Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Carl Larsson Traff, Sarah Leck Fischer
|
Hold
|
2023 DA/s (1s da, 2s da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Journalistik
Journalistik-kompendiet med dertilhørende opgaver fra Frederiksberg HF
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik og argumentation
Dronningens nytårstale 2021
Tessas nytårstale 2021
Geeti Amiri, tale til ungdommen 2020
Bent Høie, Tale til ungdommen 2020 (norsk)
Med udgangspunkt i ovenstående taler har eleverne arbejde med:
Det retoriske pentagram, appelformer, sproglige virkemidler og gentagelsesfigurer
Forløbet blev afsluttet med introduktion og øvelser i Toulmins simple/udvidede argumentationsmodel.
Eleverne har selv skrevet taler og har desuden gennem skriftligt arbejde øvet elementer fra den debatterende artikel i miniformat. - Redegørelse, diskussion af synspunkter og fremstilling af egen holdning til pågældende emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litterær læsning og tekstanalyse
Primære tekster:
1) Helle Helle: Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark (fra novellesamlingen Biler og dyr (2000)).
2) Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022).
3) Tine Høgh: Le freak (fra samlingen SKAM (2017)).
4) Emil Aarestrup: Paa sneen (fra Digte (1938)).
5) Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960).
6) Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921 (fra digtsamlingen Verdslige sange (1927)).
7) Langdigtet: »Jeg er vred...« - Caspar Eric, Olga Ravn og 43 andre forfattere i langdigt for et frit Palæstina: (information, 23.oktober, 2023 – forfattere for et frit Palestina) (værklæsning lyrisk værk).
8) Knut Hamsun: Sult (Uddrag, 1890) (Verdenslitteratur i oversættelse)
9) Elias Sadaq: Djinn (2024)
Sekundære tekster:
1) Lars Theil Münster: Litteraturen taler til os som en ven uden bagtanker (fra bogen Det læsende menneske (2019)).
2) Jørn Ingemann Knudsen: Tekstanalyse (2005).
Dette forløb kredser om elementær litterær analyse (fortæller, synsvinkel, personkarakteristik, sproglig stil og fremstilling, sproglige troper, genre etc.). Derudover vil forløbet fungere som en introduktion til litterær tekstlæsning, hvor eleverne vil blive introduceret til litterære tekster fra forskellige perioder og genre. Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende viden og erfaring med at analysere og forholde sig til forskelligartet litteratur og herunder at kunne udpege genretræk, sproglig stil og fortællerinstans.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kreativ skriveøvelse - Novelleskrivning
|
15-11-2023
|
Digtanalyse - Haidar Ansari
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Dokumentar og Reality-tv
Dette forløb har til formål at give eleverne redskaber, begreber og et sprog til at aflæse, afkode og analysere forskellige former for visuel mediekultur, med et særligt fokus på dokumentar og reality-tv.
Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne udpege og karakterisere forskellige typer af dokumentarfilm, analysere filmiske virkemidler, afkode fakta- og fiktionskoder, reflektere og argumentere over forholdet mellem medialisering og objektivitet.
Materiale:
1. Undervisningskompendiet (Frederiksberg Hf, 2018-2019, dansk A)
2. Dokumentarfilmen: 69 af Nikolaj Viborg (2008) (værk).
3. Dokumentaren: Tykke Ida (1.november 2017).
4. Dokumentarfilmen: Park Avenue - Penge, magt og den amerikanske drøm af Alex Gibnet (2012).
5. Reality-serie: Mit hemmelige match (Dr-serie).
6. Anmeldelse af 69: Et forudsigeligt vulkanudbrud af tåregas af Erik Jensen (9. november 2008, Politiken).
7. Artikel: Meget reality-tv tilbyder mere indsigt end diverse æggehovedprogrammer af Nikola Nedeljkovic Gøttsche (17.januar 2019, information).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reality-tv - genren der deler vandene
|
17-01-2024
|
Analyserende artikel (Dokumentar)
|
19-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Naturen i litteraturen
"Naturen i litteraturen" er et forløb, der kredser om naturens rolle gennem den danske litteraturhistorie. Forløbet vil tilbyde et bredt udvalg af litterære naturbeskrivelser, fra romantikkens ophøjede natur til de nyeste økokritiske dystopier og klimakrisefortællinger. Forløbets fokus vil være dels litteraturhistorisk og dels litteraturanalytisk.
Primær litteratur:
1) Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802)
2) N.F.S. Grundtvig: Jeg gik mig ud en sommerdag at høre (1847)
3) St. St. Blicher: Præludium (1838)
4) Johannes v Jensen: Interferens (1906)
5) Michael Strunge: Plasticsolen (1981)
6) Thorkild Bjørnvig: Basis (1981)
7) Lars Skinnebach: Øvelser og rituelle tekster (2011)
Sekundær litteratur:
1) Mikkel Fyhn Christensen: Selv om klimaforandringerne rykker tættere på, er der ingen tegn på panik (14.aug, 2018, Berlingske)
2) Jan Elhøj overlever klimakrisen (Dr-udsendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Billedsprog (Sproglige troper)
Dette sprogforløb kredser om hvordan billedsprog (sproglige troper) bruges som kommunikations- og formidlingsstrategi i prosatekster, lyrik, journalistik, sangtekster og dagligdagssprog, men også som en måde at tænke og forstå verden på (kognitive metaforer). Forløbet vil fungere som en indføring i forskellige typer sproglige troper (metafor, besjæling, sammenligning, symbol, personifikation etc.) samt hvordan disse bruges i forskelligartede genre og situationer. Her vil eleverne få redskaber til at udpege og reflektere over brugen af billedsprog i forskellige typer tekst.
Litterære Tekster:
• Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
• Martin A Hansen: Agerhønen (1947)
• Peter Seeberg: Hullet (1962)
• Tom Kristensen: Det blomstrede slagsmål (1920)
• Karen Blixen: Balladen´ om mit liv (1914)
• Fine Gråbøl: Ungeenheden (2021 – romanuddrag)
Journalistik:
• FCK lever lidt endnu (2018)
• Heidi Jønch Clausen: Til Kamp mod metaforerne
' Gretha Tunbergs tale ved klimatopmødet i Polen 2018.
I modulet skal i analysere Gretha Tunbergs tale ved klimatopmødet i Polen 2018.
Fagtekster:
• Anne-Marie Mai: Billedsproget (1991)
• Kasper Lezuik Hansen: Kognitive metaforer (2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det moderne gennembrud (+ historieopgave)
Litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud med introduktion til periodens historiske, kulturelle, politiske, teknologiske og særligt litterære udgangspunkt. Forløbet vil give en indføring i litteraturen, kunsten og den offentlige debat, der knytter sig til perioden omkring det moderne gennembrud (1870-1900). Forløbet vil have et særligt fokus på periodens kvindesyn og kvindebillede samt litteraturens dogme om ”at sætte problemer under debat”.
Foruden Det moderne gennembrud vil forløbet også have et blik til perioden før (Romantikken) samt perioden efter (det folkelige gennembrud). Her vil eleverne stifte bekendtskab med forfattere såsom Johannes V Jensen, Jeppe Aakjær og Martin Andersen Nexø.
Primær litteratur:
1) Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur (1872).
2) Henrik Pontoppidan: Muldskud (1890).
3) Henrik Pontoppidan: Et Grundskud (1887).
4) Amalie Skram: Det røde gardin (1899) (intro til norsk litteratur)
5) Herman Bang: Irene Holm (1890)
6) Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
7) Johannes V Jensen: På Memphis station (1906).
8) Filmatiseringen af Martin Andersen Nexø´s Pelle Erobreren (Bille August, 1987) (Værklæsning)
Sekundært materiale:
1) 1800-tallet på vrangen, (Dr-program, 25.apr, 2014).
2) Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang (Dr-program, 1.aug, 2018).
3) Maleri af Vilhem Hammershois Strandgade med solskin på gulvet (1901).
4) Maleri af H.A. Brendekilde: Udslidt (1889).
5) Maleri af C.W. Eckersberg: Landskab med stente, Møn (1810)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intro til Det moderne gennembrud
|
16-08-2024
|
Kreativ skriveøvelse
|
05-09-2024
|
At sætte problemer under debat
|
06-09-2024
|
Det røde gardin
|
03-10-2024
|
Historieopgave
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pop4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Digital dannelse
Dette medieforløb omhandler den hastige udvikling på sociale medier. Fokus har været på dels at forstå og håndtere sociale medier samt deres konsekvenser på godt og ondt. Ligeledes har et centralt fokus været at analysere opslag på sociale medier (med fokus på både visuelle og sproglige virkemidler - kaldet multimodal analyse).
Overordnet kredser forløbet "Digital dannelse" om, at give eleverne redskaber til at reflektere og ikke mindst sortere i al den information de støder på, på internettet.
Primær litteratur:
Et bredt udvalg af opslag fra Facebook, Instagram og Tik-Tok, heriblandt fra Irina the diva, Mette Frederiksen, Nicolai Heller, Singodingo, Caroline Petersen, Kiri Lassen, Andreas Hemmingsen mf.
Udvalg af levende billeder fra Facebook og Tik-Tok, heriblandt fra Gabby Barret, Camilla Severin og Eva Longoris
Dokumentaren "Ung, nøgen og udstillet", DR, 2016
Dr-udsendelsen "Udstillet" med Caroline Petersen (2024) (Værk)
Vincent F. Hendricks: "Om det er sandt, misinformation eller fake news: Du betaler med din opmærksomhed" YouTube
Lea Korsgaard: "Den der råber lyver" ∣ YouTube
Sekundær litteratur:
Jan Asbjerg og Johanne Katrine Larsen: "Dig og digital dannelse i dansk", kapitlerne "Digital kommunikation Web 2.0", "Onlineidentiteters performance på sociale medier", "At analysere multimodale tekster fra sociale medier"
Omfang: ca. 80 sider
Særlige fokuspunkter:
Digital performance, frontstage, backstage, middle region, kønsperformance, autencitetsmarkører og fiktionaliseringer, sproglig og visuel analyse, Judith Butlers kønsterminologi, ansigtsløs kommunikation mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Romanforløb - "Mente I det"
Dette forløb kredser om (værk)læsning af kortromanen "Mente I det" (2023) af Thomas Korsgaard. Værklæsningen vil bunde ud i en analyserende artikel med fokus på analyse og fortolkning med inddragelse og introduktion til centrale litterære begreber såsom forfatter, fortællerinstans, genretræk, synsvinkel, personkarakteristik, sproglig stil, tematik, budskab etc. Desuden vil forløbet give en indføring i hvordan eleverne sagligt og velargumenteret diskuterer og debatterer litterære tematikker samt samfundsmæssige problematikker (i denne kontekst primært fænomener såsom hadforbrydelser, homofobi samt psykisk skrøbelighed). Ydermere vil dette forløb have et litteraturhistorisk sigte, hvor "Autofiktion", som litteraturhistorisk tendens, vil blive introduceret og diskuteret.
Materiale:
1) Thomas Korsgaard: Mente I det (2023) (værk)
2) Erik Skyum-Nielsens anmeldelse "Thomas Korsgaard viser os igen sit veloplagte talent – men der mangler noget i hans nye roman" (Information, 21. maj 2021)
3) Felix Thorsen Katzenelson anmeldelse "Thomas Korsgaard viser os igen sit veloplagte talent – men der mangler noget i hans nye roman" (Politikken, 19. september 2023).
4) "Autofiktion - de sidste 5 års litteratur" (Systime)
5) Lars Theil Münster: “Litteraturen taler til os som en ven uden bagtanker”
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anmeldelse "Mente I det"
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sprog og identitet
Sprog og identitet
De faglige mål i forløbet er følgende:
Viden om det danske sprogs historie. Viden om sprogets variation og funktion. Viden om dialekt, sociolekt og multietnolekt. Viden om rap-genrens koder. Viden om arveord, låneord, fremmedord, domænetab samt forskellige typer af sproglige troper. Evne til at analysere sprog i lyrik, prosa og raptekster.
Yderligere har forløbet til formål at give eleverne redskaber til at forstå og fagligt kunne forklare hvordan sprog og identitet hænger sammen, både i litteratur, musik, skrift- og hverdagssprog. Eller sagt anderledes: Hvordan vores sprogbrug unægtelig hænger sammen med sociale, kulturelle, økonomiske og geografiske processer.
Materiale:
1. Kompendiet: Sprog og identitets
2. Sprogets veje: “Det danske sprogs historie i korte træk”
3. Peter H. Lützen: “Sproglige variationer”
4. Jan Aasbjerg Petersen: Det’ sprog til et beat
5. Michael Ejstrup: Vi dømmer hinanden på sproget
6. Pia Quist: “Perkerdansk og rinkebysvensk”
7. Sivas: Mit sprog er en slags omvendt integration
8. Victor Skov Jeppesen: Oliver Lovrenskis debutroman på galopperende gadesprog er svimlende suveræn (anmeldelse)
9. Ækte vare (2014) (film af Fenar Ahmad) (værklæsning)
Litterære tekster:
1. Sleirnan: Bomaye (2016)
2. Yahya Hassan: Langdigt (2013)
3. Sivas: D.A.U.D.A (2013)
4. Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022)
5. Oliver Lovrenski: Da vi var yngre (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Romantikken (1800-1870)
Forløb om romantikken med introduktion af dens historiske og filosofiske baggrund og litterære udgangspunkt, samt de forskellige underdele, som nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme. Forløbet vil introducere eleverne til tidens litterære tendenser, dens store forfattere og ikke mindst dens syn på nationalisme og ”Danskhed”. Netop dette med ”den særlige danskhed” vil gennem forløbet blive aktualiseret til tidens, anno 2025, politiske diskussioner. Forløbet vil foruden en litteraturhistorisk og -analytisk tilgang også tilbyde et kreativt element, hvor eleverne vil prøve kræfter med at skrive romantiske digte om naturen og fædrelandskærlighed
Tekster:
"Romantikken" Fra Andersen og Kennebo (2012) Litteraturen på langs og på tværs. Systime.
Tekster:
1) "Indvielsen"(1804) af Schack von Staffeldt
2) "Morgenvandring"(1805) af Adam Oehlenschläger
3) "Der er et yndigt land"(1819) af Adam Oehlenschläger
4) "I østen stiger solen op (1837) af B.S Ingemann
5) "Ja, vi elsker dette landet"(1864) af Bjørnstjerne Bjørnsson
6) "Klokken" af H.C. Andersen
7) "Skyggen"(1847) af H.C. Andersen
Supplerende tekster:
1) Isam B: Ramadan i København (2020)
2) Vi skal sætte danskerne først (2022, DF valgvideo)
3) Zlatan: Volvo reklame (2014) ( inddragelse af svensk tekst)
4) Artikel: Hvad vil det sige at være ”dansk”? (Berlingske, 22. oktober, 2016)
5) Øgendahl og de store forfattere: HC. Andersen
6) Brødrene Madsens tidsrejse: Guldalderen
7) 1800tallet på vrangen – Guld, hor og romantik – 1800-1814 (Dr-udsendelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Skriftlighedsforløb
Dette skriftlighedsforløb vil være bygget op omkring den analyserende- og debatterende artikel. Forløbet vil tilbyde en række forskellige skriveøvelser, som vil træne elevernes skriftlighed frem imod eksamen. Forløbet vil udmunde i aflevering af en analyserende artikel.
Ydermere vil eleverne introduceres til et uddrag af Knut Hamsuns roman "Sult" (1890) (Verdenslitteratur i oversættelse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition + løse ender
De sidste omkring to uger af skoleåret (inden eleverne går på læseferie) vil gå med, at repetere pensum, træne eksamenscases og forberede eleverne på den mundtlige eksamen.
Ludvig Holberg (1684-1754) - epistler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424139216",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424139216",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424139216"
}