearbejde: Gå ind og læs om indholdet af dagens to fremlæggelser, så får du mere ud af dem!
Alle åbner på egen computer: Analyse af frit fald 3g Fy2 24-25.pdf
Læs side 203-206 i AB2, som handler om Newtons love, som vi gennemgik sidst. Det er altså repetition som gør at det sætter sig endnu bedre fast, og der er altid små detaljer, som man får bedre med, når man selv læser det.Hvis du ikke nåede i hus med
Konkurrencens formål.I skal ende med at kaste jeres bold skråt ud fra tagterrassen på Innovationshuset, så langt som muligt og så præcist som muligt. En fra gruppen skal kaste bolden som et fingerslag i volley.
Den eneste forskel på de to simulatorer nedenfor er hvorvidt akserne automatisk justeres. Bemærk! Ved at klikke på grafen kan man aflæse skæringspunkter og toppunkter helt nøjagtigt).
Vi starter med at se dette lille klip for at komme i stemning til årets sidste fremlæggelse.
Træning til prøve (fordi det er efterspurgt. Hvis man har lavet alle opgaverne i undervisningen og fulgt godt med i fremlæggelserne og stillet sine spørgsmål til dem, så vil man klare det godt til prøven uden yderligere forberedelse. Jeg skriver det
Svar til prøven:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297056508", "T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297056508", "H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297056508" }