Holdet 2024 3g Fy/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Kasper Munch Pedersen, Simon Vedel
Hold 2024 3g Fy/2 (3g Fy/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi og klima
Titel 2 Kræfter og mekanisk energi
Titel 3 Atomets hemmeligheder
Titel 4 Elektricitet
Titel 5 Astronomi
Titel 6 Lys og bølger
Titel 7 Bevægelsesanalyse og kræfter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi og klima

I alle årets forløb henviser 'AB1' og 'AB2' til hhv. bind 1 og 2 af

FysikABbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 1. udgave, 2005-9

Pensum:

AB1: 10-15 + 19-20 + 105-107 + 179-180 + 184-186 + 189-192 + 196-198

https://mst.dk/borger/affald-og-forurening/luftforurening/hvad-er-luftforurening
https://www.consilium.europa.eu/da/infographics/air-pollution-in-the-eu/#pollutants
https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/d/drivhuseffekt/
https://www.experimentarium.dk/klima/drivhuseffekten/

Eksperimenter:

1. Vands specifikke varmekapacitet
2. Specifik varmekapacitet af ris og sand
3. Specifik varmekapacitet af lod (lod i kogende vand)
4. Specifik smeltevarme for H2O
5. Specifik fordampningsvarme for H2O

Nøgleord/begreber:
Variable, nyttevirkning, 7 energiformer, energibevarelse, energikvalitet, fejlkilder, effekt, varmekapacitet, smeltevarme, fordampningsvarme, global opvarmning, luftforurening, kraftvarmeværker, albedo.

I forløbet indgik besøg på Amager Bakke,

Udleverede materialer (findes også elektronisk i vores Lectiomappe):
Fejlkildefinderen
Vejledning til eksperiment 1+2+4+5 (3 blev lavet ud fra vejledningen i AB1)

Quizzer/spil:
https://interacty.me/projects/39d0293b3be30757
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kræfter og mekanisk energi

Pensum:

AB1: Side 71-74 + 77-81 + 83-85 + 91 + 153-156 + 158-159 + 161 + 164-165 + 168 + 171-173.

Eksperimenter:

- Bestemmelse af sammenhæng mellem gnidningskraft og tyngdekraft
- Sammenhæng mellem masse og tyngdekraft
- Ændring af mekanisk energi med modelbil, der kører på skrå bane med fotoceller
- Analyse af den mekaniske energi ved video af skråt kast med bold i Loggerpro. I den forbindelse er grundig vejledning udarbejdet sammen til videoanalyse i Loggerpro og betydningen af faktorer såsom placering og markering af skala, kameraets vinkel ift. kastet, markering af bevægelse o.l. er diskuteret

Nøglebegreber:
Mekanisk energi, Newtons love, tyngdekraft på jordoverfladen, gnidningskraft, luftmodstand, bevarelse og ændring af mekanisk energi, arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atomets hemmeligheder

Pensum:

AB2: Kapitel 4 dog IKKE sektion 8 og 9
desuden side 56-58.
https://docs.google.com/presentation/d/1l-ckepbYLW1v08Q8f1Q_I-yr4aOUEuH0v_NdXdQq_rc/edit?usp=sharing
https://www.information.dk/udland/2015/03/usynlige-vaaben-efterlod-radioaktivt-spor

Eksperimenter:
- Bestemmelse af halveringstykkelse af gammastråling fra Ba*-137 i bly (vejledning udleveret)
- Bestemmelse af halveringstid for Ba*-137 (vejledning udleveret)
- Bestemmelse af alder på ukendt Cs-137 kilde, som havde samme startaktivitet som 5 andre med forskellige, kendte aldre.
- Simulering af henfaldsloven med terninger

Forløbet fokuserede på forståelse af atomenergi både i kraftværker og bomber, datering primært via kulstof-14 datering men også datering af Jorden samt mordet på Alexander Litvinenko
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Elektricitet

FysikABbogen 2, 2005, Systime, Elvekjær og Benoni.

Side 10-13 + 16-18 + 21-23 + 27-29 + 33-35 + 42-43 (18 sider)

Eksperimenter:

- Karakteristik af resistor og elpære

- Karakteristik og analyse af seriekobling og parallelkobling af resistorer

- Undersøgelse af elkedels effekt og strømstyrke med ohmmeter.

Nøgleord: Elektricitet, ladning, strømstyrke, spændingsforskel, karakteristik, resistans, serie- og parallelkobling, effekt i kredsløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Astronomi



Pensum;
- AB1: Kapitel 3 (sektion 1-3)
- AB2: Kapitel 3 (ikke sektion 3.7)
- Planeterne med Brian Cox, BBC, 2019, afsnit 1*
- En helt særlig klode, National Geographic, 2018, afsnit 3, Skjold*
- Udleverede kopisider om ozonlag og solvind, uddrag fra følgende tre hjemmesider:
1. https://lex.dk/ozonlaget
2. https://lex.dk/solvind
3. https://videnskab.dk/rummet/nasa-solstorme-kan-have-blaest-atmosfaeren-vaek-fra-mars/
- https://www.compadre.org/osp/EJSS/4125/153.htm (animation 1 og 3)
- https://www.youtube.com/watch?v=FdPFOmInuUE
- https://www.youtube.com/watch?v=WK0WAmiP_Dk

*Afsnittet kan hentes af elever på mitcfu.dk/mm, hvor det vil blive tilgængeligt igen op til årsprøve og evt. eksamen. Censor kan finde det ved at søge på titlen under TV på CFU

Eksperimenter:

Afstandskvadratloven med lys (vejledning udleveret)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lys og bølger

Pensum er:

AB1: Side 202-215 + 219-221 + 224-225 + 228-230 + 247-249
AB2: 61-69 + 74-77

Eksperimenter:
- Kvalitativ betragtning og analyse af spektrallamper med forskellige grundstoffer ift. lysstofrør og Solens lys
- Bestemmelse af bølgelængde for laserlys med optisk gitter med kendt gitterkonstant (vejledning udleveret)
- Bestemmelse af gitterkonstant for ukendt gitter med laser med kendt bølgelængde (i samme vejledning som forrige)
- Stående bølger på en streng spændt ud af lodder blev brugt til at undersøge:
1. frekvensbetingelsen for stående bølger på en snor (8.3 side 249 AB1)
2. hastigheden af snorbølger med bølgeformlen
2. Snorbølgens afhængighed af snorspændingen (formel på side 251)
(Vejledning udleveret)


I forbindelse med forløbet var vi på ekskursion til CPH:DOX og så Tracing Light med efterfølgende foredrag af Troels Christian Petersen, partikelfysiker ved KU, som primært drejede sig om kvantemekanikkens syn på partikler og bølger ift. den klassiske fysik, samt nogle nye opdagelser vedrørende neutrinoer og deres anvendelse i astronomien i dag.


Træn dig selv ved at forklare:

1. Forskellen på absorptions-, emissions- og kontinuert spektrum?

2. Hvordan de tre spektre opstår? Denne forklaring indeholder Bohrs atommodel og postulater.

3. Give eksempler på dem, fx med snak om fluorescens/fosforescens som vi har gjort i undervisningen?
4. Kan jeg forklare fotoelektrisk effekt?

5. Kan jeg forklare grundlæggende om bølgers egenskaber?
6. Kan jeg forklare hvad afbøjning er og hvorfor lyd går rundt om hjørner, hvorfor synligt lys ikke gør og hvorfor radiobølger er gode til kommunikation ift. afbøjning?
7. Kan jeg forklare hvorfor der opstår et mønster af prikker, når en laser lyser igennem et optisk gitter? Forklaringen indeholder afbøjning og interferens.

8. Kan jeg forklare nogle af de fundamentale forskelle mellem den klassiske fysik og kvantemekanikken og mellem bølger/partikler?


Ekstra materialer (ikke pensum, men god træning):

Selvtest i Bohrs atommodel og fotoelektrisk effekt

Lys- og lydbølger er tvær- eller længdebølger?

Selvtest om bølger med svar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Bevægelsesanalyse og kræfter

Pensum:

AB2: Kapitel 5 og 6.1, 6.2 og 6.3.

Eksperimenter:

- Bevægelsesanalyse af hhv. trillende og hoppende bold med Go!Motion sensor i Loggerpro (vejledning udleveret)
¨
- Bevægelsesanalyse af skråt kast/frit fald med video, som det vi lavede i efteråret med mekanisk energi, men denne gang med fokus på bevægelsesligningerne

- Bestemmelse af fysiklokalets højde over jorden ved måling af faldtid samt bestemmelse af kastehøjde og -hastighed ved måling af boldens flyvetid (vejledning udarbejdet sammen i undervisningen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer