Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jeppe Hybschmann Nørvang
|
Hold
|
2023 DA/p (1p da, 2p da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Journalistik
I dette forløb har vi primært haft fokus på avismediet og undersøgt, hvordan nyhedsformidlingen anno 2021 tager form. Eleverne har i forbindelse med forløbet skrevet både en anmeldelse, en reportage og et portræt. Vigtige begreber fra forløbet:
- Nyhedstrekanten
- De 5 nyhedskriterier
- Vinkling
- Scenisk fremstilling
- Show it, don't tell it
Målet med forløbet har været:
- at introducere til avismediets forskellige genrer
- at træne journalistisk skriveteknik
Tekstmateriale:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2017 (4. udg.), side 93-94, 198-201, 203-210, 217-218, 220-222
Conni Paldam m.fl.: iDansk, Systime 2023, afsnittet ”Segmentering”
https://idansk.systime.dk/?id=182
Jan Aasbjerg Petersen & Johanne Katrine Larsen: Dig og digital dannelse i dansk, Systime 2018, kapitlet ”Journalistik på sociale medier og internettet” https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=138
Herman Bang: ”Forfærdende Ulykke paa Nordbanen”, Aftenbladet 12/7-1897
Melander, Ronja: ”Syrer tiltalt for bombeplaner”, Jyllands-Posten 16/5-2017
Andersen, Poul Erik: ”Asylansøger ville sprænge danskere i luften: En af venligboernes stakkels forfulgte syrere havde planer om bombeattentater i København”, denkorteavis.dk 17/5-2017
Samlet omfang: ca. 70 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Refleksionsøvelse
|
14-08-2023
|
Portræt
|
28-08-2023
|
Breaking news: Syndefaldet
|
18-09-2023
|
Reportage om Ungdommens Folkemøde
|
25-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Introduktion til litterær analyse (+ værk)
Eleverne er blevet introduceret til en række begreber inden for litteraturanalyse, blandt andet:
- Semantiske felter
- Fremstillingsformer
- Fortællerforhold
- Det lyriske Jeg
- Billedsprog
Målet med forløbet har været:
- at træne analyse og fortolkning af fiktionstekster
- at skabe bevidsthed omkring fortælleforholdenes betydning i fiktion
- at øve kreativ skrivning
Tekstmateriale:
Tekst om denotation og konnotation (fra http://www.almensprogforstaaelse.dk/dokumenter/hvad_er_sprog.htm)
Tekst om semantiske felter (fra http://www.gymdansk.dk/semantiske-felter.html)
Djämes Braun: ”Fugle” (2015)
Michael Strunge: "Forstadsnat" (1980)
Helle Helle: "En stol for lidt" (2000)
VÆRK: Katrine Marie Guldager: ”København” (2004)
Samlet omfang: ca. 170 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forstadsnat
|
06-11-2023
|
Gamle Åge
|
09-11-2023
|
En stol for lidt
|
13-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Lyrik
I forlængelse af forrige forløb om elementær litteraturanalyse fokuserer dette forløb udelukkende på lyrik mhb på metrik, billedsprog og analyse. Forløbet afsluttes med en skriftlig analyseopgave.
Som baggrundstekst er følgende kapitler læst, "Motiver", "Komposition" og "Sproglige Billeder" fra Fra ”Håndbog til Dansk”, Systime, 2023
Kernetekster:
Christensen, Inger: "XV" fra Sommerfugledalen, 1991
Strunge, Michael: "Den hæslige by", Vi folder drømmens faner ud, 1981
Folkevise: "Harpens Kraft"
Hørslev, Lone: "Ground Zero" fra Lige Mig, 2007
Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, individuelt skriftligt arbejde, plenumdiskussion og dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriv et digt
|
24-11-2023
|
Analyse af "Ground Zero"
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Oplysningstid (1700-1800)
Forløbet handlede om oplysningstidens ideer og tankegods, med en tråd til i dag. Ligeledes har argumentation, rationalisme og Humanisme været kernebegreber.
Forløbet har udgjort en tråd til litteraturhistorien på 2. år, hvorfor litteraturhistorisk metode og kontekst også har været essentielt.
Primærlitteratur:
Holberg, Ludvig: "Epistel 395",1749
Holberg, Ludvig "Epistel 390", 1749
Brorson, Hans Adolf: "Mit Hjerte Altid Vanker", 1732
Ewald, Johannes: "Rungsteds Lyksaligheder", 1775
Arcel, Nikolaj: "En Kongelig Affære", 2012 (værk)
Sekundærlitteratur:
"Historien om Danmark" afsnit 7, 2017, DR
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: "Litteraturhistorien på Langs og på Tværs" afsnit 4 "Oplysningstiden", Systime, 2022
Samlet omfang: ca. 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spørgsmål til "En Kongelig Affære"
|
30-01-2024
|
Virtuel undervisning 2. februar
|
02-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Dokumentar & Reality
Forløbet har drejet sig om dokumentarfilm og reality samt forskelle og ligheder i et medielandskab, der til stadighed er i forandring.
Primær Litteratur:
"De Særligt Farlige" afsnit 1 og 2, DR, 2021
"Prinsesser fra Blokken" afsnit 1, DR, 2016
"POV" afsnit 2, DR, 2015
Dalsgaard, Jesper: "Kandis for Livet", Beo film & Frau Film, 2021 (Værk)
Operation X "Hashpusherne" uddrag, https://www.youtube.com/watch?v=FZJTyN33HrY
"De Unge Mødre" sæson 1 afsnit 1 uddrag, https://www.youtube.com/watch?v=NEL-5RWkD5k
"Paradise Hotel", sæson 17 afsnit 7, Viaplay, 2019
"Selvoptaget" afsnit 8, DR, 2014
Sekundær litteratur:
Kap. 5.2 & 5.3 samt kapitlet "Filmiske virkemidler" og "Dramaturgi" fra "Håndbog til dansk", Systime, 2022
Samlet omfang ca. 300 sider
Fokuspunkter:
Filmiske virkemidler, filmens dramaturgi, fortællere & synsvinkler, dokumentarfilmtyper, autencititetsmarkører & fiktionskoder, reality og stageteori (jf. Meyrowitz og Goffman)
Arbejdsformer:
Læreroplæg, elevfremlæggelser, skriftligt arbejde, mundtligt arbejde, "Lav din egen dokumentarfilm" kreativ gruppeopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dokumentarfilm
|
27-02-2024
|
Virtuel Undervisning s. 12. marts
|
12-03-2024
|
Virtuel undervisning 20/3
|
20-03-2024
|
Virtuel undervisning 21/3
|
21-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Digital Dannelse
Forløbebeskrivelse:
Forløbet har omhandler den hastige udvikling på sociale medier. Fokus har været på dels at forstå og håndtere sociale medier samt deres konsekvenser på godt og ondt. Ligeledes har et centralt fokus været at analysere opslag på sociale medier.
Primær litteratur:
Et bredt udvalg af opslag fra Facebook, Instagram og Tik-Tok, heriblandt fra Irina the diva, Mette Frederiksen, Nicolai Heller, Caroline W. Neuman, everydaysexismprojectdenmark, Julie Sofie Østbjerg, Egenelskov_, Kiri Lassen, Andreas Hemmingsen og Camilla Severin
Udvalg af levende billeder fra Facebook og Tik-Tok, heriblandt fra Gabby Barret, Camilla Severin og Eva Longoris
Dokumentaren "Ung, nøgen og udstillet", DR, 2016
Vincent F. Hendricks: "Om det er sandt, misinformation eller fake news: Du betaler med din opmærksomhed" YouTube
Uddrag af podcasten "Supertanker | Tror du på, hvad du læser?" | DR LYD med Lea Korsgaard og Vincent F. Hendricks
Lea Korsgaard: "Den der råber lyver" ∣ YouTube
Sekundær litteratur:
Jan Asbjerg og Johanne Katrine Larsen: "Dig og digital dannelse i dansk", kapitlerne "Digital kommunikation Web 2.0", "Onlineidentiteters performance på sociale medier", "At analysere multimodale tekster fra sociale medier"
Omfang: ca. 80 sider
Særlige fokuspunkter:
Digital performance, frontstage, backstage, middle region, kønsperformance, autencitetsmarkører og fiktionaliseringer. Sproglig og visuel analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel Undervisning 26/4
|
26-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
-
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppefremlæggelser
|
20-05-2024
|
Refleksion over Digital dannelse
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romanforløb - Gud taler ud
Klassen har arbejdet med romanen "Gud taler ud" (2004) af Jens Blendstrup. Ligeledes har vi set filmatiseringen af romanen.
Forløbet har koncentreret sig om at læse romanen med fokus på de autofiktive aspekter. Ligeledes har forløbet introduceret den analyserende artikel som skrivegenre.
Forløbet afsluttedes med en aflevering af en analyserende artikel om romanen.
Stof:
"Gud Taler Ud" Af Jens Blendstrup, 2004
"Gud Taler Ud" - filmatisering af værket, instr. Henrik Ruben Genz, 2017
"Jens & Gud taler ud", interview med forfatteren, Litteratursiden.dk, 2004
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Refleksionsopgave
|
21-08-2024
|
Virtuel undervisning d. 4/9
|
04-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Historieopgaven
Eleverne har i historie arbejdet med historieopgaven 2024.
Dansk har som forløb bidraget med skriftlighed og de opgavetekniske aspekter, som har haft til hensigt at forberede eleverne på at skrive forårets SSO-opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Historieopgave
|
20-09-2024
|
Jobansøgning
|
07-10-2024
|
Lav et cv
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
6. Retorik og argumentation
Sekundær litteratur:
Dansk på Ny, Anette Hauge Nielsen m.fl. Systime 2017 - 20 sider
”Begreb om Dansk”, systime 2022 - 5 sider
”Grundbog i retorik”, Systime 2022 - 10 sider
Dronningens nytårstale 2023/2024
Tessas nytårstale 2021
Morten Messerschmidts tale ved Dansk Folkepartis årsmøde 2022
Med udgangspunkt i ovenstående taler har eleverne arbejde med:
taletyper, hensigt, det retoriske pentagram, appelformer, sproglige virkemidler og gentagelsesfigurer
Forløbet blev afsluttet med introduktion og øvelser i Toulmins simple/udvidede argumentationsmodel.
Forløbet har ligeledes fokuseret på retoriske figurer, politisk kommunikation, framing og newsspeak
Eleverne har gennem skriftligt arbejde øvet elementer fra den debatterende artikel i miniformat. - Redegørelse, diskussion af synspunkter og fremstilling af egen holdning til pågældende emne.
Forløbet rundes af med at skrive en debatterende artikel.
Samlet omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Retorisk analyse af Dronningens Nytårstale
|
23-10-2024
|
Gud taler ud
|
01-11-2024
|
Læserbrev som reaktion på tale
|
04-11-2024
|
Framing og Newsspeak
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
10. Romantikken
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har lagt vægt på litteraturhistorie og litterær analyse samt kobling til nutiden og andre relevante perioder. Desuden skriftlighed og mundtligt design.
Primær litteratur:
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Schack von Staffeldt: "Liljen og Dugdraaben" (1804)
Adam Oehlenschläger: ”Fædrelandssang” (1819)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Steen Steensen Blicher: ”Det er hvidt Herude” (1837)
Steen Steensen Blicher: "Hosekræmmeren" (1829)
N.F.S. Grundtvig: ”Dejlig er den Himmel blå” (1811)
Peter Faber: ”Juletræet” (1847)
HC Andersen: "Klokken" (1845)
HC Andersen: "Skyggen" (1847)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Emil Aarestrup: "På Sneen" (1838
Udvalg af malerier fra perioden
Sekundær litteratur:
Barbara Kjær Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" kap. 5 "1800-1870 Romantikken"
Omfang: ca. 80 Normalsider
Særlige fokusområder:
Universalromantik, romantisme, nationalromantik og biedermeier, skyggemotiver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel om Eskimo-isen
|
23-12-2024
|
4. semester
|
09-01-2025
|
Resumé af HC Andersens "Skyggen"
|
22-01-2025
|
Virtuel undervisning 23/1
|
23-01-2025
|
Virtuel undervisning s. 28/1
|
28-01-2025
|
Virtuel undervisning d. 30/1
|
30-01-2025
|
Analyserende artikel om Romantikken
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Det moderne - og folkelige gennembrud
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet omhandlende det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud har haft sit primære fokus på litteraturhistorie samt analyse og fortolkning. Ligeledes har forløbet haft til hensigt at perspektivere litteraturhistoriske tekster til i dag og se på deres samfundsrelevans i datiden og nu.
Primær litteratur:
Georg Brandes: "Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur", uddrag (1871)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" (1894)
Amalie Skram: "Constance Ring" kap 5 (1885), Norsk
Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
Herman Bang: En Historie fra Skumringen (1979/1980)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Et udvalg over malerier fra perioden
Sekundær litteratur:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", kap. 6 "1870-1890 Det moderne gennembrud" - i uddrag
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk litteraturhistorie" kap 7 "Det moderne gennembrud 1870-1914" - i uddrag
Omfang: ca. 110 normalsider
Særlige fokuspunkter:
Realisme, Naturalisme, Impressionisme, analyse & fortolkning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøven
|
26-02-2025
|
Spørgsmål til "Ane-Mette", virtuel 17/3
|
17-03-2025
|
Virtuel - DMG - kreativ skrivning
|
20-03-2025
|
Hermann Bang & "Frøkenen"
|
29-03-2025
|
Virtuel undervisning 4/4
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Fantastisk Litteratur
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har fungeret som en opsamling på analyse og fortolkning samt fantastisk og interessant litteratur i nyere tid. Der er læst kanonforfattere med fokus på eksistentialisme. Ligeledes har et fokus været ekspressionisme, desuden modernisme/realisme og køn og krop. BLOD er læst som digtsamling, værk.
Vi har også haft fokus på fortællere, især de utroværdige.
Materialer:
Johannes V. Jensen: "Interferens" (1906)
Edith Södergran: ”Vierge Moderne” (1916)
Tom Kristensen: "Det Blomstrende Slagsmaal" (1920)
Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (1922) - Værk
Karen Blixen: "De Blå Øjne" (1942)
Jean-Paul Sartre: "Eksistentialisme er en humanisme" uddrag (1946)
Martin A. Hansen: "Soldaten & Pigen" (1947)
Klaus Rifbjerg: "Film" (1960)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Vita Andersen: "Arkitektens Specialitet" (1977)
Naja Marie Aidt: "Som Englene Flyver" (1993)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
Bjørn Rasmussen: "Huden er det elastiske hylster, der omgiver hele legemet" (uddrag, 2011)
Elias Sadaq: "Djinn" (2024, uddrag)
Sekundær litteratur:
"Relisme & Modernisme" fra Litteraturhistorien på Langs og på Tværs, Systime, 2023
"Fortællere" fra Litteraturen på Langs og på Tværs, Systime, 2023
Samlet omfang: ca. 100 sider
Særlige fokuspunkter: Modernisme/realisme, Eksistentialisme, ekspressionisme, køn, krop
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
"Soldaten & Pigen"
|
24-04-2025
|
Analyserende el. debatterende artikel
|
25-04-2025
|
Virtuel undervisning d. 30. april
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423283442",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423283442",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423283442"
}