Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Line Taarnberg
|
Hold
|
2024 3g Bk (3g Bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det abstrakte og det figurative, og det midt imell
Holdet gennemgår øvelse i abstraktion og arbejder derefter individuelt med store acrylmalerier.
Hver elev vælger et kendt figurativt værk fra ØGs samling eller et andet kendt værk fra det kunstperiodiske forløb fra 1.g. Gradvist opløses motivet i processen.
Prosessen dokumenteres via skitser, fotos undervejs og det færdige resultat fremlægges via en ppt. for lærer og hold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulpturelt forløb_en fontæne til kantinehaven
Holdet præsenteres for forskellige udtryk indenfor skulptur/relief.
Opgaven er at lave et skitseprojekt med en skulpturel drikkefontæne til elevhaven. Drikkefontænen skal have en base til vandopsamling (bassin) og en skulpturel vandpost.
Der modelleres min. tre skitser og derefter den valgtemodel i ca. 1:2.. Derefter arbejdes der med farveskitser til glasur.
Den endelige model udføres, forglødes og glaseres .
Vi ser filmen "Bjørn og Tårnet", om udsmykning i det offentlige rum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kroppen som model og inspiration
Med udgangspunkt i Helle Mie Hellesens bog "Croquis - Mennesket som model og inspiration " ser vi på flere eksempler i kunsten, hvor kunstnere har brugt Mennesket som inspiration til der værker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojektet er en fri opgave, hvor eleverne selv formulere opgaven og selv vælger teknik og materialer.
Eleven skal udarbejde mindst 3 skitser og dokumentere sin proces med billeder og tekst.
Der er et enkelt benspænd:
Værkerne skal enten have elementer af noget, der er provokerende eller debaterende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ekskursion til SMK, Galleri Susanne Ottesen mm
Vi besøger SMK og ser på afstøbninger af Michelangelos udstillede værker i skulpturgaden..
Derefter ser vi afdelingen for dansk samtidskunst fra 1970 til 2024, hvor vi har fokus på Bjørn Nørgaards "Hesteofring", Kirsten Justesen og Ursula Reuter Christiansen.
Efter SMK besøgte vi Galleri Susanne Ottesen og hørte om hendes tid som gallerist, herunder hendes valg af kunstnere til galleriet, samt hendes holdning til ligestillingsdebatten mht. kvindlige kunstneres repræsentation på gallerier og museer de sidste 20 år.
Endelig besøgte vi Galleri Christoffer Egelund og fik præsenteret Anders Moseholms udstilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kuratering af elevudstilling
Eleverne skal kuratere forårsudstillingen i aulaen. De skitsere forskellige muligheder ud fra de værker de har til rådighed.
Der udarbejdes en koncept og udstillingen hænges op.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297057012",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297057012",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66297057012"
}