Holdet 1a En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jonas Syppli Lakjer
Hold 2025 En/a (1a En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb (Engelsk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb (Engelsk)

Formålet med grundforløbet har været at introducere eleverne til – eller genopfriske - centrale tekstanalytiske værktøjer samt at få eleverne til at anvende dem. Det drejer sig om begreber som genre, narrator, point of view, setting, composition, characterisation, themes, message, symbolism. Det er gjort i forbindelse med læsningen af nedenstående tekster, som til sammen illustrerer effekten af forskellige litterære valg og virkemidler. Teksterne er fra forskellige engelsktalende områder, så der har også været lejlighed til at tale om forskellige varianter af engelsk samt standardsprog og variation.
Sideløbende med tekstarbejdet har vi også repeteret basal grammatik, fx verbaltider og -former, kongruens, ordstilling, substantivernes flertalsdannelse og genitiv.

Texts:
Michell, Marc, “The New Girl” (2001). In Clara Ehrenreich m. fl., ed. Texting. System, 2005, (pp. 21-25).

Paton, Alan, “The Waste Land” (1961). In M. Grønvold og H. Ohland-Andersen, ed. Engage – Undersøgende tekstlæsning i engelsk. Columbus, 2022, (pp. 169-174).

Weller, Archie, “Going Home”, (1986). In J. Engberg-Pedersen, M. Grønvold og H. Ohland-Andersen, ed. Contexts, Gyldendal, 2004, (pp. 107-119).

Cleary, Emma, “Lightbox”, (2015). In Nicolas Royle, ed. Best British Short Stories. Salt Publishing, 2015.

Marslund, Sandra, “The Other Couple” (2018). Jude Higgins et al. (eds.). The Bath Short Story Award Anthology 2018. United Kingdom: Ad Hoc Fiction 2018.

Appendix and Extras:

Tools for texting – working with fiction. In C. Ehrenreich m. fl., ed. Texting. Systime, 2005.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer