Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jeanette Aabye-Bergen, Morten Bøyesen
|
|
Hold
|
2025 nv/i (1i nv, 1i nv-bi, 1i nv-fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Jorden Ryster
Materiale
- Udleverede udfyldsjournaler, heri ligger links til hjemmesider med teori om tsunamier og jordskælv. (se rød nv-mappe, og dokument-mappe i lektio)
- https://scienceogmedborgerskab.dk/jorden-ryster/kompendium/ side 4-6
- PowerPoints fra undervisningen (se mappe i dokumenter)
- udleveret opgavesæt "beregninger med hastighed"
- note om Den Naturvidenskabelige metode.
- https://scienceogmedborgerskab.dk/videoer/
- https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/kvikguide-til-jordskaelv
- https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/tsunami
Portfolio-eksperimenter:
- Hvor knækker pladen?
- Tsunamiforsøg i en balje
- GoogleEarth undersøgelse af tsunamien 2004
- Jordskælvsbølger med slinky-fjedre
- Lokation af jordskælv
- Jordskælvssikring af bygninger
Vigtige fysiske størrelser og deres enheder du skal kunne:
- hastighed (m/s - meter pr. sekund, eller km/h - kilometer pr. timen)
- strækning
- tid
Formler du skal kunne:
- Formlen for bestemmelse af hastighed ( v = s/t )
Vigtige geografi-koncepter du skal kunne forklare:
- Den pladetektoniske model
- Jordskælvs opståen, epicenter, hypocenter, forkastning
- Typer af jordskælvsbølger og deres egenskaber: P-bølger, S-bølger, overfladebølger
- Aflæsning af seismogram
- Tsunamibølgers opståen (og udvikling når de nærmer sig kysten)
Al materiale er udleveret på print til rød nv-mappe. Al materiale ligger også tilgængeligt på lektio under "dokumenter" - "egne hold" - "1i nv" - "Jorden ryster"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298088170",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298088170",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298088170"
}