Holdet 1b nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Christian Dan Yde Nielsen, Kasper Munch Pedersen
Hold 2025 nv/b (1b nv, 1b nv-bi, 1b nv-fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV: Liv & død fra oven (med KP) + Vulkaner (CN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV: Liv & død fra oven (med KP) + Vulkaner (CN)

Vulkaner, Masseuddøen liv og evolution (Med Christian):

Forløbets omdrejningspunkt er at undersøge og forstå vulkaner amt deres rolle for liv på Jorden. Både ifm. at skabe vilkårene og at ødelægge vilkårene for liv på vores planet. Nedenfor følger pensum som vi har gennemgået.


Husk du kan finde en Power Point PDF under dokumenter- på lectio, med forløbets materiale.

Fagbegreber:

Naturlig selektion, Genetisk Variation, DNA, Cellekerne, Arter
Permeabilitet, Porøsitet, Næringsstoffer (fosfor)
Variable, Hypotese, Kontrolleret variabel, Afhængig variabel , De fire søjler for naturvidenskab,
Keglevulkan, Skjoldvulkan, Lava, Basaltisk Lava, Rhyolistisk Lava, Viskositet, Vei-skal
 Masseuddøen & Irridium
 Destruktiv Pladegrænse, Konstruktiv Pladegrænse
Wegener – Kontinentaldrift – Konvektionsstrøm, Pangæa,  Aestenosfære, Lithosfære, Oceanbundsplade, Kontientalplade
 Drivhuseffekt

Pensum:

Pladetetonikken - Aktuel naturvidenskab 2006
Tá med til vulkaners indre - Geoviden 2024 S. 5+9+13+32-36
https://www.geoviden.dk/kender-du-vulkan-typen/
En krise i livets historie Geoviden 2016  s. 2-6
Evolutions film: https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU&t=71s



Forsøg & øvelser i vulkanforløb:
- Forsøg med byg din egen vulkan. Natron, eddike  & sæbe.
- Vulkan viskositet: Et induktivt forsøg hvor du/I selv skulle opstille parametre i gerne ville måle på. Fokus var på at få kvantitative data, hvorudfra vi kunne sige noget om viskositet for vand, mælk & honning. Yderligere puste vi gasbobler og forholdte gasboble str. samt viskositet til lavatyper.
- Fælles "lærer-forsøg" med flødebolle og danskvand - ved at få trykket til at falde i en glaskuppel, fandt vi information om gasudvikling og hvad der vil ske med gas (og magma) i en vulkan når det nærmer sig jordoverfladen.
- Forsøg med næringsstoffer, permeabilitet & porøsitet. Ved at måle porøsitet, permeabilitet og porøsitet i vulkansk jord og sammenligne det med grusjord fandt vi information om hvorfor vulkaner giver gode livsvilkår og måske også derfor kan være medvirkende til evolution.

- Øvelse/forsøg med opmåling af topografisk profil i Google Earth. Med afsæt i satelitdata- fik vi konstrueret kvantitative data som illustrede højdekurver, hvorfra vi kunne sige noget om vulkantyper og typer af pladegrænser.
- Øvelse/forsøg med NÆB & KLØER. Med afsæt i vores viden om naturlig selektion formede vi hypoteser og testede, hvordan et underlags farve påvirker sandsynligheden for at fange  bønner med bestemte  former og farver. Efterfølgende ændrede vi vilkår så man nu havde en evolutiontilpasning (ske, kniv, gaffel), som påvirkede ens sandsynlighed for at få mad(tage en bønne) og derved overleve og viderføre sine gener.



'Liv og død fra oven' med Kasper.
Forløbets omdrejningspunkt er at undersøge og forstå asteroider og kometer samt deres rolle for liv på Jorden. Både ifm. at skabe vilkårene og at ødelægge vilkårene for liv på vores planet. Nedenfor følger pensum som vi har gennemgået og bemærkninger om hvordan du kan forberede dig til eksamen (i kursiv).

- Om empirisk induktiv og hypotetisk deduktiv metode (man kan læse siden eller se filmen):
https://www.undervisningslokalet.dk/hypotetisk-deduktiv-metode/
Kan du forklare de to metoder og forskellene på dem? Kan du give eksempler fra undervisningen på hvordan vi har arbejdet med begge metoder?

- Eksperiment: Kast med sand i poser.
Kan du gennemgå forsøget ud fra de 4 søjler? Har du noteret målinger på din egen vejledning og har du den i din portfolio? Prøv at fremlægge om forsøget for dig selv på video eller for en ven eller familiemedlem. Brug som skrevet de 4 søjler på samme måde som vi har gjort med flere forsøg i undervisningen

- Arbejdsark om hvad asteroider og kometer er og hvor de kommer fra
Har du svaret på arbejdsspørgsmålene til? Kan du forklare hvad asteroider og kometer er og hvor de stammer fra?

- Tankegang om Solsystemet og dets dannelse
https://drive.google.com/file/d/1VOyLNyGc2wLG9RyR5dqYFbP1Jfrnon8U/view?usp=drive_link        
Kan du forklare Solsystemets dannelse? Kan du planeternes rækkefølge og omtrentlige afstande fra Solen i AE? Kan du give et eksempel på hvordan vi i dag ved, at dannelsen skete sådan, for det var jo ingen mennesker? Der er også quizzer til at øve noget af dette, de er vedhæftet på det modul, hvor vi brugte dem

- Artikel om hvor ofte Jorden egentlig bliver ramt og virkningerne:
https://videnskab.dk/rummet/hvor-ofte-bliver-jorden-ramt-af-asteroider-og-kometer/
Kan du svare på arbejdsspørgsmålene til teksten, som vi brugte (i din portfolio)

- Arbejdsark om mekanisk energi (kinetisk og potentiel energi) med regneeksempler (i din portfolio). Desuden gennemgang af termodynamikkens 1. hovedsætning og 7 primære energiformer. De to emner kan repeteres gennem disse to tankegange:
https://drive.google.com/file/d/1Ph8XTBu08GGllaAgB--xb60t6oCEJ9bg/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Dv9gOWulW1HW9VA7iHhCuuxC5Jwg08J0/view?usp=drive_link
Kan du de 7 energiformer med eksempler? Kan du forklare termodynamikkens 1. hovedsætning og give nogle eksempler på energikæder? Kan du formlerne for kinetisk og potentiel energi og udføre nogle simple beregninger af energier?

- Eksperiment: Diameter af nedslagskrater
Kan du gennemgå forsøget ud fra de 4 søjler? Har du noteret målinger på din egen vejledning og har du den i din portfolio? Prøv at fremlægge om forsøget for dig selv på video eller for en ven eller familiemedlem. Brug som skrevet de 4 søjler på samme måde som vi har gjort med flere forsøg i undervisningen

- Excelark der hører til ovenstående eksperiment. Det er vedhæftet på det modul, hvor vi brugte det.
Kan jeg forklare betydningen af min graf? Ved jeg hvad der er på akserne? Kan jeg forklare betydningen af regressionen og anvende den? Har jeg printet graferne, som jeg lavede og sat dem ind i min portfolio?

- Video om kvalitativ og kvantitativ undersøgelse
https://vimeo.com/836834136
Kan jeg forklare hvad en kvalitativ og en kvantitativ undersøgelse er, og kan jeg give eksempler fra vores undervisning?

- Viden om variabler, bl.a. ud fra denne video
https://vimeo.com/838559674

- Udleveret farvegraf med hyppigheden (flux) af objekter fra rummet der rammer os og Månen på andenaksen og objekternes nedslagshastighed på førsteaksen.
Kan jeg forklare hvor asteroider og kometer får deres bevægelsesenergi fra? Kan jeg forklare hvorfor kometer typisk har større nedslagshastighed end asteroider? Kan jeg forklare hvorfor Jorden rammes en smule hurtigere end Månen gør

- Eksperiment om fotosyntese i spinatblade
https://youtu.be/JJiT0GvMRK0?si=4hr02dnV3k1CBGEL
Kan du gennemgå forsøget ud fra de 4 søjler? Har du noteret målinger og har du dem i din portfolio? Prøv at fremlægge om forsøget for dig selv på video eller for en ven eller familiemedlem. Brug som skrevet de 4 søjler på samme måde som vi har gjort med flere forsøg i undervisningen

- Eksperiment om nedslagsvinklen for asteroider/kometer
Kan du gennemgå forsøget ud fra de 4 søjler? Har du noteret målinger på din egen vejledning og har du den i din portfolio? Prøv at fremlægge om forsøget for dig selv på video eller for en ven eller familiemedlem. Brug som skrevet de 4 søjler på samme måde som vi har gjort med flere forsøg i undervisningen

- Felttur til Charlottenlund Skov
Kan du forklare hvad vi observerede? Kan du kæde det sammen med fotosyntese og lysets betydning for liv? Kan du forklare hvorfor sådan en felttur gør variabelkontrol sværere og hvad vi gjorde for at imødekomme dette?

- Artikler om respiration og fotosyntese
https://klimaleksikon.dk/opslag/respiration
https://klimaleksikon.dk/opslag/fotosyntese
Kan jeg forklare de to kemiske reaktioner, hvor de foregår, hvilken rolle de spiller og hvordan de er kædet sammen?

- Afstemning af kemiske reaktioner (udleveret ark med beskrivelse og øveopgaver)
Kan du afstemme simple kemiske reaktioner, fx respirationen og fotosyntesen, og forklare hvordan man gør?

- Hvor får træer deres masse fra?
https://youtu.be/2KZb2_vcNTg?si=ZbM3T020fBrxHcF8
Kan jeg kæde dette sammen med fotosyntesen og kan jeg forklare hvordan man eksempelvis kan bevise med et eksperiment at træers masse ikke kommer fra jorden, som de står i?

- Simuleret video af effekterne fra et stort asteroidenedslag på dinosaurernes tid
https://youtu.be/woVRWFi9l_I?si=z26VmzBNeU0VuD9c
Kan jeg bruge min viden om energiformerne til at forklare hvilke energiomdannelser, der sker ved nedslaget? Kan jeg forklare hvorfor nedslaget bliver et globalt problem?

- Om betydningen af støv og sod i atmosfæren efter det store asteroidenedslag, der var med til at udrydde dinosaurerne
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL085572 (KUN 'Plain language summary' og figur 1a+b, det er udleveret på papir)
Kan du forklare hvad forskerne kom frem til og hvordan de gjorde det? Kan du forklare hvad de to figurer viser?

- Hvordan ved vi at en asteroide slog ned for 66 millioner år siden, da dinosaurerne uddøde?
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvad-slog-dinosaurerne-ihjel-geologer-afsloerer-nyt-om-den-gigantiske-draeber-fra-rummet/
Kan du forklare hvad forskerne kom frem til og hvordan de gjorde det? Kan du forklare hvorfor de undersøgte ruthenium og hvor de ledte efter det?

- Om hvordan kometer (og muligvis asteroider også) kan have bragt en af forudsætningerne for liv til Jorden:
https://videnskab.dk/rummet/komet-baerer-frossent-havvand/
Kan du forklare hvad forskerne kom frem til og hvordan de gjorde det? Kan du forklare hvad tung brint er ift. 'normal' brint? Hvorfor brint er interessant at kigge på?

Eksamensforberedelse:
Vi har sammen set denne video, der handler om hvad NV-eksamen går ud på, og hvordan du forbereder dig til de to dele af den. Du kan evt. gense videoen og den tilhørende planche har du fået udleveret.
https://youtu.be/-_qDT337DVw

I videoen nævner jeg at 'din lærer' (undertegnede) vil sige mere om hvordan du forbereder dig på samtaledelen. Som jeg har fortalt jer i slutningen af vores forløb, så er ovenstående netop en guide til dette. Læs pensum (flere gange) og træn at fremlægge om det, fx ud fra de spørgsmål, som jeg også har skrevet ind foroven til pensum.
Træn dig i at få detaljer med. Træn at være præcis i dit sprog. Og træn, træn, træn at tale højt om det, for det er også det du skal til eksamen. Det er ikke nok at tænke det igennem, det skal tales igennem. Optag video af dig selv og se den. Fremlæg for venner og familie og alle der gider lytte. Og husk, husk, husk:

At tage din portfolio og din planche med til eksamen
Knæk og bræk :-)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------










Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer