Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Taastrup City Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023AX SA (1AX SA, 2AX SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Sociologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati og medborgerskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi
• Hvad er Økonomi
• Marked og Elasticitet
• Markedsfejl
• Økonomisk Aktivitet og De Samfundsøkonomiske Mål, BNP og Købe-kraftsparitet
• Økonomisk Politik
• Velfærdsmodeller og fordelingspolitik
• International Økonomi og samhandel
• Globalisering, Samhandel og sanktioner
• Stagflation
Kernestof:
Skött og Andersen; Økonomibogen, Columbus (2019?), hele bogen
Supplerende stof:
Kureer og Frederiksen: ”Samfundsfag C”, 2024. Kap. 12- 19
Statistik om social ulighed i Grønland fra Banke, Busk, Sondum; Grønland, Samfund, Økonomi, Politik, Systime Iserasuat 2023
Aktuelle nyhedsartikler
Faglige fokuspunkter:
Samfundsøkonomi, økonomisk politik, og IØ, med lidt fokus på USA da det var op til det amerikanske valg. Dette blev mest opfyldt med opgaver om USA's økonomi.
• Lære faglig læsning og fagbegreber (vi starter fra bunden med at læse sammen og finde faglige begreber og de vigtige pointer sammen)
• Lære velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og mar-ked. Samt markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• Lære globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• Lære makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkon-flikter og styring nationalt, regionalt og globalt
Eleven skal på baggrund af dette forløb kunne:
• Skrive noter til et fagligt oplæg, og præsentere relevant indhold for an-dre i klassen.
• Redegøre mundtligt for indholdet i en faglig tekst.
• Redegøre for de vigtigste pointer i en nyhedsartikel.
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regio-nalt og globalt og diskutere løsninger herpå
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag (matematik og en-gelsk)
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere på disse
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer af-sendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gen-nemføre mindre empiriske undersøgelser
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af fore-liggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets takso-nomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kina (Kina - Indien konflikten) Ikke opgivet
”Kina - Indien”
• IP-Teorier
• IØ og IP
• Kina – Indien konflikten
•
Kernestof:
Jansen; ”Kina under Forandring”, Kap 4, Columbus 2021.
Sørensen, ”International Politik”, Kap 1, Columbus 2024
Supplerende stof:
Video om konflikten.
Artikel; India-China border tensions: Key dates in decades-long con-flict, Al-Jazeera 17-06-2020.
Artikel; India-China Border Dispute: A Conflict Explained, New York Times, 17-06-2020
Selvfunden data af eleverne om landenes magt.
Faglige fokuspunkter:
• aktører, magt, sikkerhed, og konflikter i Asien
• mål og muligheder i Kinas (og Indiens) udenrigspolitik
• globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udvik-lingstrin
• Samfundsfaglig metode
Eleven skal på baggrund af dette forløb kunne:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationa-le system og diskutere handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere pro-blemstillinger og konkludere derpå.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
- med brug af digitale hjælpemidler analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nu-anceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sam-menhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EU – økonomi og udfordringer
”EU – økonomi og udfordringer”
• Hvorfor EU?
• Hvordan Fungerer EU?
• EU's Institutioner
• EU's nye forsvarspakke
• Demokrati og EU
• Økonomisk og monetær politik i EU
• EU's økonomiske integration
• Regionale forskelle i EU
Kernestof:
Kolofon; Europa På Vej, Kap 1 – 3 og 5, Systime
Sørensen; International Økonomi A, Kap 17, Columbus
Supplerende stof:
Eurostat; Regionale økonomiske statistikker
Faglige fokuspunkter:
•
Eleven skal på baggrund af dette forløb kunne:
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere derpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083802457",
"T": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083802457",
"H": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083802457"
}