Holdet 2023Q En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Taastrup City Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023Q En (1Q En, 2Q En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fairy tales
Titel 2 Multiculturalism
Titel 3 Growing Up
Titel 4 The American dream (or nightmare?) Værklæsning
Titel 5 Horror
Titel 6 Mini forløb Harlem Renaissance
Titel 7 Great speeches Rhetoric SSO
Titel 8 Language and Culture

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fairy tales

Dette forløbs formål er at introducere eleverne til engelsk på gymnasieniveau.
Eleverne skal opnå konkrete færdigheder i at formidle viden, anvende teori og føre en samtale på engelsk om kendte og almene emner. Det er elevernes kommunikationsbehov og introduktion til teori, der er udgangspunktet for dette, og de arbejder med temaer tæt på folkeskolens engelskfag. Dette er for at sikre en god overgang og brobygning til engelskfaget i gymnasiet.
Kernestof
- 2. About Folk Tales (Once Upon a Time, Jeremy Watts, 2004, Systime)
- a. Brief definition and history (s. 6-9)
- b. Reading and Analysing Fairy Tales (s. 9- 14)
- “Cinderella; or, The Little Glass Slipper” (Charles Perrault)
- “Cinderella”, Revolting Rhymes, Roald Dahl, 1982.
- “Cinderella”. Brothers’ Grimm
- “The Shining Mountain”, Alison Fell. 1987.
- “The Spoiled Child”, Sinéad Valera
-
Supplerende stof:
FILM: The school for good and evil (2022), director Paul Feig
Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Sprogfærdigheder:
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 21-08-2023
1. Creative writing exercise 28-08-2023
2. Grammar 11-09-2023
3.Grammar 20-09-2023
4. Write your own fairy tale 25-09-2023
5. Grammar 02-10-2023
Analogprøve 12-10-2023
6. Write an anlysis of Aladdin 29-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Multiculturalism

Kernestof
- Østergaard, T. (2024). The English Handbook. Systime. Kapitlerne: - 2. “Genres of Fiction and Non-fiction” - “The Three Main Genres of Fiction” - 4.1 “Rhetoric - The Art of Speaking” - 4.2 “Language and Style” - 4.4 “Argumentation Theory” - 5. “Media” - 5.1. Film - 5.2. Short Film - 5.4. Documentary - 5.5 Advertisement and Commercial
- Adichie, C. N. (2009). The Danger of a Single Story. TedGlobal. Tilgået: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story?subtitle=en
- Wallace, E. (2022). Representation is Hope: You Have To See It To Be It. TEDxBoston. https://www.ted.com/talks/esther_wallace_representation_is_hope_you_have_to_see_it_to_be_it
- MamaHope, 2023. African Men. Hollywood Stereotypes. Instrueret og redigeret af Joe Sabia. https://www.youtube.com/watch?v=qSElmEmEjb4
- Network Ireland Television. (2009). New Boy. Instrueret og skrevet af Steph Green. https://www.youtube.com/watch?v=FdeioVndUhs&t=416s
Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprog, tekst og kultur:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
Sprogfærdigheder:
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
Omfang
15 moduler af 90 minutters varighed.
Skriftlige opgaver:
Særlige fokuspunkter
Forløbet er udviklet med fokus på elevautonomi og lærerrollen, hvor eleverne har spillet en større rolle i udvælgelsen af kernemateriale. Baseret på denne tilgang til materialevalg, er det primære kernestof videomateriale, og vi har derfor arbejdet i dybden med det udvidede tekstbegreb. Isæt filmiske virkemidler har været vores teoretiske fokus. Side 4 af 16
Digitale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
7. Grammar 08-11-2023
Analog prøve 05-12-2023
Summary - Dusk 06-12-2023
Grammar 8 20-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Growing Up

Dette forløb er udarbejdet med erfaringer fra Multiculturalism i tilgangen til undervisningsmaterialet som elevbestemt for at styrke elevautonomien og deltagelsesmulighederne for alle eleverne i klassen. Derudover er dette forløb en videreudvikling af lærerrollen, der i højere grad er blevet en vejleder i undervisningsrummet, så eleverne arbejder videre med selvstændighed og ansvar for egen læring i den stigende elevstyrede undervisning. Vi er derfor fortsat arbejdet med det udvidede tekstbegreb og filmiske virkemidler i kernematerialet.
Kernestof - Growing Up (2014, short film). Writer, director and editor Jilly Lim. Tilgået:
https://www.youtube.com/watch?v=-tgHEkdKG58
- Trevor Chats with His Grandma About Apartheid and Tours Her Home, “MTV Cribs”-Style. (2018) The Daily Show. Self-deportation Edition. Tilgået: https://www.youtube.com/watch?v=1s5iz6ml-qA
- Moana. (2016). Walt Disney Animation Studios. Instrueret af Musker, J. og Clements, R.
- Two and a Half Men. (2003, Sitcom). Følgende episider:
o “Principal Gallagher’s Lesbian Lover” Season 3, episode 2.
o “It Never Rains in Hooterville” Season 4, episode 18.
o “Just Once with Aunt Sophie” Season 3, episode 22.
- Growing Up Vocabulary (Context s. 9-11)
- Tools (Context s. 243-256). Filmiske virkemidler.
Supplerende stof:
- What Is International Women’s Day? (2024). EU/UK. Tilgået: https://www.clickview.net/us/elementary/topics/Ddjkg6M/international-women-s-day?utm_campaign=ClickView%2BYouTube%2BChannel&utm_content=video%2Bdescription&utm_medium=social&utm_source=YouTube&utm_term=US%2BInternational%2BWomen%27s%2BDay
- What is International Women’s Day? (2022). US. Tilgået: https://www.youtube.com/watch?v=MmgHAB0nZ0E&t=2s
Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprog, tekst og kultur:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Sprogfærdigheder:
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Omfang
15 moduler af 90 minutters varighed.
Særlige fokuspunkter
Filmiske virkemidler i forskellige genrer; sitcom, dokumentar, kortfilm og animationsfilm.
Side 6 af 16
Fokus på følgende emner:
- Childhood/puberty/adulthood
- Innocence/experience
- Parent-child relationships
- Expectations
- Pressure
- The search for identity
- Personal development
Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformer
- Auditive og visuelle comprehension-færdigheder
- Samtalefærdighed
- Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
- Fremlæggelser
- Associationsøvelser, disassociationsøvelser
- Gamification
- Huskespil
- Kortspil
- Quizlet
- Kahoot
- Scavenger hunt, interviewarbejde
Aktivitetsformer
- Præsterende
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary- Bend it like Beckham 23-01-2024
Analysing the movie Lion 09-03-2025
Happiest Days of your Life 30-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The American dream (or nightmare?) Værklæsning

Studieplan: https://drive.google.com/file/d/1Sdz_y3Vxn3MsttIkf5VuAMH_kOmoM3fD/view

Flerfagligt samspil engelsk og historie - fokus på den Amerikanske drøm, historisk overblik over perioden - Frontier Heritage, Declaration of Independence, The American Revolution mm.
Through study of the history and literature of the USA as well as current issues facing society, students will gain insight into the American identity past and present while improving their receptive and productive English language skills. Texts include historical and modern American poetry, fiction, historical documents, speeches
● Frank Gardner: The world’s love-hate relationship with the US, BBC, 2002
● The New Colossus by Emma Lazarus (1883)
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=97
Forskellige kapitler fra Being American bogen:
https://beingamerican.systime.dk/
- American Identity
- Being an Immigrant
- Being a Frontier Man
- Having Rights
- Having Values
● The American Promise by B. Obama Side 9
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=95#c764
● I have a dream speech by Martin Luther King
● The American Nightmare - The Working Poor - The Price of the American Dream (Documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=vGzzWBbg40U
● The Pursuit of Happyness (film)
J.D Vance Book Hillbilly Elegy
● English as Lingua Franca (ELF) https://ccc.systime.dk/?id=230#c720
Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprogfærdighed
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog,
Sprog, tekst og kultur
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Værk læsning af Uddrag af Hillbilly Elegy  af J.D Vance
Omfang
15 moduler af 90 minutters varighed
Særlige fokuspunkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Horror

Kernestof:
- Edgar Allen Poe: The Raven
- Stephen King, IT, Viking, 1986, (excerpt - ch. 17)
- Robert Louis Stevenson, Doctor Jekyll & Mr. Hyde (1886),
Penguin Books, 2000 – (excerpt - ch. 12.)
- Kate Chopin – The Story of An Hour- fra Wider Contexts
- Mary Shelley – Frankenstein – (excerpt - ch. 4.) - https://www.gu
tenberg.org/files/84/84-h/84-h.htm
Becky Stratford, A Brief History of Horror, fra The Reader’s
Advisory Guide To Horror, American Library Association, 2012,
pp. 1-10.
M. Jerry Weiss, A teacher´s guide to the signet editions of se-
lected horror stories of STEPHEN KING, Penguin Books, pp.
1-5.
              Features of Gothic Literature
https://www.youtube.com/watch?v=fUNuFLHvVng

Klip fra film:
-   Frankenstein (3/8) Movie CLIP ‐ Meet the Monster (1931) HD
  https://www.youtube.com/watch?v=nur4g4r1LN4
- Mulholland Drive (2001) – Diner scene
https://www.youtube.com/watch?v=UozhOo0Dt4o
       ‐       The Shining  (1980) – Scene med tvillingerne
               https://www.youtube.com/watch?v=CMbI7DmLCNI
                Stephen King's IT (1990) ‐ Georgie
- https://www.youtube.com/watch?v=aUPq6X-Y1Kg
Gitte Barkholt m.fl., The Victorian Age, fra A Short History of Literature in English, Systime, 2010, pp. 10-19
Edgar Allan Poe's THE RAVEN:
- https://www.youtube.com/watch?v=0K6-wO94-6I
- http://www.goodreads.com/quotes/84666-the-3-types-of-terror-thegross-out-the-sight-of Stephens Kings definition af ”terror”
- https://www.youtube.com/watch?v=PEikGKDVsCc ”Why are things creepy?

Introduktion til genren horror.
Definition af ”terror” ud fra Stephen Kings inddeling af forskellige former for
frygt. Træk ved gotisk litteratur og kendetegn for perioden.
Psykoanalytisk analyse af tekster med fokus på dobbeltgængermotivet.
Analyse af tekster med henblik på opbyggelse af spænding (uhygge) ved hjælp af
sprog, miljø og komposition.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Mini forløb Harlem Renaissance

Langston Hughes: Let America be America Again fra

https://www.poets.org/poetsorg/poem/let-america-be-america-again

Langston Hughes: The South fra https://www.poetrynook.com/poem/south-12.

Langston Hughes: The Negro Speaks of Rivers fra

https://www.poets.org/poetsorg/poem/negro-speaks-rivers

Langston Hughes: Harlem fra

https://www.poetryfoundation.org/poems/46548/harlem

Emnelæsning. Introduktion til tekstforståelse, analyse og fortolkning ved
Tools/Toolbox
- tekstanalytiske begreber og redskaber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Great speeches Rhetoric SSO

Vi læser og analyserer forskellige taler fra forskellige lande og perioder. Fokus i forløbet er på at analysere den retoriske situation ved hjælp af den retoriske pentagram, at finde forskellige virkemidler, som taleren har valgt, og analysere effekten af dem, og at analysere hensigten med talerne.
Kernestof:
- Malala Yousafzai: Nobel Peace Prize speech, 2014.
https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/yousafzai-lecture_en.pdf
- Steve Jobs: Stanford University Commencement speech, 2005.
https://news.stanford.edu/stories/2005/06/youve-got-find-love-jobs-says
- Greta Thunberg: Plea for the Planet speech, 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=14w8WC1I3S4
- Emma Watson: UN speech on Gender Inequality, 2014. Side 15 af 16
https://www.unwomen.org/en/news/stories/2014/9/emma-watson-gender-equality-is-your-issue-too
- Nelson Mandela: Inauguration speech, 1994.
https://www.sanews.gov.za/south-africa/read-nelson-mandelas-inauguration-speech-president-sa
Sprogfærdighed
-forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
-læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang
11 moduler af 90 minutters varighed
Særlige fokuspunkter
Fokus på:
- retoriske virkemidler (anaphora, alliteration, allusion, metaphor, simile, mm)
- Appelformer
- Cicero’s pentagram
- Toulmin’s argumentationsmodel med claim, grounds, warrant
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde, individuelt, pararbejde, klasseundervisning, skriftligt arbejde, præsentation, klassediskussioner, mundtlig prøve,
Side 16
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Language and Culture

Kernestof:
Tekster fra Worlds of English, Finderup & Fog, Systime, 2010  
Language and Culture pp.10-23.
Side 7 af 10
- Modern English from 1800
‐  American English
‐  Global English
Jonathan Safran Foer: Everything Is Illuminated fra Worlds of English.
John Agard: Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster fra Worlds of English.
John Agard: Listen Mr Oxford don fra Worlds of English
Det engelske sprog og dets udvikling til globalt sprog.
Hvordan engelsk ikke tilhører englænder længere efter kolonitid.
De muligheder som findes for sproget i fremtiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer