Holdet 1f nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Casper Borup Frandsen, Dorthe Agerkvist
Hold 2025 nv/f (1f nv, 1f nv-bi, 1f nv-fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV Chili og Varme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV Chili og Varme

Chili:
Efter NV forløbet i biologi/kemi skal du kunne:
- forklare opbygningen og fordelingen af smagsløg samt supersmager
- beskrive forskellige smagsstoffer og hvordan de registreres overordnet.
- vise prikformel for atomer og molekyler
- udregne elektronegativitet og forklare om grupper og molekyler er polære/upolære.
- forklare ekstraktion af plantestoffer ud fra hydrofil/hydrofobe, polære/upolære molekyler
- forklare capsaicin virkning på den receptorstyret ionkanal TRPV1
- beskrive hvordan gingerol og capsaicin kan bindes til samme receptor
- forklare bestemmelse af scoville
- beskrive capsaicin som forsvarsstof og evolutionær fordel

Materiale:
NV bogen - Chili
Kap. 1+2: Smagssansen: s. 6-7, 9-12
Kap. 3: Molekylforbindelser: s. 13-16, 18-27
Kap. 5: Hvorfor er chili stærk?: s. 33-39
Kap. 6: Capsaicinindhold i chili: s. 41-44.

Følgende kapitler fra NV-chili bogen er blevet gennemgået:
Kap 1 + aktivitet 1.1
Kap 2 + aktivitet 2.2, 2.3 og 2.4
Kap 3 (minus side 16 og 17) + aktivitet 3.1, 3.3 (sp. 1), 3.5 og 3.6
Kap 4 + aktivitet 4.1
Kap 5 + aktivitet 5.1, 5.2 og 5.3
Kap 6 + aktivitet 6.1 og 6.2
Kap 7 + aktivitet 7.2



Varme:

Materiale:
Varme bogen side 9, side 14-19
Viden om Vand (pdf)
Mappe side 3-9 og side 18-20
Udleveret kopi omhandlende "Den naturvidenskabelige metode" og '"De fire søjler"

Eksperimenter:
1. Densitet af ferskvand og havvand
2. Opvarmning af sand og vand: eksperiment hvor man undersøger hvordan sand og vand opvarmes forskelligt når de udsættes for den samme varmestråling.

Vigtige formler du skal kende:
- Effektformlen ( P = E/t )
- Termisk energi ( E = m*c*(DeltaT) )
- Densitet ( rho = m/V )
Du skal kende vide, hvad symbolerne betyder og hvilke enheder det måles i.

Vigtige geografi-koncepter du skal kunne forklare:
- Kyst- og fastlandsklima
- Hydroterm figurer
- Klimazoner og plantebælter
- Grønlandspumpen og Golfstrømmen

Du skal kunne fortolke konstanterne (a og b) i en lineær regression.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer