Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Winding Top, Steffan Gabelgaard Hansen
|
Hold
|
2023 DA/w (1w da, 2w da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Journalistik
I dette forløb har vi arbejdet med grundbegreberne inden for journalistik - fra den klassiske avisartikel til sociale medier.
Centrale begreber
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Fortællende journalistik
De fem nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Kilder
Vinkling
Hvad er en avis?
Avistyper
Ydre komposition
Nyhedsreportagen
Journalistik på sociale medier og internettet
Sociale medier ændrer nyhedskriterierne
Fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler
Hovedtekster
Herman Bang: "Forfærdende Ulykke paa Nordbanen" , Aftenbladet 12. juli 1879 (uddrag)
eb.dk, 13. aug. 2023: “De brænder lig”
Pol, 14. maj 2006:“Æresdrab: Et alt for kort ægteskab”
Analyse af forskellige avistyper (værklæsning)
dr.dk, 1. dec. 2019: Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines (uddrag)
P3 Essensen, sept. 2023: “Hvordan får influencere dig til at købe ting?”
dr2, okt. 2015: ‘Bag om Kemo-land’
Supplerende tekster
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, Systime 2017 (4. udg.)
Side 93-94, 198-201, 203-210, 217-218, 220-222
Paldam, Conni m.fl.: iDansk, Systime 2023
Afsnittet ”Segmentering”
https://idansk.systime.dk/?id=182
Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine: Dig og digital dannelse i dansk, Systime 2018
Kapitlet ”Journalistik på sociale medier og internettet”
https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=138
Klassen har arbejdet med at skrive en reportage om Ungdommens folkemøde 2023.
Samlet omfang: ca. 140 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Litterær analyse
'Skøn litteratur' - introduktion til litterær analyse.
I dette forløb har formålet været en introduktion til tekstlæsning og -analyse. Vi har arbejdet med de tre litterære hovedgenrer og kreativ skrivning.
Centrale begreber
Vi har arbejdet med følgende begreber i Håndbog til dansk , Systime:
- komposition
- billedsprog op symbolik
- fortæller og synsvinkel
- tema og perspektivering
- novelle-, roman- og lyrikgenren
- at læse mellem linjerne
Tekster
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Karen Blixen: Livets veje
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal
Rudolf Broby Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Pia Juul: En flinker fyr
Naja Marie Aidt: Som englene flyver
Jan Sonnergaard: Reprise på Krogs fisserestaurant
Kaspar Colling Nielsen: Pelikanen (uddrag af Mount København )
Haidar Ansari: uddrag af Institutionaliseret
Langdigt i Information 27. oktober 2023 (værklæsning). Eleverne har selv skrevet deres eget 'Jeg er vred'-digt på baggrund heraf.
Omfang: ca. 200 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Flugt
I dette tematiske forløb har vi arbejdet med begrebet 'flugt' - set fra forskellige vinkler.
Klassen har desuden været til filmvisning (En hær af sønner) + efterfølgende debat om radikalisering (Yaqoub Ali) på Urban 13.
Tekster
Flugt (2021): dokumentarfilm af Jonas Poher Rasmussen (værklæsning)
En hær af sønner (2017): dokumentarfilm af Talai Derki
En kærlighedshistorie, fra Vandmærket : Naja Marie Aidt
I Afrika fødes der ikke drenge, kun mænd (2022): Alexandre Nsoni (værklæsning, lyrik)
Reklame: 'Danish Mother seeking'
Trailer til filmen AFR
Centrale begreber og baggrundstekster
Intro til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Håndbog til dansk: 5.2 - om dokumentarfilm:
- Kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
- Fiktion og fiktionskoder
Håndbog til dansk (4.2 Sproglige billeder) + læreroplæg om billedsprog.
Eleverne har selv arbejdet med at lave en miniportrætfilm vha. udvalgte filmiske virkemidler.
Omfang: ca. 150 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mennesket og naturen
Dette forløb har fokus på naturen i dag og i Romantikken. Vi har arbejdet med tekster inden for alle tre perspektiver.
Tekster
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1823
N.F. S. Grundtvig: Nu falmer skoven…, 1844
H.C. Andersen: Klokken, 1845
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden, 1838
Caspar David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer (Vandreren over tågehavet), 1818
Emil Aarestrup: Angst, 1838
Alene i vildmarken : Bue, pil, økser og stædighed, sæson 8, afsnit 1, dr.dk 2024
Vild kærlighed, sæson 1, dr.dk
Greta Thunberg: tale ved FN’s klimatopmøde 2019 (kun set og diskuteret)
Diverse medier om klimaforandring
Jacob Skyggebjerg: ”'FUCK YOU' til Moder Natur: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer”, debatindlæg, Pol. 21. maj 2017
Centrale begreber og fokuspunkter
Litteraturhistorien – på langs og på tværs , Systime - om Romantikken
Håndbog til dansk , Systime:
- Sproglige billeder
- Rim og rytme
- Retorik
- Argumentation
- Reality-tv
- Billedanalyse (kort)
- Den biografiske læsning som litterær metode
Mick Øgendahl: De store forfattere : H. C. Andersen.
https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Der_er_et_Yndigt_Land%22_af_Adam_Oehlenschl%C3%A4ger,_1819
Eleverne har desuden arbejdet med remediering af selvvalgt tekst fra forløbet
Omfang: ca. 175 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Introduktion til rap
I dette forløb har vi lavet en kort gennemgang af, hvad I har haft det første år, og arbejdet med DR's dokumentarserie "Ghettostjerner". Vi har haft fokus på filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, sproglig korrekthed og identitet. Slutteligt har I skrevet et læserbrev som svar til Sarah Iben Almbjergs artikel om "Ghettostjerner".
Fokusområder
- Autenticitetsmarkører
- Filmiske virkemidler
- Mise-en-scene
- Front- og backstage
- Performativitet
- Sprog som identitetsmarkør
Tekster
Ghettostjerner (2021) af DR
"Er der ikke noget softice-racistisk i at fastholde troen på, at den eneste vej ud af ghettoen går gennem gangstarap?" (2021) af Sarah Iben Almbjerg v. Berlingske
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ghettostjerner - læserbrev
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Om at skrive - DH & PoP
I dette forløb har vi arbejdet med skriftlighed ifm. dansk-historie-opgaven og afslutningen af jeres projekt og praktik-forløb.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Udstødt
I dette forløb har vi arbejdet med temaet udstødelse gennem tiden, hvorvidt det kan være berettiget og hvordan man kan håndtere det.
Fokusområder
Filmiske virkemidler
- Byggesten, klipning, lyd og kameraføring
- Frame, indstilling, scene & sekvens
Novelleanalyse
- Miljø og stemning/atmosfære
- Fortællertype
- Karakterbeskrivelser
- Sprog
- Komposition
Retorik og identitet
Argumentation
Sproglige virkemidler i litteratur
Tekster
Ebbe Skammelsøn
Jagten (2012) af Thomas Vinterberg
”I bor da meget pænt” (2019) af Thomas Korsgaard
Aki Matilda Høegh-Dams tale v. debatten om rigsfællesskabet
Mente I det (2023) af Thomas Korsgaard (værklæsning)
"Herlufholms Hemmeligheder" (2022) af Rikke Dyrberg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det irrationelle menneske
I dette forløb har vi arbejdet med temaet det irrationelle menneske. Med udgangspunkt i Oplysningstidens rationalisme har vi bevæget os frem til vores tid, og undersøgt hvorvidt oplysningstidens idealer stadig er relevante for vores samfund, og om man kan være for rationel.
Fokusområder
Oplysningstidens idealer
Dokumentaranalyse
Drama
Billedanalyse
Perspektivering
Tekster
Epistel 91 af Ludvig Holberg
Naturens Uorden af Christian Sønderby Jepsen (værklæsning)
Uddrag af Jeppe på Bjerget af Ludvig Holberg
”Man kan aldrig få for meget pølse” af Kræftens Bekæmpelse
”Party now, apologize later” af Cult
Primus Optimus – det irrationelle menneske
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud til #MeToo
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i Det moderne gennembruds idealer, og brugt feminismens bølger til at bringe os frem til nutidens #MeToo-bevægelse.
Fokusområder
Det moderne gennembruds idealer
Kønsroller og socialkonstruktivisme
Feminismens bølger fra 1870 til nutid
Retorik og argumentation
Kritisk forståelse af information
Tekster
”To Verdener” af J. P. Jacobsen
Uddrag af Constance Ring af Amalie Skram
”Den sidste balkjole” af Herman Bang
”udbrændt” af Sanne Søndergaard
Sofie Lindes tale v. Zulu Comedy Galla 2020
”Liktorernes Tyranni” af Ole Bornedal
”#HeToo” af Leny Malacenski
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Realismer og modernismer
I dette forløb har vi stiftet bekendtskab med 1900-tallets litteratur i form af realismer og modernismer.
Fokusområder
Industrialisering -> urbanisering
Modernitetserfaring
Avantgarde
Realistiske og modernistiske skrivestile
Absurdisme og eksistentialisme
Tekster
”Lønningsdag (en idyl)” af Martin Andersen Nexø
”Paa Memphis Station” af Johannes V. Jensen
”Hullet” af Peter Seeberg
”Jeg tænkte bare: ‘Hvad sker der?...” af Politiken
”Livet i badeværelset” af Klaus Rifbjerg
”Agerhønen” af Martin A. Hansen
”Naadsensbrød” af Henrik Pontoppidan
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424162587",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424162587",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424162587"
}