Holdet 2023 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Silvia Rantzau Svare, Sophie Blendstrup
Hold 2023 DA/r (1r da, 2r da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistik
Titel 2 Hverdagens litteratur (intro til litteræranalyse)
Titel 3 Dokumentar og reality-tv
Titel 4 Romantikken og naturen
Titel 5 Debat og taler
Titel 6 Det Moderne Gennembrud
Titel 7 Sprog på beat: Dansk Hiphop
Titel 8 Samfundets flossede kanter + Korsgaard Mente I det
Titel 9 At være ...? Om modernisme og eksistens

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistik

I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med nyhedsjournalistikken, herunder dens form, formål, udvikling og rolle i dag. Dette har de bl.a. gjort ved både at læse, analysere og fortolke tekster inden for forskellige journalistiske genre, samt skrive deres egne (nyhedsartikel om dem selv + reportage om UFM). Der har løbende været arbejdet med at demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til nyhedsformidling i mediebilledet i dag.

I forløbet har der været fokus på:
- Avistyper og avisernes stofområder
- De 5 nyhedskriterier
- nyhedstrekanten
- Nyheders vinkling (tydeliggjort med aktantmodellen)
- Erfarings-, parts- og ekspertkilder
- Reportagens karakteristika (bl.a. scenisk fremstilling, fluen på væggen, ydre synsvinkel)
- Minervamodellen
- Billedsprog (Metafor, sammenligning, besjæling, personifikation, symbol, metonymi, allegori)
- Nyhedsjournalistik
- Fortællende journalistik
- Meningsjournalistik
- Minervamodellen
- Fakta- og fiktionskoder, og hvad det vil sige at indgå en fakta- og fiktionskontrakt, samt hvilke konsekvenser det kan have, når et kontraktbrud finder sted
- Journalistiske autenticitetsmarkører, og hvordan de kan bruges til at skabe troværdighed
- Tilstræbt objektivitet
- Fiktionalisering
- Fake news - Hvilken rolle fake news spiller i samfundet og bruges politisk
- Clickbait - forskellen på fake news og clickbait, hvordan clickbait bryder med nyhedstrekanten, samt clickbait-fænomenet ’not clickbait’
- Falsumartikel, opponerende nyhedsartikel, manipulerende nyhedsartikel,  clickbait-nyheden
- Mediernes rolle i demokratiet (medierne som den fjerde statsmagt og gatekeepers)
- ekkokamre

Tekstmateriale:
- VÆRK: Analyse af en selvvalgt avis  (ca. 50 sider)
- Berlingske: Unges alkoholforbrug har konsekvenser , 17.11.2018
- Weekendavisen: Fordrukken ungdom, 24.03.2022
- Politikken: Bordellet - en arbejdsplads, Søndag 17. februar 2013
- Herman Bang: Branden, 1884
- RokokoPosten: Putin til Ukraine: Uden mig havde I aldrig vundet Eurovision ,15.05.2022
- DenKorteAvis: På blot to år er antallet af danskere faldet, oktober 3, 2023

Samlet omfang: ca. 95 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv en nyhedsartikel 31-08-2023
Reportage 27-09-2023
Det konnotative niveau 02-10-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hverdagens litteratur (intro til litteræranalyse)

Forløbet har fungeret som en indgående introduktion til litterær analyse i de fleste aspekter. Eleverne har skullet opnå viden om forskellige former for litterære genrer, samt evne til at analysere skønlitterære tekster (epik og lyrik) ved hjælp af grundlæggende analysebegreber som:

- Traditionelt og moderne digt
- Det lyriske jeg / digterjeget
- Lyriske undergenre: (lyrisk digt og episk digt)
- Bunden og ubunden form
- rolig og urolig sats
- Enjambement
- Denotation og konnotation
- Fortællertyper
- Den upålidelige fortæller
- synsvinkel (indre og ydre synsvinkel + medsyn, bagudsyn)
- Fremstillingsformer (scenisk og panoramisk fremstillingsform)
- Personkarakteristik (direkte og indirekte karakteristik, indre og ydre kendetegn)
- Miljø
- Indre og ydre konflikt
- Billedsprog (metafor, personifikation, besjæling, sammenligning, symbol)
- sproglige figurer (anafor, epifor, antetese)
- Rimformer (Allitteration, assonans, enderim, indrim)
- Semantisk skema
- Komposition
- Forholdet mellem form og indhold i digte
- Tema og perspektivering
- Eksistentialisme


De faglige mål, der særligt har været arbejdet med i dette forløb er:
- At give eleverne en basal introduktion til fagets litterære hovedgenre, med undtagelse af dramaet, og til de analytiske værktøjer, som ofte anvendes i relation til genrerne.
- At lade eleverne tilegne sig et danskfag, der både er analytisk og kreativt og med tæt integration af mundtlige og skriftlige sider.
- Evne til at analysere lyrik og epik
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

Primær litteratur:
- VÆRK: Alexandre Nsoni: I Afrika fødes der ikke drenge – kun mænd” 2021 (digtsamling)
- Dan Turèll: Hyldest til hverdagen, 1984
- Vita Andersen: Søndag, 1977
- Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset, 1960
- Tove Ditlevsen: Barndommens gade, 1942
- Morten Pape: Planen (uddrag), 2015
- Jan Sonnergaard: Sex, 1997
- Pia Juul: En flinker fyr, 2005
- Karen Blixen: Livets veje, 1937
- Karen Blixen: Babettes gæstebud (uddrag)
- (Foto) Simon Fals/Polfoto: Flagdag for hjemvendte soldater, fra "Brug litteraturhistorien", Systime
- Hornsleth: Village Project Uganda (uddrag), fra "Brug litteraturhistorien", Systime
- H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, 1848
- Anne Baillod: Den lille pige med svovlstikkerne, 2016 https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-lille-pige-med-svovlstikkerne
- Amalie Skram: Karens Jul, 1885

Sekundær litteratur:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, ibog
- Lyrikporten: "Hvorfor digter jeg" Søren Ulrik Thomsen og Caspar Eric https://28danskedigtere.gyldendal.dk/

Samlet omfang: ca. 175 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv et digt om din hverdag 30-10-2023
Virtuelt_Nsoni 31-10-2023
Virtuelt_Søndag 07-11-2023
Planen: Synsvinkel 24-11-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar og reality-tv

Forløbet har drejet sig om dokumentarfilm og reality-tv samt forskelle og ligheder i et medielandskab, der til stadighed er i forandring.
Fokus har bl.a. været på hvordan dokumentarfilm og reality forholder sig til virkeligheden, skaber troværdighed og indlevelse hos tilskueren.
Der er i forløbet været et særligt fokus på at opbygge viden om filmiske virkemidler og deres effekt, samt hvilke filmiske virkemidler, der kan bestemmes som hhv. fakta- og fiktionskoder.
Forløbet har indeholdt arbejde med analyse og fortolkning af dokumentarfilmen '69-ungeren indefra' og et selvvalgt et reality-tv-program.

De faglige mål, der særligt har været arbejdet med i dette forløb er :
- demonstrere viden om dokumentarens forhold til virkeligheden  --> Dokumentaren som en 'kreativ bearbejdsning af virkeligheden'.
- demonstrere viden om forholdet mellem subjektivitet og objektivitet
- demonstrere viden om dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører og fakta- og fiktionskoder i dokumentarfilm
- demonstrere viden om dokumentarfilm og reality-tvs dramaturgi
- demonstrere viden om filmiske virkemidler
- demonstrere viden om forskellige typer af reality-tv (reality-magasinet, reality-serien og reality-showet) og begreberne frontstage, backstage, deep backstage, middle stage og forward frontstage
- evne til at analysere og fortolke dokumentarfilm og reality-tv


Kernestof:
- VÆRK Nikolaj Viborg: "69 - ungeren indefra", 2008

Supplerende stof:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime
- Kirsten Andersen, Jan Fogh Mikkelsen: Dokumentaren i undervisningen. L&R Ud-dannelse, 2009 (s. 6-14)
- DR: Hjernevask, S1:E1: Kan du stole på din hukommelse?: https://www.dr.dk/drtv/episode/hjernevask_-kan-du-stole-paa-din-hukommelse_49032


Samlet omfang: ca. 70 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indledning til 69 21-01-2024
Analyse af 69 04-02-2024
Reality-tv 08-02-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantikken og naturen

I dette forløb har der været særligt fokus på romantikken samt periodens natursyn og skildringer af menneskets forhold til naturen på tværs af genre og perioder. Vi har dykket ned i litteratur fra tre af romantikkens hovedstrømninger: universalromantikken, nyplatonismen og nationalromantikken. Romantikkens natursyn og skildringen af menneskets forhold til naturen er blevet sammenlignet med nyere tekster, herunder reality-tv, maleri, og prosa.


Metoder og aktiviteter:
- Læsning og analyse af litterære tekster fra romantikken og moderne tekster, hvor menneskets forhold til naturen er i centrum.
- Gruppepræsentationer af de tre strømninger i romantikken
- Kreative skriveøvelser
- Filmvisning og sammenlignende analyse og fortolkning af "Alene i vildmarken" og "Morgenvandring" af Adam Oehlensläger for at få indsigt i, hvordan menneskets forhold til naturen skildres i forskellige perioder og genrer.


Mål:
- At få viden om romantikkens og de tre strømninger: universalromantikken, nyplatonismen og nationalromantikken
- At forstå udviklingen af natursynet fra romantikken til nyere tid og dets betydning for litteraturen.
- At analysere og fortolke litterære tekster med fokus på deres skildring af naturen og menneskets forhold til den.


Centrale begreber i forløbet:
- Universalromantik
- Nyplatonisme
- Nationalromantik
- Monisme
- Dualisme (ideernes verden og fænomenernes verden)
- Panteisme
- Det kunstneriske geni
- Billedsprog (realplan og billedplan)
- Billedsprog (metafor, besjæling, personifikation, sammenligning)
- Det denotative, konnotative og tekstlige niveau (i forbindelse med billedanalyse)

Tekstmateriale:
- Sørensen & Rangvid: ”Brug litteraturhistorien”, Systime 2014, s. 62-67 (om romantikken)
- Rather Homemade Præsenterer: Romantikken ( https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM)
- Øgendahl og de store forfattere': H..C. Andersen, 2018
- Alene i Vilmarken: De første valg, sæson 7 episode 1
- Adam Oehlenschlæger: Morgenvandring, 1805
- Adam Oehlenschlæger: Fædrelandssang,1819
- N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst, 1820
- Adam Oehlenschlæger: Raad til unge ægtemænd
- Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804
- Steen Steensen Blicher: Præludium, 1838
- H.C. Andersen: Klokken,1850
- Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen, 1945
- Erlend Loe: Doppler, 2004 - (Uddrag fra Dansk i Tiden)

Samlet omfang: ca. 105 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv romantisk eller uromantisk 19-02-2024
Vildmarken_Analyse af billeder 24-03-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Debat og taler

I forløbet har vi arbejdet med argumentation og taler. Ud over at analysere talerne med afsæt i det retoriske pentagram, har vi også lagt vægt på selve talefremførelsen (det nonverbale og ekstraverbale). Eleverne har arbejdet analytisk og kreativt. De har blandt andet formuleret argumenter med afsæt i Toulmins argumentationsmodel.

Som en del af forløbet har eleverne udviklet og præsenteret deres egne lejlighedstaler med en bevidsthed om elementerne i det retoriske pentagram, hvor fokus lå på at anvende retoriske virkemidler såvel som at beherske det ekstraverbale og nonverbale aspekt.


Vigtige begreber i forløbet har bl.a. været:
- Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkører)
- Talegenrer (lejledhedstalen, den politiske tale, den informative tale)
- Appelformer (patos, etos, logos)
- Ciceros retoriske pentagram
- Det verbale, det nonverbale og det ekstraverbale
- Sproglige figurer
- Sproglige billeder


Tekstmateriale:
Ludvig Holberg, Erasmus Montanus (uddrag)
Ludvig Holdberg, Jeppe på bjerget (uddrag)
Jens Stoltenberg: Tale ved mindeceremonien for ofrene for massakren på Utøya (2011)
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag
Birgit Schiøtz Kretz' nytårstale fra 2019
Mette Frederiksens tale for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019.
Nielsen, J. W.. (Instruktør). (2016). Der kommer en dag [Film].


Sekundær itteratur
Kapitlerne "Retorik", "Argumentation", "Sprolige figurer" i "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, ibog
Afsnittet "Appelformer" i "Textur – Tekstarbejde i dansk", Systime, 2020


Samlet omfang: ca. 65 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argument: Toulmins model 08-04-2024
Båltale 23-04-2024
Undskyldningstale 26-04-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det Moderne Gennembrud


Det Moderne Gennembrud
Litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud.
Vi arbejder med Brandes parole om at ”sætte problemer under debat” og reflekterer over, hvordan litteraturen kan belyse samfundsproblemer og skabe forandring dengang og nu. Samtidig møder vi en lang række kanonforfattere. Eleverne trænes i litterær analyse og vi arbejder med realisme og impressionisme og så berører vi transaktionsanalyse i forbindelse med læsning af Constance Ring.

Vi besøger Den Hirchsprungske samling til rundvisning om Kvinderne i det moderne gennembrud og træner billedanalyse og kontekstualisering.

Udover dette, arbejder vi med opgaveskrivning og laver en workshop om at finde og bruge citater. Vi træner også brug af digitale værktøjer såsom ”ordbogen.com”, Padlet, Google Docs.



De faglige mål, der særligt har været arbejdet med i dette forløb er :
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:

• Henrik Pontoppidan, ”Ane-Mette” (Forkortet tekst), Originaltekst er hentet fra: Henrik Pontoppidan: Ane-Mette. I: Henrik Pontoppidan: Noveller og skitser - et udvalg. Bind 1. Gyldendal, 1950.

• Amalie Skram, romanuddrag Constance Ring, 1885, Gyldendals ebogsudgave, 2016. Retskrivning moderniseret

• Selin Türker, artikel ”De bliver kaldt 'trad wives', og afviser livet som moderne kvinde. Er det feminisme eller undertrykkelse?”, dr.dk, 27.07.24 (De bliver kaldt 'trad wives', og afviser livet som moderne kvinde. Er det feminisme eller undertrykkelse? | Udland | DR)

• Helle Helle, romanuddrag Dette burde skrives i nutid (s.157-158), Samleren, 2011

• VÆRK: Den Hirchsprungske Samling, Kunstudstilling, Kvindernes moderne gennembrud, December 2024

• Herman Bang, novelle, ”Den sidste balkjole” 1887, Fortællinger, Dansklærerforeningens Forlag 2003

• Herman Bang, novelle, ”Ved skumringen” 1887, Hentet fra eksamenssættet Dansk A HF 2020

• Martin Andersen Nexø, novelle ”Lønningsdag (En Idyl)” Muldskud, 1900, Martin Andersen Nexø: Vejen mod lyset. Gyldendal, 1979

• Erik Henningsen, maleri: Barnemordet, 1886

• H.A Brendekilde, maleri: Udslidt, 1889

• Anna Petersen, maleri: En aften hos veninden. I lampelys”, 1891


Supplerende stof:

I kompendiet, teksterne: ”Da Danmark blev moderne”, ”Retninger i det moderne gennembrud”, ”Mande- og kvinderoller til debat”, ”Henrik Pontoppidan: ud med Gud”, ”Amalie Skram: ind med kvinderne”, ”Impressionismen og Herman Bang” fra Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: Forside | Brug litteraturhistorien (systime.dk) og Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen, Pia Quist: Krydsfelt, Systime: Forside | Krydsfelt (systime.dk)

Håndbog til dansk: ”3.2 Komposition”, ”3.3 Fortæller”, ”3.5 Tema og perspektivering”, "Transaktionsanalyse"

Per Dahl og Birgitte Dalsgård, ”Impressionisme hos Helle Helle” og ”Perspektivering: Helle Helle og Herman Bang” fra Ved vejen – roman, kontekst, opgaver, Systime.dk

Maibrit Schmitt, Soffy Langballe Løvschall: ”Det folkelige gennembrud” fra Kreative produktioner i dansk, Systime A/S. Første udgivelsesår 2018

Vigtige begreber:
Problemer under debat
Impressionisme
Realisme
Personkarakteristik
Miljø (Socialt, fysisk, psykisk)
Ironi
Sædelighedsfejden
Det Folkelige gennembrud
Industrialisering
Kirke, Køn, Klasse
Borgerskab
Patriaki
Fortælletid/fortalt tid
Kompostion
Transaktionsanalyse
Novellegenren
Tomme pladser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sprog på beat: Dansk Hiphop

Sprog på beat: Dansk Hiphop
Forløbet ser på sprogets mange facetter gennem dansk hiphop som linse. Der arbejdes med -lekter, semantik, lyrik og retorik. Emnet favner således bredt, men fokus fastholdes på den nyere danske hiphopscene med perspektiver ind i litteraturhistorien. Forløbet bruger danske sangtekster og videoer og bogen "sprog til det beat", samt sekundærlitteratur fra håndbog til dansk mm.
Som led i forløbet ser vi øvrigt filmen ”Ækte Vare” og taler om modkultur og autencitet som centrale begreber i rapperens identifikation og anerkendelse. Vi runder også køn i hiphop via Tessas tekster og nytårstale.

Skriftligheden trænes ved produktion af egne hiphoptekster, taleanalyse og analytisk artikel med analyse af rapsang.

Arbejdsformer: klassedialog, gruppearbejde, kreativ skrivning, lyrisk analyse, retorisk analyse, fremlæggelse.

KERNETEKSTER:
• SIVAS ft. Gilli (prod. Reza) – ”D.A.U.D.A”, Musikvideo + Sangtekst: SIVAS - D.A.U.D.A ft. Gilli (prod. af Reza), 2013, besøgt 19.12.24

Tessa, ”Tessas Nytårstale”, Deadline DR1, Tessas nytårstale (besøgt 19.12.24), 2021

Tessa, ”Snakker for meget”, video + tekst

Oehlenschläger, Adam, ”Fædrelandssang”, 1819

Fenar Ahmad, Ækte Vare, spillefilm 2014 (tilgået via dr.dk)

Jokeren, ”Møgluder”, rap

Ellegaard, Christian, ”For 15 år siden fik Niarn hug for sit grimme sprog: 'Jeg står stadig ved de ting, jeg sagde dengang'”, artikel dr.dk: For 15 år siden fik Niarn hug for sit grimme sprog: 'Jeg står stadig ved de ting, jeg sagde dengang' | Musik | DR, (besøgt 19.12.24)

Anne Sophia Hermansen, ”Tessa er blevet hyldet for sin nytårstale, men hvis hun ville fortælle os noget vigtigt om ligestilling, lykkedes det ikke”, artikel, Berlingske 04.01.21

Yayha Hassan: Langdigt (uddrag)





Sekundærtekster:
•Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, ”4.1, Ordenes betydninger”, 4.2 Sproglige billeder”, ”4.3 Sproglige figurer”, ”4.6 Rim og Rytme”, ”Rap”, ”Argumentation”, s. 104-126 og 141-143, Systime, 2017

•Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, ”3.6 Litterære genrer, Rap” s. 82

• Petersen, Jan Aasbjerg, Sprog til det Beat, ”Introduktion” s. 11-17, Dansklærerforeningens forlag, 2010

•Møller, Nynne Hein, ”GAFFAs guide til S!vas' ordforråd”, GAFFA, GAFFAs guide til S!vas' ordforråd (besøgt 19.12.24) ,2014

- Ukendt, ”Det ham ud på den båd der”, fundet via YouTube (Det ham uuuuud på den båd der)

-Det slører stadig, ”Gangstersnak i telefonen”, 2013 (Gangster Snak I Telefonen - Det Slører Stadig)

- Rytteriet, ”Dialektservice – sønderjysk”, DR 2010,( Rytteriet - dialektservice sønderjysk)

I øvrigt: Udklip af diverse rapsange fra 1980'erne til nu (ikke analyseret - blot til perspektiv)

Begreber:
- Hiphop genrer: Player, Hardcore, Jam
- Autencitet
- Semantiske felter/ + betydningsområder
- Konnotation
- Denotation
- Billedsprog
- Sproglige virkemidler
- Retoriske virkemidler
- Sociolekt, multietnolekt, dialekt
- Modkultur
- Hjemstavnsmusik
- Feminitet, maskulinitet
- Det retoriske pentagram
- slang
- lyrisk analyse
- Kodeskift

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Samfundets flossede kanter + Korsgaard Mente I det

FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb undersøges de mennesker der på den ene eller anden måde, kan siges at være udenfor normen. Vi arbejder med undersøgende litteraturlæsning, den biografiske læsemetode og autofiktionen som et begreb. Vi kommer desuden rundt om, hvad det gør for vores verdensforståelse at læse tekster, som er skrevet af mennesker, med en anden virkelighed end os selv - eller om mennesker, der har oplevet at være udenfor, på samme måde som os selv. Forløbet startes med læsning af Thomas Korsgaards kortroman _Mente I det?_ 2023, hvor vi arbejder med forskellige læsemetoder, der skal fremhæve den subjektive læseoplevelse, fremfor læsningen som fagligt analysemateriale (post-it læsning, læsecirkler, æstetisk langsomlæsning).
Vi har desuden arbejdet med at skrive korte, "Autofiktive" tekster, samt en anmeldelse af bogen Mente I det.

NOTE: Vi har desværre ikke nået etniske minoriteter i forløbet, men husk det er fint at benytte refleksioner fra dette forløb, på tekster hvor vi har behandlet etniske minoritetsbaggrunde (tænk især på forløbet "Sprog på beat")  :)

KERNESTOF
Thomas Korsgaard: Mente I det, 2023 (VÆRK) + "Bo og hans far" fra Snydt ud af næsten, 2025
Tove Ditlevsen: Gift (kort uddrag) 1971
Caspar Eric: "ELECTRIC FEEL", PINNOCHIO STORY", "EN BEGYNDENDE SKOV", ET DIGT JEG IKKE HAR LYST TIL AT SKRIVE", fra _Nye Balancer_ 2024

SEKUNDÆRE TEKSTER:
Håndbog til dansk litteraturhistorie: "Autofiktion"
Søren Anker Madsen: "Læs Thomas Korsgaards eneste interview om den ny roman Mente I det", bog.dk 15.11.23
Felix Thorsen Katzenelson: "Han blev udsat for et overfald. Advokaten sagde, at han jo kunne »skrive noget om det<<", Poltiken, 19.11.23
Øgendahl og de store forfattere "Tove Ditlevsen", Dr.dk

BEGREBER MM.:
Autofiktion
Biografisk læsemetode
Dobbeltkontrakt
Marginalisering
Frie vers
Prosadigtning
Digter-jeg/lyrisk jeg




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Anmeldelse af Mente I det 31-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 At være ...? Om modernisme og eksistens

I dette forløb møder vi en håndfuld af de danske kanonforfattere, og ser på hvordan de gennem tiden, har beskrevet det "at være". Hvad vil det sige at eksistere? At være et moderne menneske? At være et helt menneske? Et godt menneske? Og hvordan kan vi spejle os i disse betragtninger i dag?

Vi fokuserer især på modernistiske udtryksformer og tager vores afsæt i Johannes V. Jensens tidlige modernisme i digtet "Interferens" og sætter tekstlæsningen i kontekst af den europæiske histories store krige og overvejer ganske beskedent hvad de forskellige forfattere mener, er meningen med livet og kunsten.

Vi følger sporet helt frem til hvad man har kaldt "postmodernismen" og ser på hvordan den lille fortælling er brudt frem blandt murbrokkerne af den store forkromede sandhed.

Sideløbende med forløbet arbejdes også med den debatterende artikel samt kreative skriveøvelser

KERNESTOF:
Sam Mendes: 1917 (2019) (spillefilm)
Johannes V. Jensen: Interferens (1906) (digt)
Karen Blixen: "Livets Veje" fra Min Afrikanske Farm (1937) (romanuddrag)
Martin A. Hansen: "Soldaten og Pigen" (1947) (novelle)
Kaspar Colling Nielsen: "Pelikanen" (2010) (Novelle)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962) (Novelle)
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt", "Terminologi" (1960) (digte)
Helle Helle: "Film" (1996) (novelle)
Tom Kristensen: Blomstrende slagsmål (1920) (digt)
Nordahl Grieg: Kringsat av fjender (1936) (digt/sang)
Karin Boye: Ja visst gör det ont (1935) (digt/sang)

SEKUNDÆR LITTERATUR:
"Hvad er modernisme" i Håndbog til dansk litteraturhistorie

Litteraturhistorien på langs og på tværs: "kapitel 7 - modernisme og realisme" (Se powerpoint https://docs.google.com/presentation/d/1ibZRFS1l5xycGyWtoXuA_wuD-YqJJiAS/edit?slide=id.p25#slide=id.p25)

"Johannes V. Jensen" i Håndbog til dansk litteraturhistorie

"Hvad er en novelle" - Powerpoint af SBL (findes i dokumenter)

"Postmodernisme" - Powerpoint af SBL (findes i dokumenter)

Minlæring.dk: God Stil "Den analyserende artikel" + "Den debatterende artikel"



BEGREBER:
Det absurde
Det groteske
Frie Vers
Nihilisme
De tre krænkelser
Konfrontationsmodernisme
Sprog der gør opmærksom på sig selv
Ekspressionisme
Meningsløshed
Valg og ikke valg
Tingsliggørelse
Fremmedgjorthed
Den lille fortælling
Tomme pladser
Skæbne
Eksistentialisme





Opdateres (dd. 12.08.24)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 28-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde