Holdet 2AX En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Taastrup City Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Esma Gögenur
Hold 2024AX En (1AX En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb #1 Growing Up
Titel 2 Forløb#2Multiculturalism
Titel 3 Forløb#3Horror
Titel 4 Forløb#4 Animal Farm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb #1 Growing Up

https://docs.google.com/document/d/11AJbaFmz9TM1QFSGY0uQPGXVskVlfdJO/edit?usp=sharing&ouid=101960322046417270411&rtpof=true&sd=true

Kernestof
Growing Up (2014, short film). Writer, director and editor Jilly Lim. Tilgået:
https://www.youtube.com/watch?v=-tgHEkdKG58
Precioius (film)
Growing Up Vocabulary (Context s. 9-11)
Tools (Context s. 243-256). Filmiske virkemidler.
Social Media: A distraction from education or a benefit?
https://footprints.systime.dk/?id=178
Abby Young-Powell: How I found my vocation
https://compass.systime.dk/?id=142
Precious (movie)




Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprog, tekst og kultur:
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Sprogfærdigheder:
skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
15 moduler af 90 minutters varighed.

Fokus på karriere og digitale kompetencer - Forløbet fokuserer på det “at vokse op” blandt andet det at vokse op i en tid med SoMe og konsekvenserne af dette. Fokus på elevernes digitale brug og digitale dannelse i forbindelse med deres brug af SoMe og smartphones. Fokus på karriereaspektet i forbindelse med artiklen “How I found my Vocation” (article)

Fokus på følgende emner:
Childhood/puberty/adulthood
Innocence/experience
Parent-child relationships
Expectations
Pressure
The search for identity
Personal development


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Characterization of the main character 29-08-2024
Where I'm From poem 12-09-2024
Asamoah comprehension + analysisis questions 25-09-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2Multiculturalism

https://sites.google.com/tcgym.dk/1ax-engelsk/startside/studieplan

Kernestof:

- https://everyoneishere.systime.dk/?id=171
- Adichie, C. N. (2009). The Danger of a Single Story. TedGlobal. Tilgået:
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story?subtitle=en
- Network Ireland Television. (2009). New Boy. Instrueret og skrevet af Steph Green
https://www.youtube.com/watch?v=FdeioVndUhs&t=416s
- Bend it Like Beckham (film)
- Burhan Wazir: Long nights low pay and no play (article)
- English as a Lingua Franca (ELF)
https://ccc.systime.dk/?id=230#c720
- Stereotypes of African Men https://www.youtube.com/watch?v=qSElmEmEjb4
- How did the British rule the word video https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
- Loose Change by Andrea Levy (Short story)
- Listen Mr. Oxford Don (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=107#c1022)


Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
Sprog, tekst og kultur:
forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Sprogfærdigheder:
læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk


15 moduler af 90 minutters varighed.
Skriftlige opgaver:
Forløbet er udviklet med fokus på elevautonomi og lærerrollen, hvor eleverne har spillet en større rolle i udvælgelsen af kernemateriale. Baseret på denne tilgang til materialevalg, er det primære kernestof videomateriale, og vi har derfor arbejdet i dybden med det udvidede tekstbegreb. Isæt filmiske virkemidler har været vores teoretiske fokus.

Fokus på globale kompetencer i forbindelse med English as Lingua Franca (ELF)

Arbejde med taler som genre gennem TEDTalks og fokus på de tre appelformer.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 20-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3Horror

Kernestof:

- The Dollmaker (short film)
https://www.youtube.com/watch?v=OqSmb3n0j8o&feature=emb_title
- Horror (Systime bog)
https://horror.systime.dk/?id=1
- Introduction - horror as a mirror of the human psyche, a mirror of
society, a mirror of human nature
https://horror.systime.dk/?id=162
- Why We Crave Horror Movies by Stephen King
https://horror.systime.dk/?id=153
- The Boogeyman by Stephen King (short story)
https://horror.systime.dk/?id=123
- The Cure: Lullaby (Music video from 1989)
https://horror.systime.dk/?id=126
- Horror Fiction and the Gothic
https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=145
-Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart
https://widercontexts.systime.dk/?id=220#c350
- Horror movie: Get Out


Fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:

Sprogfærdighed
forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Sprog, tekst og kultur
analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk



15 moduler af 90 minutters varighed.
Forløbet fokuserer på genren horror.

Fokus på de tre sub-genre: horror as a mirror of society, as a mirror of
human nature and as a mirror of the human psyche. Stephen Kings
inddeling af horror: the gross-out, horror and terror bliver også behandlet.
Fokus på suspense i film og foreshadowing i tekst og film og the uncanny.
Der bliver arbejdet med filmiske virkemidler (cinematic techniques) til at
analyse små horror filmklip og filmen Get Out.




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The three forms of appeal in the TED talk 11-12-2024
Analytical Essay test 17-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Animal Farm

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1AX En skr. prøve 07-02-2025
The Dollmaker Cinematic techniques 03-03-2025
Typical features of Gothic Fiction 19-03-2025
Omlagt modul opgave 21-03-2025
Genaflevering af terminsprøven 29-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer