Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Taastrup City Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Emil Brandt Rex
|
Hold
|
2024Q Re (2Q Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendommens tilblivelse og kristendommen i DK
Kristendommens tilblivelse og kristendommen i Danmark
Indhold:
Fra Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen, Kristendom - tro og praksis. Systime: 2023. https://kristendom.systime.dk/ :
“Den gamle pagt”
“Den nye pagt”
“Den hellige skrift og kristendommens grundlæggelse”
Paulus’ første brev til thessalonikerne, 2:11-16
Markusevangeliet, kapitel 3 og 10, uddrag
De ti bud, 5. Mos, 5:1-17
Bjergprædikenen på nudansk, Mt 5:1-43
https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-oversaettelser-den-nye-aftale-smagsproever/bjergpraedikenen-paa-nudansk
Fra Allan Poulsen, Kristendommen - fra oldkirke til folkekirke. Det ny forlag: 2020:
“Kristendommen i Danmark”, s. 40-47
“Luthers reformation” og “De andre reformationer”, s. 32-36
“Præster som ikke tror på Gud”, s. 156-160
Halfdan Muurholm, Himlen over Danmark: Malenes indre mission. DR.
https://www.dr.dk/studie/religion/himlen-over-danmark#!/
Line Bruun og Christina Martiny Moltke, De unge præster (1:4). DR: 2016.
https://www.dr.dk/studie/religion/de-unge-praester
Fra Begrebsnøglen til religion - teori og metode. Systime: 2016.:
Jan Hjärpes model fra ”Kategorisering af religiøse udøvere”
Astrid Baun, “Hvordan ser Gud på vores synd?”. Jesusnet: 2013.
https://jesusnet.dk/en/svar/hvordan-ser-gud-paa-vores-synd/
Herluf Eriksen, “Kristen moral” i Den forsømte børnelærdom. GAD: 1966. s. 76-80
Uddrag af “Hvordan opfyldes kærlighedsbuddet?” i Arendt og Brink, En lille bog om kristendommen. Forlaget Anis: 1996.
Lene Østergaard, “Hvordan bliver man frelst?” på Kristendom.dk. 2008.
https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/hvordan-bliver-man-frelst
Fra Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg, USA - Historie, samfund, religion. Systime: 2017.
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/:
“Religionsfrihed eller religionslighed”
“De amerikanske protestanter: Evangelikale og mainline trossamfund”
“Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj”
“Fundamentalisterne bliver til den politiske kristne højrefløj”
“Abort - et casestudie”
“Roe vs. Wade”
“Pro-life eller Pro-choice”
Paul Steinhauser og Rich Edson, “2024 Watch: Trump, DeSantis, Pence, and more – the brewing GOP nomination battle for evangelical voters”, Fox News. 2023.
https://www.foxnews.com/politics/2024-watch-trump-desantis-pence-more-brewing-gop-nomination-battle-evangelical-voters
Dave Bixby, “Free Indeed” fra Ode to Quetzalcoatl. Selvudgivet: 1970
Særlige fokuspunkter:
Kristendommens opståen: De to pagter; relationen mellem det gamle og det nye testamente; kristendommen som en jødisk undergruppering, der river sig løs
Kristendom i Danmark:
Folkekirkens mangfoldighed
Indre Mission
Thorkild Grosbøll og non-teistisk kristendom
Evangelikal kristendom i USA:
Fundamentalisme
Den politiske kristne højrefløj
Smarts dimensioner
Jan Hjärpes model for kategorisering af religiøse udøvere
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Indhold:
Jens Forman, Muslimernes religion – tro, praksis og sharia. Systime: 2011. S. 9-14.
Fra Koranen:
Sura 1, 92, uddrag af 9
Al-Bukhari: Renselse
Fra Deniz Kitir, Klassisk og moderne islam. Systime: 2019. (https://islam.systime.dk/):
”Helligskrifter”, uddrag
”Hadith Gabriel (Jibril)”
“Tilbage til den sande islam”
“Drømmen om en moderne islamisk stat”
“Muslimske miljøer i Danmark”
”At være muslim i Danmark”
”I gymnasiet med Allah”
“Konvertitter - at vælge islam”
“Den lange vej hjem”, uddrag
Uddrag af “4m Aysha: moderne muslim” i Safet Bektovic, Kulturmøder og religion. Identitetsdannelser blandt kristne og muslimske unge. Museum Tusculanums Forlag, København: 2004.
Mathias Nielsen (selvproduceret), “Historisk introduktion til islams rolle i Iran”. 2023.
Fra Kaj Pinholt Jespersen, Iran: Historie, samfund, religion. Systime: Første udgivelsesår 2013.
(https://iran.systime.dk/):
“Den succesfulde islamiske revolution”
“Religiøse autoriteter”
“Privat og offentlig religion i Iran”
“Mahsa Amini”
Irans islamiske grundlov, uddrag af oversættelsen på https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=93
Særlige fokuspunkter
Islams oprindelse og tidlige tekster
Moderne reformbevægelser: modernisme, fundamentalisme og islamisme
Muslimer i Danmark - sociologisk vinkel
Islam i Iran - revolutionen, de religiøse autoriteter og demonstrationerne i kølvandet på drabet på Mahsa Amini
Rambos konversionsmodel
Faglige Mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved islam, herunder religionens formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Jan Hjärpes model
Kernestof:
-islam set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt andre historiske og nutidige tekster
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Religion på film og religion i film
Indhold:
Fra Stine Ballisager og Mimi Olsen, Film skal ses i religion. Gyldendal: 2015.:
“System i tro på film”, s. 14-21.
“De levende billeders ABC”, s. 22-33.
Haifaa Al-Mansour, Den grønne cykel. Rotana Studios: 2012.
Niels Arden Oplev, To verdener. Nordisk film: 2008.
Klip fra film og tv-programmer:
The Message (Akkad, 1976) THE MESSAGE - English Hollywood Classic Movie
“Baunes brevkasse” i Drengene fra Angora (Kvamm, Pretzmann og Tolsgaard, 2004) https://www.dr.dk/studie/religion/religionskritik
Matthæusevangeliet, (Pasolini, 1964) The Miracle - The Gospel According to St. Matthew - Pier Paolo Pasolini (1964)
Persepolis, (Satrapi, 2007) Scene from "Persepolis"
The Last Temptation of Christ, (Scorsese, 1988) Jesus is tempted in the desert
“Fire slags religiøse fællesskaber” i Begrebsnøglen til religion - teori og metode. Systime: 2016.
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=158#c433
Særlig fokuspunkter:
Medialisering
Typologi over film med religiøst indhold (Ballisager og Olsen)
Filmanalyse
McGuires typologi over religiøse fællesskaber
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ et veldefineret religionsfagligt emne
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, filmvisning, fremlæggelser, skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Indhold:
Fra Anders Nielsen, Buddhisme - introduktion og tekster. Systime: 2023. https://buddhisme.systime.dk/ :
“Buddhalegenden”
“Benaresprædikenen”
“Overgangsritualer”
“Citat 1. Om brahminer (nedskrevet 1. årh f.v.t.)”
“Citat 1: Meditation”
Fra Allan Friis Clausen og Søren Korshøj Laursen, red., Grundbogen til Religion C. Systime: 2016.
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/:
“Buddhismens historiske udvikling”
“Buddhisme i Danmark”
Fra Ahle, Andersen, Hvithamar og Jensen, red., Horisont C - grundbog i religion. Systime: 2022. https://horisontc.systime.dk/
“Centrale ritualer i buddhismen”
“Tekst 4: Madofring til munkene”
Halfdan Muurholm og Daniel V. Johansen, Himlen over Danmark: Buddha og milliardæren. DR. https://www.dr.dk/studie/religion/himlen-over-danmark
Særlige fokuspunkter:
Buddhamyten
Central buddhistisk filosofi: de 4 ædle sandheder, det buddhistiske livshjul
Buddhistisk praksis: munke- og lægbuddhisme (og Spiros typologi), overgangsritualer
Buddhisme i Danmark
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved buddhisme, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ buddhisme eller hinduisme, herunder tekster fra religionernes tidlige udviklingshistorie og nutiden
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, ekskursion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Værklæsning: Det sorte skæg
Indhold:
Tarek Ziad Hussein, Det sorte skæg - om at være dansk muslim. Gyldendal: 2018. s. 11-44, 53-78, 82-89, 121-130.
Martin Krasnik, “Til unge Tarek” i Weekendavisen. 2018.
https://www.weekendavisen.dk/2018-21/boeger/til-unge-tarek
Særlige fokuspunkter:
Husseins fremstilling af at være dansk muslim
Husseins kritik af danske moskeers organisering
Husseins kritik af imamer i Danmark og forslag fokuseret på bedre uddannelse
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst
Kernestof:
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
̶ hovedværkslæsning: en længere tekst af religiøs eller religionsvidenskabelig karakter
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, højtlæsning, fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jødedom
Indhold:
2 Mos 19
Fra Hans Henrik Fafner, Jødedom - tro og praksis. Systime: 2018.
https://joededom.systime.dk/:
“Et folk”
“Pluralisme”
“Tekst: For mange bud?”
“Inspektion”
“Tekst 8: "Knyt sylten! – interview med Martin Krasnik"” i Ahle, Andersen, Hvithamar og Jensen, red., Horisont C - grundbog i religion. Systime: 2022. https://horisontc.systime.dk/
Trystan Young og Alice Porter, “Why I had to leave my ultra-Orthodox family”. BBC News: 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=-5Tz6pLH7ig&ab_channel=BBCNews
“Rent og urent” i Christina Egholm, red., Begrebsnøglen til religion - teori og metode. Systime: 2016.
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=202
Lea Braüner Larsen og Isabelle Hazen, “De 10 vigtigste ting om hanukkah” på Religion.dk. Kristeligt Dagblad: 2017.
https://www.religion.dk/joededom/vigtigste-ting-om-hanukkah
Finn Schwarz, “Hanukkah: Vi har stadig brug for mirakler” på Religion.dk. Kristeligt Dagblad: 2013.
https://www.religion.dk/synspunkt/chanukah-vi-har-stadig-brug-mirakler
Særlig fokus:
Jødisk identitet
Forskellige jødedomme
Jødisk praksis: koshercertificering, hanukkah
Jødedomme og gazakrigen: zionisme og antikrigsdemonstrationer
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projekt
Indhold:
Individuelt
Faglige mål:
̶ udarbejde et mindre, religionsvidenskabeligt baseret projekt
Kernestof:
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, vejledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273341078",
"T": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273341078",
"H": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273341078"
}