Holdet 1h DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Sebastian Gulmann
Hold 2025 DA/h (1h DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Formål med forløbet: I dette forløb introduceres eleverne for danskfaget, og der er særligt fokus på genrebegrebet, basale grammatiske elementer og grundbegreberne i den episke analyse.
I forbindelse med genreanalysen forventes det, at eleverne kan definere forskellen på fakta og fiktion, kan bestemme en genres kendetegn og anvende dem i arbejdet med tekster og at de kan forklare hvilke forventninger en bestemt genre skaber hos læseren.
I den grammatiske del arbejdes der med sprogstandarder og sprogvariationer, talehandlinger, helsætninger og ledsætninger samt kommatering.
I forbindelse med den episke analyse forventes det, at eleverne kan anvende de analytiske begreber komposition, fortæller, fremstillingsform, miljøkarakteristik, personkarakteristik og tematik. Det forventes også at eleverne kan anvende de nævnte analysepunkter til en helhedsforståelse af episke tekster.

Materiale:
Genrebegrebet:
Langdahl m.fl: Krydsfelt, Gyldendal, 2010: side 78-82 + 85
Simon Fruelund: Af: Borgerligt tusmørke, 2006
Klaus Rifbjerg: Af: Under vejr med mig selv, 1956, digtet ’Foster’
Argumenterende fb-opslag. Mette Frederiksen 30. maj 2024

Amos opskrift på ’Bedstefars skæg’
Pressemeddelelse: Kongeparret besøger Sverige, Norge, Færøerne og Grønland. 9. februar 2024

Grammatik:
Bjerre m.fl: Ind i sproget, Systime, 2013, side 121-127
Gottschalck m.fl: Sprogenes verden, Gyldendal, 2013, side 67-71 + 75-76

Epik:
Langdahl m.fl: Krydsfelt, Gyldendal, 2010: side 88 +122-123 + 125
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En fortid-idyl, 1896 (fra novellesamlingen Muldskud fra 1900)
Helle Helle: Søndag 15:10, fra novellesamlingen ’Rester’, 1996
Stig Dagerman: At slå et barn ihjel, 1952 (+ den svenske udgave: ’Att döda ett barn’)
Anders Bodelsen: Drivhuset, 1965
Karen Blixen: Ringen, fra Skæbneanekdoter, 1958
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer