Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Anne Christensen
|
|
Hold
|
2025 DA/d (1d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet i dansk
IKKE FÆRDIGGJORT - husk at tilføje nye ændringer!!!!!
I dette forløb introduceres eleverne for danskfaget, og der er særligt fokus på genrebegrebet, basale grammatiske elementer og grundbegreberne i den episke analyse.
I forbindelse med genreanalysen forventes det, at eleverne kan definere forskellen på fakta og fiktion, kan bestemme en genres kendetegn og anvende dem i arbejdet med tekster, samt at de kan forklare, hvilke forventninger en bestemt genre skaber hos læseren.
I den grammatiske del arbejdes der med helsætninger og ledsætninger samt kommatering. Dette er ment som supplement til AP-undervisningen.
I forbindelse med analysen af epik forventes det, at eleverne kan anvende de analytiske begreber komposition, fortællesynsvinkel, fremstillingsform, miljøkarakteristik, personkarakteristik og tematik. Det forventes også, at eleverne kan anvende de nævnte analysepunkter til en helhedsforståelse af episke tekster.
Materiale:
Genrebegrebet:
Langdahl m.fl: Krydsfelt, Gyldendal, 2010: side 78-82 + 85
Simon Fruelund: Af: Borgerligt tusmørke, 2006
Klaus Rifbjerg: Af: Under vejr med mig selv, 1956, digtet ’Foster’
Læserbrev i Berlingske d. 5/4-17: Er cyklister fredede?
Pressemeddelelse om Stein Bagger, d. 12/6-09
Amos opskrift på ’Bedstefars skæg’
Grammatik:
Bjerre m.fl: Ind i sproget, Systime, 2013, side 121-127
Gottschalck m.fl: Sprogenes verden, Gyldendal, 2013, side 67-71 + 75-76
Epik:
Langdahl m.fl: Krydsfelt, Gyldendal, 2010: side 88 +122-123 + 125
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En fortid-idyl, 1896 (fra novellesamlingen Muldskud fra 1900)
Stig Dagerman: Att döda ett barn, 1952
Anders Bodelsen: Drivhuset, 1965
Karen Blixen: Ringen, fra Skæbneanekdoter, 1958
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72296747656",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72296747656",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72296747656"
}