Holdet 2023 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Winding Top, Steffan Gabelgaard Hansen
Hold 2023 DA/w (1w da, 2w da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Journalistik
Titel 2 Forløb#2 Litterær analyse
Titel 3 Forløb#3 Flugt
Titel 4 Forløb#4 Argumentation & retorik
Titel 5 Forløb#5 Mennesket og naturen
Titel 6 Introduktion til rap
Titel 7 Om at skrive - DH & PoP
Titel 8 Udstødt
Titel 9 Det irrationelle menneske
Titel 10 Det moderne gennembrud til #MeToo
Titel 11 Realismer og modernismer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Journalistik

I dette forløb har vi arbejdet med grundbegreberne inden for journalistik - fra den klassiske avisartikel til sociale medier.

Centrale begreber
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Fortællende journalistik
De fem nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Kilder
Vinkling
Hvad er en avis?
Avistyper
Ydre komposition
Nyhedsreportagen
Journalistik på sociale medier og internettet
Sociale medier ændrer nyhedskriterierne
Fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler


Hovedtekster
Herman Bang: "Forfærdende Ulykke paa Nordbanen" , Aftenbladet 12. juli 1879 (uddrag)
eb.dk, 13. aug. 2023: “De brænder lig”
Pol, 14. maj 2006:“Æresdrab: Et alt for kort ægteskab”
Analyse af forskellige avistyper (værklæsning)
dr.dk, 1. dec. 2019: Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines (uddrag)
P3 Essensen, sept. 2023: “Hvordan får influencere dig til at købe ting?”
dr2, okt. 2015: ‘Bag om Kemo-land’

Supplerende tekster
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, Systime 2017 (4. udg.)
Side 93-94, 198-201, 203-210, 217-218, 220-222
Paldam, Conni m.fl.: iDansk, Systime 2023
Afsnittet ”Segmentering”
https://idansk.systime.dk/?id=182
Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine: Dig og digital dannelse i dansk, Systime 2018
Kapitlet ”Journalistik på sociale medier og internettet”
https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=138  


Klassen har arbejdet med at skrive en reportage om Ungdommens folkemøde 2023.

Samlet omfang: ca. 140 sider.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Forløb#2 Litterær analyse

'Skøn litteratur' - introduktion til litterær analyse.
I dette forløb har formålet været en introduktion til tekstlæsning og -analyse. Vi har arbejdet med de tre litterære hovedgenrer og kreativ skrivning.

Centrale begreber
Vi har arbejdet med følgende begreber i Håndbog til dansk , Systime:
- komposition
- billedsprog op symbolik
- fortæller og synsvinkel
- tema og perspektivering
- novelle-, roman- og lyrikgenren
- at læse mellem linjerne

Tekster
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Karen Blixen: Livets veje
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal
Rudolf Broby Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Pia Juul: En flinker fyr
Naja Marie Aidt: Som englene flyver
Jan Sonnergaard: Reprise på Krogs fisserestaurant
Kaspar Colling Nielsen: Pelikanen (uddrag af Mount København )
Haidar Ansari: uddrag af Institutionaliseret
Langdigt i Information 27. oktober 2023 (værklæsning). Eleverne har selv skrevet deres eget 'Jeg er vred'-digt på baggrund heraf.

Omfang: ca. 200 sider.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Flugt

I dette tematiske forløb har vi arbejdet med begrebet 'flugt' - set fra forskellige vinkler.
Klassen har desuden været til filmvisning (En hær af sønner) + efterfølgende debat om radikalisering (Yaqoub Ali) på Urban 13.

Tekster   
Flugt (2021): dokumentarfilm af Jonas Poher Rasmussen (værklæsning)
En hær af sønner (2017): dokumentarfilm af Talai Derki
En kærlighedshistorie, fra Vandmærket : Naja Marie Aidt
I Afrika fødes der ikke drenge, kun mænd (2022): Alexandre Nsoni (værklæsning, lyrik)
Reklame: 'Danish Mother seeking'
Trailer til filmen AFR

Centrale begreber og baggrundstekster
Intro til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Håndbog til dansk: 5.2 - om dokumentarfilm:
- Kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
- Fiktion og fiktionskoder
Håndbog til dansk (4.2 Sproglige billeder) + læreroplæg om billedsprog.

