Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Winding Top
|
Hold
|
2023 DA/t (1t da, 2t da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Journalistik
I dette forløb har vi arbejdet med grundbegreberne inden for journalistik - fra den klassiske avisartikel til sociale medier.
Centrale begreber
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Fortællende journalistik
De fem nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Kilder
Vinkling
Hvad er en avis?
Avistyper
Ydre komposition
Nyhedsreportagen
Journalistik på sociale medier og internettet
Sociale medier ændrer nyhedskriterierne
Fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler
Hovedtekster
Herman Bang: "Forfærdende Ulykke paa Nordbanen" , Aftenbladet 12. juli 1879 (uddrag)
eb.dk, 13. aug. 2023: “De brænder lig”
Pol, 14. maj 2006:“Æresdrab: Et alt for kort ægteskab”
Analyse af forskellige avistyper (værklæsning)
dr.dk, 1. dec. 2019: Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines (uddrag)
P3 Essensen, sept. 2023: “Hvordan får influencere dig til at købe ting?”
dr2, okt. 2015: ‘Bag om Kemo-land’
Supplerende tekster
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, Systime 2017 (4. udg.)
Side 93-94, 198-201, 203-210, 217-218, 220-222
Paldam, Conni m.fl.: iDansk, Systime 2023
Afsnittet ”Segmentering”
https://idansk.systime.dk/?id=182
Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine: Dig og digital dannelse i dansk, Systime 2018
Kapitlet ”Journalistik på sociale medier og internettet”
https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=138
Klassen har arbejdet med at skrive en reportage om Ungdommens folkemøde 2023.
Samlet omfang: ca. 140 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Litterær analyse
'Skøn litteratur' - introduktion til litterær analyse.
I dette forløb har formålet været en introduktion til tekstlæsning og -analyse. Vi har arbejdet med de tre litterære hovedgenrer og kreativ skrivning.
Centrale begreber
Vi har arbejdet med følgende begreber i Håndbog til dansk , Systime:
- komposition
- billedsprog op symbolik
- fortæller og synsvinkel
- tema og perspektivering
- novelle-, roman- og lyrikgenren
- at læse mellem linjerne
Tekster
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Karen Blixen: Livets veje
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal
Rudolf Broby Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Pia Juul: En flinker fyr
Naja Marie Aidt: Som englene flyver
Jan Sonnergaard: Reprise på Krogs fisserestaurant
Kaspar Colling Nielsen: Pelikanen (uddrag af Mount København )
Haidar Ansari: uddrag af Institutionaliseret
Langdigt i Information 27. oktober 2023 (værklæsning). Eleverne har selv skrevet deres eget 'Jeg er vred'-digt på baggrund heraf.
Thomas Korsgaard: Mente I det (kortroman, 2023) + Lasagne (ikke 1.w)
Omfang: ca. 200 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Flugt
I dette tematiske forløb har vi arbejdet med begrebet 'flugt' - set fra forskellige vinkler.
Klassen har desuden været til filmvisning (En hær af sønner) + efterfølgende debat om radikalisering (Yaqoub Ali) på Urban 13.
Tekster
Flugt (2021): dokumentarfilm af Jonas Poher Rasmussen (værklæsning)
En hær af sønner (2017): dokumentarfilm af Talai Derki
En kærlighedshistorie, fra Vandmærket : Naja Marie Aidt
I Afrika fødes der ikke drenge, kun mænd (2022): Alexandre Nsoni (værklæsning, lyrik)
Reklame: 'Danish Mother seeking'
Trailer til filmen AFR
Centrale begreber og baggrundstekster
Intro til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Håndbog til dansk: 5.2 - om dokumentarfilm:
- Kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
- Fiktion og fiktionskoder
Håndbog til dansk (4.2 Sproglige billeder) + læreroplæg om billedsprog.
Eleverne har selv arbejdet med at lave en miniportrætfilm vha. udvalgte filmiske virkemidler.
Omfang: ca. 150 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mennesket og naturen
Dette forløb har fokus på naturen i dag og i Romantikken. Vi har arbejdet med tekster inden for alle tre perspektiver.
Tekster
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1823
N.F. S. Grundtvig: Nu falmer skoven…, 1844
H.C. Andersen: Klokken, 1845
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden, 1838
Caspar David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer (Vandreren over tågehavet), 1818
Emil Aarestrup: Angst, 1838
Alene i vildmarken : Bue, pil, økser og stædighed, sæson 8, afsnit 1, dr.dk 2024
Vild kærlighed, sæson 1, dr.dk
Greta Thunberg: tale ved FN’s klimatopmøde 2019 (kun set og diskuteret)
Diverse medier om klimaforandring
Jacob Skyggebjerg: ”'FUCK YOU' til Moder Natur: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer”, debatindlæg, Pol. 21. maj 2017
Centrale begreber og fokuspunkter
Litteraturhistorien – på langs og på tværs , Systime - om Romantikken
Håndbog til dansk , Systime:
- Sproglige billeder
- Rim og rytme
- Retorik
- Argumentation
- Reality-tv
- Billedanalyse (kort)
- Den biografiske læsning som litterær metode
Mick Øgendahl: De store forfattere : H. C. Andersen.
https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Der_er_et_Yndigt_Land%22_af_Adam_Oehlenschl%C3%A4ger,_1819
Eleverne har desuden arbejdet med remediering af selvvalgt tekst fra forløbet
Omfang: ca. 175 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Kampen om de tre k'er
Kort litteraturhistorisk og tværfagligt forløb om Det moderne gennembrud (som optakt til historieopgaven). Hver tekst har vi perspektiveret til et lignende samfundsproblem i nutiden.
Tekster
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Amalie Skram: af 'Forraadt'
Herman Bang: Pernille
Glenn Bech: uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet , 2023.
På røven i Nakskov , TV 2, episode 1, afsnit 1 - kort klip
Centrale begreber og baggrundstekster
Litteraturhistorien - på langs og på tværs , Systime:
- Det moderne gennembruds samfund
- De tre temaer i Det moderne gennembrud: Køn, klasse og kirke
- Livssyn og syn på litteraturen
- Georg Brandes
- Klasse og social status
- Henrik Pontoppidan
- Herman Bang
- Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik
- Køn og ligestilling
- Amalie Skram
Om Amalie Skram: https://forfatterweb.dk/oversigt/skram-amalie
https://www.information.dk/indland/2016/01/perkerudgaven-amalie-skram
Dilemma fra 'Sara og Monopolet' (minut 27,50): https://www.dr.dk/lyd/p4/sara-og-monopolet-podcast-1090358387000
#metoo-debatten (læreroplæg)
Besøg og omvisning på Klunkehjemmet, Nationalmuseet.
Omfang: ca. 175 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Projekt og Praktik
Forløbet er led i det obligatoriske PoP-forløb på HF, hvor eleverne besøger udvalgte uddannelsessteder, får oplæg/foredrag, besøg af ekstern studievejleder og forberedes til (arbejds)livet efter skolen. I forløbet indgår bl.a.:
PoP 1: Besøg på Ungdommens folkemøde (aug. 2023)
PoP 2: Hvordan skriver du den gode jobansøgning? Eleverne præsenteres for og arbejder med, hvordan man skriver en god jobansøgning + giver hinanden feedback på den ansøgning, de har skrevet (i dansk).
PoP 3: Praktik (tilknyttet værklæsning af roman , som har relevans ift. deres udddannelsesretning).
Omgang: ca. 250 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Forløb#8 Ord & identitet
Forløbet har centreret sig omkring sprog og identitet - med fokus på 'gadesprog'.
Tekster
Sivas: Dauda (2013)
Uddrag af LANGDIGT, Yahya Hassan (2013)
Klip fra youtube om 'Rytteriet' og 'Snopperne' om sociolekter og dialekter: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEDB796C93A75732A
Det slører stadig: https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c&list=PLEDB796C93A75732A&index=3
Oliver Lovrenski: uddrag af romanen Da vi var yngre (2023).
Centrale bgreber og baggrundstekster
- denotation og konnotation
- lav stil og høj stil
- kommunikativ kompetence
- gruppesprog og kodeskift
- Lekter: dialekter, sociolekter, kronolekter, etnolekter og multietnolekter
- gadesprog
- slang
Eget kompendium med sider fra:
'- Håndbog til dansk', Systime: 4.1 Ordenes betydninger (ikke 'semantiske felter')
- 'Perspektiver i dansk, Systime: uddrag af afsnittet 'Sprog, klasse og magt': klassesprog, sprog er status, grupper og sprog, høj og lav stil, multietnolekt
"Wallah, jeg chopper dig!", 'Klog på sprog', podcast p1: https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2023/klog-paa-sprog-wallah-jeg-chopper-dig-11032307075
"Gaffas guide til Sivas' ordforråd", Gaffa 2014: https://gaffa.dk/nyheder/2014/januar/gaffas-guide-til-s-vas-ordforrad/#google_vignette
Om 'Ækte vare', DR 2: https://www.youtube.com/watch?v=kY2HuqWKqdw
Omfang: ca. 120 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Litteraturen i 1900-tallet
Vi har arbejdet med modernisme og realisme i det 20. årh. med fokus på krigens betydning for forfatternes måde at formidle deres verdensoplevelse på.
Tekster:
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand
Johannes V. Jensen: Interferens
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en idyl
Marinetti: uddrag af 'Det futuristiske manifest'
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Rudolf Broby-Johansen: digte af BLOD
Martin A. Hansen: Paradisæbler
Karen Blixen: Livets veje
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
Peter Seeberg: Patienten
Michael Strunge: Natmaskinen
Helle Helle: Køreplaner
Begreber og baggrundslitteratur:
'Litteraturhistorien på langs og på tværs', Systime:
- Tidlig modernisme
- 1. verdenskrig og ekspressionisme
- futurisme
- surrealisme
- Folkelig realisme og socialrealisme
- Efterkrigsmodernisme
- Eksistentialisme
- Fremmedhed og absurditet
- Storbymodernisme og postmodernisme
- Minimalisme
'Digtere, divaer og dogmebrødre', dr.dk, 1. afsnit
'Det forsømte forår' (filmatiseringen)
'Bevæbnet med ord & vinger' (dokumentarfilm) - uddrag
Omfang: ca. 180 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424148864",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424148864",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424148864"
}