Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ask Hejlskov Larsen
Hold 2023 DA/q (1q da, 2q da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og psykologi
Titel 2 Skal det forstås metaforisk? (Om romantik)
Titel 3 Virkelighed 2,0 - om dokumentarfilm
Titel 4 Fakta, fiktion og fake news
Titel 5 Hvad nu hvis?
Titel 6 Køn, kirke og klasse
Titel 7 Mit sprogs grænser er min verdens grænser
Titel 8 Byen vokser.. og ... litteraturen?
Titel 9 Repetition og rester

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og psykologi

Dette forløb skal forståes som en introduktion til danskfagets mål og grundlæggende arbejdsmetode: analyse og fortolkning. Vi læser forskellige nyere og helt nye litterære tekster, supplerer med en dokumentarfilm og med filmanalyse for så at slutte af med at tale om "dannelse" og læsningens etiske og samfundsmæssige perspektiv.

Undervejs i forløbet arbejder klassen desuden med kreativ skrivning, som munder ud i, at klassen læser en udvalgt række af egne historier som værk.

Primær litteratur:
Klip fra "I det hvivelløse" (2021) af Sidsel Ana Welden
"Vi kan ikke hjælpe alle" fra "Vinternoveller" (2015) af Ingvild Rishøi
Kapitlet "Pige" fra "American Psycho" (1991) af Brett Easton Ellis
"Fortælling om en lort" fra "Kærlighed i en kold tid" (1997) af Hanif Kureishi
"William" fra "Radiator" (1997) af Jan Sonnergaard
Et afsnit af: "De unge mødre"

Klassens egne historier (Værk)

Sekundær litteratur:
Lærerens papir om fiktionslæsningens fire faser
Om dannelse - fra "Den store Danske"

Supplerende:
Klip fra: American Psycho
Billeder hentet fra aviserne af to forfattere, hvis liv klassen skal gætte, idet det dermed anskueliggøres, at analyse også er en slags detektivarbejde.


Særlige fokuspunkter:

Følgende analytiske begreber introduceres:

Umiddelbart indtryk
Analyse:
Virkemidler
Virkning
Miljø
Personkarakteristik
Hovedperson
Konflikt
Kontrast

Måden historien er skrevet på:
Fortæller
Synsvinkel
Subjektiv/objektiv synsvinkel
Sprog
Komposition

Fortolkning:
Tema
Hvad kan vi lære af teksten?
Perspektivering

Ang. fakta og fiktion:
Faktakoder og fiktionskoder i film
Faktakoder og fiktionskoder i biografier

Ang. måder at opleve på:
Det absurde
Det meningsløse
Et eksistentielt øjeblik

Derudover defineres det senmoderne:
- ikke en absolut sandhed, men mange forskellige fortolkninger af verden
- mennesket har ikke en personlighedskerne, formes af situationer
- ironi bliver en måde at leve på
- narcissisme bliver en personlighedstype
- egoisme bliver acceptabelt
- mange mennesker er ulykkelige og forvirrede
- en længsel efter absolutte sandheder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intro opgave 10-08-2023
Fakts om en person, som du vil skrive om. 23-08-2023
Hvordan er det at være ung i dag? 31-08-2023
Første opgave på Folkemøde 06-09-2023
2. opgave på folkemøde 06-09-2023
2. opgave på folkemødet 06-09-2023
Reportage fra Ungdommens Folkemøde 12-09-2023
Første udkast til en fiktiv historie: 13-09-2023
Om American Psycho 26-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skal det forstås metaforisk? (Om romantik)

Dette emne gennemgår den romantiske periode - og de enkelte underperioder.

Gennemgangen tager udgangspunkt i gennemgangen af de enkelte underperioder i "Om litteraturhistorien - på langs og på tværs". I forbindelse med nationalromantik inddrages folkeeventyr og folkeviser. Desuden perspektiveres flere gange til nyere musikvideoer, arkitektur og lign.

Primærlitteratur
"Præludium" af S. S. Blicher, 1833
"Raad til unge Ægtemænd" af Adam Oehlenschläger
"Hist hvor vejen slår en bugt" af H. C. Andersen, 1829
"Danmarks trøst" af N. F. S. Grundtvig, 1820
"Danmark" afShubidua, 1978
"Rødhætte og ulven" folkeeventyr gengivet af Charles Perrault 1697
"Sorthætte" fra "Bedstefar Docs fortæller" (fra det 20. århundrede)
"Jomfruen i fugleham", folkeeventyr
Paa Sneen af Emil Aarestrup, 1838

Sekundærlitteratur
Fra "Om litteraturhistorien — på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl.:
Romantikken
Universalromantik: Adam Oehlenschldger og H. C. Andersen
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Biedermeier og poetisk realisme
Dannelsestanken i prosaen
Nationalromantikken i Danmark
Romantismen

Supplerende materiale
Videoer fra youtube (se under supplerende stof)

Særlige fokuspunkter:

I forbindelse med den romantiske livsholdning:
- dualisme
- fænomenernes verden
- ideernes verden
- Platonisme

I forbindelse med "Nationalsange":
Sangenes funktion
- identitetsskabende
- opretholdelse af kontakt
- impressiv
- poetisk
- informerende
Situationskontekst
Kulturel kontekst

I forbindelse med digte:
Omskrivningsmetoden
Metafor
Sammenligning
Besjæling
Personifikation

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2. udgave af jeres historier 23-10-2023
Fri opgave om virkemidler og deres virkning 30-10-2023
om at være dansk 13-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Virkelighed 2,0 - om dokumentarfilm

Virkelighed 2,0

Forløbet her beskæftiger sig med dokumentarfilmens udvikling fra den traditionelle "objektive", formidlende og informative dokumentar til nyere mere subjektive og underholdende dokumentarer (Reality-tv, dokumentarer med fiktive elementer, dokumentarer med rekonstruktioner af situationer).

Alle dokumentarerne forholder sig på forskellig vis til de sociale medier.

Traditionel dokumentar:
- Meget redegørelse:
-eksplicit autoritativ fortæller (journalisten)
- grafik
-off-screen fortæller
- ekspertudtalelser
- mange faktakoder

Mere "Subjektiv" dokumentar:
- ingen objektiv fortæller
- subjektivt
- fokus på personer, som man identificere sig med.
- mange fiktionskoder

Kernestof:
"P3 Essensen: Hvordan får influencere dig til at købe ting?" fra DR
"Stories for millioner. Den nye reklamebranche" fra DR, 1. Afsnit.
"Ingen Kender Casper" fra DR - VÆRK
"The social dilemma"

Supplerende:
Videoer fra youtubekanalen: "Spørg Casper"
Forskellige artikler om de sociale medier

Fokus:
Filmiske virkemidler
Eksempler på filmiske virkemidler:
Billedkomposition og beskæring
Supertotal - Overblik over en scene.
Total - Man kan se hele kroppen.
Halvtotal - Man kan se det meste af kroppen, men ikke det hele.
Halvnær. - Brystkasse og op.
Nær. Man ser f.eks. kun ansigtet.
Ultranær. Man er helt tæt på, f.eks. næsen eller et øje.

       Linjer.
  
       Dybde-komposition.

Kamerabevægelser og kameravinkler
Håndholdt
Panorering
Tilt
Zoom
Krankørsel
Kamerakørsel

Frøperspektiv
Fugleperspektiv
Normalperspektiv
Tid
Realtid
Flashback
Flashforward
Tidsforkortelse
Tidsforlængelse
Klipning
Usynlig klipning
Synlig klipning
Montage
Klippetempo
Krydsklipning
Parallelklipning
Lyd
Reallyd
Effektlyd
Underlægningsmusik
Voice-over
Lyd off-screen
Subjektiv lyd

Faktakoder:
- Fortæller om – refererer, resumeer, forklarer
- Fortæller på en måde, så der ikke kan være tvivl om autensiteten.
• håndholdt kamera
• interview
• En eksplicit fortæller
• synlig teknik, tydeliggørelse af produktionen
• svingende billedkvalitet
• kornede billeder
• reallyd
• moderat klipperytme
• nomalperspektiv
• 180-graders reglen kan brydes
• neutrale beskæringer (halvtotal, halvnær)
• neutral komposition
• præsentationsgrafik

Prototype: Den saglige redegørelse

Fiktionskoder:
1. Fiktionskoder i film
Fiktionskoder i film
- underholder, opbygger spænding
• usynlig teknik
• ensartet billedkvalitet
• kunstig lyssætning
• farvebearbejdning
• underlægningsmusik, effektlyd
• dramatisk klipning
• frø- og fugleperspektiv
• dramatiske beskæringer (nær, ultranær)
• tiltede og kælkede kompositioner
• animationer og andre computergenererede billeder

Prototype: Den gode historie

Sproglige funktioner:
- informativ
- impressiv
- identifikation
- kontakt
- poetisk
- metasproglig


Kommunikation:

Afsender – tekst – modtager

Kontekst:



Verbal kontekst – spring over

Situationskontekst:
- Den situation, som enten afsender eller modtager befinder sig i

Kulturel kontekst:
- De normer, der passer til den situation, enten afsender eller modtager befinder sig i



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fakta, fiktion og fake news

Dette emne er det første forløb, der handler om den forvandling, som vores medieverden er ved at gennemgå. Her i dette forløb arbejder vi med de traditionelle medier og nogle grundlæggende begreber. Senere på andet år går vi over til de nye medier - i særlig grad de sociale medier. Men allerede nu er temaerne i de valgte traditionelle artikler forskellige fænomener forbundet med de sociale medier: Hævnporno, Andrew Tate og dresscode.

Kernestof
Nyheder
- ”Hævnporno-ring udstiller hundredvis af syd- og sønderjyske kvinder” af
Mark Michael Hede og Lotte Rud Kragelund, 25 marts, 2018 kl. 06 i
Vestkysten
- ”En ud af fire studenter har modtaget hævnporno” af Emil Filtenborg,
Søren Salomon Elkjær og Mathilde Bach Callesen, 15 juni 2016 kl.
22:29 i Vestkysten
- ”Når hævnporno får de værste konsekvenser: Denne kvinde blev gjort
til grin af en hel nation” af Susanne Baden Jensen, 19 jan. 2018 i
Alt for damerne.
"I retten: »Naiv som jeg er, sender jeg videoerne videre«" af Mia Mottelson, Information 27 marts, 2021.

Fake News?
- ”Dansk influencer vil gøre kvinden til ”mandens ejendom”... af Christina Hilstrøm, Berlingske 6 marts, 2024
- ”Han er Andrew Tate fan...” af Eva Skjødt Birkeland, BT, 10 marts, 2024

Debat
- ”Undskyld mig...” af Ella Novotny, Politiken, 10 april, 2024

Sekundær litteratur
- Om nyhedskriterier (fra nettet)
- Om nyhedstrekanten (fra nettet)
- Om reportage (fra nettet)
- Lærerens noter om Fakta- og Fiktionskoder
- Fra “Det sproglige i dansk” af Peter Heller Lützen, afsnittet
“Argumentation”
fra ”Det sproglige i dansk” af Peter Heller Lützen, fra afsnittet
”Kommunikation”

Særlige fokuspunkter:
nyhedskriterier
nyhedstrekanten

om reportagegenren

diskussion
begreber for argumentation

fakta- og fiktions-koder


begreber i forbindelse med kommunikation:
situationskontekst
verbal kontekst
kulturel kontekst
Idealmodtager
Faktiske modtager
Sproglige funktioner

Desuden ser vi på almindelig sproglig analyse:
- er der korte eller lange sætninger
- er ordforrådet:
- abstrakt eller konkret?
- simpelt eller nuanceret?
- er der plus-, nul- eller minus ord/farvet sprog?









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvad nu hvis?

Dette emne er en kort introduktion til andet år. Vi taler om, hvorfor vi skal beskæftige os med medier og litteratur. I den forbindelse ser tilbage på oplysningstiden og den måde fiktion også kan bruges til at diskutere samfundets normer.

Kernestof
Uddrag af ”Niels Klims underjordiske rejse” kap. 4, af Ludvig Holberg, 1741
"Black Mirror" på Netflix. Afsnittet: "The National Anthem"

Sekundær litteratur
- fra ”Litteraturhistorien på langs og på tværs” fra Systime. Dk: Oplysningstiden

Supplerende stof:
Uddrag af ”Besvarelse af spørgsmålet: Hvad er oplysning?” af Immanuel Kant, 1784

Særlige fokuspunkter:
- historisk baggrundstof
- fiktions rolle i samfundet
- i forbindelse med "The National Anthem": forventninger, overraskelse og kritisk stillingtagen








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Køn, kirke og klasse

"Det moderne gennembrud".
Vi begynder med at høre om Georg Brandes og perioden. Vi læser derefter litterære tekster, der på en eller anden måde afspejler Brandes´ litteratursyn.

Undervejs i forløbet læser klassen også individuelt et selvvalgt værk knyttet til hver elevs fagpakke. Hver elev fremlægger individuelt. Værk.

Kernestof:
Henrik Pontoppidan: ”En stor Dag”, 1891
Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem”, 1879. Værk
Herman Bang: ”Fattigliv”, artikel i ”Nationaltidende”, 19 december 1889
Martin Andersen Nexø: af ”Pelle Erobreren”, 1906 – 1910

Sekundærlitteratur:
Fra ”Om litteraturhistorien på langs”, ”1870 – 1890 Det moderne gennembrud” af
Barbara Kjær-Hansen m.fl.

Supplerende stof:
Malerier:
Bertha Wegmann: ”Portræt af Marie Triepcke”, 1885,
Jens Ferdinand Willumsen: ”Ægteskab”, 1886
Erik Henningsen: ”Sat ud” (1882)
Edgar Degas: ”Absintdrikkereren”, 1876
Claude Monet: "Impression, Soleil levant", 1874
Claude Monet: ”Kvinde med parasol”


Særligt fokus:

Periodelæsning
Tekstanalyse
Billedanalyse

I forbindelse med Ibsens drama fokuserer vi desuden på:
Undertekst:
- det man siger under ordene (handler ofte om sex, magt og selvværd og andres værd)

Transaktionsanalyse

F (KF kritisk forældre/OF omsorgsfuld forælder) F

V V

B (TB tilpasset barn/NB naturligt barn/spontant barn) B

Forældretilstanden:
- man føler sig oven på
- moralsk og kritisk
- omsorgsfuld

Voksentilstanden:
- en rationel, realitetsbundet tilstand
- man forholder sig til det, der sker her og nu

Barnetilstanden:
- man er spontant og følelsesfuld i NB-tilstanden, man gør, hvad man har lyst til
- man føler sig mindreværdig i TB-tilstanden, man er lydig og underordner sig, er bange og søger tryghed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mit sprogs grænser er min verdens grænser

Mit sprogs grænser er min verdens grænser:

Dette forløb er et sprogforløb, hvor der er intentionen, at klassen skal forstå, at sprog former dem, der bruger sproget, lige så meget som det er omvendt. Sprog er ikke bare noget, vi bruger til at tænke med. Det tænker – så at sige – også for os. Forløbet er derfor indrammet af tekster fra: Glenn Bech: ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet”, 2022 - og slutter med dels korte introduktioner til diskursteori og queerteori, hvor pointen netop er, at holdninger, identitet og - den måde vi bruger sproget på – hænger sammen.

I den første del arbejder vi sproglig variation, både inden for talesprog og mellem talesprog og skriftsprog. Humor bliver i den forbindelse inddraget. Vi taler også om teksters sprogfunktioner og situations- og kulturelle kontekst - og diskuterer hvordan forskellige musikgenrer har forskellige kontekster og sprogfunktioner.

Dernæst ser vi nærmere på, hvordan sprogbrugen også betyder noget i forhold til medierne. Dette underemne flettes således sammen med dansks medieperspektiv.

I de sidste to dele af forløbet arbejder vi med diskursanalyse, og i forlængelse heraf med queerteori, som vi behandler som en udbygning af diskursanalysen.

Primær litteratur:

Om sprogets betydning:
Glenn Bech: ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet”, 2022

Talesprog og sproglig variation
- Jørn Hjorting: ”De ringer, vi spiller”, fra udsendelsen i årene 1968 - 1999
- Jeff Mathews: fra ”Halality”, 2001
- Niarn: ”N.I.A.R.N.”, 2004
- Pede B: “Kodesprog”, 2017
- Tessa: “Snakker for meget”, 2019
- Oliver Lovrenski: fra “Da vi var yngre”, 2023

Sprog og medier
Mads Suldrup og Siri Phillippa Hollmén Olesen: “Jacob Mark trækker sig fra politik”, Berlingske tidende, tirsdag d. 22 oktober 2024
Fra Jacob Marks instagramprofil, 2024
Michelle Castillo – en influencer, 2021

Om diskursanalyse
Lars Trier Mogensen: ”Udkantsdanmark er det vilde vesten”, fra Politikken, 27 april 2010
Fra Inger Støjbergs Facebookside
Glenn Bech: ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet”, 2022

Om diskurs, køn og queer
Thors brudefærd (Hentet fra: http://www.aerenlund.dk/ mytologi/nordiske_myter.html)
Fra Eurowoman, 15 aug. 2017, ”Mød manden, der vil sælge stiletter til alle danske mænd”
Glenn Bech: ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet”, 2022

Sekundær litteratur:
- Fra ”Det sproglige i dansk” af Peter Heller Lützen, fra afsnittet: ”Sproglige variationer”
- Fra ”Det sproglige i dansk” af Peter Heller Lützen, fra afsnittet: ”Kommunikation”
- Lærerens noter om tale- og skriftsprog.
- Fra ”Dansk i gymnasiet – diskursanalyse”
- "Blik for køn" af Ditte Campion, 2016

Supplerende:
- klip fra ”Adam og Noah laver klogskab til danskere” fra Youtube
- klip fra ”Snobberne: Naturkatastrofer” af Rytteriet
- og andre humoristiske videoer - og filmklip

Særlige fokuspunkter:
Først arbejder vi med talesprog, gruppesprog og humorgreb, derefter med undertekst og transaktionsanalyse og til sidst med diskursanalyse. Begreberne i forbindelse med tale- og skriftsprog, Freud, undertekst og transaktionsanalyse forklares i lærerens noter, mens begreberne diskursanalyse fremgår af kompendiet.

Følgende begreber bruges i forbindelse med gruppesprog og humor:
Gruppesprog inden for dansk:
- dialekter
- etnolekt
- sociolekt
- rigsdansk

Forskellen mellem tale- og skriftsprog:
Talesprog:

Høresansen
Spontanitet
Samarbejde
Kaotisk forløb
Korte tekster
Korte sætninger
Fyldord
Hjemmelavede ord
fejl
slang
dialekt/sociolekt

Skriftsprog:
Synssansen
Forberedelse
Lange tekster
Styret forløb
Lange sætninger
Få gentagelser
Regelret stavning

begreber i forbindelse med kommunikation:
situationskontekst
verbal kontekst
kulturel kontekst
Idealmodtager
Faktiske modtager

Sproglige funktioner:
- den sociale funktion/kontakt
- den informative funktion
- den metasproglige funktion
- den poetiske funktion
- den impressive
- den identitetsgivende funktion

Hvad skal man fokusere på, når man analyserer gruppesprog?
- Slang
- Låneord:
- påfaldende lån (smog, fuck), som vi bruger tit
- spontane lån (Engangslån)
- Tillempning af lån: i udtalen(printer) , i stavning(nørd – nerd), i bøjning (printer, printere, printeren), i køn (en/et printer), i antal (ordet bøjes på dansk) (printer, flere printere)
-Kodeskift

Tre hovedgreb i humor:
1. Degradering: Modsætninger, overdrivelse og underdrivelse.
2. Overraskelse: sætte ting sammen, som er forskellige
3. Leg med sproget.

Desuden ser vi på almindelig sproglig analyse:
- er der korte eller lange sætninger
- er ordforrådet:
- abstrakt eller konkret?
- simpelt eller nuanceret?
- er der plus-, nul- eller minus ord/farvet sprog?
- er der slang?

Desuden inddrages nyhedskriterier fra sidste år i forbindelse med "Sprog og medier"

I forbindelse med Diskursanalyse og Queerteori bruges følgende begreber:
- diskurs
- nodalpunkt
- ækvivalenskæde
- antagoni
- Kropstegn
- socialt køn
- begærsretning
- heteroseksuelle matrice
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ansøgning - første opgave Pop 4 06-11-2024
Ansøgning 2. opgave - POP 4 07-11-2024
Øvelse med at rette i egen tekst 07-11-2024
Analyse af slutscenen i "Et dukkehjem" 24-11-2024
Virtuel undervisning fredag 29-11-2024
Læsning af selvvalgt roman 24-01-2025
Skitse til selvlavet blog 31-01-2025
Analyserende artikel om sprog 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Byen vokser.. og ... litteraturen?

Byerne vokser, fællesskabet opløses og reality-tv bliver virkelighed – og hvilken rolle spiller litteraturen?

Dette forløb er et litteraturhistorisk forløb, hvor vi danner os et overblik over nogle af litteraturens forskellige faser fra 1890 – 2019 og forbinde dem med det historiske og den generelle kulturelle udvikling.

Den lange overskrift på forløbet samler den kulturelle og historisk udvikling i én sætning: Byerne vokser mere og mere, de traditionelle fællesskaber (familien, det lokale fællesskab, samfundsklassens fællesskab og det nationale fællesskab) opløses gradvis. Til gengæld vokser individualismen, og fritsvævende fra enhver tilknytning er der også hen imod slutningen af perioden en tendens til, at individets virkelighedsfornemmelse også opløses, idet en ny medievirkelighed for mange mennesker erstatter den individuelle fysiske, konkrete og kropslige.

Centralt i udviklingen står den såkaldte ”modernitetserfaring”. Det moderne by-menneske føler sig fri, men i friheden føles verden også meningsløs. Mennesket føler sig fremmedgjort, hvor det allermest burde føle sig hjemme. Det oplever sig selv som splittet og verden som uoverskuelig og kaotisk.

”Modernitetserfaringen” præger hele perioden, idet flere og flere mennesket i løbet af det 1900 tallet får den, så den i det senmoderne (fra og med 1990erne) kan siges at præge hele vores samfund.

Litteraturen forholder sig meget forskelligt til ”modernitetserfaringen”, men i forløbet her fokuseres på den litteratur, modernismen, som direkte forholder sig til modernitetserfaringen.

Modernisme kan opdeles i følgende (Alle årstal kan diskuteres):

Tidlig modernisme (1890 – 1945)
- Johannes V. Jensens modernisme (1906)
- ekspressionisme (1910 – 1930)
- futurisme (1910 – 1930)

Efterkrigsmodernisme (1945 – 1960)
- Heritica-modernisme

60´modernisme (1960 – 1970)

Storbymodernisme (1980 – 1990)

Senmodernisme:
Minimalistisk modernisme (1990 – 2000)
Eksperimenterende realisme (en kombination af modernisme og realisme) (2000 - …)

Sideløbende med de modernistiske retninger er der flere realistiske strømninger, som vi kun berører så vidt, som de tager ”modernitetserfaringen” op. Det drejer sig om ”ny-realisme” i 1970erne og den ”Eksperimenterende realisme” efter 2000.

Primær litteratur:
- "Det røde træ" af Johannes V. Jensen, 1906
- ”Jag” af Edith Södergran, 1916 Svensk
- "Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen, 1920
- "Aarhundredet" af Emil Bönnelycke, 1918
- ”Agerhønen” af Martin A. Hansen, 1947
- ”Skibsdrengens fortælling” af Karen Blixen, 1942
- "Terminologi" af Klaus Rifbjerg, 1960
- ”Braget” af Peter Seeberg, 1962
- ”Hun ser godt ud”, fra ”Tryghedsnarkomaner” af Vita Andersen, 1977

- ”Cityslang” af Søren Ulrik Thomsen, 1987 Værk

- ”Sex” af Jan Sonnergaard, 1997
- ”Indsamling” af Helle Helle, 2000
- ”Hulmanden” af Jens Blenstrup, 2007

Sekundær litteratur:
- Fra ”Litteraturen – på langs og på tværs” af Tinne Serup Berthelsen m.fl., rettet til af læreren med udgangspunkt i afsnittene: indledningen, ”Det moderne samfund”, ”1900 tallets stilretninger”, ”Tidlig modernisme (1890 – 1945), ”Efterkrigsmodernisme (1945 – 60)”, ”60érmodernisme (1960-70)”, ”Ny realisme (1960-1980)”, ”Storbymodernisme (1980-90)”, ”Minimal modernisme (1990-2000)” og ”Det 21. århundrede: Eksperimenterende realisme”.
- Desuden: Fra ”Dansk i gymnasiet - stillistik” (webadresse)

Supplerende:
- Musikvideo med Meredith Brooks ”I’m a bith, I’m a lover”
- Klip fra ”Blue Velvet” af David Lynch
”The robots” af Kraftwerk (musikvideo)
- futuristiske, ekspressionistiske og absurdistiske billeder
- Lars H.U.G.: "Levende" på "Cityslang"

Særlige fokuspunkter:
Forløbet fokuserer at undersøge, hvordan ”modernitetsoplevelsen” præger litteraturen, og omvendt: hvordan litteraturen skiftevis hylder den, nøgternt tager den på sig eller stiller et alternativt projekt op.

Vi sætter de litterære tekster i forbindelse med generelle kulturelle begivenheder, såsom verdenskrigene, industrialisering, urbanisering og klimakrise.

I den forbindelse beskæftiger vi os også med forskellige litterære skrivestile såsom: realisme og modernisme (herunder også: ekspressionisme og futurisme).

Billedsprog er i den forbindelse et fokuspunkt, da mange modernistiske tekster bruger et vildvoksende billedsprog.

Vi ser også nærmere på eksistentialisme og det absurde.

Begreber:

Umiddelbart indtryk

Analyse (at finde virkemidler og deres virkning):
- Genre: digt, prosa-tekster (novelle, kortprosa eller romaner) og drama (teaterstykker)
- Personkarakteristik
- Hovedpersoner og bi-personer
- Parallelpersoner og kontrastpersoner
- Direkte eller indirekte beskrivelse af personerne
- Personernes udvikling eller stilstand
- Miljø, social klasse, by eller land, normer og værdier
- Komposition: cirkelkomposition, kronologisk forløb, forløbet springer i tid, tredeling af forløb: harmoni, konflikt, løsning
- Fortæller: Bagudsyn og medsyn, skiftende fortællere, første persons, anden persons og tredje personsfortæller, alvidende, behavioristisk eller personbunden fortæller, troværdig eller utroværdig fortæller
- Synsvinkel: indre eller ydre syn på personerne, indirekte eller direkte beskrivelse af personerne
- Fremstillingens karakter: Subjektiv, neutral, scenisk eller panoramisk, beretning, direkte tale, indirekte eller dækket direkte tale, beskrivelse, tankereferat, indre monolog, bevidsthedsstrøm og/eller ortællerkommentarer
- Sprog – i forbindelse med både prosa-tekster og digte: Mange ord fra en bestemt ordklasse, er ordvalget f.eks. voldsomt eller påfaldende neutralt, abstrakte eller konkrete ord, farvet sprog: plus- eller minus-ord, slang, høj eller lav stil, skrift- eller talesprog, korte/lange sætninger, omstilling af led, forvægt (mange ord før sætningens udsagnsled) eller bagvægt (mange ord efter sætningens udsagnsled), bogstavelig betydning og billedsprog, sammenligning og metaforer, paradoks, besjæling og personifikation, tingsliggørelse og fremmedgørelse, gentagelser (anafor og epifor), kontrast, udråb, ironi og/eller retoriske spørgsmål, rytme (lidt en følelsesmæssig sag: Den skabes sætningslængden, rim, omstilling af led, gentagelser og særlige sætningskonstruktioner som f.eks. en påfaldende bagvægt.
- Mere sprog i forbindelse med digte: rim (assonans eller allitteration, enderim, krydsrim eller parrim) og den virkning rimstrukturen har for digtets rytme.
- Skrivestil: realisme eller modernisme (Tidlig modernisme, Efterkrigsmodernisme, 60’ermodernisme, Nyrealisme, Storbymodernisme, Minimalisme og Eksperimenterende realisme)
- Undertekst
- Humor

Fortolkning:
Tema
Hvad kan vi lære af teksten?
Perspektivering

Flere begreber i forbindelse med fortolkning:
Valget (eksistentialisme)
Det absurde
Fremmedgørelse
Tingsliggørelse
Anonymisering
Modernitetserfaringen

Det senmoderne:
- ikke en absolut sandhed, men mange forskellige fortolkninger af verden
- mennesket har ikke en personlighedskerne, formes af situationer
- ironi bliver en måde at leve på
- narcissisme bliver en personlighedstype
- egoisme bliver acceptabelt
- mange mennesker er ulykkelige og forvirrede
- en længsel efter absolutte sandheder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om en film 25-02-2025
Opgave om "ismer" 27-02-2025
Hvordan er det at komme til storbyen 28-02-2025
Terminsstil 04-03-2025
Opgave om Modernismeerfaringen 13-03-2025
Opgave til virtuel undervisning 20-03-2025
Debatterende artikel 07-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition og rester

Dette forløb er dels et repetitionsforløb - dels et opsamlingsforløb, hvor nogle huller i forløbene lukkes. Først gennemgåes Feature, som vi ikke nåede at gennemgå i forbindelse med "Fakta, fiktion og fake-news"

Primærlitteratur:

"Æresdrab: Et alt for kort ægteskab" af Lea Korsgaard og Johanne Pontoppidan Tuxen, 14. maj 2006 Politiken

Dernæst repeteres argumentation i forbindelse med samme forløb:

Primærlitteratur:

"Skoleelev: Jeg går i 9. klasse og får mine nyheder fra TikTok – og det virker faktisk" af Maja Sofia Nørlov, 20 april 2025

Så har vi også et hul i forløbet "Køn, kirke og klasse", der skal lukkes:

Uddrag fra "Constance Ring" af Amalie Skram  s. 111 - 116 (mødet med præsten), Constance Ring, 1885, 3 oplag 1981.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer