Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Taastrup City Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024AX Ty (1AX Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Landeskunde Light
Landeskunde Light
Indhold Hvor intet andet er anført, er tekster i dette forløb fra „Dein Deutschland“ iBog
af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, systime 2013
”Fakten über Deutschland” p130
”Drei Großstädte“ p143
„Berlin ist eine große Stadt“ af Felix Gruber p144
"Schwarz zu Blau" af Peter Fox
Fremlæggelse om familie og seværdigheder
Grammatikarbejde (køn, sein, werden, haben, kongruens)
Særlige
fokuspunkter
Kompetencer til sprogindlæring: Metalæring
Der har i første forløb været fokus på metalæring. Hvordan lærer man sprog?
Hvordan forberede sig?
Ordforråd i forbindelse med emnet og hverdagssamtaler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Typisch Dänisch Typisch Deutsch
Intro #1 Grammatik
Tysk B
Hold 1AX
Estimeret dækker over 1 modul
Typisch Dänisch, typisch Deutsch
Aufgabe
Typisch deutsch, Teil 1
Typsich, Teil 1A
Textverständinis Teil 2
Præsentation
I klassen lytter vi til denne video
Deutsch ist ein Plus https://vimeo.com/84671948?signup=true
# 2 Kultur und Identität omfang: estimeret over 8 moduler
Eksamensemne indgår i eksamensemnet “Kultur“
Kultur und Kulturunterschiede zwischen den Dänen und den Deutschen
https://dd.systime.dk/?id=173#c1122
Welche Unterschiede gibt es zwischen den Dänen und den Deutschen?
Abschnitt 1:
Wie redet man die Dänen an?
Wie redet man den Deutschen an?
Abschnitt 2:Welche Rolle spielen Nationalsymbole
In Deutschland?
In Dänemark?
Abschnitt 3:
Welche sozialen Unterschiede gibt es an den Arbeitsplätzen in Dänemark und Deutschland?
Abschnitt 4:
Was erfährst du über Familie and soziale Veranstaltungen (arrangementer)?
https://dd.systime.dk/?id=173#c1117
https://dd.systime.dk/?id=173#c1126
Kreutzworträtsel
https://dd.systime.dk/?id=173#c1133
Grammatik
Sein, haben, werden
https://www.sproglinks.dk/tysk/internetoevelser-tysk/3-verber
Klik ind og besvar opgaverne vedrørende sein, haben og werden.
Husk, du kan slå verbernes bøjning op i ordbogen.com
Warum lernst du Deutsch? - PASCH-Initiative
https://www.pasch-net.de/de/lernmaterial/schule-ausbildung/warum-lernst-du-deutsch.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Die Deutsche Geschichte 1939-1945 EKSAMEN
Die Deutsche Geschichte
Der Zweite Weltkrieg
https://www.zdf.de/kinder/logo/zweiter-weltkrieg-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html
Was ist in der Nazizeit passiert? https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/eine-grausame-nacht-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/logo-erklaert-pogromnacht-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/konzentrationslager-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/konzentrationslager-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/auschwitz-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/konzentrationslager-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html
ZDFtivi Die Geschwister Scholl haben sich gegen Hitler gewehrt - ZDFtivi
Anne Frank - ZDFtivi
Grammatik
Substantiver pl. Geschichte
1. Lektien gennemgås i klassen. Die Schule. Navneord i hunkøn. Side 10-11 Se i dit printede kompendium eller under "dokumenter - grammatik"
Die Schule. Navneord i hunkøn. Side 10-11 Se i dit printede kompendium eller i Lectio under "dokumenter - grammatik".
Die deutsche Geschichte.
I skal læse spørgsmålene fra
Alle skal have fundet verberne i øvelsen i den sidste del af dokumentet.
Lektier
Kopier indhold til lektion
Grammatik 1. år. Kompendium.pdf
Lektien er: Lav opgaverne, der er til navneord i femininum. Det hedder Die Schule. Nr. 3.
Særlige fokuspunkter er at eleverne træner deres lytte, forståelses samt formidlingsevner evner og at kunne videregive i i enkle sætninger deres besvarelser til arbejde spørgsmålene omkring Tysklands historie
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave (3)
|
08-10-2024
|
Ny opgave (4)
|
20-10-2024
|
Ny opgave (5)
|
21-11-2024
|
Ny opgave (6)
|
25-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DDR Eksamen
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof :Kernestof :
Dokumentarfilm : Flugten over muren DR, 2004
Film : Der Tunnel , Tyskforlaget 2004
Interview: Thea Adler, "Niemals Vergessen" systime.dk
Supplerende :
Kurz und knapp - Die Wende (pdf)
https://www.lpb-bw.de/fall-der-berliner-mauer#c22716
(Januar 2021, red. MK)
Supplerende:
WissensWerte: DDR (Video, 7 Min.)
https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo
So kam es zur deutschen Wiedervereinigung (ZDFtivi, Video, 1:28 Min)
https://www.youtube.com/watch?v=JKwgIEHXmUE„Eingemauert!,,, Die innerdeutsche Grenze
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k Deutschlandkarte
Mauerbau 1961, https://www.hdg.de/lemo/zetizeugen/christel‐dux‐mauerbau.html Walter Ul‐
bricht, https://www.youtube.com/watch?v=Yz9DNSTrHBY
Leben im geteilten Berlin, DW / https://www.dw.com/de/leben‐im‐geteilten‐berlin/a‐15323418
Geschichte http://www.berlinermaueronlin.ede/geschichte/berliner‐mauer.Kompetencer,
Læreplanens mål, progression
- hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk
om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- anvende relevante lytte‐ og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kom‐
munikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som
ikke‐fiktive samt analysere og fortolke disse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport und Kultur
Indgår i eksamensemnet "Kultur".
Indhold Kernestof:
Was ist Körperkult?
3. Hvor skal ordene stå i hovedsætninger?
Adventure raceBungy jumpBASE jumpFaldskærmsudspringHangglidingParaglidingMaratonTriatlonDakar RallyRaftingParkourEkstremsport
Einen Extremsport beschreiben
Lektie - kun disse spørgsmål: Körperkultur Fragen.docxhttps://werbinich.systime.dk/?id=133Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Medbring jeres mappe med grammatikarket samt noget at skrive med.
I skal arbejde med både Körperkultur, Sport und Wirtschaft. (slå ordet op).
1. Præsentation af emnet "Körperkultur"
2. Vi gennemgår teksten sammen
3. I arbejder med teksten individuelt
4. Sammen gennemgår vi jeres svar
5. I får en introduktion til reglerne for ordstilling i tyske sætninger
6. I løser de første opgaver
Øvrigt indhold
Was ist Körperkult? https://werbinich.systime.dk/?id=133
3. Hvor skal ordene stå i hovedsætninger?
Kopier indhold til lektion
Körperkultur und Sport
Du liesst den Text "Was ist Körperkultur" https://werbinich.systime.dk/?id=133 ein Mal und du schreibst eine kleine Zusammenfassung von dem Text. Det er individuelt, og det er lektie. Jeg tjekker ved timens start, at alle har afleveret)
2. In der Klasse arbeitet ihr hiermit:
a. Ihr beantwortet die Fragen zum Text (Dokument unten)
b. Vi ser sammen de danske videoer
c. I får hjælp til at kunne argumentere
3. Einen Extremsport beschreiben. Vi arbejder med dette i timen.
3. Du skal kunne redegøre for, hvordan ordstillingen er i en tysk sætning. Find et par eksempler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Märchen EKSAMEN
Vi arbejder med folkeeventyr.
Vi har fokus på folkeeventyrets klassiske kendetegn.
Tekster"Volksmärchen - Eine Einführung'', Der Zauberspiegel (2006),
Tyskforlaget.
• Seite 5-10: Grimm: „Rotkäppchen", Brüder Grimm. Kinder- und Hausmärchen,
Reclam.
• Seite 11-16: Grimm:„Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich", Deutsche
Märchen (1987) Systime.
• Seite 18-21 : Grimm: „Dornröschen" Der Zauberspiegel (2006), Tyskforlaget.
• Seite 23: Josef Reding: „Mädchen, Pfeif auf den Prinzen" Der Zauberspiegel (2006)~
Tyskforlaget.
• Seite 25: Aktantenschema/Das Aktantmodell
• Seite 26: Das Kontraktmodell
• 27: Das Entwicklungsmodell
Mundtlig fremlæggelse og skriftlig aflevering af Rotkäppchen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave (9)
|
12-02-2025
|
Mein deutschsprachiges Land
|
13-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Identität Eksamen
Migrantenliteratur i bogen: Dein Deutschland https://dd.systime.dk/?id=131
Erdoğan Atalay: Die Türkei ist da oben Dein Deutschland
Film:
Fatih Akin: Gegen die Wand
Arbejdsmateriale til filmen:https://drive.google.com/file/d/1kfb9TewbxbZ39kSA3nUS9_kl9pUvXMQT/view
Goetheinsituttet
Fremlæggelse og skriftlig aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
12-09-2024
|
Ny opgave (2)
|
12-09-2024
|
Warum lernst du Deutsch?
|
19-09-2024
|
Gegen die Wand Bildbeschreibung
|
10-04-2025
|
Gegen die Wand Audio
|
28-04-2025
|
Ny opgave (10)
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mini forløb Krimi Tatort
Klassen har set et afsnit af Tatort "Und immer gewinnt die Nacht"
Klassen har arbejdet med lærerudviklede opgaverhttps://drive.google.com/file/d/1vHiha6KThkEMQHpptTPOr-A6qllLLNa6/view
Der Krimi: https://dd.systime.dk/?id=121:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Familie EKSAMEN
Kernestof:
„Einführung – die moderne Familie”. https://dd.systime.dk/?id=120#c1062
”Ich will wissen, wer er ist” af Henning Sußebach
”So leben wir” af Daniel Erk
”Oft gefragt“, sang og video af AnnenMayKantereit
"Vielleicht Vielleicht" Sang og Video af AnnenMayKantereit
Hans-Peter Zürcher: Einsam (2013)
Smalltalk Redenwendungen zum Smalltalk 1,2,3 Dein Deutschland.
Supplerende stof
Film: Die Gebrüder Dassler Mitcfu.dk
Grammatikbøger især:
”Kurz gesagt” af Mette Hermann og Mathilde Sinding
”Alles in allem” af Lone Häckert og Birgit Lohse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364293000",
"T": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364293000",
"H": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364293000"
}