Øregård Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Øregård Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1j nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Øregård Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Jeanette Aabye-Bergen, Line Birch Overby
Hold
2025 nv/j (
1j nv
,
1j nv-bi
,
1j nv-fy
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Chili og varme
Titel 2
Varme
Titel 3
Chili
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Chili og varme
Chili
Biologi: Smagssansen, evolution og selektion, receptor/ionkanal ifbm. capsaicin.
Aktivitet 2.3
Aktivitet 2.4
Eksperiment (øvelsesdeling): aktivitet 7.2
Kemi: Polære bindinger og hydrofile/fobe grupper, elektronegativitet. Eleverne skal kunne tælle hydrofile og -fobe grupper og afgøre ud fra forholdet om molekylet er polært eller upolært ud fra tommelfingerreglen 1:4.
Aktivitet 3.1
Aktivitet 3.3
Eksperiment (øvelsesdeling): aktivitet 3.6.
Materiale: Chili - biologi og kemi. Temahæfte til naturvidenskabeligt grundforløb
S. 6-15, 18-26, 29-43
Indhold
Kernestof:
Medbring notesblok og skriveredskab.
Medbring den røde nv-mappe og papir til at skrive noter på, som man derefter kan sætte i rød mappe.
Medbring varme-bogen og den røde nv-mappe.
Medbring blyant og viskelæder.
Lone Brun Jakobsen, Henrik Jakobsen: Varme, Foreningen af Danske Biologers Forlag; sider: 9-11
Husk den røde NV mappe.
Læs øvelsesvejledningen "Tæthed af smagsløg", der ligger i jeres mappe. Husk derfor den grønne mappe!
Læs s. 13-15 i Chili-bogen og udelad opgaverne nederst s. 15. Det er svært stof, så helt ok, at I ikke forstår det hele! Når I har læst, så skriv tre ting ind i Elevfeedback, som I forstod, og så gennemgår vi det hele i timen.
Husk Chili-bogen og den grønne mappe, da vi skal lave opgaver fra bogen.
Se på spørgsmålene til opgave 3 og 4 fra journalpapiret til eksperimentet med årstiderne (den skal være i jeres røde mappe). Forsøg at besvare spørgsmålene, vi gennemgår dem i starten af denne lektion.
Medbring den røde nv-mappe med især data fra forsøget med indstrålingsvinkel.
Medbring computer.
Læs s. 18-20 i Chili-bogen og skriv (ligesom sidst) tre ting ind i Elevfeedback, som I forstod fra teksten. Husk bogen!
Besvar de to sider med diskussionsspørgsmål fra forsøget indstrålingsvinkel (udprint fra jeres portfolio).
Hvis I gerne vil have jeres graf med regression fra indstrålingsvinklen printet ud, så sørg for at lægge et word-dokument eller en pdf ind på opgaven "graf indstrålingsvinkel". I dokumentet skal der være et skærmbillede af jeres graf, og I skal være
Læs denne vejledning til biologiforsøget: Journal-Ekstraktionafplantestoffer.pdf
Til forsøget i kemi skal I læse s. 21-24 i Chili-bogen og hvis I ikke blev færdige med opgave 1 i aktivitet 3.3 i timen, skal I lave den færdig.
journal albedo lab.docx
Forbered en kort fremlæggelse på 5 minutter (aftalt fra modulet tirsdag d. 9/9.)
Når I ser denne video skal I have arket med de fire søjler foran jer, samt det papir I fik udleveret i fredags med prøve-planche. Se indtil minut 17:20 som omhandler jeres præsentation til eksamen, og forhåbentligt kan den hjælpe jer med at lave jere
Læs s. 33-38 i Chili-bogen.
Artikel vi læser i morgen: Mand indlagt: Verdens stærkeste chili gav ham 'tordenskraldshovedpine'
Læs s. 29-32 i Chili-bogen.