Eleverne har selv arbejdet med at lave en miniportrætfilm vha. udvalgte filmiske virkemidler.

Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 Argumentation & retorik

I dette forløb har vi arbejdet med argumentation og retorik - og vi har arbejdet med den debatterende artikel. Som afslutning på forløbet har eleverne holdt deres egen nytårs- eller dimissionstale.
Forløbet har således både haft et mundtligt og skriftligt fokus.

Centrale begreber
Alle begreber er fra Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime - kap. 4.9 + 4.10
- Toulmins argumentationsmodel
- argumentationskneb
- retoriske virkemidler
- sproglige figurer
- appelformer
- hvad er retorik?
- talegenrer
- Ciceros pentagram: kommunikationssituationen
- Ordvalgsargumenter

Tekster
- Ludvig Holberg: epistel nr. 91: "For og imod Te, Kaffe og Tobak"
- Kongens nytårstale 2024
- Mette Frederiksens nytårstale 2025
- Dronningens nytårstale 2023
- Go' morgen Danmark: Anne-Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller om sexarbejde: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Go%27+morgen+Danmark%3a+Anne-Grethe+Bjarup+Riis+og+Susanne+M%c3%b8ller+om+sexarbejde&&mid=9EA7004351D32D7088FB9EA7004351D32D7088FB&&FORM=VRDGAR
- Glen Bechs nytårstale i Deadline 2023
- De hjemløses nytårstale 2025

Baggrundstekster
"Nytårstalen som genre", emu: https://emu.dk/sites/default/files/2020-08/Nytårstalen%20som%20genre.pdf?fbclid=IwAR0czfFpZEd_rBRtUNfLOm5jTKIMAc8NogxVOLwW_JxYWte9rZqVkOZh0Fc

Carsten Madsen: "Regentens nytårstale som genre": https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/regentens-nytaarstaler/?no_cache=1&cHash=dc8a64ebf827969f3348709c064453d3

Mathis Gründer i Aftenshowet, 2017: https://www.dr.dk/undervisning/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:52d530b1a11f9d0f50f573b1

Omfang: ca. 175 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Mennesket og naturen

Dette forløb har fokus på naturen i dag og i Romantikken. Vi har arbejdet med tekster inden for alle tre perspektiver.

Tekster
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1823
N.F. S. Grundtvig: Nu falmer skoven…, 1844
H.C. Andersen: Klokken, 1845
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden, 1838
Caspar David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer (Vandreren over tågehavet), 1818
Emil Aarestrup: Angst, 1838

Alene i vildmarken : Bue, pil, økser og stædighed, sæson 8, afsnit 1, dr.dk 2024
Vild kærlighed, sæson 1, dr.dk
Greta Thunberg: tale ved FN’s klimatopmøde 2019 (kun set og diskuteret)
Diverse medier om klimaforandring
Jacob Skyggebjerg: ”'FUCK YOU' til Moder Natur: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer”, debatindlæg, Pol. 21. maj 2017

Centrale begreber og fokuspunkter
Litteraturhistorien – på langs og på tværs , Systime - om Romantikken

Håndbog til dansk , Systime:
- Sproglige billeder
- Rim og rytme
- Retorik
- Argumentation
- Reality-tv
- Billedanalyse (kort)
-       Den biografiske læsning som litterær metode

Mick Øgendahl: De store forfattere : H. C. Andersen.
https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Der_er_et_Yndigt_Land%22_af_Adam_Oehlenschl%C3%A4ger,_1819

Eleverne har desuden arbejdet med remediering af selvvalgt tekst fra forløbet

Omfang: ca. 175 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Introduktion til rap

I dette forløb har vi lavet en kort gennemgang af, hvad I har haft det første år, og arbejdet med DR's dokumentarserie "Ghettostjerner". Vi har haft fokus på filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, sproglig korrekthed og identitet. Slutteligt har I skrevet et læserbrev som svar til Sarah Iben Almbjergs artikel om "Ghettostjerner".

Fokusområder
- Autenticitetsmarkører
- Filmiske virkemidler
- Mise-en-scene
- Front- og backstage
- Performativitet
- Sprog som identitetsmarkør

Tekster   
Ghettostjerner (2021) af DR
"Er der ikke noget softice-racistisk i at fastholde troen på, at den eneste vej ud af ghettoen går gennem gangstarap?" (2021) af Sarah Iben Almbjerg v. Berlingske
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ghettostjerner - læserbrev 01-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Om at skrive - DH & PoP

I dette forløb har vi arbejdet med skriftlighed ifm. dansk-historie-opgaven og afslutningen af jeres projekt og praktik-forløb.

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Udstødt

I dette forløb har vi arbejdet med temaet udstødelse gennem tiden, hvorvidt det kan være berettiget og hvordan man kan håndtere det.

Fokusområder
Filmiske virkemidler
- Byggesten, klipning, lyd og kameraføring
- Frame, indstilling, scene & sekvens
Novelleanalyse
- Miljø og stemning/atmosfære
- Fortællertype
- Karakterbeskrivelser
- Sprog
- Komposition
Retorik og identitet
Argumentation
Sproglige virkemidler i litteratur


Tekster
Ebbe Skammelsøn
Jagten (2012) af Thomas Vinterberg
”I bor da meget pænt” (2019) af Thomas Korsgaard
Aki Matilda Høegh-Dams tale v. debatten om rigsfællesskabet
Mente I det (2023) af Thomas Korsgaard (værklæsning)
"Herlufholms Hemmeligheder" (2022) af Rikke Dyrberg


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det irrationelle menneske

I dette forløb har vi arbejdet med temaet det irrationelle menneske. Med udgangspunkt i Oplysningstidens rationalisme har vi bevæget os frem til vores tid, og undersøgt hvorvidt oplysningstidens idealer stadig er relevante for vores samfund, og om man kan være for rationel.

Fokusområder
Oplysningstidens idealer
Dokumentaranalyse
Drama
Billedanalyse
Perspektivering

Tekster
Epistel 91 af Ludvig Holberg
Naturens Uorden af Christian Sønderby Jepsen (værklæsning)
Uddrag af Jeppe på Bjerget af Ludvig Holberg
”Man kan aldrig få for meget pølse” af Kræftens Bekæmpelse
”Party now, apologize later” af Cult
Primus Optimus – det irrationelle menneske
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud til #MeToo

I dette forløb har vi taget udgangspunkt i Det moderne gennembruds idealer, og brugt feminismens bølger til at bringe os frem til nutidens #MeToo-bevægelse.

Fokusområder
Det moderne gennembruds idealer
Kønsroller og socialkonstruktivisme
Feminismens bølger fra 1870 til nutid
Retorik og argumentation
Kritisk forståelse af information

Tekster
”To Verdener” af J. P. Jacobsen
Uddrag af Constance Ring af Amalie Skram
”Den sidste balkjole” af Herman Bang
”udbrændt” af Sanne Søndergaard
Sofie Lindes tale v. Zulu Comedy Galla 2020
”Liktorernes Tyranni” af Ole Bornedal
”#HeToo” af Leny Malacenski
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realismer og modernismer

I dette forløb har vi stiftet bekendtskab med 1900-tallets litteratur i form af realismer og modernismer.

Fokusområder
Industrialisering -> urbanisering
Modernitetserfaring
Avantgarde
Realistiske og modernistiske skrivestile
Absurdisme og eksistentialisme

Tekster
”Lønningsdag (en idyl)” af Martin Andersen Nexø
”Paa Memphis Station” af Johannes V. Jensen
”Hullet” af Peter Seeberg
”Jeg tænkte bare: ‘Hvad sker der?...” af Politiken
”Livet i badeværelset” af Klaus Rifbjerg
”Agerhønen” af Martin A. Hansen
”Naadsensbrød” af Henrik Pontoppidan
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer