Holdet 2023AX HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Taastrup City Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Emil Brandt Rex
Hold 2023AX HI (2AX HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Enevælde, oplysning og revolution, 1600-1814
Titel 2 Dansk kolonialisme
Titel 3 Nazismen, 1918-1945
Titel 4 Den kolde krig, 1945-1991
Titel 5 Mellemøsten efter 1900
Titel 6 Forberedelse til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Enevælde, oplysning og revolution, 1600-1814

Indhold:

”Enevælden og oplysningstiden” i Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld. Systime: 2023
(undtagen testen og underkapitlet ”Tekster, billeder”)
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=112

”Den franske revolution 1789” i Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld. Systime: 2023
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=460

”Fra kongedømme til republik 1789-1792” i Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld. Systime: 2023
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=462

”Fra republik til kejserdømme 1792-1814” i Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld. Systime: 2023
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=424

“The Tennis Court Oath: How The French Revolution Began”, Pete (intet efternavn angivet), 2022.
https://radicalteatowel.co.uk/radical-history-blog/the-tennis-court-oath-how-the-french-revolution-began/, tilgået september 2023.

“Our Story”, Bea (intet efternavn angivet).
https://radicalteatowel.co.uk/about, tilgået september 2023.

I morgen bliver bedre 2 - Dronningen, Karoline Stjernfelt. Cobolt: 2020. S. 102-104.

Særlige fokuspunkter:

Enevælden som ideologi og styreform (fokus på Frankrig)
Oplysningstænkning:
Menneskets ret til frihed
Forbedring af samfundet gennem oplysning
Intro til Hobbes, Locke, Montesquieu, Voltaire og Rousseau
Den franske revolution:
Politiske grupperinger (radikale, liberale, moderate, kontrarevolutionære)
Årsager: økonomi + oplysningstanker
Rædselsherredømmet
Tumult indadtil - krig udadtil
Napoleon
Analyse af forskellige forklaringer: struktur/aktør, ideelle/institutionelle/materielle


Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks og Europas historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale og regionale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk kolonialisme

Indhold:

Uddrag af “Hvad er kolonialisme? Den dansk-grønlandske relation til debat”, Søren Rud, Noter, nr. 10, september 2018.

Fra Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion, Danielsen m.fl. Gyldendal: 2019.
https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/:
“Kolonisering”
“Amerikanske casta-billeder”
“Koloniseringens konsekvenser for indianerne”
“Den moralske ret til at kolonisere”

“Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika” i Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld. Systime: 2023. https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=472

Fra Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium, Rikke Lie Halberg og Bertha Rex Coley. Frydenlund: Første udgivelsesår 2022.
https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/:
“Trekantshandelen”
“Livet på en sukkerplantage”, uddrag
“Forordningen af 1792”
“Oprøret i juli 1848”

“Handelskompagnier og slavehandel” i Vores danmarkshistorie, Peter Frederiksen.
Forlaget Columbus: 2021.
https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157

“Befolkningsudviklingen på De Vestindiske Øer, 1672-1917”, ingen forfatter eller publiceringstidspunkt angivet. Rigsarkivet.
https://www.virgin-islands-history.org/historien/personalhistorie/befolkningsudviklingen-paa-vestindiske-oeer-1672-1917/

“Carl von Linnés klassificering af menneskeracer” (1758).
https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-13/

“Afrika, Befolkning” i Salmonsens Konversationsleksikon. 1893.

J.L. Carstens, “Huus Slaver og Slavinder”, ca. 1740.
https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-21/

“Paul Iserts oplevelse af slaveriet på St. Croix”, 1787.
https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-23/

Sume - Lyden af en revolution, Inuk Silis-Høegh. Anorak film: 2014.

Fra Grønland - Historie, samfund, religion, Rasmus Augustesen og Krister Hansen. Systime: Første udgivelsesår 2016.
https://groenland.systime.dk/
“Danmarks kolonisering”
“Instruxen fra 19/4 1782”, uddrag
“Samuel Kleinschmidt: Brev til Dr. Kalkar”
https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-8/

“Grønlands historie”, danmarkshistorien.dk Axel Kjær Sørensen. Aarhus Universitet: 2020., uddrag
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/groenland

“Afkoloniseringen forvandlede Grønland til en kamufleret koloni”, Anne Kirstine Hermann. Altinget: 2021.
https://www.altinget.dk/arktis/artikel/afkoloniseringen-forvandlede-groenland-til-en-kamufleret-koloni

“Kommissorium. Historisk udredning af forholdet mellem Grønland og Danmark”. Naalakkersuisut og Uddannelses- og forskningsministeriet: 2023., uddrag
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/GRU/bilag/66/2727788/index.htm

“Historiker: Udredning er en sørgelig misforståelse, som i bedste fald vil falde fra hinanden”, Thorkild Kjærgaard. Altinget: 2022.
https://www.altinget.dk/arktis/artikel/historiker-groenland-var-aldrig-en-koloni

“Jo, naturligvis var Grønland en dansk koloni”, Søren Rud og Jens Heinrich. Politiken: 2018.
https://politiken.dk/debat/kroniken/art6455103/Jo-naturligvis-var-Gr%C3%B8nland-en-dansk-koloni

Særlige fokuspunkter:

Racisme og retfærdiggørelse af kolonialisme/slaveri
Dansk Vestindien:
Trekantshandlen
Livet som slave
Slaveriets ophør - herunder forskellige fortolkninger af processen
Grønland:
1721-1945: mission, handel, isolationspolitik
Daniseringen, dens konsekvenser for grønlænderne og grønlændernes modreaktion
Debatten om det historiske forhold mellem Grønland og Danmark
Historiefaglige problemstillinger

Kernestof:

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nazismen, 1918-1945

Indhold:

Fra Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld. Systime: 2020.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/:
“Ikke forhandlinger, men et diktat”
“Økonomiske kriser 1918-1939”
“Verdenskrisen 1929”
“Vejen mod fascismen - Italien”
“Symboler og idéer”
“Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed”
“Inflationen 1923”
“Verdenskrisen 1929 rammer Tyskland”
“Hitler og nazistpartiet”
“Hitlers vej til magten”
“En nazistisk étpartistat”
“Nazismens ideologi og tilhængerskare”
“Den danske model”
“Samling på midten”
“Mål og midler”
“Fordrivelse og terrorbombning”
“Fortolkninger af nazismen”
“Hvem var ansvarlige?”

Fra Anden Verdenskrig, Niels Wium Olesen og Jakob Sørensen. Systime: 2023.
https://andenverdenskrig.systime.dk/:
“Folkedrab og udryddelse”
“De forfulgte folk og den nazistiske racepolitik før krigen”
“Krystalnatten”
“Radikalisering af jødepolitikken”
“Einsatzgruppe A’s aktioner, den 16. august 1941”
“Holocaust effektiviseres”
“Udryddelseslejrene”

“Nazistiske strømninger”, uddrag fra Danmark - tider og temaer, Carl-Johan Bryld. Systime: 2023.
https://danmark.systime.dk/?id=601

Benito Mussolini: “Om den fascistiske lære”, 1935. Uddrag fra:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=347

Danske valgplakater fra 1930’erne:
“Mod klassejustitsen”, DKP, 1932
“Stauning eller Kaos”, socialdemokratiet, 1935
“Frihed og Brød”, NSDAP, 1939

“FN’s folkedrabskonvention” på Folkedrab.dk: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention

“Anden verdenskrig” på Leksikon.org, uddrag:
https://www.leksikon.org/art.php?n=79

“Decision taken on denazification, demilitarization of Ukraine — Putin”, TASS, 2022: https://tass.com/politics/1409189

“Netanyahu labels Hamas ‘the new Nazis’ alongside Germany’s Scholz”, The Hill, 2023: https://thehill.com/policy/international/4261308-netanyahu-labels-hamas-the-new-nazis-alongside-germanys-scholz/

Særlige fokuspunkter:

Den nazistiske ideologi
Årsagerne til nazismens fremkomst:
Første verdenskrig og Versailles-traktaten
Økonomisk ustabilitet i Tyskland i mellemkrigstiden
Fascismen i Italien
Nazismens konsekvenser:
Holocaust
Anden verdenskrig (særligt humanitære og geopolitiske konsekvenser)

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling

Væsentlige arbejdsformer:

Klasseundervisning, gruppearbejde, elevplanlægning af undervisning, videofremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den kolde krig, 1945-1991

Indhold:


Fra Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld. Systime: 2020.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/:
Kapitlet “Den kolde krig” https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=199, undtagen “Sovjetunionen må opgive våbenkapløbet”, testen og “Tekster, billeder, tabeller og video”
“Kommunisterne tager magten”
“Stalinismen og Sovjetunionen”
“Den kommunistiske utopi”
“Sovjetunionen og verden”
“Mellem afstalinisering og undertrykkelse 1953-1968”
“Opstande i DDR 1953 og Ungarn 1956”
“Berlinkrise og berlinmur”
“Sovjetsystemet stivner 1964-1985”
“Det tjekkoslovakiske forår 1968 og Brezjnevdoktrinen”
“Vietnam, amerikansk mareridt”
“USA's indgriben”
“USA og Sydvietnam taber krigen”
“Francis Fukuyama: Historien er slut, 1989”

Fra USA – historie og identitet, Niels Bjerre-Poulsen. Systime: 2022.
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/:
“Imperium på opfordring”
”Skabelsen af cowboymyten”
”Vietnam og cowboymytens undergang”
“Kilde 29: Præsident Lyndon B. Johnson forklarer, hvorfor amerikanerne kæmper i Vietnam (1965)”

Fra Vietnam - den kolde krigs slagmark, Niels Bjerre-Poulsen. Systime: 2022.
https://vietnam.systime.dk/:
“Nordvietnams kommunistparti beslutter at optrappe krigen, december 1963”
“Le Ly Hayslip om at slutte sig til Viet Cong (1989)”, uddrag

Uddrag af ”Warszawapagten” fra Leksikon.org https://leksikon.org/art.php?n=2751 (web, tilgået 12/12, 2022)

Apocalypse Now, Theatrical cut, Francis Ford Coppola. 1979.

Særlige fokuspunkter:

Historiesyn (Marx, Fukuyama)
Den sovjetiske marxisme
Formel og uformel ideologi
Stormagtskonflikt (ideologisk, våbenkapløb, interessesfærer, stedfortræderkrige)
Forskellige udlægninger af historien – spørgsmålstegn ved grundbogen som autoritet; traditionalister/revisionister
Vietnamkrigen og dens indflydelse på amerikansk kultur/selvforståelse


Kernestof:
̶ hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug
̶ historiefaglige teorier og metoder

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mellemøsten efter 1900

Indhold:

Uddrag af Persepolis, Marjane Satrapi. Pantheon Books: 2003.

Fra Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld. Systime: 2020.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/:
”Afkoloniseringen og den israelske problemstilling”
”Ægypten, Palæstina og storpolitikken”
”De arabisk-israelske krige 1967-1973”
”Sekulariseringen – og den islamiske reaktion”
”Irans revolution”
”Afghanistan mellem kommunisme og islam 1978-2001”
”Islamismen vinder frem”
”Radikalisering og terrorisme”

Fra Civilisationernes verdenshistorie, Carl-Johan Bryld. Systime: 2017.
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/:
”Osmannerriget, ungtyrkerne og første verdenskrig”
”Briterne og araberne”
”Mellemøsten og fredsslutningen”
”U-lande og olielande”
”Befolkningseksplosionen”
”Vandringer, vækst og fattigdom”
”Nassers tale til ægyptiske officerer, 25. april 1959”

Christian Lund og Brian Dupont Larsen, “Historiebevidsthed” i På sporet af historien. Systime:
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=140

Jewish Voice for Peace, "JVP Statement", november 2023: https://www.instagram.com/p/CyR_Jj6ASzX/

Særlige fokuspunkter:


Politisk historie og konflikter (briternes dobbeltspil, de arabisk-israelske krige, Irans revolution)
Ideologier: panarabisme, islamisme, zionisme
Socialøkonomiske forhold (befolkningstilvækst, forskelle på olielande og ikke-olielande, migration)

Kernestof:
̶ hovedlinjer i verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Væsentlige arbejdsformer:

Klasseundervisning, gruppearbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer