Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Taastrup City Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Belinda Danielsen, Line Gandil Nielsen
|
Hold
|
2023AX SP (1AX SP, 2AX SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderforløb 1 - TAPAS ONLINE
Begynderforløb, hvor vi arbejder med bogen TAPAS Online.
Formål:
Eleverne skal opnå konkrete færdigheder i at formidle viden og føre en samtale på spansk om kendte og almene evne. Det er elevernes kommunikationsbehov, der er udgangspunktet for dette og hvor de arbejder med temaer tæt på elevens dagligdag. Eleverne skal desuden tilegne sig basal viden om samfundsmæssige og geografiske aspekter ved Spanien og spansktalende områder i Latinamarika. Forløbet tager udgangspunkt i begyndersystemet ”TAPAS”.
Særlige fokuspunkter og læringsmål:
- præsentation af egen person
- vejret
- Tallene fra 1-50
- Der er fokus på de dele af grammatikken, der er afgørende for at udvikle mundtlig sprogfærdighed:
- Artikler, substantiver og adjektiver.
- De regelmæssige udsagnsord: AR-Verber, ER-Verber og IR-Verbers bøjning i nutid
- De uregelmæssige verber Ser/Estar/hay samt Ir
- Refleksive verbers bøjning i nutid (llamarse)
- Farver
- Klokken
- Fonetik og udtale
Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
- Forstå hovedindholdet i instruktioner på langsomt, tydeligt talt spansk
-Skrive enkelt spansk og oversætte enkelte danske sætninger
-Trænes i hukommelsestræning via ordbogstræning
-Tale enkelt spansk om kendte og almene emner
Indhold Kernestof & Kompetence:
Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til begyndersystemet.
FORLØB i TAPAS Online:
1. ESPAÑA (Capítulo 1)
Tekster: el español, España, Españoles famosos, los españoles son amables.
Introduktion til de regelmæssige AR-verber i nutidsbøjning samt de uregelmæssige verber SER og ESTAR samt arbejde med øvelser fra TAPAS bogen suppleret med grammatikøvelser fra EN VIVO.
2. LAS ISLAS CANARIAS (Capítulo 2)
Tekster: Las Canarias, José Cabrera
3. CEUTA Y MELLILLA (Capítulo 3)
Tekster: Ceuta y Melilla, Gibraltar, Información a un grupo de turistas
Fokuspunkter:
Lytteøvelser og besvarelse af spørgsmål på spansk, farver, skrivning af sætninger ud fra ord, glosetræning, klokken, talord 0-40, verbernes tre nutidsbøjninver (ar, er og ir), adjektiver og nationalitetesadjektiver.
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
Gruppearbejde og individuelt arbejde.
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Evaluering
Formativ evaluering af arbejds- og aktivitetsformer
• Fagets centrale hjælpemidler: ordbøger (ordbogen.com)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Begynderførløb 2 - TAPAS ONLINE
Begynderforløb 2, hvor vi fortsat arbejder med bogen TAPAS Online. Der suppleres med materiale fra En Vivo begyndersystem, bla. til at træne genitiv (Capítulo 4: La fiesta de Fernando)
Ekstra materiale: Eksetmporaltekst "Los españoles y sus vacaciones" brugt til at opbygge metode til at arbejde med eksamenstekster. Eleverne har i grupper læst teksten og givet resume af den i mindre grupper foran læren. Derudover har de beskrevet billederne, som var med.
Filmmateriale:
Film: "Spanglish", 2004, af James L. Brooks (brugt under temaet "Estados Unidos y hispanohablantes - capítulo 6)
Film: "A mil kilómetros de la navidad", 2021, af Álvaro Fernández Armero (brugt under julehygge i december)
Formål:
Eleverne skal opnå konkrete færdigheder i at formidle viden og føre en samtale på spansk om kendte og almene evne. Det er elevernes kommunikationsbehov, der er udgangspunktet for dette og hvor de arbejder med temaer tæt på elevens dagligdag. Eleverne skal desuden tilegne sig basal viden om samfundsmæssige og geografiske aspekter ved Spanien og spansktalende områder i Latinamarika. Forløbet tager udgangspunkt i begyndersystemet ”TAPAS”.
Særlige fokuspunkter og læringsmål:
- præsentation af egen person
- vejret
- Tallene fra 1-100
- Der er fokus på de dele af grammatikken, der er afgørende for at udvikle mundtlig sprogfærdighed:
- Artikler, substantiver og adjektiver.
- De regelmæssige udsagnsord: AR-Verber, ER-Verber og IR-Verbers bøjning i nutid
- De uregelmæssige verber Ser/Estar/hay samt Ir
- Refleksive verbers bøjning i nutid
- Farver
- Klokken
- Fonetik og udtale
- Måneder, ugedage, fødselsdatoer mv.
- Genitiv
- Personbeskrivelse
- Verdenshjørner
- Nye verber: 'Poder', 'Querer' og 'tener'
- Demonstrative pronomener
- 'Muy' eller 'mucho'
- Legemsdele- og ansigtsgloser
- Repetition af refleksive verber
- Repetition af 'Ser', 'estar' og 'hay'
- Nye verber: 'Venir' og 'ir'
- Perfektum
- Medierne på spansk
- Sætningsdannelse:
- Billedbeskrivelse
Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
- Forstå hovedindholdet i instruktioner på langsomt, tydeligt talt spansk
-Skrive enkelt spansk og oversætte enkelte danske sætninger
-Trænes i hukommelsestræning via ordbogstræning
-Tale enkelt spansk om kendte og almene emner
- At eleverne begynder at kunne bruge flere grammatiske tider, både nutid/præsens og førnutid/perfektum
Indhold Kernestof & Kompetence:
Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til begyndersystemet.
FORLØB i TAPAS Online:
1. CASTILLA-LA MANCHA (Capítulo 4)
Tekster: Castilla-La Mancha. Alonso Quijano, Qué haces?,
2. LAS COMIDAS (Capítulo 5)
Tekster: Las comidas y una chica morena
3. ESTADOS UNIDOS Y LOS HISPNOHABLANTES (Capítulo 6)
Tekster: Estados Unidos, un país con muchos hispanohablantes, La población hispana en EE.UU. es una población "ambicultural", Spanglish
Fokuspunkter:
Lytteøvelser og besvarelse af spørgsmål på spansk, farver, skrivning af sætninger ud fra ord, glosetræning mv.
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
Gruppearbejde og individuelt arbejde.
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Evaluering
Formativ evaluering af arbejds- og aktivitetsformer
• Fagets centrale hjælpemidler: ordbøger (ordbogen.com) samt personlige noter i hæfte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Begynderforløb 3 - TAPAS ONLINE
Begynderforløb 3, hvor vi fortsat arbejder med bogen TAPAS Online.
Formål:
Eleverne skal opnå konkrete færdigheder i at formidle viden og føre en samtale på spansk om kendte og almene evne. Det er elevernes kommunikationsbehov, der er udgangspunktet for dette og hvor de arbejder med temaer tæt på elevens dagligdag. Eleverne skal desuden tilegne sig basal viden om samfundsmæssige og geografiske aspekter ved Spanien og spansktalende områder i Latinamarika. Forløbet tager udgangspunkt i begyndersystemet ”TAPAS”.
Særlige fokuspunkter og læringsmål:
- Grøntsager
- Perfektum fortsat
- Gloser for bolig
- Komparation af adjektiver
- Uregelmæssig perfektum
- Possessive pronominer
- Repetition af 'muy' og 'mucho
- Billedbeskrivelser fortsat
- Familiegloser
- Datoer
- Futurum med 'ir'
- Uregelmæssig perfektum
- Nye verber: 'Dar', 'saber' samt repetition af 'ir'
- Nægtelser
- Spørgeord
Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
- Forstå hovedindholdet i instruktioner på langsomt, tydeligt talt spansk
-Skrive enkelt spansk og oversætte enkelte danske sætninger
-Trænes i hukommelsestræning via ordbogstræning
-Tale enkelt spansk om kendte og almene emner
Indhold Kernestof & Kompetence:
Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til begyndersystemet.
FORLØB i TAPAS Online:
1. ANDALUCÍA (Capítulo 7)
2. NAVARRA (Capítulo 8)
Fokuspunkter:
Lytteøvelser og besvarelse af spørgsmål på spansk, farver, skrivning af sætninger ud fra ord, glosetræning mv.
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
Gruppearbejde og individuelt arbejde.
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Evaluering
Formativ evaluering af arbejds- og aktivitetsformer
• Fagets centrale hjælpemidler: ordbøger (ordbogen.com) samt personlige noter i hæfte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Begynderforløb 3 - TAPAS ONLINE
Begynderforløb 3, hvor vi fortsat arbejder med bogen TAPAS Online. Eleverne skal opnå konkrete færdigheder i at formidle viden og føre en samtale på spansk om kendte og almene evne. Det er elevernes kommunikationsbehov, der er udgangspunktet for dette og hvor de arbejder med temaer tæt på elevens dagligdag. Eleverne skal desuden tilegne sig basal viden om samfundsmæssige og geografiske aspekter ved Spanien og spansktalende områder i Latinamarika. Forløbet tager udgangspunkt i begyndersystemet ”TAPAS”.
FORLØB i TAPAS Online:
1. ANDALUCÍA (Capítulo 7)
2. NAVARRA (Capítulo 8)
Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
- Forstå hovedindholdet i instruktioner på langsomt, tydeligt talt spansk
-Skrive enkelt spansk og oversætte enkelte danske sætninger
-Trænes i hukommelsestræning via ordbogstræning
-Tale enkelt spansk om kendte og almene emner
Indhold Kernestof & Kompetence:
Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til begyndersystemet.
Fokuspunkter:
Lytteøvelser og besvarelse af spørgsmål på spansk, farver, skrivning af sætninger ud fra ord, glosetræning mv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 7_DE COMPRAS
|
23-04-2024
|
Analog test nr. 4 El sueño de un jóven colombiano
|
25-04-2024
|
Opgave 8_ELOY
|
19-05-2024
|
Opgave 9_MARÍA DE COLOMBIA
|
23-05-2024
|
1AX SP skr. prøve
|
03-06-2024
|
Analog opsamling
|
02-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mini forløb_Film_Ocho apellidos vascos
I dette lille forløb arbejder vi med en spansk film, som vi har set i Cinemateket "ocho apellidos vascos".
En spansk film i undervisningen er siempre una buena idea. Filmen bringer den spansktalende verden ind i klasselokalet – med dens stemninger, lyde, musik, indblik og udsyn. Film giver mulighed for at møde det talte ord, vænne øret til de spanske lyde og melodier, få visuelle oplevelser og se en afspejling af forskellige kulturer fra den spansksprogede verden.
Derudover dækker kortfilm (og spillefilm) mange af spanskfagets faglige mål, som fx:
- forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende - spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- analysere og fortolke, herunder filmiske virkemidler og deres effekt i fortolkningen
- perspektivere til danske samfunds- og kulturforhold
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
Materiale:
Film Ocho Apellidos Vascos
korte videoer:
Historia de los vascos en 10 minutos:
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=youtube%20corto%20video%20sobre%20el%20pais%20vasco&mid=497CE5A879FC79B6C8AC497CE5A879FC79B6C8AC&ajaxhist=0
La cultura vasca, el euskera y los pintxos
BILBAO País Vasco: la cultura vasca, el euskera, los pintxos (youtube.com)
Materiale fra Filmcentralen:
Antes de ver la película y después de ver la película
Billedbeskrivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Los jóvenes en América Latina - Colombia y Argenti
Dette lille tema indeholder tekster om unge i Latinamerika.
Jóvenes y La América Latina
Tema: Jóvenes en Argentina y Colombia.
Faglige mål:
- Eleverne får et indblik i både historiske, kulturelle og aktuelle forhold i Argentina og Colombia.
- Eleverne har opnået forståelse af centrale problematikker i henholdsvis det chilenske, argentinske og colombianske samfund i dag.
- Kan perspektivere viden om samfunds- og kulturforhold i henholdsvis Argentina og Colombia til danske samfunds- og kulturforhold.
- fået udvidet ordforråd, særligt inden for landebeskrivelse, personbeskrivelse, kultur og samfund og kan formidle viden på spansk i korte sætninger.
- Har en bedre forståelse af de grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning. Specifikt videretrænet grammatik:
- Konstruktion af nær fremtid og bøjning af verbet ir.
- Konstruktion af før nutid og bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber i før nutid.
Særlige fokuspunkter med brug af synlige læringsmål:
- Mundtlighed - Ordforråd inden for landebeskrivelse og personbeskrivelse.
- Samfunds- og kulturel viden, herunder specifikt om Argentina og Colombia samt om unge i Latinamerika
- Grammatik
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuel skriftligt arbejde og refleksion
Materiale:
Riismøller, Pablo & Mikkelsen, Ole. La identidad contrastada. Gyldendal uddannelse 2016 (teksterne er delvist redidaktiserede til første år i 1g og forkortet):
Colombia
El país de Mario – Colombia
Mario: un estudiante international
Film: María, llena eres de gracia
Chile
El País de Nicolas: Chile
Nicolas: Un joven apasionado
Argentina:
El pais de Mariángeles – Argentina
Mariángeles – una chica diferente
Formål:
Eleverne skal opnå konkrete færdigheder i at formidle viden og føre en samtale på spansk om kendte og almene evne. Det er elevernes kommunikationsbehov, der er udgangspunktet for dette og hvor de arbejder med temaer tæt på elevens dagligdag. Eleverne skal desuden tilegne sig basal viden om samfundsmæssige og geografiske aspekter ved Spanien og spansktalende områder i Latinamarika.
Særlige fokuspunkter og læringsmål:
- Anvende grammatiske tider: Perfektum og futuro med ir.
Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
- Forstå hovedindholdet i instruktioner på langsomt, tydeligt talt spansk
-Skrive enkelt spansk og oversætte enkelte danske sætninger
-Trænes i hukommelsestræning via ordbogstræning
-Tale enkelt spansk om kendte og almene emner
Indhold Kernestof & Kompetence:
Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til begyndersystemet.
Fokuspunkter:
Lytteøvelser og besvarelse af spørgsmål på spansk, farver, skrivning af sætninger ud fra ord, glosetræning mv.
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
Gruppearbejde og individuelt arbejde.
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Evaluering
Formativ evaluering af arbejds- og aktivitetsformer
• Fagets centrale hjælpemidler: ordbøger (ordbogen.com) samt personlige noter i hæfte.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8_ELOY
|
19-05-2024
|
Opgave 9_MARÍA DE COLOMBIA
|
23-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
El Verano + Tapas-online forsat
Forløbet omhandler Tapas-online. Der suppleres med de interaktive opgaver fra ProfedeEle.
https://www.profedeele.es/actividad/vocabulario-de-las-vacaciones-de-verano/
Formål:
Eleverne skal opnå konkrete færdigheder i at formidle viden og føre en samtale på spansk om kendte og almene evne. Det er elevernes kommunikationsbehov, der er udgangspunktet for dette og hvor de arbejder med temaer tæt på elevens dagligdag. Eleverne skal desuden tilegne sig basal viden om samfundsmæssige og geografiske aspekter ved Spanien og spansktalende områder i Latinamarika.
Særlige fokuspunkter og læringsmål:
- Familiegloser
- Vejret
- Datoer
- Futurum med 'ir'
- Uregelmæssig perfektum
- 'Dar', 'saber' og 'ir'
- Nægtelser
- Spørgeord
- Diftongerende verber: e>ie og o>ue (i teksterne)
- Præteritum og Imperfektum introduceres
Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
- Forstå hovedindholdet i instruktioner på langsomt, tydeligt talt spansk
-Skrive enkelt spansk og oversætte enkelte danske sætninger
-Trænes i hukommelsestræning via ordbogstræning
-Tale enkelt spansk om kendte og almene emner
Indhold Kernestof & Kompetence:
Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til begyndersystemet.
FORLØB i TAPAS Online:
2. NAVARRA (Capítulo 8)
3. FÓRMULAS DE CORTESÍA (Capítulo 9)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mis Vacaciones de Verano
|
12-09-2024
|
Omlagt undervisning opgave
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tapas-online fortsat forløb 2
Forløbet omhandler fortsat Tapas-online. Der suppleres med grammatiske opgaver mm.
Formål:
Eleverne skal opnå konkrete færdigheder i at formidle viden og føre en samtale på spansk om kendte og almene evne. Det er elevernes kommunikationsbehov, der er udgangspunktet for dette og hvor de arbejder med temaer tæt på elevens dagligdag. Eleverne skal desuden tilegne sig basal viden om samfundsmæssige og geografiske aspekter ved Spanien og spansktalende områder i Latinamarika.
Særlige fokuspunkter og læringsmål:
- Bundne personlige pronomener
- Tøjgloser
- Repetition af alle pronominer
- Billedbeskrivelse
- Brevskrivning
- Sociale medier
- Dativstyrende verber
- Ubundne personlige pronomener
- Skriftlighed
- Madgloser
- Repetition af nær fremtid
- Faste udtryk og ord fra arabisk
- Indefinitte pronominer
- 'Se'-konstruktioner
- Præteritum
- Adresseangivelse
- gerundium
- Indefinitte pronomener
Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
- Forstå hovedindholdet i instruktioner på langsomt, tydeligt talt spansk
-Skrive enkelt spansk og oversætte enkelte danske sætninger
-Trænes i hukommelsestræning via ordbogstræning
-Tale enkelt spansk om kendte og almene emner
Indhold Kernestof & Kompetence:
Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til begyndersystemet.
FORLØB i TAPAS Online:
1. EL DÍA DE SANT JORDI (Capítulo 10)
2. LOS JOVENES ESPAÑOLES (Capítulo 11)
3. AL-ÁNDALUS (Capítulo 13)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3_Eksamensopgave
|
04-11-2024
|
Gramática - Datid
|
19-11-2024
|
Delprøve 2 - Superdotados
|
12-12-2024
|
Analog - Opsamling
|
16-01-2025
|
2AX SP skr. prøve
|
04-02-2025
|
Billedbeskrivelse
|
11-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Miniforløb: La familia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
México
Mexico er et eksotisk land på den anden side af jorden. Gode fodboldspillere, glade mennesker, musik og mariachis, farver, tacos, tequila, og måske en tykmavet mand med en kæmpe hat, der sover i skyggen af en kaktus. Pyramider, indianere, Guadalupe-jomfruen, katolicismen og måske også lidt kaos, bander, narkotrafik, korruption fattigdom og store forskelle mellem over- og underklasse.
Dette tema indeholder materiale fra bogen ”México en perspectiva” (systime).
Faglige mål:
Materiale:
Tapas Online.
México en perspectiva.
Formål:
Særlige fokuspunkter og læringsmål:
Almene mål:
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
- Forstå hovedindholdet i instruktioner på langsomt, tydeligt talt spansk
-Skrive enkelt spansk og oversætte enkelte danske sætninger
-Trænes i hukommelsestræning via ordbogstræning
-Tale enkelt spansk om kendte og almene emner
Indhold Kernestof & Kompetence:
Oparbejde et specifikt ordforråd.
Særlige fokuspunkter med brug af synlige læringsmål:
- Mundtlighed - Ordforråd inden for landebeskrivelse og personbeskrivelse.
- Samfunds- og kulturel viden, herunder specifikt om Argentina og Colombia samt om unge i Latinamerika
- Grammatik
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
Gruppearbejde og individuelt arbejde.
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Evaluering
Formativ evaluering af arbejds- og aktivitetsformer
• Fagets centrale hjælpemidler: ordbøger (ordbogen.com) samt personlige noter i hæfte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59903282822",
"T": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59903282822",
"H": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59903282822"
}