Læs s. 41 i Chili-bogen, samt forsøgsvejledningen til Bestemmelse af scovilleværdi: Journal-Bestemmelseafscovillevaerdi.pdf
Medbring øvelsesvejledningen og jeres grønne mappe, samt Chili-bogen.
lektie:
Medbring rød nv mappe.
Medbring rød mappe og journal fra sand/vand eksperimentet.
Videoer - Science & Medborgerskab
forberedelse til NV eksamen.docx
Varme - fagspørgsmål til pensum.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Varme
Materiale:
Varme bogen side 9-13 og side 16-19
(OBS: opdateres)
Kompendium: side 3-12 og side 21-24
Udleveret kopi omhandlende "Den naturvidenskabelige metode"
PowerPoints fra undervisningen (se dokumenter i lektio)
Portfolio-eksperimenter:
- Årstiderne: modelforsøg med styropor kugle til at simulere årstiderne på Jorden.
- Indstrålingsvinkel: eksperiment med pyranometer for at undersøge intensiteten (W/m^2) som funktion af indstrålingsvinklen.
- Albedo lab: laboratorieforsøg med formål at undersøge hvordan forskellige farver opvarmes forskelligt når de udsættes for den samme lysintensitet over tid.
- Albedo felt: feltundersøgelse med pyranometer for at kunne beregne albedoen af forskellige overflader.
- Opvarmning af sand og vand: eksperiment hvor man undersøger hvordan sand og vand opvarmes forskelligt når de udsættes for den samme varmestråling.
(OBS: opdateres)
- Densitet af koldt og varmt vand: kvalitativt forsøg hvor man undersøger ændringer i vands volumen når vand hhv. nedkøles og opvarmes.
- Grønlandspumpen: modelforsøg med simulering af havstrømmene i Nordatlanten.
Vigtige fysiske størrelser og deres enheder som du skal kende:
- Energi ( J - Joule ), effekt ( W - watt ), intensitet ( W/m^2 - watt per kvadratmeter, temperatur (grader C), masse (kg - kilogram), specifik varmekapacitet (J/(kg*C - Joule per kilogram pr. grader celsius) , densitet (kg/m^3 - kilogram pr. kubikmeter, eller g/cm^3 - gram pr. kubikcentimeter, eller g/ml - gram pr milliliter)
Vigtige formler du skal kende:
- Effektformlen ( P = E/t )
- Termisk energi ( E = m*c*(DeltaT) )
- Densitet ( rho = m/V )
- Albedo ( albedo = I_ind/I_ud )
Vigtige geografi-koncepter du skal kunne forklare:
- Årstiderne: jordens hældning, indstrålingsvinkel
- Nutella-modellen og indstrålingsvinkel
- Albedo-effekten
- Kyst- og fastlandsklima
- Hydroterm-figurer
- Grønlandspumpen og Golfstrømmen
- Konvektionsstrømme
Al materiale er blevet udleveret på print i forbindelse med undervisningen, og bør kunne findes i den røde nv-mappe.
Du finder desuden også alt materiale digitalt på lektio i "dokumenter" - "egne hold" - "1j nv" - "varme"
HUSK! det er dit ansvar at sikre dig at du har de udfyldte journaler i din røde nv-mappe når du skal til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Medbring notesblok og skriveredskab.
Medbring den røde nv-mappe og papir til at skrive noter på, som man derefter kan sætte i rød mappe.
Medbring varme-bogen og den røde nv-mappe.
Medbring blyant og viskelæder.
Lone Brun Jakobsen, Henrik Jakobsen: Varme, Foreningen af Danske Biologers Forlag; sider: 9-11
Husk den røde NV mappe.
Læs øvelsesvejledningen "Tæthed af smagsløg", der ligger i jeres mappe. Husk derfor den grønne mappe!
Læs s. 13-15 i Chili-bogen og udelad opgaverne nederst s. 15. Det er svært stof, så helt ok, at I ikke forstår det hele! Når I har læst, så skriv tre ting ind i Elevfeedback, som I forstod, og så gennemgår vi det hele i timen.
Husk Chili-bogen og den grønne mappe, da vi skal lave opgaver fra bogen.
Se på spørgsmålene til opgave 3 og 4 fra journalpapiret til eksperimentet med årstiderne (den skal være i jeres røde mappe). Forsøg at besvare spørgsmålene, vi gennemgår dem i starten af denne lektion.
Medbring den røde nv-mappe med især data fra forsøget med indstrålingsvinkel.
Medbring computer.
Læs s. 18-20 i Chili-bogen og skriv (ligesom sidst) tre ting ind i Elevfeedback, som I forstod fra teksten. Husk bogen!
Besvar de to sider med diskussionsspørgsmål fra forsøget indstrålingsvinkel (udprint fra jeres portfolio).
Hvis I gerne vil have jeres graf med regression fra indstrålingsvinklen printet ud, så sørg for at lægge et word-dokument eller en pdf ind på opgaven "graf indstrålingsvinkel". I dokumentet skal der være et skærmbillede af jeres graf, og I skal være
Læs denne vejledning til biologiforsøget: Journal-Ekstraktionafplantestoffer.pdf
Til forsøget i kemi skal I læse s. 21-24 i Chili-bogen og hvis I ikke blev færdige med opgave 1 i aktivitet 3.3 i timen, skal I lave den færdig.
journal albedo lab.docx
Forbered en kort fremlæggelse på 5 minutter (aftalt fra modulet tirsdag d. 9/9.)
Når I ser denne video skal I have arket med de fire søjler foran jer, samt det papir I fik udleveret i fredags med prøve-planche. Se indtil minut 17:20 som omhandler jeres præsentation til eksamen, og forhåbentligt kan den hjælpe jer med at lave jere
Læs s. 33-38 i Chili-bogen.
Artikel vi læser i morgen: Mand indlagt: Verdens stærkeste chili gav ham 'tordenskraldshovedpine'
Læs s. 29-32 i Chili-bogen.
Læs s. 41 i Chili-bogen, samt forsøgsvejledningen til Bestemmelse af scovilleværdi: Journal-Bestemmelseafscovillevaerdi.pdf
Medbring øvelsesvejledningen og jeres grønne mappe, samt Chili-bogen.
lektie:
Medbring rød nv mappe.
Medbring rød mappe og journal fra sand/vand eksperimentet.
Videoer - Science & Medborgerskab
forberedelse til NV eksamen.docx
Varme - fagspørgsmål til pensum.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Chili
Vi har læst følgende sider i Chili-bogen: 6-7, 9-15,18-26, 29-38, 41-44
Vi har lavet følgende forsøg i bogen:
2.3 - supersmager
2.4 - Tæthed af smagsløg
3.6 - Undersøgelse: Ekstraktion af plantestoffer
7.2 - Bestemmelse af scovilleværdi
Emner:
Smagssansen
- Celler
- Receptor
- Smagsløg
- Supersmager
Molekyleforbindelser:
- Det periodiske system
- Elektronprikformel
- Oktetregel
- Kovalent binding
- Molekyle
Elektronegativitet:
- Udregning af forskel i EN
- Ionbinding, polær kovalent, upolær kovalent
Polaritet:
- Dipol (overfladisk)
Opløselighed:
- Polære og upolære stoffer
- Hydrofobe og hydrofile grupper
Chilivarianter og scovilleværdi
- Evolution
- Sansecelle
- Capsaicin
- Figur 33 – Cellemembran med TRPV1-receptor
- Tilvænning til chili
- Fugle og mus
- Chiliplanter/frugter i fugtige områder vs tørke
- Begrænsende faktorer: Nitrogen
- Bestemmelse af scoville værdi
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298088503", "T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298088503", "H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298088503" }