Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Taastrup City Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024AX sa (1AX sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den politiske slagmark og dens historie
”Den politiske slagmark og dens historie”
•Introduktion til samfundsfag.
•De politiske ideologier og deres historiske oprindelse
•Identifikation af ideologier i politiske synspunkter
•De politiske partier og deres fundering i politiske ideologier
•Styreformer og demokrati, Magtens Tredeling
• Vælgeradfærd
• Politiske deltagelsesveje / indflydelsesveje
• Valg – Folketingsvalg
• Demokrati og andre styreformer
• Grundloven og magtens tredeling
• Borgerlige frihedsrettigheder
• Politiske aktører
• Magt og indflydelse
• Mediernes rolle og magt
• Politisk Aktivitet
•Andre demokratiske systemer, fokus på USA
•Det amerikanske POTUS valg
Kernestof:
Uddrag af Kureer og Frederiksen: ”Samfundsfag C”, 2024. Kap. 1, 2, 4 og 5
Uddrag af Brøndum og Hansen, ”Luk Samfundet Op”, Columbus 2024, Kap 5 og 6
Uddrag af Hansen og Sindberg; ”USA – Historie, Samfund, Religion”; Kap 2
Supplerende stof:
Aktuelle avisartikler, Folketingets samt partiers hjemmeside.
Faglige fokuspunkter:
• De politiske partier og ideologier i Danmark
• Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et de-mokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• Politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
politiske beslutninger i Danmark, herunder politiske deltagelsesmuligheder.
- Vælgeranalyse - teori og praksis
- Politisk kommunikation
- Politisk markedsføring
- Aktører i den politiske beslutningsproces
- Politisk indflydelse
- Styreformer
- Magt
Eleven skal på baggrund af dette forløb kunne:
- anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber
- ”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kerne-stoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer”
- ”anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå”
- ”undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold”
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog”
- undersøge konkrete politiske beslutningsprocesser
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og opsøge, anvende og kritisk vurdere informationer til at dokumentere enkle faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle viden om faglige sammenhænge ved anvendelse af faglige begreber
- på et fagligt grundlag argumentere for egne standpunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sociologi, Identitetsdannelse og Kulturmøder
”Sociologi, identitetsdannelse og kulturmøder i det senmoderne samfund”
• Socialisering og identitetsdannelse, socialiseringstyper og -arenaer.
• Arv eller miljø
• Grupper og roller
• Samfundstyper
• Socialiseringsteorier i det senmoderne samfund
• Livsformer og familietyper
• Socialklasser, social arv, chanceulighed, mønsterbrud og so-cial mobilitet, og sociale kapitaler.
• Kulturelle fællesskaber, Kulturmøder og integration.
Kernestof:
Uddrag af Kureer og Frederiksen: ”Samfundsfag C”, 2024. Kap. 8, 10, 11 og 9
Uddrag af Brøndum og Hansen, ”Luk Samfundet Op”, Columbus 2024, Kap 2, 3.4 (Ziehe)
Supplerende stof:
Ebbe Hansen m.fl: 90´ernes mennesker og samfund, Columbus 1992, side 15-21 (i uddrag).
Rammstein ”Angst” musikvideo, Rammstein 2022
Resultater af spørgeskemaundersøgelser fra Samf A Holdet.
Faglige fokuspunkter:
• Det moderne og senmoderne samfund
• Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
• Familien i det senmoderne samfund, livsstil og arbejde
• Social ulighed og social mobilitet, Bourdieus teori
• sociale roller og normer
• minervamodellen
• Integrationsteorier
• Giddens, Ulrich Beck, Ziehe, Goffman, Rosa, og Bourdieu
Eleven skal på baggrund af dette forløb kunne:
- anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber
- ”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra ker-nestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer”
- ”anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets disci-pliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige proble-mer og diskutere løsninger herpå”
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
”Velfærdsstat og Samfundsøkonomi”
• Samfundsfaglig Metode
• Økonomisk system og politisk system
• De Samfundsøkonomiske Mål
• Planøkonomi - markedsøkonomi - blandingsøkonomi
• Økonomiske Konjunkturer og politik
• Velfærdssamfund og velfærdsmodeller
Kernestof:
Kureer og Frederiksen; "Samfundsfag C", 2024, Kap 12- 19
Supplerende stof:
Velfærdskommisionens Rapport, gengivet forkortet i, Friisberg, Gregers; ”Politik og Økonomi”, Columbus, 2006, s. 303- 309, ”Velfærdstrekanten” sammesteds, Velfærdsspillet, http://www.fm.dk/publikationer/velfaerdskommissionen/2008/rapporter-fra-velfaerdskommissionen/velkommen-til-velfaerdsspillet/, )
Aktuelle avisartikler og debatindlæg
Faglige fokuspunkter:
• Sammenhæng mellem økonomi og politik
• Udfordringer for og fremtidssikring af velfærdssamfundet
Eleven skal på baggrund af dette forløb kunne:
• anvende og kombinere viden om og begreber fra økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger her-på
• anvende viden om det politiske system i Danmark til at forklare tilbli-velsen af løsninger på aktuelle samfundsmæssige problemer
• anvende viden om grundlæggende økonomiske sammenhænge til at diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
• opsøge informationskanaler, formulere samfundsfaglige spørgsmål og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere enkle, faglige sammenhænge
• formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagram-mer
• på et fagligt grundlag argumentere for egne standpunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.
• formidle viden om faglige sammenhænge ved anvendelse af fagli-ge begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stemmekvæg eller samfundsborger
Fusioneret med "Den Politiske Slagmark og Dens Historie" forløbet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65154304461",
"T": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65154304461",
"H": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65154304461"
}