Holdet 1h nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Casper Borup Frandsen, Jeanette Aabye-Bergen
Hold 2025 nv/h (1h nv, 1h nv-bi, 1h nv-fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Chili - NV biologi/kemi
Titel 2 Varme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Chili - NV biologi/kemi

Efter NV forløbet i biologi/kemi skal du kunne:
- forklare opbygningen og fordelingen af smagsløg samt supersmager
- beskrive forskellige smagsstoffer og hvordan de registreres overordnet.
- vise prikformel for atomer og molekyler
- udregne elektronegativitet og forklare om grupper og molekyler er polære/upolære.
- forklare ekstraktion af plantestoffer ud fra hydrofil/hydrofobe, polære/upolære molekyler
- forklare capsaicin virkning på den receptorstyret ionkanal TRPV1
- beskrive hvordan gingerol og capsaicin kan bindes til samme receptor
- forklare bestemmelse af scoville
- beskrive capsaicin som forsvarsstof og evolutionær fordel

Materiale:
NV bogen - Chili
Kap. 1+2: Smagssansen: s. 6-7, 9-12
Kap. 3: Molekylforbindelser: s. 13-16, 18-27
Kap. 5: Hvorfor er chili stærk?: s. 33-39
Kap. 6: Capsaicinindhold i chili: s. 41-44.

Forsøg med øvelsesdeling:
Ekstraktion af plantestoffer
Bestemmelse af scoville

Mindre forsøg:
Supersmager
Tæthed af smagsløg
Sensorisk analyse: Smag en chili
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Varme

Materiale:
Varme bogen side 9-13 og side 16-19, s.30
Kompendium: side 3-12 og side 21-24
Udleveret kopi omhandlende "Den naturvidenskabelige metode"
Power-point fra undervisningen (se dokumentmappe på lektio)

Portfolio-eksperimenter:
- Årstiderne: modelforsøg med styropor kugle til at simulere årstiderne på Jorden.
- Indstrålingsvinkel: eksperiment med pyranometer for at undersøge intensiteten (W/m^2) som funktion af indstrålingsvinklen.
- Albedo lab: laboratorieforsøg med formål at undersøge hvordan forskellige farver opvarmes forskelligt når de udsættes for den samme lysintensitet over tid.
- Albedo felt: feltundersøgelse med pyranometer for at kunne beregne albedoen af forskellige overflader.
- Opvarmning af sand og vand: eksperiment hvor man undersøger hvordan sand og vand opvarmes forskelligt når de udsættes for den samme varmestråling.
- Densitet af koldt og varmt vand: kvalitativt forsøg hvor man undersøger ændringer i vands volumen når vand hhv. nedkøles og opvarmes.
- Grønlandspumpen:  modelforsøg med simulering af havstrømmene i Nordatlanten.

Vigtige fysiske størrelser og deres enheder som du skal kende:
- Energi ( J - Joule ), effekt ( W - watt ), intensitet ( W/m^2 - watt per kvadratmeter, temperatur (grader C), masse (kg - kilogram), specifik varmekapacitet (J/(kg*C - Joule per kilogram pr. grader celsius) , densitet (kg/m^3  - kilogram pr. kubikmeter, eller g/cm^3 - gram pr. kubikcentimeter, eller g/ml - gram pr milliliter)

Vigtige formler du skal kende:
- Effektformlen ( P = E/t )
- Termisk energi ( E = m*c*(DeltaT) )
- Densitet ( rho = m/V )
- Albedo ( albedo = I_ind/I_ud )

Vigtige geografi-koncepter du skal kunne forklare:
- Årstiderne: jordens hældning, indstrålingsvinkel
- Nutella-modellen og indstrålingsvinkel
- Albedo-effekten
- Kyst- og fastlandsklima
- Hydrotermfigurer
- Grønlandspumpen og Golfstrømmen
- Konvektionsstrømme

Al materiale er blevet udleveret på print i forbindelse med undervisningen, og bør kunne findes i den røde nv-mappe.
Du finder desuden også alt materiale digitalt på lektio i  "dokumenter" - "egne hold" - "1h nv" - "varme"
HUSK! det er dit ansvar at sikre dig at du har de udfyldte journaler i din røde nv-mappe når du skal til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer