Øregård Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Øregård Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1d nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Øregård Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Kaspar Haume, Marie Kvist Bondesen
Hold
2025 nv/d (
1d nv
,
1d nv-bi
,
1d nv-fy
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Chili
Titel 2
Varme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Chili
Indhold
Kernestof:
IMG_0155.jpeg
NVd2025.pptx
De4Søjler.pptx
NaturvidenskabeligMetode.pdf
Henrik Amtoft Neubauer, Jens Christian Thybo Weibel: Chili, Nucleus Forlag ApS; sider: 6-7, 9-11, 13-15, 18-25, 29-38, 41-43
2808.jpg
I jeres læsning skal I fokusere på følgende:At vand er polært.At polære stoffer kan blandes med vand og derfor kaldes hydrofile (vandelskende).At upolære stoffer ikke kan blandes med vand og derfor kaldes hydrofobeAt der i et molekyle med mange bindi
I skal IKKE læse teksten i de grønne felter, dvs. spring aktivitet 3.4 over (nederst s.22 og øverst s.23)
lidt om elektronparbindingen.pptx
IMG_0385.jpeg
Journal-Ekstraktionafplantestoffer.pdf
0809.jpg
Ekstraktion af plantestofferResultater.pptx
Teori til forsøg om ekstraktion af farvestoffer.pptx
Genlæs evt. siderne om opløselighed
1109.jpg
Molekyleforbindelser.pptx
IMG_0466.jpeg
Læs aktivitet 2.3 på s.11 samt vedhæftede forsøgsvejledning til undersøgelse af smagssansen
Journal-Taethedafsmagsloeg.pdf
I fik en kort introduktion til den receptorstyrede ionkanal, TRPV1 tilbage i sidste modul (d.15.9.).Til dette modul læser I op på det i bogen
IMG_1241.jpeg
SmagsløgCapsaicinIntro.pptx
How Evolution works
Vi skal i dette modul se på hvad chiliplanten får ud af at producere capsaicin, samt hvordan det har udviklet sig sådan (evolutionært)
IMG_1242.jpeg
IMG_1243.jpeg
Journal-Bestemmelseafscovillevaerdi.pdf
Læs ovenstående sider om chilivarianter. Læs kun det øverste af s. 32, altså IKKE aktivitet 4.1
IMG_1296.jpeg
IMG_1305.jpeg
Resultater for hele klassen er på vedhæftede tavlebillede
NV-eksamen på ØG (video).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Varme
I dette forløb er eleverne blevet undervist i varme i et fysisk og naturgeografisk perspektiv. Undervisningen har taget udgangspunkt i Varmebogen, Brun Jakobsen & Jakobsen 2019, og følgende sider er anvendt:
Kapitel 1: Side 6-8
Kapitel 2: Side 9-13
Kapitel 3: Side 14-19
Kapitel 4 Side 20-23
Kapitel 6: Side 29-34 (undtagen side 32 ned til afsnittet der begynder med "Størrelsen densitet kan oversættes med...")
Kapitel 7: Side 40-41
Derudover også dokumentet Den naturvidenskabelige metode.
Forsøg:
Deleforsøg:
- Opvarmning af sand og vand: Undersøgelse af varmekapaciteten for sand og vand ved at måle temperaturen under opvarmning med lampe.
- Isolation af hus: Undersøgelse af isolationsevnen af et "hus" (papkasse med hulrum i bagvæg) ved måling af temperatur med forskellige isoleringsmaterialer under opvarmning fra lampe.
Andre forsøg:
- Betydning af indstrålingens vinkel: Undersøgelse af den indstrålede energi målt med et pyranometer som funktion af dettes vinkel i forhold til en lampe.
- Albedoeffekt: Rangordning af albedoværdien for papir med forskellige farver ved måling af deres temperatur under belysning fra lampe.
- Densitet af salt- og ferskvand: Estimering af densiteten af salt- og ferskvand ved gentagne vejninger med forskellige væskevolumener.
---------------------------------------------------
Relevante begreber:
Jordens hældning, årstider, sommer- og vintersolhverv, forårs- og efterårsjævndøgn, indstrålingens vinkel fra Solen, Golfstrømmen (den termohaline cyklus), varmekapacitet, densitet, hydrotermfigurer, albedo.
Energiformer, energiomdannelse, energikæder, effektformlen, temperatur, varmeledning, varmestråling, konvektion, isolering, sammenhæng mellem isoleringsevne og densitet.
Drivhusgasser, den naturlige og menneskeskabte drivhuseffekt, global opvarmning.
Indhold
Kernestof:
Kære 1d. Jeg ser frem til at møde jer!
Vi læser det udleverede materiale i timen og taler om den naturvidenskabelige metode, og hvordan det hænger sammen med, hvad vi skal lave i NV.
I dag taler vi om, hvorfor vi har årstider. Hvad er forskellen på Jordens nordlige og sydlige halvkugle, hvad betyder jævndøgn og hvornår er dagen længst/kortest. Til alle timer skal I altid huske jeres portfolio, ternet papir i A4-format, samt papir
Vi skal lave forsøg i denne time: Betydningen af indstrålingens vinkel. I dette forsøg skal vi finde ud af, hvilken betydning det har, hvilken vinkel solens stråler rammer med (indstrålingens vinkel).
I dag taler vi om, hvad klima er og nogle af de ting, klima afhænger af.
Vi laver forsøg om albedoeffekten. Halvdelen af klassen laver forsøg mens den anden laver opgaver om hydrotermfigurer, og så bytter vi.
Journal-Ekstraktionafplantestoffer.pdf
Mind jer selv om forsøget fra sidste uge med opvarmning af sand og vand og medbring resultaterne. Læs kapitel 4 i Varmebogen. Spring over Aktivitet 4.1 og 4.2
Vi skal lave forsøg om densitet af saltvand og ferskvand.
Læs side 29-30 og medbring resultaterne fra fersk- og saltvandsforsøget.
Læs fra "Størrelsen 'densitet'" på side 32 til og med tabellen på side 34. Vi skal tale om isoleringsevne, som er relevant for det store forsøg på mandag, og om effektformlen, som vi skal bruge til at regne nogle opgaver.
Vi regner opgaver med effektformlen
Vi taler om eksamen og I får tid til at lave en øve-planche, som vi kan tale om.
Halvdelen af klassen skal starte hos Kaspar i lokale 211, den anden halvdel i lokale 303 hos Marie. I 4. modul bytter man, så alle kommer gennem begge øvelser.
Journal-Bestemmelseafscovillevaerdi.pdf
Læs side 40-41 om drivhuseffekten.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298086040", "T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298086040", "H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298086040" }