Holdet 2024AX me - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Taastrup City Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Elias Ramadan
Hold 2024AX me (1AX me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmiske virkemidler og dramaturgi
Titel 2 Pilot film
Titel 3 Auteur: Guy Ritchie og Christopher Nolan
Titel 4 Dokumentarfilm
Titel 5 (FS) Dansk/Engelsk og Mediefag - Eventyr
Titel 6 Eksamensfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmiske virkemidler og dramaturgi

Der arbejdes med filmsproget herunder de forskellige filmiske virkemidler og æstetik (Beskæring, perspektiv, kamerabevægelser, klipning, herunder lys og lyd samt dramaturgi + dramaturgiske analysemodeller).

Der arbejdes både teoretisk og praktisk. Eleverne trænes i at kunne identificere de forskellige æstetiske og dramaturgiske virkemidler og dermed bruge dem i henholdsvis analyse og praktiske øvelser.


Kernestof:
"Levende Billeder - Grundbog i mediefag" (2021, Anders Dahl, Iben Engberg, Erik Erstrup, Dorte Granild, Rie Gravesen, Andreas Halskov, Martin Houlind, Malene Moesgaard Ludvigsen, Anders Lysne, Mimi Olsen, Henrik Rytter og Hans Olus Schou): Kapitel 1: Analyse af levende billeder: 76,4 sider.
Vi afslutter forløbet med at se filmen: ‘The Matrix’ (1999)

Filmklip fra:
'Batman the Dark knight’, ‘The Gentlemen’, ‘Blade Runner’, 'Lovefield', 'Volver', 'Sin City', 'The Matrix', 'Corpse Bride', 'Don't Look Now', 'Alle præsidentens mænd', 'Rumrejsen 2001', Dommedag nu', 'Psyko', 'Minority Report', 'Magnolia'

De filmæstetiske virkemidler, dramaturgi og fremdriftsmidler i teori og praksis.

- Lære at anvende filmsprogets terminologi - både i analyse og i praksis.
- Lære at lave en næranalyse og shot-to-shot analyse
- Intro til genrekendskab

Opgaver:
Der vil være korte praktiske øvelser med mobiltelefonerne, hvor eleverne skal bruge beskæringer, perspektiver, kamerabevægelser, lys mm. aktivt.

Copy-cat øvelse, hvor eleverne skal kopiere en scene og vise den for klassen – her vil de blive trænet i brug af krydsklipning og dialog scener.

Mundtlige oplæg ved næranalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pilot film

I dette forløb skal eleverne omsætte grundforløbet om de filmæstetiske virkemidler og lave en pilotfilm. Eleverne skal have kendskab til idéudvikling, synopsis og manuskript. Eleverne får et indblik i, hvordan man arbejder ud fra et manuskript. Følgende bliver gennemgået:

1. Præmis
2. Plot
3. Tema
4. Manus
5. Storyboard
6. Skudliste
7. Optagelser
8. Klip
9. Målgruppe og distributionsforhold

Rammen:
3-5 minutters film på baggrund af manuskript.
Fiktion/kortfilm

Kernestof: ‘Levende billeder’ om praktisk produktion – Kap. 2

Pre-produktion, produktion og postproduktion.


Synopsis, storyboard, skudliste, optageteknik, redigering, evaluering

- At betjene optage- og redigeringsudstyr

- At planlægge og gennemføre en filmproduktion i grupper

- Bestemme faserne i arbejdet med en filmproduktion

- At anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en filmproduktions faser
- Idéudvikling til en kortfilm

- At anvende dramaturgiske grundprincipper

- At forholde sig analytisk til produktionsprocessen

-Eleverne vil få filmnings og klippekursus i filmskabelsesprocessen.

- Eleverne vil få små øvelser i idefasen, der kan hjælpe dem på vej i den kreative proces.

- Projektarbejde

- Praktisk arbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Auteur: Guy Ritchie og Christopher Nolan

Udvalgte citater fra:

- "Inception" (2010, Nolan)

- "The Dark Knight Rises" (2012, Nolan)

- "Snatch" (2000, Ritchie)


Helt værk:
- "The Gentlemen" (2019, Guy Ritchie)

- "Wrath of Man" (2021, Guy Ritchie)

- "Tenet" (2020, Christopher Nolan)


- "Levende Billeder - Grundbog i mediefag" (2021, Anders Dahl, Iben Engberg, Erik Erstrup, Dorte Granild, Rie Graversen, Andreas Halskov, Martin Houlind, Malene Moesgaard Ludvigsen, Anders Lysne, Mimi Olsen, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou)": Auteuranalyse: 1,2 sider

- "Levende Billeder - Grundbog i mediefag" (2021, Anders Dahl, Iben Engberg, Erik Erstrup, Dorte Granild, Rie Graversen, Andreas Halskov, Martin Houlind, Malene Moesgaard Ludvigsen, Anders Lysne, Mimi Olsen, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou)": FEMO: 1,0 side.

"Tysk ekspressionisme - en nyttig konstruktion" (2017, Cut Magazine): 6,0 sider
"Essay On Guy Ritchie As An Auteur Director" (Mark Chapman Media): 5 sider

"Christopher Nolan: The Auteur’s Philosophy of Filmmaking" (Mugen Milano, Abdee Firman al Rasyid, 20/02/2024): 6,0 sider

"Auteuranalysen" (mediefag.dk, Systime 2005): 1,0 side

I alt: 20,2 sider.


- Viden om auteurbegrebet, Guy Ritchie og Christopher Nolan som auteure og deres særlige kunstneriske udtryksform

- Redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper i udvalgte Guy Ritchie og Christopher Nolan film og citater

- Anvendelse af filmsprogets terminologi i forbindelse med næranalyser af udvalgte Guy Ritchie og Christopher Nolan film og citater

- Analyse og fortolkning af kortere og længere filmisk udtryk

- Individuelt arbejde

- Pararbejde

- Gruppearbejde

- Virtuel undervisning
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentarfilm

Eleverne vil få et overblik over de mest almindelige dokumentargenrer
Genrekendskab og mediekritisk bevidsthed vil være i fokus.
Vi vil gennemgå fakta- og fiktionskoder.
Vi vil anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af dokumentarproduktioner.
Vi skal karakterisere grundlæggende træk ved fakta og fiktion.
Identificere centrale genrer.
Foretage en perspektivering af film og tv-produktioner.

"Levende Billeder - Grundbog i mediefag" (2021, Anders Dahl, Iben Engberg, Erik ERstrup, Dorte Granild, Rie Graversen, Andreas Halskov, Martin Houlind, Malene Moesgaard Ludvigsen, Anders Lysne, Mimi Olsen, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou):

- "Genrebegrebet - en introduktion": 9,0 sider

- "Dokumentargenrer": 9,5 sider

- "Historiens opbygning": 3,0 sider

Kap. 3, (særligt fokus på 3.3 og 3.4)

Filmklip i undervisning fra:
’The social dilemma’
‘Our Planet’
‘The Business of drugs’
’Historier fra en politistation’
’Amadillo’
’Samsara’
’Air Crash Investigation’
’Egtved pigen’
’Supersize Me’ (Hele filmen set i undervisningen)
’Kokainens pris’
’Bowling for Columbine’ (Hele filmen set i undervisningen)
’The Act of Killing’ (2012)
’Flugt’
’Gensynet’

Vi arbejder kun med fire af de seks dokumentargenrer:
Den autoritative dokumentar
Den observerende dokumentar
Den poetiske dokumentar
Den deltagende dokumentar

-Eleverne skal arbejde praktisk ved at lave en lille dokumentarfilmsøvelse.
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Klasseundervisning.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 (FS) Dansk/Engelsk og Mediefag - Eventyr

Forløbet er i samspil med dansk/engelsk.

Filmcitater fra:
‘Kong Arthur: Legenden om sværdet’ 2017
‘Miss Peregrine's Home for Peculiar Children’ 2016
‘The Chronicles of Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet’ (2005)

Kernetekster til den Mediefaglige del:
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt - https://levendebilleder.systime.dk/?id=157 – 4 sider

‘Eventyr’ - https://indidansk.dk/eventyr-genretraek/ – 2 sider

‘Fantasy (undergenre, fiktion)’ - https://indidansk.dk/fantasy-genretraek/ – 2 sider

I alt: 8 sider


Viden om forskelle mellem Fakta- og fiktionskoder

Anvende Tre Akter modellen, aktantmodellen og berettermodellen i analyse og produktion

Analyse af lys og farver.

Eventyrets karaktertræk.

Filmatisering af klassiske eventyr.

Analyse af eventyr og fantasy genrer.


- Øvelser

- Individuelt arbejde

- Pararbejde

- Gruppearbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensfilm

Max. 6 minutter film skal produceres i grupper af 3-5.

Frit emne og genre – men klar dramaturgi
Målgruppe, synopsis, manuskript, storyboard
eksamen

Målgruppe + distributionskanal overvejes for de enkelte eksamensfilm.

Filmproduktionens faser vil blive gennemgået:

Pre-produktion:
Ideudvikling
Synopsis
Manuskript
Storyboard
Skudliste

Produktion
Optagelser

Post produktion
Klip
Gennemsyn i klassen – hvor eleverne giver hinanden feedback.

- Eksamensproduktion baseret på kursisternes egne idéer/den gode historie, synopsis, manuskript og storyboard eller skudlister samt selvstændig optagelse og redigering

- Anvendelse af optage- og redigeringsudstyr herunder Final Cut Pro eller andet selvvalgt redigeringsprogram

- Forløbet afsluttes med fælles visning af alle eksamensproduktioner og peer- feedback

- Selvstændig at betjene optage- og redigeringsudstyr

- Selvstændigt at planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper

- Selvstændigt arbejde med produktionsfaserne

- At anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser

- At tilpasse udtryksform til indhold og målgruppe

- At udarbejde synopsis, manuskript, skudliste og produktionsplaner

- At anvende dramaturgiske grundprincipper

- At forhold sig analytisk og mediekritisk til produktionsprocessen og egne produktioner

- Feedback - Da læreren ikke må give feedback på eksamensfilmene, har grupperne givet hinanden feedback. Læreren har blot fungeret som ordstyrer.

De enkelte faser bliver delt op og eleverne skal arbejde fokuseret med hver fase.

- Projektarbejde

- Praktisk arbejde

- Gruppearbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer