Øregård Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Øregård Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1o nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Øregård Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Isabella Mosholt Søgaard Koefoed, Kasper Munch Pedersen
Hold
2025 nv/o (
1o nv
,
1o nv-bi
,
1o nv-fy
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
NV: Liv og død fra oven (med KP)
Titel 2
Chili
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
NV: Liv og død fra oven (med KP)
'
Liv og død fra oven
' med Kasper.
Forløbets omdrejningspunkt er at undersøge og forstå asteroider og kometer samt deres rolle for liv på Jorden. Både ifm. at skabe vilkårene og at ødelægge vilkårene for liv på vores planet. Nedenfor følger pensum som vi har gennemgået og bemærkninger om hvordan du kan forberede dig til eksamen (i kursiv).
- Om empirisk induktiv og hypotetisk deduktiv metode (man kan læse siden eller se filmen):
https://www.undervisningslokalet.dk/hypotetisk-deduktiv-metode/
Kan du forklare de to metoder og forskellene på dem? Kan du give eksempler fra undervisningen på hvordan vi har arbejdet med begge metoder?
- Eksperiment: Kast med sand i poser.
Kan du gennemgå forsøget ud fra de 4 søjler? Har du noteret målinger på din egen vejledning og har du den i din portfolio? Prøv at fremlægge om forsøget for dig selv på video eller for en ven eller familiemedlem. Brug som skrevet de 4 søjler på samme måde som vi har gjort med flere forsøg i undervisningen
- Arbejdsark om hvad asteroider og kometer er og hvor de kommer fra
Har du svaret på arbejdsspørgsmålene til? Kan du forklare hvad asteroider og kometer er og hvor de stammer fra?
- Tankegang om Solsystemet og dets dannelse
https://drive.google.com/file/d/1VOyLNyGc2wLG9RyR5dqYFbP1Jfrnon8U/view?usp=drive_link
Kan du forklare Solsystemets dannelse? Kan du planeternes rækkefølge og omtrentlige afstande fra Solen i AE? Kan du give et eksempel på hvordan vi i dag ved, at dannelsen skete sådan, for det var jo ingen mennesker? Der er også quizzer til at øve noget af dette, de er vedhæftet på det modul, hvor vi brugte dem
- Artikel om hvor ofte Jorden egentlig bliver ramt og virkningerne:
https://videnskab.dk/rummet/hvor-ofte-bliver-jorden-ramt-af-asteroider-og-kometer/
Kan du svare på arbejdsspørgsmålene til teksten, som vi brugte (i din portfolio)
- Mekanisk energi (kinetisk og potentiel energi) med regneeksempler. Desuden gennemgang af termodynamikkens 1. hovedsætning og 7 primære energiformer. De to emner kan repeteres gennem disse to tankegange:
https://drive.google.com/file/d/1Ph8XTBu08GGllaAgB--xb60t6oCEJ9bg/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Dv9gOWulW1HW9VA7iHhCuuxC5Jwg08J0/view?usp=drive_link
Kan du de 7 energiformer med eksempler? Kan du forklare termodynamikkens 1. hovedsætning og give nogle eksempler på energikæder? Kan du formlerne for kinetisk og potentiel energi og udføre nogle simple beregninger af energier?
- Eksperiment: Diameter af nedslagskrater
Kan du gennemgå forsøget ud fra de 4 søjler? Har du noteret målinger på din egen vejledning og har du den i din portfolio? Prøv at fremlægge om forsøget for dig selv på video eller for en ven eller familiemedlem. Brug som skrevet de 4 søjler på samme måde som vi har gjort med flere forsøg i undervisningen
- Excelark der hører til ovenstående eksperiment. Det er vedhæftet på det modul, hvor vi brugte det.
Kan jeg forklare betydningen af min graf? Ved jeg hvad der er på akserne? Kan jeg forklare betydningen af regressionen og anvende den? Har jeg printet graferne, som jeg lavede og sat dem ind i min portfolio?
- Video om kvalitativ og kvantitativ undersøgelse
https://vimeo.com/836834136
Kan jeg forklare hvad en kvalitativ og en kvantitativ undersøgelse er, og kan jeg give eksempler fra vores undervisning?
- Viden om variabler, bl.a. ud fra denne video
https://vimeo.com/838559674
- Udleveret farvegraf med hyppigheden (flux) af objekter fra rummet der rammer os og Månen på andenaksen og objekternes nedslagshastighed på førsteaksen.
Kan jeg forklare hvor asteroider og kometer får deres bevægelsesenergi fra? Kan jeg forklare hvorfor kometer typisk har større nedslagshastighed end asteroider? Kan jeg forklare hvorfor Jorden rammes en smule hurtigere end Månen gør
- Eksperiment om fotosyntese i spinatblade
https://youtu.be/JJiT0GvMRK0?si=4hr02dnV3k1CBGEL
Kan du gennemgå forsøget ud fra de 4 søjler? Har du noteret målinger og har du dem i din portfolio? Prøv at fremlægge om forsøget for dig selv på video eller for en ven eller familiemedlem. Brug som skrevet de 4 søjler på samme måde som vi har gjort med flere forsøg i undervisningen
- Eksperiment om nedslagsvinklen for asteroider/kometer
Kan du gennemgå forsøget ud fra de 4 søjler? Har du noteret målinger på din egen vejledning og har du den i din portfolio? Prøv at fremlægge om forsøget for dig selv på video eller for en ven eller familiemedlem. Brug som skrevet de 4 søjler på samme måde som vi har gjort med flere forsøg i undervisningen
- Felttur til Charlottenlund Skov
Kan du forklare hvad vi observerede? Kan du kæde det sammen med fotosyntese og lysets betydning for liv? Kan du forklare hvorfor sådan en felttur gør variabelkontrol sværere og hvad vi gjorde for at imødekomme dette?
- Artikler om respiration og fotosyntese
https://klimaleksikon.dk/opslag/respiration
https://klimaleksikon.dk/opslag/fotosyntese
Kan jeg forklare de to kemiske reaktioner, hvor de foregår, hvilken rolle de spiller og hvordan de er kædet sammen?
- Hvor får træer deres masse fra?
https://youtu.be/2KZb2_vcNTg?si=ZbM3T020fBrxHcF8
Kan jeg kæde dette sammen med fotosyntesen og kan jeg forklare hvordan man eksempelvis kan bevise med et eksperiment at træers masse ikke kommer fra jorden, som de står i?
- Simuleret video af effekterne fra et stort asteroidenedslag på dinosaurernes tid
https://youtu.be/woVRWFi9l_I?si=z26VmzBNeU0VuD9c
Kan jeg bruge min viden om energiformerne til at forklare hvilke energiomdannelser, der sker ved nedslaget? Kan jeg forklare hvorfor nedslaget bliver et globalt problem?
- Om betydningen af støv og sod i atmosfæren efter det store asteroidenedslag, der var med til at udrydde dinosaurerne
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL085572
(KUN 'Plain language summary' og figur 1a+b, det er udleveret på papir)
Kan du forklare hvad forskerne kom frem til og hvordan de gjorde det? Kan du forklare hvad de to figurer viser?
- Hvordan ved vi at en asteroide slog ned for 66 millioner år siden, da dinosaurerne uddøde?
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvad-slog-dinosaurerne-ihjel-geologer-afsloerer-nyt-om-den-gigantiske-draeber-fra-rummet/
Kan du forklare hvad forskerne kom frem til og hvordan de gjorde det? Kan du forklare hvorfor de undersøgte ruthenium og hvor de ledte efter det?
- Om hvordan kometer (og muligvis asteroider også) kan have bragt en af forudsætningerne for liv til Jorden:
https://videnskab.dk/rummet/komet-baerer-frossent-havvand/
Kan du forklare hvad forskerne kom frem til og hvordan de gjorde det? Kan du forklare hvad tung brint er ift. 'normal' brint? Hvorfor brint er interessant at kigge på?
Eksamensforberedelse
:
Vi har sammen set denne video, der handler om hvad NV-eksamen går ud på, og hvordan du forbereder dig til de to dele af den. Du kan evt. gense videoen og den tilhørende planche har du fået udleveret.
https://youtu.be/-_qDT337DVw
I videoen nævner jeg at 'din lærer' (undertegnede) vil sige mere om hvordan du forbereder dig på samtaledelen. Som jeg har fortalt jer i slutningen af vores forløb, så er ovenstående netop en guide til dette. Læs pensum (flere gange) og træn at fremlægge om det, fx ud fra de spørgsmål, som jeg også har skrevet ind foroven til pensum.
Træn dig i at få detaljer med. Træn at være præcis i dit sprog. Og træn, træn, træn at tale højt om det, for det er også det du skal til eksamen. Det er ikke nok at tænke det igennem, det skal tales igennem. Optag video af dig selv og se den. Fremlæg for venner og familie og alle der gider lytte. Og husk, husk, husk:
At tage din portfolio og din planche med til eksamen
Knæk og bræk :-)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Kære 1o
NV-metode
Husk bogen
Vi startede med at læse i Chili-bogen. Vi læste s. 6-7, og derefter havde vi om celler, hvor dyrecellen blev tegnet og beskrevet på poster.
Husk at få skaffet Chili-bogen i bogdepotet, hvis man mangler!!!
I dag arbejdede vi videre smag (s. 6-7 i Chilibogen). Klassen udførte Aktivitet 1.1, hvor der blev smagt på forskellige fødevarer, og smagsoplevelsen skulle derefter bedømmes.
Tankegang: Solsystemets dannelse og opbygning
I dag har vi haft om smagsløg og smagspapiller. Klassen har læst s. 9-12 i bogen og udført øvelserne: Supersmager + Tæthed af smagsløg
Niveau 1: Styr på planeternes rækkefølge? ()
Niveau 2: Styr på himmellegemernes rækkefølge? ()
Niveau 3: Afstande fra Solen i grove tal (planeter) - et hukommelsesspil der kræver samarbejde
Niveau 4: Afstande fra Solen i grove tal (planeter, asteroider, kometer) (samme type spil som niveau 3)
Hjemmearbejde: At læse de udleverede 1,5 side om asteroider og kometer og svare på spg A, B, C, hvis man ikke nåede det i undervisningen.
Husk bog, papir og blyant! Vi arbejder med sider 13-15 i Chili-bogen
Lektie opgave: 1,2,5,6,7,9 i Aktivitet 3.1 s. 15 i Chilibogen
Vi har arbejdet videre med molekylforbindelser og er begyndt på elektronegativitet. Klassen har læst s. 18-20 i Chilibogen
Lektie: Lav opgave 1 under aktivitet 3.3 på s. 20 i Chili-bogenVi fortsætter med at have om elektronegativitet og polære/upolære bindinger
Klassen har læst om upolære og polære molekyler s. 21-22 i Chilibogen
Polære og upolære bindinger | Kemi C - 9
Hjemmearbejde på 12 min. Tag høretelefoner på, din mobil og lyt til denne "Tankegang" om energi. Husk at du skal KUNNE det, som du hører, så skærp opmærksomheden.Tankegang Introduktion til energi.m4a
OBS!!! DELEHOLD PGA. FORSØG!!!
Åben følgende dokumenter inden modulets start:Journal-Ekstraktionafplantestoffer.pdf Beta caroten og betanin (5).docx
Audrey, August, Caroline, Cecilia, Christoffer, Elias, Ellen, Ellinor, Emil, Emilie, Emma, Eva, Filippa, Jacob, Julius, Karla møder hos Kasper i lokale 314Resten af klassen møder hos Isabella i lokale 308
Hvis der er noget i nedenstående program som giver problemer, så opsøg mig og spørg mig. Du kan ikke komme tilbage klokken 15 med en besked om "det kunne jeg ikke finde ud af".
Husk Chili bogen
Journal-Ekstraktionafplantestoffer.pdf Beta caroten og betanin (5).docx
Respiration
Ulige grupper har om respiration. Lige grupper har om fotosyntese:Gruppe 1
Klassen har læst s. 29-35 og udfyldt de tomme felter på figur 28 på s. 30
Lektien er at være klar til at fremlægge om respiration eller fotosyntese, som man fik tildelt i går. Se grupper og forklaring på gårsdagens modul (tirsdag).
The Best Movie Explosions: Armageddon (1998) Meteorite shower / New York and Paris
OBS. Forsøgsdeling!!! Dvs.Audrey, August, Caroline, Cecilia, Christoffer, Elias, Ellen, Ellinor, Emil, Emilie, Emma, Eva, Filippa, Jacob, Julius, Karla møder hos Isabella i lokale 304Resten af klassen møder hos Kasper i lokale 212
Hej 1.o, i dag skal hele klassen lave dette simple forsøg om fotosyntese hos KP. Se videoen et par gange og læg særligt mærke til hvordan det udføres med stempelsprøjten fra 1:00 til 2:00.
OBS! Forsøgsdeling!!! Dvs.
Lektie: Læs/genlæs s. 29-35Opsamling på forsøg med scovilleværdi.
NV eksamen 2025.docx
Vi skal arbejde med siderne 33-38 i chilibogen - I skal derfor være forberedte og have læst siderne!!!!
Strukturformel for capsaicin.docx
Lektie: Læs/genlæs s. 33-38 i Chilibogen
Hjemmearbejde: At færdiggøre sin A3-planche (det papir I fik udleveret i fredags) til en præsentation for en kammerat. I skal fokusere på de 4 søjler og hvordan I har brugt dem. Emnet er helt valgfrit fra vores forløb.
Vi mødes her klokken 14.4055°44'54.3"N 12°34'21.8"E
Info om eksamen
Det er vores sidste modul sammen!
Eksempel på plakat til NV-eksamen på ØG (1).pdf
Det sidste NV-hjemmearbejde nogensinde hos Kasper (10 minutter)Læs denne artikel, som binder trådene sammen for vores forløb:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Chili
Vi har læst følgende sider i Chili-bogen: 6-7, 9-15,18-26, 29-38, 41-44
Vi har lavet følgende forsøg i bogen:
1.1 – Fødevarers påvirkning af smagssansen
2.3 - Supersmager
2.4 - Tæthed af smagsløg
3.6 - Undersøgelse: Ekstraktion af plantestoffer (Øvelsesdeling)
7.2 - Bestemmelse af scovilleværdi (Øvelsesdeling)
Derudover følgende opgaver i bogen:
3.1 – Elektronprikformler: Opg. 1,2,5,6,7,9
3.3 – Bindingstyper: Opg. 1
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Kære 1o
NV-metode
Husk bogen
Vi startede med at læse i Chili-bogen. Vi læste s. 6-7, og derefter havde vi om celler, hvor dyrecellen blev tegnet og beskrevet på poster.
Husk at få skaffet Chili-bogen i bogdepotet, hvis man mangler!!!
I dag arbejdede vi videre smag (s. 6-7 i Chilibogen). Klassen udførte Aktivitet 1.1, hvor der blev smagt på forskellige fødevarer, og smagsoplevelsen skulle derefter bedømmes.
Tankegang: Solsystemets dannelse og opbygning
I dag har vi haft om smagsløg og smagspapiller. Klassen har læst s. 9-12 i bogen og udført øvelserne: Supersmager + Tæthed af smagsløg
Niveau 1: Styr på planeternes rækkefølge? ()
Niveau 2: Styr på himmellegemernes rækkefølge? ()
Niveau 3: Afstande fra Solen i grove tal (planeter) - et hukommelsesspil der kræver samarbejde
Niveau 4: Afstande fra Solen i grove tal (planeter, asteroider, kometer) (samme type spil som niveau 3)
Hjemmearbejde: At læse de udleverede 1,5 side om asteroider og kometer og svare på spg A, B, C, hvis man ikke nåede det i undervisningen.
Husk bog, papir og blyant! Vi arbejder med sider 13-15 i Chili-bogen
Lektie opgave: 1,2,5,6,7,9 i Aktivitet 3.1 s. 15 i Chilibogen
Vi har arbejdet videre med molekylforbindelser og er begyndt på elektronegativitet. Klassen har læst s. 18-20 i Chilibogen
Lektie: Lav opgave 1 under aktivitet 3.3 på s. 20 i Chili-bogenVi fortsætter med at have om elektronegativitet og polære/upolære bindinger
Klassen har læst om upolære og polære molekyler s. 21-22 i Chilibogen
Polære og upolære bindinger | Kemi C - 9
Hjemmearbejde på 12 min. Tag høretelefoner på, din mobil og lyt til denne "Tankegang" om energi. Husk at du skal KUNNE det, som du hører, så skærp opmærksomheden.Tankegang Introduktion til energi.m4a
OBS!!! DELEHOLD PGA. FORSØG!!!
Åben følgende dokumenter inden modulets start:Journal-Ekstraktionafplantestoffer.pdf Beta caroten og betanin (5).docx
Audrey, August, Caroline, Cecilia, Christoffer, Elias, Ellen, Ellinor, Emil, Emilie, Emma, Eva, Filippa, Jacob, Julius, Karla møder hos Kasper i lokale 314Resten af klassen møder hos Isabella i lokale 308
Hvis der er noget i nedenstående program som giver problemer, så opsøg mig og spørg mig. Du kan ikke komme tilbage klokken 15 med en besked om "det kunne jeg ikke finde ud af".
Husk Chili bogen
Journal-Ekstraktionafplantestoffer.pdf Beta caroten og betanin (5).docx
Respiration
Ulige grupper har om respiration. Lige grupper har om fotosyntese:Gruppe 1
Klassen har læst s. 29-35 og udfyldt de tomme felter på figur 28 på s. 30
Lektien er at være klar til at fremlægge om respiration eller fotosyntese, som man fik tildelt i går. Se grupper og forklaring på gårsdagens modul (tirsdag).
The Best Movie Explosions: Armageddon (1998) Meteorite shower / New York and Paris
OBS. Forsøgsdeling!!! Dvs.Audrey, August, Caroline, Cecilia, Christoffer, Elias, Ellen, Ellinor, Emil, Emilie, Emma, Eva, Filippa, Jacob, Julius, Karla møder hos Isabella i lokale 304Resten af klassen møder hos Kasper i lokale 212
Hej 1.o, i dag skal hele klassen lave dette simple forsøg om fotosyntese hos KP. Se videoen et par gange og læg særligt mærke til hvordan det udføres med stempelsprøjten fra 1:00 til 2:00.
OBS! Forsøgsdeling!!! Dvs.
Lektie: Læs/genlæs s. 29-35Opsamling på forsøg med scovilleværdi.
NV eksamen 2025.docx
Vi skal arbejde med siderne 33-38 i chilibogen - I skal derfor være forberedte og have læst siderne!!!!
Strukturformel for capsaicin.docx
Lektie: Læs/genlæs s. 33-38 i Chilibogen
Hjemmearbejde: At færdiggøre sin A3-planche (det papir I fik udleveret i fredags) til en præsentation for en kammerat. I skal fokusere på de 4 søjler og hvordan I har brugt dem. Emnet er helt valgfrit fra vores forløb.
Vi mødes her klokken 14.4055°44'54.3"N 12°34'21.8"E
Info om eksamen
Det er vores sidste modul sammen!
Eksempel på plakat til NV-eksamen på ØG (1).pdf
Det sidste NV-hjemmearbejde nogensinde hos Kasper (10 minutter)Læs denne artikel, som binder trådene sammen for vores forløb:
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298089314", "T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298089314", "H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72298089314" }