|
Titel
1
|
Grundforløbet i dansk
I Grundforløbet i dansk introduceres eleverne for danskfaget. Der er her fokus på Ciceros kommunikationsmodel, genrebegrebet og grundbegreberne i den episke analyse (fortælleteknik)
I forbindelse med genreanalysen forventes det, at eleverne kan definere forskellen på fakta og fiktion, kan bestemme en genres kendetegn og anvende dem i arbejdet med forskellige tekster, samt at de kan forklare, hvilke forventninger en bestemt genre skaber hos læseren.
I forbindelse med analysen af epik forventes det, at eleverne kan anvende de analytiske begreber komposition, fortællesynsvinkel, fremstillingsform, miljøkarakteristik, personkarakteristik og tematik. Det forventes også, at eleverne kan anvende de nævnte analysepunkter til en helhedsforståelse af episke tekster.
Materiale
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2017 (om analyse, fortolkning, personkarakteristik, komposition, fortælleren og fremstillingsformer)
Simon Fruelund: Af: Borgerligt tusmørke, 2006 (uddrag)
Klaus Rifbjerg: Af: Under vejr med mig selv, 1956, digtet ’Foster’
FB-opslag: Mette Frederiksen om dokumentar-udsendelsen "Den Sorte Svane" (TV2 2024)
Pressemeddelelse om Kongeparrets besøg i Sverige, Norge, Færøerne og Grønland, 9. februar 2024
Opskrift på rabarberkage
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En fortid-idyl, 1896 (fra novellesamlingen Muldskud fra 1900)
Stig Dagerman: Att döda ett barn, 1952
Dansk udgave af ovenstående tekst: At slå et barn ihjel, 1952
Anders Bodelsen: Drivhuset, 1965
Karen Blixen: Ringen, fra Skæbneanekdoter, 1958
|