Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Cille Holm Tandrup, Silvia Rantzau Svare
|
Hold
|
2023 DA/v (1v da, 2v da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Journalistik
I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med nyhedsjournalistikken, herunder dens form, formål, udvikling og rolle i dag. Dette har de bl.a. gjort ved både at læse, analysere og fortolke tekster inden for forskellige journalistiske genre, samt skrive deres egne (nyhedsartikel om dem selv + reportage om UFM). Der har løbende været arbejdet med at demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til nyhedsformidling i mediebilledet i dag.
I forløbet har der været fokus på:
- Avistyper og avisernes stofområder
- De 5 nyhedskriterier
- nyhedstrekanten
- Nyheders vinkling (tydeliggjort med aktantmodellen)
- Erfarings-, parts- og ekspertkilder
- Reportagens karakteristika (bl.a. scenisk fremstilling, fluen på væggen, ydre synsvinkel)
- Minervamodellen
- Billedsprog (Metafor, sammenligning, besjæling, personifikation, symbol, metonymi, allegori)
- Nyhedsjournalistik
- Fortællende journalistik
- Meningsjournalistik
- Minervamodellen
- Fakta- og fiktionskoder, og hvad det vil sige at indgå en fakta- og fiktionskontrakt, samt hvilke konsekvenser det kan have, når et kontraktbrud finder sted
- Journalistiske autenticitetsmarkører, og hvordan de kan bruges til at skabe troværdighed
- Tilstræbt objektivitet
- Fiktionalisering
- Fake news - Hvilken rolle fake news spiller i samfundet og bruges politisk
- Clickbait - forskellen på fake news og clickbait, hvordan clickbait bryder med nyhedstrekanten, samt clickbait-fænomenet ’not clickbait’
- Falsumartikel, opponerende nyhedsartikel, manipulerende nyhedsartikel, clickbait-nyheden
- Mediernes rolle i demokratiet (medierne som den fjerde statsmagt og gatekeepers)
- ekkokamre
Tekstmateriale:
- VÆRK: Analyse af en selvvalgt avis (ca. 50 sider)
- Berlingske: Unges alkoholforbrug har konsekvenser , 17.11.2018
- Weekendavisen: Fordrukken ungdom, 24.03.2022
- Kristeligt Dagblad: En nat i kulden med de hjemløse, 08.02.2012
- Politikken: Bordellet - en arbejdsplads, Søndag 17. februar 2013
- Herman Bang: Branden, 1884
- RokokoPosten: Putin til Ukraine: Uden mig havde I aldrig vundet Eurovision ,15.05.2022
- DenKorteAvis: På blot to år er antallet af danskere faldet, oktober 3, 2023
- DR2: Bag om Kemoland-dagbogen, 2015
- P3 Essensen: Hvordan får influencere dig til at købe ting?
Samlet omfang: ca. 95 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriv en nyhedsartikel
|
27-08-2023
|
Reportage fra UFM
|
28-09-2023
|
Det konnotative niveau
|
04-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hverdagens litteratur (intro til litteræranalyse)
Forløbet har fungeret som en indgående introduktion til litterær analyse i de fleste aspekter. Eleverne har skullet opnå viden om forskellige former for litterære genrer, samt evne til at analysere skønlitterære tekster (epik og lyrik) ved hjælp af grundlæggende analysebegreber som:
- Traditionelt og moderne digt
- Det lyriske jeg / digterjeget
- Lyriske undergenre: (lyrisk digt og episk digt)
- Bunden og ubunden form
- rolig og urolig sats
- Enjambement
- Denotation og konnotation
- Fortællertyper
- Den upålidelige fortæller
- synsvinkel (indre og ydre synsvinkel + medsyn, bagudsyn)
- Fremstillingsformer (scenisk og panoramisk fremstillingsform)
- Personkarakteristik (direkte og indirekte karakteristik, indre og ydre kendetegn)
- Miljø
- Indre og ydre konflikt
- Billedsprog (metafor, personifikation, besjæling, sammenligning, symbol)
- sproglige figurer (anafor, epifor, antetese)
- Rimformer (Allitteration, assonans, enderim, indrim)
- Semantisk skema
- Komposition
- Forholdet mellem form og indhold i digte
- Tema og perspektivering
De faglige mål, der særligt har været arbejdet med i dette forløb er:
- At give eleverne en basal introduktion til fagets litterære hovedgenre, med undtagelse af dramaet, og til de analytiske værktøjer, som ofte anvendes i relation til genrerne.
- At lade eleverne tilegne sig et danskfag, der både er analytisk og kreativt og med tæt integration af mundtlige og skriftlige sider.
- Evne til at analysere lyrik og epik
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Primær litteratur:
- VÆRK: Alexandre Nsoni: I Afrika fødes der ikke drenge – kun mænd” 2021 (digtsamling)
- Dan Turèll: Hyldest til hverdagen, 1984
- Vita Andersen: Søndag , 1977
- Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset , 1960
- Tove Ditlevsen: Barndommens gade , 1942
- Morten Pape: Planen (uddrag), 2015
- Jan Sonnergaard: Sex , 1997
- Pia Juul: En flinker fyr , 2005
- Karen Blixen: Livets veje , 1937
- H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, 1848
Sekundær litteratur:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, ibog
- Lyrikporten: "Hvorfor digter jeg" Søren Ulrik Thomsen og Caspar Eric https://28danskedigtere.gyldendal.dk/
Samlet omfang: ca. 170 ns
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Digt om din hverdag
|
25-10-2023
|
Søndag fra duets synsvinkel
|
12-11-2023
|
Besjæling
|
14-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar og reality-tv
Forløbet har drejet sig om dokumentarfilm og reality-tv samt forskelle og ligheder i et medielandskab, der til stadighed er i forandring.
Fokus har bl.a. været på hvordan dokumentarfilm og reality forholder sig til virkeligheden, skaber troværdighed og indlevelse hos tilskueren.
Der er i forløbet været et særligt fokus på at opbygge viden om filmiske virkemidler og deres effekt, samt hvilke filmiske virkemidler, der kan bestemmes som hhv. fakta- og fiktionskoder.
Forløbet har indeholdt arbejde med analyse og fortolkning af dokumentarfilmene '69-ungeren indefra' og "Ghettostjerner" samt et selvvalgt et reality-tv-program.
De faglige mål, der særligt har været arbejdet med i dette forløb er :
- demonstrere viden om dokumentarens forhold til virkeligheden --> Dokumentaren som en 'kreativ bearbejdsning af virkeligheden'.
- demonstrere viden om forholdet mellem subjektivitet og objektivitet
- demonstrere viden om dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører og fakta- og fiktionskoder i dokumentarfilm
- demonstrere viden om dokumentarfilm og reality-tvs dramaturgi
- demonstrere viden om filmiske virkemidler
- demonstrere viden om forskellige typer af reality-tv (reality-magasinet, reality-serien og reality-showet) og begreberne frontstage, backstage, deep backstage, middle stage og forward frontstage
- evne til at analysere og fortolke dokumentarfilm og reality-tv
Kernestof:
- VÆRK Nikolaj Viborg: "69 - ungeren indefra", 2008
- DRTV: Ghettostjerner: Våben og maskiner , 2021
Supplerende stof:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime
- Kirsten Andersen, Jan Fogh Mikkelsen: Dokumentaren i undervisningen. L&R Ud-dannelse, 2009 (s. 6-14)
- DR: Hjernevask, S1:E1: Kan du stole på din hukommelse?: https://www.dr.dk/drtv/episode/hjernevask_-kan-du-stole-paa-din-hukommelse_49032
Samlet omfang: ca. 75 ns
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PoP3 - Skriveøvelse
|
16-01-2024
|
fiktionskoder
|
24-01-2024
|
Skriv et referat af 69
|
01-02-2024
|
Analyse af Ghettostjerner
|
18-02-2024
|
Reality-tv- PowerPoint
|
21-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romantikken og naturen
I dette forløb har der været særligt fokus på romantikken samt periodens natursyn og skildringer af menneskets forhold til naturen på tværs af genre og perioder. Vi har dykket ned i litteratur fra tre af romantikkens hovedstrømninger: universalromantikken, nyplatonismen og nationalromantikken. Romantikkens natursyn og skildringen af menneskets forhold til naturen er blevet sammenlignet med nyere tekster, herunder reality-tv, maleri, og prosa.
Metoder og aktiviteter:
- Læsning og analyse af litterære tekster fra romantikken og moderne tekster, hvor menneskets forhold til naturen er i centrum.
- Gruppepræsentationer af de tre strømninger i romantikken
- Kreative skriveøvelser
- Filmvisning og sammenlignende analyse og fortolkning af "Alene i vildmarken" og "Morgenvandring" af Adam Oehlensläger for at få indsigt i, hvordan menneskets forhold til naturen skildres i forskellige perioder og genrer.
Mål:
- At få viden om romantikkens og de tre strømninger: universalromantikken, nyplatonismen og nationalromantikken
- At forstå udviklingen af natursynet fra romantikken til nyere tid og dets betydning for litteraturen.
- At analysere og fortolke litterære tekster med fokus på deres skildring af naturen og menneskets forhold til den.
Centrale begreber i forløbet:
- Universalromantik
- Nyplatonisme
- Nationalromantik
- Monisme
- Dualisme (ideernes verden og fænomenernes verden)
- Panteisme
- Det kunstneriske geni
- Billedsprog (realplan og billedplan)
- Billedsprog (metafor, besjæling, personifikation, sammenligning)
- Det denotative, konnotative og tekstlige niveau (i forbindelse med billedanalyse)
Tekstmateriale:
- Sørensen & Rangvid: ”Brug litteraturhistorien”, Systime 2014, s. 62-67 (om romantikken)
- Rather Homemade Præsenterer: Romantikken ( https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM)
- Øgendahl og de store forfattere': H..C. Andersen, 2018
- Alene i Vilmarken: De første valg, sæson 7 episode 1
- Adam Oehlenschlæger: Morgenvandring, 1805
- Adam Oehlenschlæger: Fædrelandssang,1819
- N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst, 1820
- Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804
- Steen Steensen Blicher: Præludium, 1838
- H.C. Andersen: Klokken,1850
- Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen, 1945
Samlet omfang: ca. 95 ns
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriv romantisk eller uromantisk
|
22-02-2024
|
Skriveøvelse: mortorvej
|
03-03-2024
|
Vildmarken_analyse af billeder
|
24-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Debat og taler
I forløbet har vi arbejdet med argumentation og taler. Ud over at analysere talerne med afsæt i det retoriske pentagram, har vi også lagt vægt på selve talefremførelsen (det nonverbale og ekstraverbale). Eleverne har arbejdet analytisk og kreativt. De har blandt andet formuleret argumenter med afsæt i Toulmins argumentationsmodel.
Som en del af forløbet har eleverne udviklet og præsenteret deres egne lejlighedstaler med en bevidsthed om elementerne i det retoriske pentagram, hvor fokus lå på at anvende retoriske virkemidler såvel som at beherske det ekstraverbale og nonverbale aspekt.
Vigtige begreber i forløbet har bl.a. været:
- Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkører)
- Talegenrer (lejledhedstalen, den politiske tale, den informative tale)
- Appelformer (patos, etos, logos)
- Ciceros retoriske pentagram
- Det verbale, det nonverbale og det ekstraverbale
- Sproglige figurer
- Sproglige billeder
Tekstmateriale:
Ludvig Holberg, Erasmus Montanus (uddrag)
Ludvig Holdberg, Epistel nr. 395
Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads maj 2019
Jens Stoltenberg: Tale ved mindeceremonien for ofrene for massakren på Utøya (2011)
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag
Mette Frederiksens tale for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019.
Nielsen, J. W.. (Instruktør). (2016). Der kommer en dag [Film].
Sekundær itteratur
Kapitlerne "Retorik", "Argumentation", "Sprolige figurer" i "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, ibog
Afsnittet "Appelformer" i "Textur – Tekstarbejde i dansk", Systime, 2020
Samlet omfang: ca. 55 ns
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Menneskets forhold til naturen
|
17-04-2024
|
Undskyldningstale
|
26-04-2024
|
Tale
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Det moderne gennembrud
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med det moderne gennembrug som litteraturhistorisk periode.
Forløbet har været et samspil med faget historie i forbindelse med historieopgaven.
Vi startede forløbet med en introduktion til det moderne gennembrud og periodens litterære genrer, realisme, naturalisme og impressionisme.
Efterfølgende har vi læst en række tekster fra perioden, der alle har det tilfælles, at de vil sætte problemer under debat: Her under kanonforfatterne Herman Bang og Henrik Pontoppidan. Derudover har vi også arbejdet med en af periodens få kvindelige forfattere, Amalie Skram.
Afsluttende har vi haft et skriftlighedsforløb med fokus på forskellige skrivehandlinger og akademisk skrivning som optakt til historieopgaven.
Forløbet har haft et primært litterært perspektiv, men også et sprogligt perspektiv i det analytiske arbejde med de litterære tekster.
FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
KERNESTOF:
- Litterært og sprogligt perspektiv
- Norsk tekst
DET LITTERÆRE PERSPEKTIV:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster: I dette forløb fra 1870
- fra dansk litteraturs kanon læses én tekst af hver af forfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan
- Metodisk har vi arbejdet med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
SPROGLIGT PERSPEKTIV:
- Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster.
- Metodisk har vi arbejdet med:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og
argumentation
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag,
herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.
MATERIALE:
- Amalie Skram: "Constance Ring" ( - Uddrag
- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1899) - uddrag
- Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1987)
- Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag)
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: Forside | Brug litteraturhistorien (systime.dk)
- Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen, Pia Quist: Krydsfelt, Systime: Forside | Krydsfelt (systime.dk)
- Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
VIGTIGE BEGREBER:
- Georg Brandes: "Litteraturen skal sætte problemer under debat"
- De tre k'er: Køn, kirke, klasse
- Sædelighedsfejden
- Mande- og kvinderoller
- Realisme:
- forsøger at afspejle virkeligheden så præcist som muligt.
- Sproget gør ikke opmærksom på sig selv.
- Handlinger med et konkret indhold, der ligner virkeligheden.
- Naturalisme:
- Arv og miljø: Mennesket er et produkt af gener og miljøpåvirkning
- Alvidende fortæller
- Mange detaljerede beskrivelser
- Impressionisme:
- Observerende fortæller
- Teksten starter ofte in medias res
- Scenisk fremstillingsform
- Tegnsætning: Brug af punktum og tankestreger
- Replikker og samtaler
- Tomme pladser
- Transaktionsanalyse
- Talehandlinger
Skriftlighed:
- Akademisk skrivning
- Den akademiske opgaves opbygning og skrivehandlinger: Indledning, redegørelse, analyse, fortolkning, diskussion og afslutning
Samlet omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 POP4 Søg og skriv
Forløbsbeskrivelse:
Eleverne har i dette forløb arbejdet med den gode jobansøgning og selv udarbejdet en. Forløbet er en del af POP-forløbene (Projekt og praktik), som er en del af HF.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Kampagner
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med kampagner og humor. Forløbet har overvejende haft et mediemæssigt perspektiv.
FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal kunne:
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
KERNESTOF:
MEDIEMÆSSIGT PERSPEKTIV:
Vi har med en medieanalytisk tilgang arbejdet med fiktionstekster fiktionstekster.
Vi har metodisk arbejdet med:
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
SPROGLIGE PERSPEKTIVER:
Vi har med en sproganalytisk tilgang arbejdet med
medietekster.
Vi har metodisk arbejdet med:
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
MATERIALE:
Ikke-kommercielle kampagner:
- "Pølsepresser du?" https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=p%c3%b8lsepresser+du&mid=6CDBDABEDC3131EEDCC16CDBDABEDC3131EEDCC1&FORM=VIRE
- BUT WHY: Hvorfor egentlig ryge? Episode 1: https://www.youtube.com/watch?v=GRiOcIS0TTY
- BUT WHY: Hvorfor egentlig ryge? Episode 2: https://www.youtube.com/watch?v=9VmnEgt2avU
Kommercielle kampagner:
- Budweiser: Puppy Love: https://www.youtube.com/watch?v=hck3cXzg4_M
Humor:
Smadremanden: https://www.youtube.com/watch?v=Hzg7U-eN7go
Værk: De to kampagnefilm "BUT WHY" tæller som værk 4.
SUPPLERENDE MATERIALE:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=222
Illum, Barbara, Rune Kastberg Søndergaard: Textur, Systime: https://textur.systime.dk/?id=389
VIGTIGE BEGREBER:
Kampagner:
- Forskellige typer af kampagnevideoer:
- Kommercielle kampagner
- Ikke-kommercielle kampagnefilm
- Kampagnefilmens genretræk
- Lineære og ikke-lineære fortællinger
- AIDA-modellen
- Set-up & pay off
- Caseperson
- Location
- Filmiske virkemidler
- Humor
OMFANG: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Hvem er lyset for?
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette tematiske forløb har vi haft fokus på forskellige samfundsklassers afspejling i den danske litteraturhistorie. Vi har undersøgt, hvordan den danske litteraturhistorie er en fortælling om, at mennesket er blevet stærkere individualiseret gennem de sidste 300 år samt at den også er en fortælling om, at man til hver en tid har forskellige samfundsklasser, som udvikler sig og bliver beskrevet på forskellige måder. Og at det også er en fortælling om, at man i Danmark med uddannelse ønsker at påvirke og ændre samfundets underklasse. Alle skal have adgang til skolegang, til at komme i gymnasiet og blive dannet – og frisat. Litteraturhistorien er derfor grundlæggende en fortælling om, at individualiseringen også er knyttet til en idé om at skabe borgere, der er dannede, kan tage fornuftige beslutninger i deres liv og skabe sig et liv, som de selv styrer – uanset hvilken samfundsklasse man tilhører.
Vi startede forløbet med at undersøge Grundtvigs tekst "Er lyset for de lærde blot?" i forhold til romantikkens nationalromantik og har herefter haft nedslag
Forløbet har overvejende et litterært perspektiv.
FAGLIGE MÅL:
Når eleverne har arbejdet med forløbet "Hvem er lyset for?", kan de:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
KERNESTOF:
Forløbet "Hvem er lyset for?" har overordnet et litterært perspektiv, men indeholder også en række sproglige elementer knyttet til det analytiske arbejde med tekster. I forløbet indgår fiktive og ikke-fiktive tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder, og en række kanonforfattere er inddraget i forløbet.
LITTERÆRE PERSPEKTIVER:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år.
- tekster fra romantik, realisme og modernisme
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én tekst af hver af forfatterne: Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg
- Metodisk har vi arbejdet med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
SPROGLIGE PERSPEKTIVER:
- Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af
teksttyper, herunder litterære tekster.
- Metodisk har vi arbejdet med:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
MATERIALE:
- Grundtvig: "Er lyset for de lærde blot?" (1839)
- Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag” (1900)
- Johannes V. Jensen: ”På Memphis Station” (1907)
- Tom Kristensen: ”Nat i Berlin” (1927)
- Broby-Johansen: "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT"
- Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen" (1947)
- Peter Seeberg: "Rejsen til Ribe" (1990)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981) + ”Ligeglad” (1980)
- Yahya Hassan: ”BARNDOM” (2013)
- Halfdan Pisket: "Dansker", 2016, (grafisk roman) - uddrag
- Oliver Lorenski: "Da vi var yngre" (2024) - uddrag
SUPPLERENDE STOF:
- "Michael Øgendahl og de store forfattere: Michael Strunge": https://www.dr.dk/skole/michael-strunge
- Dansk i tiden:
VIGTIGE BEGREBER:
- Modernisme
- Realisme
Litteraturhistoriske perioder:
Romantikken:
- Nationalromantikken
- Højskolerne - viden til alle
Det moderne gennembrud: (som perspektivering)
- Fokus på mænd- og kvinderolle
- Dannelse forbeholdt mændene
Mellemkrigstiden:
- Ekspressionisme
- Futurisme
- Socialrealisme
Det moderne:
- Eksistentialisme
Det senmoderne (1970-2000):
Årtusindeskiftet (2000-2020):
- Autofiktion
- Sociolingvistik: etnolekt
- Den grafiske roman
Det samlede omfang: 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Fantastisk litteratur
FORLØBSBESKRIVELSE:
Vi har i foregående forløb arbejdet med de litterære strømninger modernisme og realisme. I dette forløb ser vi nærmere på den tredje strømning, der løber parallelt med de to andre, nemlig den fantatiske litteratur.
Vi starter forløbet med folkeviser og ser nærmere på trylleviser. Herefter har vi arbejdet med folkeeventyr og trylleeventyrerne.
Derefter tog vi et litteraturhistorisk spring til romantikken og romantismen og kunsteventyrerne.
Derefter arbejdede vi med den fantastiske litteratur og magisk realisme for til sidste i forløbet at arbejde med science fiction.
FAGLIGE MÅL:
Efter eleverne har gennemført dette forløb, kan de:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie,
herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF:
LITTERÆRE PERSPEKTIVER:
- Et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag
- Tekster fra romantik og realisme
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: H.C. Andersen
- Metodisk har vi arbejdet med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
MATERIALE:
- Folkevise, tryllevise: Ukendt forfatter: "Hr. Bøsmer i Elvehjem"
- Folkeeventyr, trylleeventyr: Ukendt forfatter: "Prins Hvidbjørn"
- H.C. Andersen: "Hyrdinden og skortstensfejren"
- Charlotte Weitze: "Mørke cyklister" (2005)
- Kaspar Colling Nielsen: "Pelikanen" (2010)
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk – Litteraturhistorie, Systime: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=248&L=10
- Bøndergaard, Anne: Textanalyse, ”Middelalderens litteratur”: Systime: https://textanalyse.systime.dk/?id=736
- Bøndergaard, Anne: Textanalyse, ”Eventyr”: Systime: https://textanalyse.systime.dk/?id=736
VIGTIGE BEGREBER:
- Fantastisk litteratur:
- Adskiller sig fra realistisk litteratur
- Kan foregå i en anderledes verden (eventyrverden, fremtidsverden m.m.)
- Kan foregå i en realitisk verden, men med overnaturlige eller ukendte og mærkværdige elementer (trold, dobbeltgænger, tidsrejse)
- Folkeviser:
- Mundtlig fortælling
- Ukendt forfatter og oprindelsesår
- Formelsprog
- Rim og fast struktur
- Syrebadsteknik
- Gentagelse
- Trylleviser:
- Overnaturlige kræfter
- Overgang fra barn til voksen - "Forlovelsessituation"
- Folkeeventyr:
- Ukendt forfatter og oprindelsesår
- Helt og skurk
- Formelsprog
- Hjem-ude-hjemme
- Trylleeventyr:
- foregår i en magisk og underfuld verden.
- persongalleriet består af mennesker såvel som personificerede ting, trolde, mennesker
omskabt til dyr og andre overnaturlige skabninger.
- Helten eller heltinden kæmper mod en eller flere overnaturlige modstandere.
- Hovedpersonen får mange prøvelser og skal klare tilsyneladende uløselige
opgaver.
- Kunsteventyr:
- Genre fra romantikken/romantismen.
- Træk fra folkeeventyr
- Kendt forfatter
- Eventyret er fantastisk (Overnaturlige elementer)
- Fantastisk fortælling:
- Fremstilling af en virkelighedsfremmed verden - men med genkendelige træk fra
virkeligheden.
- Blanding af realisme og fantastisk: læseren efterlades i tvivl om, hvorvidt hændelserne
har naturlige eller overnaturlige forklaringer.
- Magisk realisme:
- Realistisk fortælling blandes med magiske og overnaturlige hændelser.
- Science fiction:
- Fantasiverden, hvor naturvidenskaben og teknologien spiller en vigtig rolle.
- Mærkeligt univers, der afviger fra virkeligheden.
- Foregår ofte i fremtiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Tendenser i nyeste tid
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med tendenser i nyeste tid - både i litteratur og medier. Vi har arbejdet med det biografiske og autofiktion i litteraturen og på sociale medier ved at undersøge influenceres selvfremstilling. Derudover har vi også arbejdet med selvbiografien i taler og dokumentar.
Derudover har vi i litteraturen set nærmere på realisme, minimalisme og autofiktion.
FAGLIGE MÅL:
Efter dette forløb kan eleverne:
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
KERNESTOF:
- Værklæsning: roman.
- Værket har tilknytning til forløb med et litterært perspektiv.
- Værket er valgt med udgangspunkt i elevens fagpakke.
SPROGLIGT PERSPEKTIV:
Vi har metodisk arbejdet med:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
LITTERÆRT PERSPEKTIV:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- Tekster fra realisme
Metodisk har vi arbejdet med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
MEDIEMÆSSIGT PERSPEKTIV:
- dokumentartekster og tekster fra sociale medier.
- Vi har metodisk arbejdet med:
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge.
MATERIALE:
- Thomas Korsgaard: "Mente I det?" (2024) (Værklæsning)
- Tine Høeg: 'Nye rejsende" (2017)
- Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (1990)
- Helle Helle: "Film" (1996)
- Sara Omar: (af) Dødevaskeren (2017)
- Steve Jobs' Stanford-tale
- Influencervideoer: Kirstine Sloth
- Fie Laursen
- DR: "Gina Jacqueline: En sugardaters fortælling": https://www.dr.dk/drtv/se/gina-jaqueline-_-en-sugardaters-fortaelling_51110 (Værklæsning)
SUPPLERENDE MATERIALE:
VIGTIGE BEGREBER:
- Litteratur:
- Realisme
- Autofiktion
- Biografisme
- Minimalisme
- Tomme pladser
- Undertekst
- Isbjergsteknik
- Ny social realisme
- Sproghandlinger
-
- Influencervideoer på sociale medier
- Selvbiografiske videoers genretræk
- Følgerne
- Influencer
- Mål og hensigter
- Autenticitet
- Mentor
- Sponsoreret indhold
- Etik
Dokumentar:
- Observerende dokumentar
- Autenticitetsmarkører
- Filmiske virkemidler
- Bølgemodellen
Samlet omfang: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Repetition
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb repeterer vi de forløb, materiale og faglige begreber, som I har gennemgået i dansk på begge år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424158614",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424158614",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424158614"
}