Holdet 2024Q ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Taastrup City Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Marianne Juul Dalsgaard
Hold 2024Q ps (2Q ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Den mangfoldige psykologi
Titel 2 Kognition og læring i den digitaliserede verden
Titel 3 Ungdom og senmodernitet:Stress ,identitet , kultur
Titel 4 Udvikling og livsforløb
Titel 5 Socialpsykologi, fordomme, grupper og ondskab
Titel 6 Eksamensforberedelse og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Den mangfoldige psykologi

Kap 2 " Den mangfoldige psykologi" fra Psykologiens veje
Fokus på de forskellige psykologiske retninger
Case Lena med fokus på at forklare casen ud fra 4 retninger: 1 Psykoanalysen2 ,behaviorisme/ adfærdspsykologi, 3 Kognitiv psykologi, 4 socialpsykologi/postmoderne psykologi
De 3 videnskabelige traditioner
De psykologiske undersøgelsesmetoder
Filmklip om forskellige undersøgelsesmetoder
Klasse eksperiment med eksperiment, observation og test med fokus på begrebet hypotese samt på undersøgelsesmetodernes styrker og fejlkilder
Gruppearbejde om de forskellige undersøgelsesmetoder
Innovation: Hvordan kan de psykologiske undersøgelsesmetoder bruges i praksis.


https://sites.google.com/tcgym.dk/psykologi279/start/studieplan
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Psykologiske problemstillinger 29-08-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Kognition og læring i den digitaliserede verden

Kognition og læring med fokus på læring i den moderne digitaliserede verden .
Fra Magnus Riisager. psykC uddrag af kap.4 Læring i den moderne digitaliserede verden.
Uddannelse, digitalisering og karrierelæring
Digital dannelse
Læring og de kognitive processer
Opmærksomhed, multitasking og switchtasking
Motivation og læring
Tænkning og forståelse
To Historiske syn på udviklingen og tænkeevnen: Piaget og Vygotsky
Fokus på læring, opmærksomhed og digitale distraktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hukommelsen 12-09-2024
Hukommelse 2 17-09-2024
Eksamensopgave Kognition og læring 08-10-2024
Endelig eksamensopgave i Kognition og læring 10-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Ungdom og senmodernitet:Stress ,identitet , kultur

I dette forløb fokuserer på emnerne: Stress, identitet og kultur

Akut og kronisk stress
Stresssymptomer
Ydre faktorer
Krav kontrol modellen
Ydre krav
Indre faktorer
Hoeg Olesen om de to personlighedstyper og OSN
Seligmann om attributionsstile
Antonowsky om OAS
Coping

Vi har læst kap 23 fra " Psykologiens veje" om stress og coping

Gergen om det multiple selv
Giddens om identitet og refleksivitet
Riesmanns tre socialkarakterer
Ziehes begreb "Kulturel frisættelse"
Tværfaglighed: Ungdom og senmodernitet i psykologi og samfundsfag.

Vi har læst fra kap 19 fra" Psykologiens veje" " Ungdom og senmodernitet afsnittene" En flodbølge af muligheder","sociale roller og identitet" og "tre socialkarakterer"

To-kulturel identitet
* Kulturmøder
* Assimilation, integration og segregation
* Kontaktteorien

Vi har læst fra kap 22 fra " Psykologiens veje" Kulturmøder og kulturforskelle.

I forbindelse med emnet kultur og identitet, har eleverne selv udarbejdet  psykologiske undersøgelser med brug af kvalitative og kvantitative metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Udvikling og livsforløb

Hvad former et menneske?
Hvad betyder vores barndom for hvordan vi bliver som unge og voksne?
I hvor høj grad kan mennesker komme sig over en opvækst med omsorgssvigt?
Det er nogle af de spørgsmål vi arbejder med i udviklingspsykologi.
Følgende begreber og teorier går vi i dybden med:
Bowlbys tilknytningsteori
Fremmedsituationstesten
Eriksons 8 livsfaser
Harlows eksperiment med  aber
Spitz observation af spædbarnsdepression
Still- face eksperimentet
    Stern: Selvets udvikling, ansigtsduetter , affektiv afstemning, fejlafstemning
Fire typer af omsorgssvigt
Mønsterbrud og resiliens
Karrierelæring: Hvordan kan faget psykologi bruges i uddannelsen til lærer, pædagog og socialrådgiver
Læst stof:"Hvad er Omsorg? " Fra Magnus Risager: " Psyk C
Uddrag af kap 6 udviklingspsykologi fra Ole S. Larsen: "Psykologiens veje"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Socialpsykologi, fordomme, grupper og ondskab

Kernestof: E-bog  uddrag af kapitel 24 ”Ondskab”.

Kernestof: Magnus Riisager":PsykC"  uddrag af kap. 6 Tema. Fordomme, diskrimination og ekstremisme

Fagligt indhold:

● Kilderne til vores fordomme og konsekvenserne heraf.
        Reduktion af fordomme, kontaktteorien
        Grupper, gruppepolarisering og gruppekonflikter.
        Asch Konformitetsforsøg
        Sherifs summercamp forsøg, Robbers cave
        Ekstremisme og radikalisering
       
     Individuelle tilbøjeligheder til aggression og vold.
    
       Svendsens fire typer af ondskab
       Milgrams forsøg
      Zimbardo:Standford prison forsøget
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Socialpsykologi 13-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Eksamensforberedelse og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde