Holdet 1i DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maria Louise Ulrich
Hold 2025 DA/i (1i DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

I Grundforløbet i dansk introduceres eleverne for danskfaget. Der er her fokus på genrebegrebet og grundbegreberne i den episke analyse.

I forbindelse med genreanalysen forventes det, at eleverne kan definere forskellen på fakta og fiktion, kan bestemme en genres kendetegn og anvende dem i arbejdet med forskellige tekster, samt at de kan forklare, hvilke forventninger en bestemt genre skaber hos læseren.

I forbindelse med analysen af epik forventes det, at eleverne kan anvende de analytiske begreber komposition, fortællesynsvinkel, fremstillingsform, miljøkarakteristik, personkarakteristik og tematik. Det forventes også, at eleverne kan anvende de nævnte analysepunkter til en helhedsforståelse af episke tekster.

Materiale
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime (se sider i kompendium)

Simon Fruelund: Af: Borgerligt tusmørke, 2006 (uddrag)
Klaus Rifbjerg: Af: Under vejr med mig selv, 1956, digtet ’Foster’
FB-opslag: Mette Frederiksen om dokumentar-udsendelsen "Den Sorte Svane" (TV2 2024)
Pressemeddelelse om Kongeparrets besøg i Sverige, Norge, Færøerne og Grønland, 9. februar 2024
Opskrift på rabarberkage
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En fortid-idyl, 1896 (fra novellesamlingen Muldskud fra 1900)
Stig Dagerman: Att döda ett barn, 1952
Dansk udgave af ovenstående tekst: At slå et barn ihjel, 1952
Anders Bodelsen: Drivhuset, 1965
Karen Blixen: Ringen, fra Skæbneanekdoter, 1958
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer