Holdet 2023 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Winding Top
Hold 2023 DA/u (1u da, 2u da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Journalistik
Titel 2 Forløb#2 Litterær analyse
Titel 3 Forløb#3 Flugt
Titel 4 Forløb#4 Argumentation & retorik
Titel 5 Forløb#5 Mennesket og naturen
Titel 6 Forløb#6 Kampen om de tre k'er
Titel 7 Forløb#7 Projekt og Praktik
Titel 8 Forløb#8 Ord & identitet
Titel 9 Forløb#9 Litteraturen i 1900-tallet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Journalistik

I dette forløb har vi arbejdet med grundbegreberne inden for journalistik - fra den klassiske avisartikel til sociale medier.

Centrale begreber
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Fortællende journalistik
De fem nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Kilder
Vinkling
Hvad er en avis?
Avistyper
Ydre komposition
Nyhedsreportagen
Journalistik på sociale medier og internettet
Sociale medier ændrer nyhedskriterierne
Fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler


Hovedtekster
Herman Bang: "Forfærdende Ulykke paa Nordbanen" , Aftenbladet 12. juli 1879 (uddrag)
eb.dk, 13. aug. 2023: “De brænder lig”
Pol, 14. maj 2006:“Æresdrab: Et alt for kort ægteskab”
Analyse af forskellige avistyper (værklæsning)
dr.dk, 1. dec. 2019: Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines (uddrag)
P3 Essensen, sept. 2023: “Hvordan får influencere dig til at købe ting?”
dr2, okt. 2015: ‘Bag om Kemo-land’

Supplerende tekster
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, Systime 2017 (4. udg.)
Side 93-94, 198-201, 203-210, 217-218, 220-222
Paldam, Conni m.fl.: iDansk, Systime 2023
Afsnittet ”Segmentering”
https://idansk.systime.dk/?id=182
Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine: Dig og digital dannelse i dansk, Systime 2018
Kapitlet ”Journalistik på sociale medier og internettet”
https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=138  


Klassen har arbejdet med at skrive en reportage om Ungdommens folkemøde 2023.

Samlet omfang: ca. 140 sider.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Forløb#2 Litterær analyse

'Skøn litteratur' - introduktion til litterær analyse.
I dette forløb har formålet været en introduktion til tekstlæsning og -analyse. Vi har arbejdet med de tre litterære hovedgenrer og kreativ skrivning.

Centrale begreber
Vi har arbejdet med følgende begreber i Håndbog til dansk , Systime:
- komposition
- billedsprog op symbolik
- fortæller og synsvinkel
- tema og perspektivering
- novelle-, roman- og lyrikgenren
- at læse mellem linjerne

Tekster
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Karen Blixen: Livets veje
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal
Rudolf Broby Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Pia Juul: En flinker fyr
Naja Marie Aidt: Som englene flyver
Jan Sonnergaard: Reprise på Krogs fisserestaurant
Kaspar Colling Nielsen: Pelikanen (uddrag af Mount København )
Haidar Ansari: uddrag af Institutionaliseret
Langdigt i Information 27. oktober 2023 (værklæsning). Eleverne har selv skrevet deres eget 'Jeg er vred'-digt på baggrund heraf.
Thomas Korsgaard: Mente I det (kortroman, 2023) + Lasagne (ikke 1.w)

Omfang: ca. 200 sider.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Flugt

I dette tematiske forløb har vi arbejdet med begrebet 'flugt' - set fra forskellige vinkler.
Klassen har desuden været til filmvisning (En hær af sønner) + efterfølgende debat om radikalisering (Yaqoub Ali) på Urban 13.

Tekster   
Flugt (2021): dokumentarfilm af Jonas Poher Rasmussen (værklæsning)
En hær af sønner (2017): dokumentarfilm af Talai Derki
En kærlighedshistorie, fra Vandmærket : Naja Marie Aidt
I Afrika fødes der ikke drenge, kun mænd (2022): Alexandre Nsoni (værklæsning, lyrik)
Reklame: 'Danish Mother seeking'
Trailer til filmen AFR

Centrale begreber og baggrundstekster
Intro til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Håndbog til dansk: 5.2 - om dokumentarfilm:
- Kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
- Fiktion og fiktionskoder
Håndbog til dansk (4.2 Sproglige billeder) + læreroplæg om billedsprog.

Eleverne har selv arbejdet med at lave en miniportrætfilm vha. udvalgte filmiske virkemidler.

Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 Argumentation & retorik

I dette forløb har vi arbejdet med argumentation og retorik - og vi har arbejdet med den debatterende artikel. Som afslutning på forløbet har eleverne holdt deres egen nytårs- eller dimissionstale.
Forløbet har således både haft et mundtligt og skriftligt fokus.

Centrale begreber
Alle begreber er fra Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime - kap. 4.9 + 4.10
- Toulmins argumentationsmodel
- argumentationskneb
- retoriske virkemidler
- sproglige figurer
- appelformer
- hvad er retorik?
- talegenrer
- Ciceros pentagram: kommunikationssituationen
- Ordvalgsargumenter

Tekster
- Ludvig Holberg: epistel nr. 91: "For og imod Te, Kaffe og Tobak"
- Kongens nytårstale 2024
- Mette Frederiksens nytårstale 2025
- Dronningens nytårstale 2023
- Go' morgen Danmark: Anne-Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller om sexarbejde: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Go%27+morgen+Danmark%3a+Anne-Grethe+Bjarup+Riis+og+Susanne+M%c3%b8ller+om+sexarbejde&&mid=9EA7004351D32D7088FB9EA7004351D32D7088FB&&FORM=VRDGAR
- Glen Bechs nytårstale i Deadline 2023
- De hjemløses nytårstale 2025

Baggrundstekster
"Nytårstalen som genre", emu: https://emu.dk/sites/default/files/2020-08/Nytårstalen%20som%20genre.pdf?fbclid=IwAR0czfFpZEd_rBRtUNfLOm5jTKIMAc8NogxVOLwW_JxYWte9rZqVkOZh0Fc

Carsten Madsen: "Regentens nytårstale som genre": https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/regentens-nytaarstaler/?no_cache=1&cHash=dc8a64ebf827969f3348709c064453d3

Mathis Gründer i Aftenshowet, 2017: https://www.dr.dk/undervisning/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:52d530b1a11f9d0f50f573b1

Omfang: ca. 175 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Mennesket og naturen

Dette forløb har fokus på naturen i dag og i Romantikken. Vi har arbejdet med tekster inden for alle tre perspektiver.

Tekster
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1823
N.F. S. Grundtvig: Nu falmer skoven…, 1844
H.C. Andersen: Klokken, 1845
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden, 1838
Caspar David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer (Vandreren over tågehavet), 1818
Emil Aarestrup: Angst, 1838

Alene i vildmarken : Bue, pil, økser og stædighed, sæson 8, afsnit 1, dr.dk 2024
Vild kærlighed, sæson 1, dr.dk
Greta Thunberg: tale ved FN’s klimatopmøde 2019 (kun set og diskuteret)
Diverse medier om klimaforandring
Jacob Skyggebjerg: ”'FUCK YOU' til Moder Natur: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer”, debatindlæg, Pol. 21. maj 2017

Centrale begreber og fokuspunkter
Litteraturhistorien – på langs og på tværs , Systime - om Romantikken

Håndbog til dansk , Systime:
- Sproglige billeder
- Rim og rytme
- Retorik
- Argumentation
- Reality-tv
- Billedanalyse (kort)
-       Den biografiske læsning som litterær metode

Mick Øgendahl: De store forfattere : H. C. Andersen.
https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Der_er_et_Yndigt_Land%22_af_Adam_Oehlenschl%C3%A4ger,_1819

Eleverne har desuden arbejdet med remediering af selvvalgt tekst fra forløbet

Omfang: ca. 175 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Kampen om de tre k'er

Kort litteraturhistorisk og tværfagligt forløb om Det moderne gennembrud (som optakt til historieopgaven). Hver tekst har vi perspektiveret til et lignende samfundsproblem i nutiden.


Tekster
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Amalie Skram: af 'Forraadt'
Herman Bang: Pernille
Glenn Bech: uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet , 2023.
På røven i Nakskov , TV 2, episode 1, afsnit 1 - kort klip

Centrale begreber og baggrundstekster
Litteraturhistorien - på langs og på tværs , Systime:
- Det moderne gennembruds samfund
- De tre temaer i Det moderne gennembrud: Køn, klasse og kirke
- Livssyn og syn på litteraturen
- Georg Brandes
- Klasse og social status
- Henrik Pontoppidan
- Herman Bang
- Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik
- Køn og ligestilling
- Amalie Skram

Om Amalie Skram: https://forfatterweb.dk/oversigt/skram-amalie
https://www.information.dk/indland/2016/01/perkerudgaven-amalie-skram
Dilemma fra 'Sara og Monopolet' (minut 27,50): https://www.dr.dk/lyd/p4/sara-og-monopolet-podcast-1090358387000  
#metoo-debatten (læreroplæg)

Besøg og omvisning på Klunkehjemmet, Nationalmuseet.

Omfang: ca. 175 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Projekt og Praktik

Forløbet er led i det obligatoriske PoP-forløb på HF, hvor eleverne besøger udvalgte uddannelsessteder, får oplæg/foredrag, besøg af ekstern studievejleder og forberedes til (arbejds)livet efter skolen. I forløbet indgår bl.a.:

PoP 1: Besøg på Ungdommens folkemøde (aug. 2023)
PoP 2: Hvordan skriver du den gode jobansøgning? Eleverne præsenteres for og arbejder med, hvordan man skriver en god jobansøgning + giver hinanden feedback på den ansøgning, de har skrevet (i dansk).
PoP 3: Praktik (tilknyttet værklæsning af roman , som har relevans ift. deres udddannelsesretning).

Omgang: ca. 250 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 Forløb#8 Ord & identitet

Forløbet har centreret sig omkring sprog og identitet - med fokus på 'gadesprog'.

Tekster
Sivas: Dauda (2013)
Uddrag af LANGDIGT, Yahya Hassan (2013)
Klip fra youtube om 'Rytteriet' og 'Snopperne' om sociolekter og dialekter: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEDB796C93A75732A
Det slører stadig: https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c&list=PLEDB796C93A75732A&index=3
Oliver Lovrenski: uddrag af romanen Da vi var yngre (2023).

Centrale bgreber og baggrundstekster
- denotation og konnotation
- lav stil og høj stil
- kommunikativ kompetence
- gruppesprog og kodeskift
- Lekter: dialekter, sociolekter, kronolekter, etnolekter og multietnolekter
- gadesprog
- slang

Eget kompendium med sider fra:
'- Håndbog til dansk', Systime: 4.1 Ordenes betydninger (ikke 'semantiske felter')
- 'Perspektiver i dansk, Systime: uddrag af afsnittet 'Sprog, klasse og magt': klassesprog, sprog er status, grupper og sprog, høj og lav stil, multietnolekt
"Wallah, jeg chopper dig!", 'Klog på sprog', podcast p1: https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2023/klog-paa-sprog-wallah-jeg-chopper-dig-11032307075
"Gaffas guide til Sivas' ordforråd", Gaffa 2014: https://gaffa.dk/nyheder/2014/januar/gaffas-guide-til-s-vas-ordforrad/#google_vignette
Om 'Ækte vare', DR 2: https://www.youtube.com/watch?v=kY2HuqWKqdw

Omfang: ca. 120 sider.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Litteraturen i 1900-tallet

Vi har arbejdet med modernisme og realisme i det 20. årh. med fokus på krigens betydning for forfatternes måde at formidle deres verdensoplevelse på.

Tekster:
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand
Johannes V. Jensen: Interferens
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en idyl
Marinetti: uddrag af 'Det futuristiske manifest'
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Rudolf Broby-Johansen: digte af BLOD
Martin A. Hansen: Paradisæbler
Karen Blixen: Livets veje
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
Peter Seeberg: Patienten
Michael Strunge: Natmaskinen
Helle Helle: Køreplaner

Begreber og baggrundslitteratur:
'Litteraturhistorien på langs og på tværs', Systime:
- Tidlig modernisme
- 1. verdenskrig og ekspressionisme
- futurisme
- surrealisme
- Folkelig realisme og socialrealisme
- Efterkrigsmodernisme
- Eksistentialisme
- Fremmedhed og absurditet
- Storbymodernisme og postmodernisme
- Minimalisme
'Digtere, divaer og dogmebrødre', dr.dk, 1. afsnit
'Det forsømte forår' (filmatiseringen)
'Bevæbnet med ord & vinger' (dokumentarfilm) - uddrag

Omfang: ca. 180 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde