Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25
|
|
Institution
|
Taastrup City Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Esma Gögenur
|
|
Hold
|
2024AX En (1AX En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb #1 Growing Up
https://docs.google.com/document/d/11AJbaFmz9TM1QFSGY0uQPGXVskVlfdJO/edit?usp=sharing&ouid=101960322046417270411&rtpof=true&sd=true
Kernestof
Growing Up (2014, short film). Writer, director and editor Jilly Lim. Tilgået:
https://www.youtube.com/watch?v=-tgHEkdKG58
Precioius (film)
Growing Up Vocabulary (Context s. 9-11)
Tools (Context s. 243-256). Filmiske virkemidler.
Social Media: A distraction from education or a benefit?
https://footprints.systime.dk/?id=178
Abby Young-Powell: How I found my vocation
https://compass.systime.dk/?id=142
Precious (movie)
Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprog, tekst og kultur:
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Sprogfærdigheder:
skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
15 moduler af 90 minutters varighed.
Fokus på karriere og digitale kompetencer - Forløbet fokuserer på det “at vokse op” blandt andet det at vokse op i en tid med SoMe og konsekvenserne af dette. Fokus på elevernes digitale brug og digitale dannelse i forbindelse med deres brug af SoMe og smartphones. Fokus på karriereaspektet i forbindelse med artiklen “How I found my Vocation” (article)
Fokus på følgende emner:
Childhood/puberty/adulthood
Innocence/experience
Parent-child relationships
Expectations
Pressure
The search for identity
Personal development
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Characterization of the main character
|
29-08-2024
|
|
Where I'm From poem
|
12-09-2024
|
|
Asamoah comprehension + analysisis questions
|
25-09-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#2Multiculturalism
https://sites.google.com/tcgym.dk/1ax-engelsk/startside/studieplan
Kernestof:
- https://everyoneishere.systime.dk/?id=171
- Adichie, C. N. (2009). The Danger of a Single Story. TedGlobal. Tilgået:
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story?subtitle=en
- Network Ireland Television. (2009). New Boy. Instrueret og skrevet af Steph Green
https://www.youtube.com/watch?v=FdeioVndUhs&t=416s
- Bend it Like Beckham (film)
- Burhan Wazir: Long nights low pay and no play (article)
- English as a Lingua Franca (ELF)
https://ccc.systime.dk/?id=230#c720
- Stereotypes of African Men https://www.youtube.com/watch?v=qSElmEmEjb4
- How did the British rule the word video https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
- Loose Change by Andrea Levy (Short story)
- Listen Mr. Oxford Don (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=107#c1022)
Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprog, tekst og kultur:
forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
Sprogfærdigheder:
læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
15 moduler af 90 minutters varighed.
Skriftlige opgaver:
Forløbet er udviklet med fokus på elevautonomi og lærerrollen, hvor eleverne har spillet en større rolle i udvælgelsen af kernemateriale. Baseret på denne tilgang til materialevalg, er det primære kernestof videomateriale, og vi har derfor arbejdet i dybden med det udvidede tekstbegreb. Isæt filmiske virkemidler har været vores teoretiske fokus.
Fokus på globale kompetencer i forbindelse med English as Lingua Franca (ELF)
Arbejde med taler som genre gennem TEDTalks og fokus på de tre appelformer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Assignment 1
|
20-10-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb#3Horror
Kernestof:
- The Dollmaker (short film)
https://www.youtube.com/watch?v=OqSmb3n0j8o&feature=emb_title
- Horror (Systime bog)
https://horror.systime.dk/?id=1
- Introduction - horror as a mirror of the human psyche, a mirror of
society, a mirror of human nature
https://horror.systime.dk/?id=162
- Why We Crave Horror Movies by Stephen King
https://horror.systime.dk/?id=153
- The Boogeyman by Stephen King (short story)
https://horror.systime.dk/?id=123
- The Cure: Lullaby (Music video from 1989)
https://horror.systime.dk/?id=126
- Horror Fiction and the Gothic
https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=145
-Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart
https://widercontexts.systime.dk/?id=220#c350
- Horror movie: Get Out
Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprogfærdighed
forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
Sprog, tekst og kultur
analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
15 moduler af 90 minutters varighed.
Forløbet fokuserer på genren horror.
Fokus på de tre sub-genre: horror as a mirror of society, as a mirror of
human nature and as a mirror of the human psyche. Stephen Kings
inddeling af horror: the gross-out, horror and terror bliver også behandlet.
Fokus på suspense i film og foreshadowing i tekst og film og the uncanny.
Der bliver arbejdet med filmiske virkemidler (cinematic techniques) til at
analyse små horror filmklip og filmen Get Out.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
The three forms of appeal in the TED talk
|
11-12-2024
|
|
Analytical Essay test
|
17-12-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Animal Farm
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
1AX En skr. prøve
|
07-02-2025
|
|
The Dollmaker Cinematic techniques
|
03-03-2025
|
|
Typical features of Gothic Fiction
|
19-03-2025
|
|
Omlagt modul opgave
|
21-03-2025
|
|
Genaflevering af terminsprøven
|
29-03-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66411345585",
"T": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66411345585",
"H": "/lectio/345/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66411345585"
}